Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

Sv: Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

Nej det tror jag väl inte heller att alla rider överböjda i skritt hela tiden. Men kolla bildtrådarna här om du vill se varifrån man kan få föreställningar.....Häst som hänger med huvudet i backen av uttråkning, jobbar bra framåt - neråt tex:crazy: Ostkroksslutor i snigelskritt. :crazy: Och dessa ryttare tränar också för nån. Energi finns inte på kartan, tex. Det ses som något negativt, i stort sett.

Men jag tror du redan vet det, faktiskt. Christina Drangel vet till och med jag vem det är så det är väl nåt slags bevis på att det är en välkänd tränare.:smirk:

Jag tillhör dem som avfärdat några tränare pga ridning som även jag kallar närmast "sparka och dra". Visst finns det avarter inom dressyr. Som allt annat. Men det finns mycket bra ridning också.

Även till Immer:

Härinne är en del personer (inte ni) oerhört fördomsfulla mot "vanlig" dressyr. Det är personer som av inläggen att döma knappast har en lång historia av dressyrridning, faktiskt.

Jag har respekt för att man vill prova annat och göra saker på andra sätt, men om man har en bakgrund inom bra vanlig dressyrridning tror jag knappast att man blir så kategoriskt emot. Om jag tex verkar fördomsfulll så är det inget mot vad man läser här om tävlingsdressyrare. Det låter som om allt annat än AR består av slita i tyglarna och sparka med benen.

Se bara reaktionerna ang "drivning" i annan tråd:crazy:

Nog med det här, kanske. Jag ser inte världen i svart eller vitt och tror inte de flesta här gör det heller. Men några, precis som irl.

Sv: Byten

Jag upplever även tvärtom att man börjar med AR o tycker att allt annat är förkastligt. Nybörjare med Kandar:crazy:
Sen undrar jag om inte många inte alls kom så långt i den traditionella o påstår att det handlar om att dra o sparka på.
Vet inte om så många kommer att komma fler trappsteg upp på den utbildningstrappan. Märker tydligt även här, att den där piaffen lockar.
De som har kommit lite längre kan ju plocka guldkornen från båda hållen.

Ok, då tar jag och berättar varför jag har valt att träna enligt AR. Det har definitivt inte att göra med någon piaff i alla fall! Kommer jag så långt i min ridning är det bonus och jag har inte längtat efter någon piaff i den "vanliga" ridningen tidigare heller. Men, den "vanliga" ridningen innebär för mig en massa hjälper där jag vred ut och in på mig själv för att få till det. Jag har i AR funnit mycket större harmoni i det jag gör. Hjälperna är mer renodlade och man lägger större vikt vid att sluta när det känns bäst. Så om hästen gör vad den ska efter två minuter så slutar man då. Det är en filosofi som passar mig men framförallt hästen. Dessutom tränar man liksidigt, och idén med att gå på böjt spår är just att bygga upp muskulaturen lika mycket på båda sidor.

Innan jag började rida AR var min häst väldigt oliksidig, med synbart olika tjocka muskler på höger och vänster bakben. Nu är benen jämntjocka efter ca 5 månaders AR-träning. Det är gott resultat tycker jag! Sedan vad gäller tempot och energin i AR, det är det jag har fått jobba med sedan jag började! Jag ska gå över stock och sten i skogen, trava cavaletti och verkligen få hästen att jobba in under sig och inte bara skjuta ifrån.

Min häst är tävlad upp till MSV B med en annan ryttare. Själv är jag fritidsryttare som startat några få tävlingar på LB-nivå men skulle ha kunnat starta LA. Jag har aldrig varit någon karriärist i min ridning utan vad ridningen först och främst har varit och fortfarande är, är att känna stor glädje och samspel med hästen där hästen ska vara lydig och den ska fungera på dressyrbana, hoppbana och främst av allt i skogen.

Visst, jag begriper så klart att mycket har att göra med vilken tränare man rider för, vilka resultat man får. Detta gäller så klart i alla discipliner, i alla sporter. Men jag tycker inte att man bara kan skylla på tränarna utan vad gäller "vanlig" ridning så passar den varken mig eller hästen. Däremot har jag full förståelse för de denna ridning passar för, varför ändra på ett vinnande koncept? Jag står och tittar på när de andra i stallet rider dressyr, både AR-ekipage och "vanliga" dressyrekipage och jag hejar på båda sorter. Det är alltid kul att se lyckliga ryttare oavsett inriktning!:bump::banana: :love:

För, vad allt egentligen handlar om är att rida på så sätt att man finner glädje, harmoni och samspel med sin häst.

Ha du bytt namn:eek: Fattade inte vem du var först.:p

Japp....efter att varit på buke ett tag förstod jag att jag inte hade kunskap nog till att ens heta dressyr maje :idea:

Mupp....:D ...ett passande namn på mig :rofl:
Samma förkortning som förr ... Dm ;)

AR - som det kommit att kallas - är något mycket större än några tränare i Sverige. Det är en hel europeisk kulturtradition sen hundratals år. Vad som är rätt och fel - det är väl som annan konst.
Picasso eller Rembrandt eller Hötorgskonst.
När det gäller hästen lägger vi till en levande varelse i ekvationen. Bra ridning håller hästen frisk och sund länge, dålig ridning bryter ner. (Otur kan alla ha...och uppfödningen spelar också stor roll)

Svenska tränare som kallar sig "AR" har ibland tagit till sig en stor del av traditionen och lär sig ständigt. Andra har ridit några gånger för BB och kombinerar det med sin gamla metod.

Din andra tränare låter som en som jag åkte och tittade på för några år sen. Många pratade varmt om honom. Jag blev helt förskräckt. Kommer särskilt ihåg en stackars travare som han skulle rida till och bände och slet...ägaren, hon stod bredvid och beundrade. SORGLIGT!!!
Sen pratade jag med några fler som kände honom sedan hans tidigare karriär, och då var han känd för allt annat än hästvänlighet.

AR var ett bra sätt att skaffa nya kunder helt enkelt.

Ändå har vanliga hobbyryttare haft möjlighet att vidga sina vyer genom inflödet av tränare och kunskap. Hoppas bara att vi kan fortsätta att utvecklas.:)

Ja, vi pratar nog om samma tränare tycker jag det låter som.
Fick också höra lite i efterhand om hans metoder på sin förra arbetsplats bland annat.

Egentligen förstod jag redan då att inte alla AR-tränare betéer sig likadant, precis som inte alla vanliga dressyrtränare heller gör.
Skitstövlar finns överallt.

Men jag tappade sugen och var besviken, och sökte mig tillbaka till min vanliga ridning.
Och i dag är jag nöjd med mitt val och glad att jag i alla fall vidgade mina vyer lite!

*KL*

Lite funderingar på söndagsförmiddagen innan inlastning av hö och unghästens sysselsättning:

Jag har som sagt fått ganska dåliga erfarenheter av en AR-tränare, men jag inbillar mig att det finns duktiga tränare som verkligen kan sin sak. Man kan ju jämföra ”vanlig” inriktning där det finns många hundra tränare runt om i landet med högst skiftande kunskaper och pedagogik.:crazy:

Jag tror, och här har jag kanske fel, att AR kan vara ett bra komplement för en redan lite rutinerad ryttare, en ryttare som kan tänka själv och plocka ut den h*n behöver i sin ridning. Sedan undrar jag, av det jag har förstått av AR, om det egentligen går att dela upp det så kategoriskt som en del gör. Jag undrar om man kan rida BARA enligt ”vanlig” dressyr eller BARA enligt AR? Jag tror att man rent automatiskt använder sig av olika delar från båda inriktningarna, det är nödvändigt för att komma någonstans.

Jag blir beklämd av alla inlägg där vanlig dressyr utpekas som ”slit, dra och sparka”, jag undrar varje gång vad det är för hemska tränare man råkat ut för när man tror att det ska vara så? Jag tror att många missförstånd uppstår därför att väldigt många tränare är alltför dåliga pedagoger, man är oftast bra på att tala om vad ekipaget i fråga ska göra, men inte alltid VARFÖR det och det behöver göras. Det blir alltid lättare att utföra det tränaren begär om man får veta varför, vad är målet, vart vill vi komma. Det borde ”vanliga” tränare bli bättre på.

Den AR-tränare jag har erfarenhet av (med ”lång” praktiktid hos BB) har dock varit sämre pedagog än de flesta. Envägskommunikation är dennes melodi, eleverna får inte fråga något under lektionerna (och inte efter heller, för den delen). Jag har sett denna tränare försöka lära ut högst mysko saker, som strider i högsta grad mot god ridning över huvud taget. Denna tränare drar till sig mindre vana ryttare, som tror att de på något sätt har hittat en ”gyllene väg”, och som tyvärr inte får lära sig att inverka riktigt, inte kan arbeta hästen på ett ändamålsenligt sätt.

Vilken inriktning man använder sig mest av beror nog också på vilken häst man sitter på. Jag hade funderingar ett tag på att försöka rida för någon mer AR-inriktad tränare med min gamla dam som är väldigt stark och teknisk. Men av det jag vet om AR nu så vet jag också att den typen av ridning aldrig hade fungerat på henne. Jag hade som resultat fått en lååång, staaark och framtung häst. Den yngre hästen jag har kommer jag dock att få använda ett annat ”tänk” på, plocka bitar här och där.

Som några redan skrivit ”god ridning är god ridning, oavsett inriktning”. Jag tror att vi har mycket att lära av varandra och ska inte vara rädda för frågor. Det är genom andras frågor man själv blir mer erfaren! ;)

Jag har som sagt fått ganska dåliga erfarenheter av en AR-tränare, men jag inbillar mig att det finns duktiga tränare som verkligen kan sin sak.

Man kan ju jämföra ”vanlig” inriktning där det finns många hundra tränare runt om i landet med högst skiftande kunskaper och pedagogik.:crazy:

Heja :banana:

Jag tror, och här har jag kanske fel, att AR kan vara ett bra komplement för en redan lite rutinerad ryttare, en ryttare som kan tänka själv och plocka ut den h*n behöver i sin ridning. Sedan undrar jag, av det jag har förstått av AR, om det egentligen går att dela upp det så kategoriskt som en del gör. Jag undrar om man kan rida BARA enligt ”vanlig” dressyr eller BARA enligt AR? Jag tror att man rent automatiskt använder sig av olika delar från båda inriktningarna, det är nödvändigt för att komma någonstans.

Det tror och undrar jag också. :bow:

Jag blir beklämd av alla inlägg där vanlig dressyr utpekas som ”slit, dra och sparka”, jag undrar varje gång vad det är för hemska tränare man råkat ut för när man tror att det ska vara så? Jag tror att många missförstånd uppstår därför att väldigt många tränare är alltför dåliga pedagoger, man är oftast bra på att tala om vad ekipaget i fråga ska göra, men inte alltid VARFÖR det och det behöver göras. Det blir alltid lättare att utföra det tränaren begär om man får veta varför, vad är målet, vart vill vi komma. Det borde ”vanliga” tränare bli bättre på.

Jag håller helt med och blir dessutom beklämd av alla inlägg där AR utpekas som "myrstegsridning i bananform och att man inte kan galoppera före piaff och allt vad det nu är”. :crazy:

Vilken inriktning man använder sig mest av beror nog också på vilken häst man sitter på.

Pang på rödbetan! :bump:

Som några redan skrivit ”god ridning är god ridning, oavsett inriktning”. Jag tror att vi har mycket att lära av varandra och ska inte vara rädda för frågor. Det är genom andras frågor man själv blir mer erfaren! ;)

Tål att upprepas hur många gånger som helst.... :bow: :bow: :bow:

Tyvärr tror jag att mycket av detta grundar sig på ridskolorna. Jag kan i alla fall hänvisa till min tappra lilla systerdotter på nio år. På hennes lektioner står ridläraren och skriker "KORTA TYGLARNA" och ungarna kortar så mycket de orkar, sedan skriker läreren "HÖR NI INTE VAD JAG SÄGER; KORTA TYGLARNA SA JAG JU!!!!"

Detta ledde till att min syster började leta efter en egen ponny så dottern får lära sig rida "på riktigt". Döm om hennes förvåning när de provrider en ponny vars ägare är ridlärare. Ponnyn var otrevlig från backen och hade fastnat i backen när systerdottern red. Ägaren/ridläraren skriker då till systerdottern: "Men sparka på hästen då för 17! Du kan ju aldrig lära dig att rida om du inte får fart på hästen!"

Tja, vad ska man säga? Tragiskt är nog det enda rätta ordet...

Ett litet ljus i historien: De hittade en annan ponny från en annan ridskola och den är jättefin och korrekt riden trots att han "bara" är en B-ponny. Och nu kan systerdottern få en chans att lära sig bra ridning. :love: :)

Sedan vad gäller "vanlig" dressyr kontra AR - du har helt rätt enligt min åsikt. Om ridlärarna och tränarna befäste sina övningar i teoretiska grunder skulle nog många dels komma längre i sin ridning och dels känna en samhörighet med ridstilen. Det är vad man gör i AR och allt klarnar vid varje övning man rider. När man vet varför man gör saker befästs kunskapen och viljan är lära sig mer ökar.

Jo jag tror inte att en enda AR - ryttare skulle ha något att invända emot min tränare i "vanlig dressyr" faktiskt. Det beror ju som sagt på vilken tränare man blir "utsatt" för.
Jag har sett ett och annat skräckexempel oxå men jag vette fan om det är värre än dom skräckexempel jag sett inom den "vanliga" dressyrridningen.
Det brukar vara mer slit och dra och sparka och piska hos dom än hos AR - skräckarna, jag har inte lika ont av att se någon såsa omkring i någon slags halvjogg trav på slappa tyglar med förböjd hals faktiskt.

Det brukar vara mer slit och dra och sparka och piska hos dom än hos AR - skräckarna, jag har inte lika ont av att se någon såsa omkring i någon slags halvjogg trav på slappa tyglar med förböjd hals faktiskt.

Men kommer det något som helst resultat ur slit-dra-sparka-piska då. Kommer hästen att bära vikt bak ?
Jag rider absolut inte så själv- finns bättre sätt att få en självbärig häst men det jag undrar är vad som är bäst ur hästens perspektiv.

Är det bra för hästen att gå i denna halvjogg där vikten borde vara på hästens framben där den inte kan vara stark nog att bära vikt :confused:
Själv kan jag inte förstå hur man kan få hästen att bära vikt bak ur halvjogg utan energi och arbete, rörelse genom hela hästens kropp :crazy:

Kanske det finns någon som kan svara på det...

Såsa omkring fick jag göra för den första....det var med den andra som dragkampen och sparkandet började och slutade...:smirk:

Men kommer det något som helst resultat ur slit-dra-sparka-piska då. Kommer hästen att bära vikt bak ?
Jag rider absolut inte så själv- finns bättre sätt att få en självbärig häst men det jag undrar är vad som är bäst ur hästens perspektiv.

Är det bra för hästen att gå i denna halvjogg där vikten borde vara på hästens framben där den inte kan vara stark nog att bära vikt :confused:
Själv kan jag inte förstå hur man kan få hästen att bära vikt bak ur halvjogg utan energi och arbete, rörelse genom hela hästens kropp :crazy:

Håller fullkomligt med dej! Fattar inte hur fio mfl resonerar egentligen:crazy:

Verkar handla om annat än klok ridning, bara att försvara nåt som faktiskt är bara enbart dålig ridning:crazy: Såsa runt på bogarna och kallade det dressyr.Kolla runt i forumet och titta på filmer och bilder, och vakna upp. Kanske finns bra varianter men knappast här.:crazy:

Håller fullkomligt med dej! Fattar inte hur fio mfl resonerar egentligen:crazy:

Verkar handla om annat än klok ridning, bara att försvara nåt som faktiskt är bara enbart dålig ridning:crazy: Såsa runt på bogarna och kallade det dressyr.Kolla runt i forumet och titta på filmer och bilder, och vakna upp. Kanske finns bra varianter men knappast här.:crazy:

Så du tycker det är bättre att slå på hästen än att såsa omkring och du kallar det bättre ridning ja ja vissa är ju bara ******

Senast ändrad:

Har jag påstått det eller ? Nä det kommer inget resultat ur slit och dra och sparka och piska och inte heller av att såsa omkring på halvlång tygel i något halvjogg.
Jag har bara MER ONT AV att se slit och dra och sparka varianten än dom som såsar omkring och för hästen är det nog trevligare att såsa omkring än att bli sparkad, dragen i och piskad på , det fattar väl vem som helst och även du hoppas jag !!!

*Knapplån*

Nu börjar det bli många användare som delar bredband... Är ni släkt allihop, eller??? :crazy: Och nej, det är inte förbjudet att bo flera under ett tak. Det förklarar ju samma IP

Men ag tycker att det är DÅLIG STIL att i slutet av en diskussion, gå in under andra användarnamn, när man inte får det medhåll man önskar.

Men jag kanske är dum... Det brukar jag ju vara... :angel:

Med att dela bredband, menar jag INTE det namnbyte, som till exempel DM har gjort och dessutom FÖRKLARAT i annat inlägg. :bow:

Senast ändrad:

Har jag påstått det eller ? Nä det kommer inget resultat ur slit och dra och sparka och piska och inte heller av att såsa omkring på halvlång tygel i något halvjogg.
Jag har bara MER ONT AV att se slit och dra och sparka varianten än dom som såsar omkring och för hästen är det nog trevligare att såsa omkring än att bli sparkad, dragen i och piskad på , det fattar väl vem som helst och även du hoppas jag !!!

Steg nog på öm fot här som det verkar av din ton :crazy:

Det jag menar är om det nu kommer ett resultat av avarten sparka-piska som en vanlig korrigering som slutas med att hästen görs som begärs eller menar du att ryttaren och tradionell dressyr sitter med avarter länge...kanske hela tiden oavsett vilket resultat det ger på hästen.

Om nu det är som jag tror...och menar är att om nu resultatet kommer så är det en del av dålig korrigeringsridning för att nå mål och jämnför man med AR som i längre perspektiv- för att ryttaren ska kunna tajma sin hjälper och hinna med görs detta i slow och med ett bakben i taget muskla så menar jag att man får mer skador även fast målet är det samma.

Det är en ambitiös utbildningstrappa för ryttaren men så tyvärr kan ge skador att gå på bogarna i slow och inte fort nog kommer till rörelse där hästen som den är byggd till - att arbeta dynamisk-energiskt med schwung i gångarter och rörelser.

Senast ändrad:

Men det är nog oftare "farten som dödar" frampressad schwung utan nog styrka bakom.

De flesta hästar klarar skrittpass i olika former utan att ta skada, likaså joggning. Det du retar upp dig på kan du ju lika gärna se som lång igångsättning - innan skada :rofl:

Tack för argumentet men det känns inte särskilt kul att fortsätta en diskussion med nån som skrattar åt det man försöker säga.....

Fattar du överhuvudtaget vad jag skrev :confused:

Jag tycker du skall läsa igenom en gång till mitt svar till Fazer eller du kan börja med att läsa hennes inlägg och sedan mitt svar så kanske du förstår bättre

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 743
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka