Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

Sv: Byten

Jag undrar bara, om du verkligen vill lära dig och förstå vad AR går ut på, varför åker du inte på en kurs? Jag tolkar (kanske felaktigt) att ditt ifrågasättande på det CillaW skriver bara handlar om att ditt gamla sätt att rida är bättre än AR. Om du är nöjd med det så fortsätt gärna, eller åk på en kurs där du kan ifrågasätta tankegångarna under teoripasset. Men se till att åka på en kurs för en riddare eller någon med gedigen kunskap där svaren blir korrekta och följer den Akademiska Ridkonstens lära. Min instruktör (riddare) säger att allt alltid ska ifrågasättas och att man aldrig ska göra något utan att förstå varför, så man välkomnar frågor/motfrågor inom AR. Läs BB's böcker. Det finns en utarbetad tanke bakom hur man tränar AR och du ifrågasätter detaljer i denna teori varför du aldrig kommer få en helhetsbild.

Surfa gärna runt på nätet, Googla på Akademisk Ridkonst, läs på. :idea:

Det känns som att AR-ryttarna ständigt måste försvara sitt val av ridstil och det dissikeras in i minsta detalj. Det kan ju vara intressant att vända på steken och ifrågasätta tävlingsdressyren med AR som mall. ;)

Jag tror att båda sidor har mycket att lära av varandra. Men för att man ska lära sig något måste man få fråga, även om någon tycker att frågorna verkar dumma. Eller man ska kanske säga att "det finns inga dumma frågor, bara dumma svar".

Beträffande att man gärna vill ha frågor inom AR har jag tyvärr sett en annan sida av. AR-tränaren i närheten vill absolut INTE ha några frågor, det är total envägskommunikation som gäller där. :crazy: Men det är förhoppningsvis ett särfall.

Självklart ska man fråga om saker man undrar över. Men man bör ju också acceptera de svar man får då.

Ja, jag hoppas och tror att den AR-tränaren som finns i din närhet är ett unikum vad gäller envägskommunikation. Det ger ju knappast en positiv bild av vad AR innebär. :mad:

Men jag själv t ex, är alldeles för ny och grön inom AR för att kunna svara på alla de frågor ni ställer och mina svar skulle bara bli förvirrande och ge en negativ bild. Kan kanske bero på samma sak hos er tränare? Därför håller jag mig utanför sakfrågorna men följer diskussionerna som jag tycker är väldigt intressanta och lärorika. :bow: :bow:

Det var precis vad jag tänkt genom den här tråden.

Jag brukar inte göra inlägg på forum o diskussioner som avviker helt från det jag tror är rätt och bra, tex gå in på dressyr och säga att dom gör upp åt väggrna fel då de sitter och jobbar sina hästar på ett sätt som är standard i ridhusen.
Man kan ju ändra åsikter såklart men att försöka argumentera ner någon här på klassisk ridkonstsidan med inlägg som tydligt avslöjar att man inte satt sig in i teorin bakom AR känns bara onödigt.

Om ni läst på och vet varför vi gör saker i den ordning det görs så kan vi diskutera huruvida det är det bästa sättet, utifrån vad vi har för mål. Ni verkar vara kunniga i er lära men här kanske ni måste byta glasögon för att diskutera här utan att slå huvudet i väggen.:eek:

Förresten skulle jag vilja ha en definition på schwung. Vad exakt menar ni med schwung, när blir den viktig i utbildningen och varför. Hur jobbar ni med den? Förklara gärna utförligt så jag inte misstolkar ert "dressyrspråk" med mina barocka öron.:)

Jag undrar bara, om du verkligen vill lära dig och förstå vad AR går ut på, varför åker du inte på en kurs? Jag tolkar (kanske felaktigt) att ditt ifrågasättande på det CillaW skriver bara handlar om att ditt gamla sätt att rida är bättre än AR. Om du är nöjd med det så fortsätt gärna, eller åk på en kurs där du kan ifrågasätta tankegångarna under teoripasset. Men se till att åka på en kurs för en riddare eller någon med gedigen kunskap där svaren blir korrekta och följer den Akademiska Ridkonstens lära. Min instruktör (riddare) säger att allt alltid ska ifrågasättas och att man aldrig ska göra något utan att förstå varför, så man välkomnar frågor/motfrågor inom AR. Läs BB's böcker. Det finns en utarbetad tanke bakom hur man tränar AR och du ifrågasätter detaljer i denna teori varför du aldrig kommer få en helhetsbild.

Surfa gärna runt på nätet, Googla på Akademisk Ridkonst, läs på. :idea:

Det känns som att AR-ryttarna ständigt måste försvara sitt val av ridstil och det dissikeras in i minsta detalj. Det kan ju vara intressant att vända på steken och ifrågasätta tävlingsdressyren med AR som mall. ;)

Att man säger emot är "diskussion" det betyder inte att man "bara vil ifårgasätta" Nej AR-kurs är inte aktuellt, det stämmer inte med mitt sätt att tänka om utbildning, men kanske titta på någon träning ja.

Senast ändrad av en moderator:

Som jag hoppas att både du och flera andra här på forumet har märkt, har jag höjt taket på forumdiskussionerna.

Men du, jag förstår faktiskt både Lusidor och Ewa-Lenas ifrågasättande.

Du ställer ALLTID exakt samma frågor. Och vi svarar snällt på dessa frågor, trots att du ställt dem om och om och om igen. Och vi försöker vara pedagogiska och förklara det lättare, för varje gång vi svarar eftersom du ändå inte verkar förstå. Och det är MÅNGA som efter hand "nickar instämmande" och säger att det är bra förklarat och att de förstår precis.

Men ÄNDÅ ställer bara DU och två eller tre personer exakt samma frågor om och om igen.

Är det då inte dags att fundera på om ni ska försöka diskutera något annat, eller förklara för oss som tydligen är helt okunniga, vilka svar ni vill att vi ska ge er? Ni som tydligen redan VET de rätta svaren. På min utbildning till fritidspedagog, fick vi lära oss att det inte FINNS några exakt rätta svar på utbildning utan att det som fungerar för att få förståelse, på väg mot målet för individen är rätt.

Vill du diskutera fortsättningsvis, tycker jag att du precis som många här på forumet redan har föreslagit DIG, ska googla och titta lite på olika sidor om Akademisk Ridkonst, Klassisk Ridkonst, barockridning och så vidare, samt läsa exempelvis Bent Branderups böcker och SEN utifrån vad du då har läst, jämföra med DIN EGEN ridstil och lära och utifrån detta sedan ställa frågor. Vi vill verkligen försöka hjälpa dig att få de rätta svaren du vill ha i diskussionerna. Men när vi ger dig våra svar och de ändå inte räcker till, börjar det kännas hopplöst.

Jag börjar skarpt fundera på att gå in under B_A_L's dressyrforum och fråga varför dressyrryttare där aldrig kan rida ut utan graman... eller hur de kan tycka att rollkur är bra... ;)

Enligt ordlexikonet http://www.synonymer.se här på nätet har ordet DISKUSSION många betydelser... förutom det DU säger...

meningsutbyte, överläggning, resonemang, debatt, samtal, åsiktsutbyte; ordbyte, dispyt, tvist

Det kanske är något att TÄNKA på...

Ordet KONSTRUKTIV är ganska intressant också...

skapande, uppbyggande, positiv, kreativ, produktiv, idérik

Jag tycker att konstruktiv diskussion låter mkt trevligare än...

destruktiv diskussion...

DESTRUKTIV

förstörande, nedbrytande, nedrivande, omstörtande, upplösande, negativ

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Senast ändrad:

Nej AR-kurs är inte aktuellt, det stämmer inte med mitt sätt att tänka om utbildning, men kanske titta på någon träning ja.
Det är nog svårt att bara titta på träning, det är ju det man gör på en kurs. Oftast är där 8 ekipage som rider två ggr var och teori en eller två ggr under dagen. Man får ju som sittande se på alla som rider då. På vilket vis stämmer det inte med ditt sätt att tänka om utbildning? *nyfiken* för du verkar inte vara vidare insatt :o
På teorin skulle du isf få tillfälle att ställa frågor om det du undrar över och få raka svar, kanske en teckning eller livevisning för förtydligande.

delvis kl*
Jag har följt disskutionen i tystnad och tycker inte att den verkar komma någonvart. Mest pga ovilja att förstå. Men det är MYCKET svårare att få fram åsikter och teorier över ett internetforum, det är också svårare att förstå!

Fast då kan man ju säga att ingenting ingår i akademisk ridkonst eftersom det är helt valfritt vad du vill träna på. Även om skolorna ovan mark är av stor betydelse så finns det ju ingen som tvingar dig att rida dessa bara för att du rider akademiskt. Likväl ingen som tvingar dig att göra seriebyten även om det är vanligt förekommande.

Nejdå, inte alls valfritt. Jag anpassar träningen och använder mig av de övningar som jag och min häst behöver under just det ridpasset för att, om möjligt, närma oss det mål vi har - dels kortsiktigt, dels långsiktigt.
Det gör jag dels själv, dels med hjälp av de duktiga människor jag har förmånen att rida för.

Det vore häftigt att komma till skolor ovan mark, men det är möjligt att det målet ligger bortom min förmåga. Att min häst har förmågan är jag helt säker på :love:

delvis kl*
Jag har följt disskutionen i tystnad och tycker inte att den verkar komma någonvart. Mest pga ovilja att förstå. Men det är MYCKET svårare att få fram åsikter och teorier över ett internetforum, det är också svårare att förstå!

Det kanske beror på från vilken vinkel man ser det. Om det är ovilja från någon eller ej.

Du får gärna svara på resten av inlägget också ;)
Vad är det som skiljer sig i utbildningen som du inte tycker är bra och varför är det inte bra?

Du får gärna svara på resten av inlägget också ;)
Vad är det som skiljer sig i utbildningen som du inte tycker är bra och varför är det inte bra?

Det har jag ju skrivit:confused: Man börjar från "fel" håll med rörelser som hästen inte kan klara än och som därför utförs på ett sätt som inte har avsedd effekt. En överböjning o tvärning i sluta tex på en ganska outbildad häst ger ju inte inte något positivt egentligen tycker jag.

Jag vill hellre stärka hästen på andra sätt för att sen kunna utföra den typen av rörelse, med en böjning och tvärning hästen klarar, med bibehålllen takt och form. Hästen ska klara att bära i slutan,
inte främst trampa långt in under sin tyngdpunkt. Enligt mej då.

Att sitta på inner i öppna ger också en överdrivning böjning, tycker jag, vilket gör att hästen inte kan arbeta med bibehållen form, takt o balans .

Att använda sluta för galoppombyten är komplicerat och krångligt för hästen, men däremot är sluta bra som förberedelse till byten, men inte i själva bytesträningen.

En häst som inte ens kan samlas i trav ska trampa tex:crazy:

Jag tvivlar starkt på att man genom att utföra rörelserna på "fel" sätt (i mina ögon) uppnår att senare kunna utföra dem korrekt.

Om man inte rakriktar utan istället överböjer kan man inte uppnå energi och samling och inte heller få schwung.

Jag anser ju ATT utföra rörerlserna korrekt är en del i arbetet med att få hästen genomarbetad och smidig. Jag vill att hästen i arbetet sitter ihop i hela överlinjen och arbetar igenom sin kropp, för att bli smidig och stark och arbeta med energi.

Sen har vi ridning på stång........Men det låter jag vara nu.

Jag förstår att det kanske är fel att diskutera detta med er (hmmm vilka andra ska man då diskutera med:crazy: ) OK var och en håller sig på ett forum och diskuterar inte andras idéer. :idea:
Det låter lite så här men inte från alla vill jag understryka. Jag tror att det finns väldigt olika grader av kunskap även här.

Jag tror att har man mycket kunskap kan man se att man kan lära av olika inriktningar och genom att ifrågasätta kanske få nya idéer och vinklingar. Man kan också se att ifrågasättande är inte farligt för man vet vad man kan och vad man står för. Dessutom tycker jag det verka finnas en hel del ganska olika idéer här och alla tycker nog inte lika eller ser AR lika faktiskt, men det är ju helt OK så är det nog inom alla inriktningar. Det gäller nog vilket forum man än går in på.:idea:

Jag försöker väl se om det finns delar jag kan ta till mej, antar jag, men visst kan man läsa böcker:cool:

Ja du Ingela nu svarade jag lika långt som du.....

Senast ändrad av en moderator:

Men förstår du verkligen, verkligen inte det ologiska i att säga att akademisk ridkonst är fel utifrån tävlingsdressyrens principer?
Visst, fel håll att börja från enligt tävlingsdressyren.... men det är inte den vi diskuterar. Den som vill diskutera tävlingsdressyr har ett forum för det.

Det är som att bedöma en pudel enligt de rasvisa bestämmelserna för en frieserhäst.
Det är som att försöka lära någon att sticka genom att envist vifta med en virknål.
Det är som att säga att någon talar franska fel, eftersom det inte låter som tyska.

Och dessutom hävda att en pudel ska se ut som en frieserhäst, för att annars är det fel.

Men jag skriver att det låter fel för mej oavsett tävlingsdressyr, utan mer utbildningsmässigt:idea:

Jag förstår att du och andra ser det som rätt väg. Jag förstår det inte. Men jag godtar det ni tycker. Självklart. Men kanske har du rätt att vi har diskuterat färdigt och dessutom är det långt OT just nu från ts fråga :o

Ts
Jag återgår till frågan. Fblhästar byter ofta orent sägs det, kanske pga att de lätt går i framvikt därför att många är överbyggda dvs av exteriöra skäl. Jag vet inte om det stämmer. Kan din häst ha såna problem? Är den i balans och bär bak när du byter? Bara en tanke..

Förlåt, korrigering :bow: ... Inte fråga utan dina påståenden som du upprepar, om det du anser helt förkastligt i hur vi tränar och tänker.

Nej jag påstår inte, men du har fått för dej det. :crazy: Jag kan inte hjälpa dej med det men det är tydligen ett problem. Som jag skrev innan, är man trygg i sin egen uppfattning och har kunskaper så är man inte rädd för att förklara sin ståndpunkt.

Är man osäker vill man helst inte ha frågor:crazy:

DET är ett påstående:D

Som jag skrev innan, är man trygg i sin egen uppfattning och har kunskaper så är man inte rädd för att förklara sin ståndpunkt.

Är man osäker vill man helst inte ha frågor:crazy:

Du kan väl ändå inte påstå att jag inte försöker förklara min ståndpunkt, eller drar mig för att försöka svara på frågor? :)

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 744
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka