F

Forchaire

Ngn som tävlade SM i femgång i år, YR lr Junior? Kul att veta vad poängen ligger på, vad krävs för en a-final, och vad för en b-final?

Kan ju vara kul att se hur man ligger... :angel:

Sv: SM i 5-g?

SM, F1

Kvalp,
YR - 5.10
Junior - 5.00

a) Kval till SM i F1 är endast gällande från A-klass poäng.

A-klass F1/F3
Senior - 5.60
Ungdom - 5.00

www.icelandichorse.se
Tävlar inte 5-g, vet därför inte vad man "bör" ha för poäng för att komma i A respektive B final.
:smirk:

Jag red SM i Femgång -YR i somras..
i uttagningen fick 5.17, och kom precis utanför Final.
Men sen blev det en strykning och vips så blev det en B-final :D
Fick där 5.45 och slutade som 4a i B-finalen..

men poängen varierar nog mycket år från år beroende på hur många det är som startar och hur mycket fina hästar det finns..

Jag siktar på SM i först och främst i 4gång
men kanske också tölt. Vad brukar poängen ligga på
där i en final / bfinal ?

Senast ändrad av en moderator:

Poplan skrev:

ja tror sista b-final i 4-g junior 2005 låg på runt 5,10.

LÅTER LÅGT, men asså, ni anar inte vilken ENORM skillnad det är på att rida nationell och öppen klass. poängen 5,50 i öppen klass är INTE detsamma som 5,50 i nationell praktist sett... Det kaan väll du hålla med om Michis? Du haar ju ridit både och vad jag förstår det som. jamenar, du red på 5,17 på SM, vilket är rankat "dåligt" egentligen, men på Sm är det inte alls fy skam ;) hehe..

fast iofs, den hästen (gyllir asså) har väll kapacitet för så mycket mer (har man ju ssett när jex ride rhonom..) men ni kanke hade en liten otursdag?

Forchaire skrev:
Det kaan väll du hålla med om Michis? Du haar ju ridit både och vad jag förstår det som. jamenar, du red på 5,17 på SM, vilket är rankat "dåligt" egentligen, men på Sm är det inte alls fy skam ;) hehe..

Det är stor skillnad på Nationell och SM kan jag säga utan tvekan..
på våran första nationella tillsammans (norrländska) red vi på 5.57
och han gick nästan lika bra på SM. Passen va sämre, men skritten och traven var bättre..
På SM är dom tuffare än på andra tävlingar..

Forchaire skrev:
fast iofs, den hästen (gyllir asså) har väll kapacitet för så mycket mer (har man ju ssett när jex ride rhonom..) men ni kanke hade en liten otursdag?
Med tanke på att Jex ridit honom sen han var 5 och jag inte ens hade ridit honom 1år + det att hon verkligen vet vad hon pysslar med och kan jävligt mycket så är det inte så konstigt att han går bättre med henne. Vet inte riktigt vart du ville komma med det du skrev ? :crazy:

Michis skrev:
Med tanke på att Jex ridit honom sen han var 5 och jag inte ens hade ridit honom 1år + det att hon verkligen vet vad hon pysslar med och kan jävligt mycket så är det inte så konstigt att han går bättre med henne. Vet inte riktigt vart du ville komma med det du skrev ? :crazy:

Oj, ja menade inte ngt elakt mot dej! Absolut inte, ta inte åt dig :d Vad jag MENADE var att han har gått på så mycket högre poäng, och ville med det visa, att på SM är det mkt högre krav än på vanliga tävlingar. pekade på att han har gått bättre både med dig och jättemycket bättre med jex tidigare.

men det är ju bara att kolla på de flesta hästar får ju lägre poäng på SM, det är ju verkligen få som får högre poäng än de brukar!

Okej, lät lite nedlåtande..
Förlåt att jag misstolkade det :)

Jo det är verkligen stor skillnad på SM och "vanliga" tävlingar..
Men dte är kul ;)

Poplan skrev:
MICHIS: Vad "brukar" du få och vad fick du på SM?

Det har varit olika hela våren..
Har inte tävlat honom så mycket, på våran första "tävling" (Stormur endagars) kvalade vi till A-klass på poängen 5.40.
Därefter var det första regional, då gick allt åt helvete och vi fick 4.50.
på Vallfaris öppna hade vi 5.17.
Sen så red vi Lag-SM uttagning och hade i femgången där 5.60
Har sedan haft 5.57 och 5.67
Så det har legat mellan 5.10 och 5.70 hela tiden.

På SM hade vi 5.17 i uttagningen..

Michis skrev:
Jag red SM i Femgång -YR i somras..
i uttagningen fick 5.17, och kom precis utanför Final.
Men sen blev det en strykning och vips så blev det en B-final :D
Fick där 5.45 och slutade som 4a i B-finalen..

men poängen varierar nog mycket år från år beroende på hur många det är som startar och hur mycket fina hästar det finns..

Tja Michis du var ju rejält bättre än vad jag presterade på mitt enda försök förra året med hästen som brukar spöa de flesta i ungdomsklass F3/F1... Med pållen som vunnit flera SM-guld lyckades jag få 3,07 i F1! :p Men då klarade vi inte av att få pass överhuvudtaget förstås...:D

Nåja vi gör väl ett nytt försök till våren! ;)

Poplan skrev:

Det är MYCKET högre än i femgången iaf. I YR krävs det nog minst 6,0 för en finalplats har jag för mig. Detta trots att det är hårdare bedömning på sm... för det håller jag med om att det är, så det är svårt att säga. Det skiljer ju även lite mellan hur man bedöms på en vanlig öppen och en nationell har jag upplevt det som iaf. Men poängen blir ju lägre för alla så resultaten stämmer ju för det mesta bra ändå! :)

åh, jag ska med försöka kvala till sm i g-gång:) vi får väl se hur det går med lilla damen, om hon kan hålla ordning på benen:D

Båbbe skrev:
Tja Michis du var ju rejält bättre än vad jag presterade på mitt enda försök förra året med hästen som brukar spöa de flesta i ungdomsklass F3/F1... Med pållen som vunnit flera SM-guld lyckades jag få 3,07 i F1! :p Men då klarade vi inte av att få pass överhuvudtaget förstås...:D

Nåja vi gör väl ett nytt försök till våren! ;)

Det är bara ta nya tag :D
Det är det som gör det roligt, att utvecklas och lära sig hur hästen fungerar och sen inse att man lärt sig så otroligt mycket av att rida den hästen. det är det underbaraste av allt. Älskar den hästen mer än allt, trots att han inte är min :love:

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 562
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 654
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 606
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 129
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar