Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sm..

Kul att de lyckats fixa till reglerna så att Viktoria ÄNTLIGEN fick en medalj!
Grattis! :bump:

Även till Linda och Piia förstås!

Ja jag var inte där, jag hade ju ridit i Schenefeld helgen innan så jag hade inga planer på att starta *** 2 helger i rad :D

JAg strök mig oxå innan anmälningstiden hade utgått så jag borde inte varit med :confused:

Senast ändrad av en moderator:

olgaklara skrev:
Jag tyckte efter när jag såg det igår att det såg betydligt lättare ut än vad det gjort tidigare år :crazy:

Inga svåra linjer i banhoppningen tex. Och det var ju inte speciellt mkt fel för att vara sm heller. Nä jag blev besviken faktiskt. Jag tyckte inte banan såg så väldigt fin ut som jag trodde.

Nä jag tyckte oxå det såg löjligt lätt ut, men nu efter Schenefeld så ser nog allt lätt ut :D
Det var inte så bra organiserat hörde jag, det fanns inte ens några hinder att hoppa fram på inför terrängen för dom första som startade, det stod några banhoppningshinder som dom egentligen inte fick använda och inga terränghinder att hoppa fram på :crazy:

olgaklara skrev:
Hur var det på plats? Var det inte så stort som man kunde tro det skulle eller inbillar jag mig endast eftersom jag inte fick vara med :D

Det där beror nog på vem du frågar, allt är relativt. Men av dom som jag frågade var det relativt enkelt och inga särskilda svårigheter för klassen och ganska snälla hinder.

Precis som jag tyckte alltså, såg väldigt enkelt ut. Tuvärr så tyckte jag också att det var mkt dålig ridning. Hårda händer och mkt dåligt riden banhoppning. Såg mer ut som ett gäng amatörer. Men då frångår jag ju självklart både piia och Linda

Såg bara Linda i banhoppningen, visade dom många ryttare i det momentet?

fio. skrev:
Ja jag var inte där, jag hade ju ridit i Schenefeld helgen innan så jag hade inga planer på att starta *** 2 helger i rad :D

JAg strök mig oxå innan anmälningstiden hade utgått så jag borde inte varit med :confused:

Det visste ju inte jag :D Hade bara tyckt att det skulle vara roligt att få se dig rida! Skönt att din häst inte var skadad i alla fall.

Dom trycker kanske programmen långt innan anmälningstiden gått ut? Det fanns ju också andra hästar i programmet som inte kom till start.

olgaklara skrev:
Precis som jag tyckte alltså, såg väldigt enkelt ut. Tuvärr så tyckte jag också att det var mkt dålig ridning. Hårda händer och mkt dåligt riden banhoppning. Såg mer ut som ett gäng amatörer. Men då frångår jag ju självklart både piia och Linda

Sen skrev du att de bara visade Linda, Piia, Johan, Katrin & Viktoria på TV. M a o betyder det att Johan, Katrin & Viktoria är amatörer som presterar dålig ridning med hårda händer... En reflektion bara. det är lätt att rida bra när man kollar på tv....

Ja jag tycker att det jag såg jämfört med den "riktiga" banhoppningen såg amatörmässigt ut. Ja!

Tyckte de flesta nappade i hästarna och la in ett extra språng innan varje hinder. Dessutom så låg hästarna i hindrena både i banhoppningen och terrängen en himmla massa. Jag tyckte inte det var roligt att se faktiskt!

Nu rider jag ju faktiskt banhoppning med så om det var riktat till mig så lyckades du inte träffa rätt! :smirk: INGEN av mina hästar slår i hindrena i terrängen så som vissa gjorde på SM. Jag rycker inte heller i munnen innan hindrena så huvudet far fram och tillbaka! Bra rider ingen genom tv, men det visste du kanske redan :angel:

Eftersom du flera gånger hoppat på mig när det gäller saker jag skriver här och inte vågar gå ut med vem du är, varken här på forumen eller via PM så antar jag att du är en sådan publikryttare som tror sig vara expert.

Hoppas du såg det själv på tv så du själv kunde jämföra!!

Anfall är bästa försvar!!

Ska man verkligen jämföra "riktig" banhoppning med fälttävlansbanhoppning?? Det är ju liksom inte alls på samma nivå.... Samma gäller dressyren. Den går ju inte heller att jämföra. Men hela charmen med fälttävlan ÄR just att man behärskar ALLA momenten! Även om man inte rider som Malin B i hoppningen eller som Lussan i dressyren. Jag reagerar mest på att du säger att de som tillhör elitskiktet i fälttävlan i Sverige (alltså i FÄLTTÄVLAN och INTE i HOPPNING!!!) rider så dåligt och amatörmässigt. Upp till bevis själv då!!

Förresten är jag absolut ingen expert, utan en vanlig glad amatör. Fast trots att jag är amatör så tycker jag inte att jag rider så dåligt...

Mayflower skrev:

Ska man verkligen jämföra "riktig" banhoppning med fälttävlansbanhoppning?? Det är ju liksom inte alls på samma nivå.... Samma gäller dressyren. Den går ju inte heller att jämföra. Men hela charmen med fälttävlan ÄR just att man behärskar ALLA momenten! Även om man inte rider som Malin B i hoppningen eller som Lussan i dressyren. Jag reagerar mest på att du säger att de som tillhör elitskiktet i fälttävlan i Sverige (alltså i FÄLTTÄVLAN och INTE i HOPPNING!!!) rider så dåligt och amatörmässigt. Upp till bevis själv då!!

Förresten är jag absolut ingen expert, utan en vanlig glad amatör. Fast trots att jag är amatör så tycker jag inte att jag rider så dåligt...

Då tycker jag att det är så, för att kunna mjukna i handen och inte slita hästens huvud från höger till vänster behöver man inte vara expert eller vara i hoppeliten :angel:

Att vara i världselit är något helt annat, som tex MalinB och Peder mfl är.

Ja jag står fast vid att jag anser att det inte såg speciellt proffsigt ut.

De ryttare jag jämförde med var en del iaf inte i världseliten utan helt vanliga hoppryttare som rider upp till 1.40/1.50. Det är det som gör det ännu värre att standarden är så dålig i ft att en helt vanlig "svensson" ryttare i hoppning får det att se betydligt bättre ut än vad våran elit gör i ft :crazy:

Vi har tyvärr inte speciellt många bra ryttare i ft som vi har i hoppning, en av de bästa har ju tyvärr gått över till hoppning och sedan så finns det mer pengar där. Det är ju bara att se på landslaget där det finns ekipage som inte gjort en enda felfri runda förra året!!

Jag tror att det finns betydligt fler duktiga ryttare som kanske inte har de rätta ekonomiska förutsättningarna att satsa allt och endast har en häst som rider betydligt bättre.

Och vad skall jag bevisa??

Mayflower skrev:

Ska man verkligen jämföra "riktig" banhoppning med fälttävlansbanhoppning?? Det är ju liksom inte alls på samma nivå.... Samma gäller dressyren. Den går ju inte heller att jämföra.

Men varför inte egentligen?? Nu menar jag inte att man behöver rida hoppning på 1.60 nivå och dressyr på GP nivå men visst finns det ryttare från andra länder som faktiskt rider fälttävlan på OS nivå som ser ut som rena dressyrryttare/hoppryttare när dom rider i dessa moment.
Det är iallafall tycker jag det man bör eftersträva som ryttare, sedan att det är jäkligt svårt är ju en annan femma ;)

fio. skrev:
Men varför inte egentligen?? Nu menar jag inte att man behöver rida hoppning på 1.60 nivå och dressyr på GP nivå men visst finns det ryttare från andra länder som faktiskt rider fälttävlan på OS nivå som ser ut som rena dressyrryttare/hoppryttare när dom rider i dessa moment.
Det är iallafall tycker jag det man bör eftersträva som ryttare, sedan att det är jäkligt svårt är ju en annan femma ;)

Jo, absolut ska man eftersträva att vara på topp i alla momenten och det tror jag att de flesta som rider fälttävlan på hög nivå gör. Men det som gör att det ändå inte riktigt går att jämföra ar att förutsättningarna inte är de samma. Fälttävlanshästarna är ju sällan riktiga topphästar i varken dressyr eller hoppning. En del säger ju att hästar som inte är bra på nånting blir fälttävlanshästar, vilket naturligtvis är att hårddra det. Men det är inte sällan man ser fälttävlanshästar som tillhör toppen i sin gren har tre ner i en vanlig regional 1.20... Sen finns det en del fälttävlanshästar som faktiskt placerar sig i 1.30 och MSV dressyr, men det är inte jättemånga. Litegrann kan man jämföra med friidrottens mångkamp. De flesta där tillhör ju inte världseliten i de separata grenarna, men ngn enstaka gör.

olgaklara skrev:
De ryttare jag jämförde med var en del iaf inte i världseliten utan helt vanliga hoppryttare som rider upp till 1.40/1.50. Det är det som gör det ännu värre att standarden är så dålig i ft att en helt vanlig "svensson" ryttare i hoppning får det att se betydligt bättre ut än vad våran elit gör i ft :crazy:

Vi har tyvärr inte speciellt många bra ryttare i ft som vi har i hoppning, en av de bästa har ju tyvärr gått över till hoppning och sedan så finns det mer pengar där. Det är ju bara att se på landslaget där det finns ekipage som inte gjort en enda felfri runda förra året!!

Jag tror att det finns betydligt fler duktiga ryttare som kanske inte har de rätta ekonomiska förutsättningarna att satsa allt och endast har en häst som rider betydligt bättre.

Och vad skall jag bevisa??

Det är ju just det, "helt vanliga" hoppryttare rider kanske 130/140/150, men det GÖR inte fälttävlansryttarna p g a att deras hästar oftast inte är lämpade för de klasserna!

Det är ju trots allt så att Johan, Katrin & Viktoria hävdar sig oftast ganska väl (med undantag förstås...) internationellt trots att de inte är några toppryttare i hoppning. Även om du tycker att de rider kasst...

Bevisa? Ja, eftersom du lär rida på samma nivå som dem och verkar rida mycket bättre så vill jag gärna se dig spöa dem big time nästa gång!

No problem, det har jag gjort flera gånger innan! :devil:

Hoppas du verkligen skämtar om att ft hästarna inte skulle kunna hoppa 130/140 cm hoppningar???

Tillåt mig le :smirk: för det är just det som krävs av en häst som går *** klass. Och det gör de dessutom. De hopptävlingar jag varit ute på (130/135) så har de flesta varit med med just sina bästa hästar!!!!

Så du menar då att ft hästarna inte skall kunna gå msv dressyr heller???? Eller hävda sig i La klasser där?

Nu är du ute och cyklar rejält.....

Dessutom så vet jag inte om 23 placeringar är speciellt väl internationellt om man skall se till att det är de som kallas svenska eliten

Lite statistik bara för skoj skull.

Nämner ingen förutom Linda då :D

Lindas resultat i *** internationell klass:

2003
7*,15*,31,22,15*,4*,1*,7*,2*,2*,4*,1*

2004
32,2*,4*,1*,9,42,15,3*,11*,1*

2005
2*

antal starter totalt i cnc/cci/cic*** = 31st

Hon har dessutom placeringar 140cm hoppning och Prix st george dressyr

Annan landslagsryttares resultat:

2003
54,9,42,34

2004
46,47,20,16*,12,7*,16*

2005
29

antal starter totalt i cnc/cci/cic*** = 19st

Denna ryttare har tävlat upp till 145cm hoppning och msvb dressyr

Nr 2 landslagsryttare

2003
41,40,38,16*,11*,13*,31,33

2004
50,35,19,13*,22,4*,2*,23,21,33,7*

2005
25,17

antal starter totalt i cnc/cci/cic*** = 38st

Denna ryttare har ridit 130cm hoppning

Nr3

2003
24

2004
5*,11,8*

2005
24

antal starter totalt i cnc/cci/cic*** = 27st

Denna ryttare har ridit 130cm hoppning

Trots att Linda inte gjort flest starter så har hon en överlägsen placeringsprocent.

Jag tycker faktiskt att det endast är Linda (och självklart Magnus)som är den som håller bra internationell klass och som verkligen klarar av att mäta sig med de bästa i Europa. När de övriga svenskarna möter eliten i Europa står de sig ganska slätt.

Linda är våran absolut bästa fälttävlansryttare. Håller med till 100%. Har aldrig sagt ngt annat. Jag reagerade egentligen mest i mitt första inlägg på att du sågade Johan, Viktoria och Katrin längs fotknölarna. Dessa kommer absolut inte upp i Lindas klass, det vet jag, men hur många gör det? Men jag tycker framförallt att Viktoria inte är en så kass ryttare som du tycker. Och hon har placeringar internationellt, bl a Blenheim och det är minsann inte snutet ur näsan!! Hur många svenska har det liksom??

Sen uttryckte jag mig nog fel. Det är många fälttävlansryttare som rider 1.30/1.35, men det är minsann inte många som blir placerade! Inte i MSV dressyr heller för den delen... Just eftersom en fälttävlanshäst/ekipage har svårt att hävda sig mot en ren hopp- eller dressyrhäst! Se till dig själv - hur många placeringar i 1.30 hoppning eller i MSV dressyr på din bästa häst?? Inte så många va... Men det behöver ju inte göra varken dig eller din häst usla i fälttävlan, eller hur!?!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter SM för seniorer, lag-SM, JEM och YREM. Det är mycket att hålla koll på för den som vill hänga med i svensk fälttävlan. Här finns allt du...
Svar
0
· Visningar
59
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mariestads Ridklubb höll i den ledning de hade på lag-SM efter lördagens dressyr och hoppning. Efter söndagens avslutande terräng tog...
Svar
0
· Visningar
109
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen arrangerade Häggums sportryttarförening Folksam Ponny-SM i fälttävlan. Tävlingarna gick på Häggum samt Grevagårdens...
Svar
0
· Visningar
109
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under en SM-tät vecka gick förstaplatsen i Folksam lag-SM i fälttävlan för ponny till Norrby Ryttarsällskap.
Svar
0
· Visningar
159
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka