Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sm..

*harkel harkel* Jag har tävlat 2 st medelsvårdressyr i år , en B:3 och en B:4 och var 2 och 3:a, kan nog lätt säga att jag klår dom flesta rena dressyrhästar på den nivån.

Jag har bara ridit 3 hoppklasser i år och hade 4 fel i en 1.30 som bästa resultat, jag tror kanske inte att dom flesta ft -ryttarna rider så mkt för placering i hoppklasserna med sina ft hästar utan mest som träning, sedan när man inte tävlar ren banhoppning så mkt så blir man ju hjälplöst efter i omhoppningarna eftersom man inte är så van att rida på tid.
Många tävlar ju 130 och 135 och även 140 med sina ft hästar , min häst har lätt kapacitet för 150 men isåfall med någon annan på ryggen :crazy:

Min häst har placeringar i alla starter i dressyr upp till det jag har ridit dvs LA4. Deltagit i vårat vinnande lag i lag DM i dressyr!

Hon har endast gått två 130 med ett resp två ner, hon är placerad i samtliga 120 utom en, där vi var första utanför!

Jag har inte tävlat speciellt mkt öht pga andra omständigheter än våran kapacitet. Men i de starter vi gjort både i hoppning och dressyr är vi gått och väl med och slåss om segrarna!

Min häst hade mkt väl kunnat gå både dressyr och hoppning. En mkt namnkunnig dressyrtränare lovordade hennes förmåga till samling och tyckte att jag skulle göra dressyrhäst av henne.
En svensk mästare i hoppning tyckte att jag skulle rida hoppning på henne.

Kan ju tillägga att hon var ren banhoppningshäst på Irland och de första åren i England med en hel del segrar!

Förra året så rev hon inte ett enda hinder i ft banhoppning och året innan rev vi nog inte mer än fyra st hinder på hela året!

orsaken till att jag inte vunnit varenda tävling är att jag inte ridit på tiden i terrängen :devil: I år var det meningen att så skulle fallet bli, men tyvärr missar jag hela vårens tävlingar pga en operation! Så jag får väl bevisa detta för dig till hösten istället :devil:

Kan ju bara lite snabbt summera mina "gamla" hästar:

nr 1 SM silver i ft, placerad i alla sina starter i dressyr och hoppning upp till och med msv dressyr och 130cm hoppning. Sista 5 åren var han inte sämre än 5a i en enda start i hoppning :smirk: eller dressyr. Kvalade in till sm i dressyr för juniorer, men orkade faktiskt inte rida det :crazy:

nr 2 Skånskmästare i ft, placerad och segrar upp till 150cm hoppning. Gick ren banhoppning från början men skolades om till ft häst. Jag hade hästen hela tiden dvs jag red hoppning med den först. Var trea med Roffe i en staffetthoppning på elittävling (140cm) och blev bästa svenska lag!! Startade endast en enda dressyrklass i LA och blev placerad. Denna häst hade gott och väl kunnat fortsatt sin hoppkarriär och vunnit hur mkt som helst.

nr 3 Gick 6st internationella cci felfritt i både hoppning och terräng. Placerad upp till 120cm hoppning (i alla starter)dotter till ovanstående häst. Hoppades inte högre eftersom den gick mkt ft. Denna häst såg BK (roffes kompanjon) i ft hoppning på Falsterbo ett år och gick fram och bjöd en massa pengar för den som ren hopphäst :D

Kan fortsätta med alla hästar jag ridit, men jag orkar faktiskt inte!

Jag anser att man kan rida bra banhoppning trots att man är ft ryttare, eftersom jag tillbringat hela min uppväxt med sveriges bästa hoppryttare så anser jag mig kunna rida hoppning bra då jag fått min grund av honom.

Jag står fast vid min åsikt att jag tyckte det såg ganska dåligt ut det man fick se av ft, ryck och slit i munnen och osäkra distanser till hindrena, hästar som slog i både i terrängen och i banhoppningen rätt rejält. Jag tycker att vi ligger en bra bit efter och de som behöver stödet får inte chansen eftersom man är för feg att "peta" ut någon av de gamla i truppen

Äsch vaddå? Det är väl bra att ta död på myten att fälttävlanshästarna enbart är ft hästar för dom inte duger till något annat, eller du kanske oxå har den uppfattningen vad vet jag :p

Nä den uppfattningen har jag absolut inte!!! Har förmånen att få följa en OS-satsning i fälttävlan på nära håll. Vet precis vad det handlar om!!!

Men vissa inlägg här är roliga.... :rofl: och det tycker mina "internationella fälttävlanskompisar" oxo när jag brukar diskutera det med dem :-)

Vaddå? Ingen ft kan väl något än att vara halvbra på inget, typ. Eller var det tvärtom??

Du rider säkert på graman hela veckorna för att din skall kunna gå bra ;) För inte kan en ft gå dressyr på ngt vis

puppan2 skrev:
Nä den uppfattningen har jag absolut inte!!! Har förmånen att få följa en OS-satsning i fälttävlan på nära håll. Vet precis vad det handlar om!!!

Men vissa inlägg här är roliga.... :rofl: och det tycker mina "internationella fälttävlanskompisar" oxo när jag brukar diskutera det med dem :-)

Roliga? På vilket sätt?? Att ft hästar inte kan ngt eller att de faktiskt kan ngt

Varför graman när det finns rollkur :devil: Det är så man hamnar i topp vet du :angel:

puppan2 skrev:

Japp det är här det roliga händer, hälsa dom det dom tråkmånsarna :banana:

Oj det visste jag jue inte, skall genast prova på det.

Vet du fall hela huvudet skall ligga mellan frambenen, eller är den för djup då??

olgaklara skrev:
Oj det visste jag jue inte, skall genast prova på det.

Vet du fall hela huvudet skall ligga mellan frambenen, eller är den för djup då??

Tja fråga på barock ;)

olgaklara skrev:
Skall nog sluta rida och hänga här istället :angel:

Det borde jag ju iaf klara av :devil:

Du menar utan att bli avstängd :devil: Det tror jag faktiskt inte, inte särskilt länge iallafall :angel:

fio. skrev:
Du menar utan att bli avstängd :devil: Det tror jag faktiskt inte, inte särskilt länge iallafall :angel:

Risken blir väl överhängande då :crazy:

Får väl sitta och titta mig i spegeln då, det borde jag klara av

olgaklara skrev:
Barock vad är det??

Har det med dressyr att göra :confused:

Trodde det var en tid i historien när de gick omkring i vita peruker :devil: och nynnade Mozart

Jag lever nu på barocktiden efter att ha färgat håret eller blekt , det blev lite väl mkt och nu så ser det ut som en gulvit peruk :eek:

jag har funderat på det eftersom jag är rätt solbränd efter 35 graders värme en hel helg nere i Tyskland :crazy:

Phu... ja, jag vet inte vad jag ska säga. Du är nog den bästa, Olgaklara. Och du är noga med att påpeka det. Dock tycker jag fortfarande att det är taskigt att såga sina ryttar"kollegor" som du gjorde här på Buke. Säger du det till dem när du träffar dem också??

Sen är det naturligtvis så att fälttävlanshästar kan vara bra även i hoppning och dressyr på en hyfsat hög nivå, men då får nog fälttävlanskarriären läggas på hyllan. Och då är de ju inte fälttävlanshästar längre...

F ö har jag absolut INGET emot fälttävlan. Tvärtom, jag tycker att det är den bästa grenen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter SM för seniorer, lag-SM, JEM och YREM. Det är mycket att hålla koll på för den som vill hänga med i svensk fälttävlan. Här finns allt du...
Svar
0
· Visningar
59
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mariestads Ridklubb höll i den ledning de hade på lag-SM efter lördagens dressyr och hoppning. Efter söndagens avslutande terräng tog...
Svar
0
· Visningar
109
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen arrangerade Häggums sportryttarförening Folksam Ponny-SM i fälttävlan. Tävlingarna gick på Häggum samt Grevagårdens...
Svar
0
· Visningar
109
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under en SM-tät vecka gick förstaplatsen i Folksam lag-SM i fälttävlan för ponny till Norrby Ryttarsällskap.
Svar
0
· Visningar
159
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka