Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

Sv: Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

Min dam är bara 162, en hel del arablinjer och hade från början enligt mig väldigt kort trippigt steg. Men hon har alltid varit härlig att sitta på. Jag märker ENORM skillnad på vad jag ser som "schwung" numera, när hon verkligen spänner av och kommer upp sig underifrån. Tyvärr, behöver jag nån som står med megafon från marken och vrålar åt mig, för att de tillfällena ska bli längre och oftare... Men NÄR jag får till dem, då växer hon en i höjd att sitta på och får ett fantastiskt steg.

KL

Då vill jag definiera schwung som den energi som när hästen inte hindras av blockeringar, mentala, fysiska och från omvärlden, tillåts flöda genom hela kroppen och resultera i en uppvisning av äkta lösgjordhet, styrka och stolthet.

Ganska svårt att beskriva, det ska ses eller upplevas. Den där skimmeln har jag inte fått från näthinnan från Globendressyren, Blue hors matiné, det jag minns var inte detaljerna i uppvisningen utan en sjuhelsikes energi. Den energin bara strömmade genom HELA hästkroppen och lät henne röra sig till max. Skön syn.
Oavsett hur den utförde rörelserna tycker jag det var en bild av shwung.
Även en häst med små rörelser kan visa upp den energin, men jag tror inte alla kan se den och uppskatta den. Man har ett behov att överväldigas, det ska vara så hårt, kraftfullt och stort.

Många andra skulle jag säga rör sig inlärt studsigt. Som om hästen fattar vad ryttaren vill visa upp och kämpar med att få fram det. Det ser tillkämpat ansträngt ut trots stora rörelser och takt.
Tråkigt att höra kommentatorer ofta då de analyserar fotflyttning och räknar takter, då helhetsintrycket bara är ansträngt.

Jag vill få gåshud av en riduppvisning, inte sitta och spänna mig i sympati då hästen tar sats eller inte orkar komma ur en rörelse.

Ganska svårt att beskriva, det ska ses eller upplevas. Den där skimmeln har jag inte fått från näthinnan från Globendressyren, Blue hors matiné, det jag minns var inte detaljerna i uppvisningen utan en sjuhelsikes energi. Den energin bara strömmade genom HELA hästkroppen och lät henne röra sig till max. Skön syn.
Oavsett hur den utförde rörelserna tycker jag det var en bild av shwung.

Matiné har vi diskuterat i det oändliga på dressyr. Min egen uppfattning är att det är underbart att se henne, precis som du säger.

Men jag tycker inte schwung är det hon har hela tiden måste jag säga ändå.

Enligt min upfattning är det man fastnar för hos henne den enorma utstrålningen (ta bara öronen) i kombination med energin och en helt fantastisk rörlighet i kroppen:d Hon ser ut att älska det hon gör och man smälter.

Dock är hon ung och ser inte ut att orka hela vägen i det som krävs av henne och hon blir genom det, och kanske sin relativa orutin, spänd emellanåt. Hon kämpar, men har ännu inte riktigt hela styrkan för att få till det hela vägen, med bla det flyt i rörelserna som schwung också är för mej.

Detta är ingen kritik av Matiné, det är en underbar häst och precis som du tycker jag hon är en upplevelse att se.

Efterssom jag bara såg hästen en kort stund och inte brukar titta särskilt mycket på dressyr (sambon slår över till travet...)så var jag rädd att nämna något namn.
Jag har noll koll på hur övningarna genomfördes och hur det skulle bedömas programmässigt.

Men det ögonblickets känsla jag fick var samma jag vill få om någon visar upp schwung.
Energin och lättheten.:bump:
Lätthet kan ju visas upp av en fjording likväl som en arab kan vara toktung i sina rörelser. Så oavsett utseendet på matine så visar hon en extrem form av energi, en ytterlighet av begreppet schwung.
-Om man då lägger på mer flyt o styrka genom de svåra partierna i tävlingsprogrammet.

Fult ord förresten.. säger man det några gånger låter det helt bizarrt!:crazy:

Vi är överens om att hon är en fantastisk häst:idea:

Jag tycker att det här med schwung är jättesvårt. Ni som har förklarat er definition vill jag fråga om ni ser "schwung" hos hästarna när de är fria? I hagen till exempel. Eller är det bara något man kan se under ryttare? Jag har svårt att se bärighet där mer kunniga säger att hästarna bär sig under ryttaren. När jag tittar på dressyr, hoppning western eller bara i ridhuset tycker jag att det snarare är påskjut med bakbenen jag ser än bärighet. Och i så fall kan jag ju inte se "schwung" heller, eller hur. :confused:
Men om det är detsamma som jag har sett några gånger så är det otroligt njutbart att se lättheten när hästen "dansar" med sin ryttare.

Smått förvirrad
Annika

Sv: Byten

Jag tror att båda sidor har mycket att lära av varandra. Men för att man ska lära sig något måste man få fråga, även om någon tycker att frågorna verkar dumma. Eller man ska kanske säga att "det finns inga dumma frågor, bara dumma svar".

Alltså när du skriver att båda sidor har mycket att lära av varandra så glömmer du nog bort att dom flesta på AR-sidan redan har ridit på den "andra sidan" ett tag dvs på den engelska sidan. Jag har lärt mig en hel del nytt "tänk" genom att rida och träna AR/klassisk ridkonst sedan har jag inte gått över till AR på något vis eftersom jag tävlar och så men jag har tagit mkt med mig av det "tänket" när jag tränar inför tävling.

Jag kan allt se det glimta till i det fria i hagen jadå. Men många gånger är det mest "spel för galleriet", med mer spänning i kroppen än det lätta, spänstiga äkta schwunget.
Det som är mest vanligt hos min dam i det fria, det är "drakblås", studsa på tå och balanstrava, för att försöka imponera på hagkompisar, eller nån läckerbit som skrittar förbi på vägen. :angel:

Ibland kan jag ändå att det finns en glimt av den äkta skönheten i min gamla dam.

Som den här ögonblicksbilden precis in i galopp

Eller här en ögonblicksbild precis i en övergång från galopp till trav

Att det sen kan ta 25 minuter i lina, med övergångar att få henne att bli bara så här låg i traven... Hur lång tid ska det då ta att få henne i en "äkta låg" form?

Men för att vara "nakenlongering", tycker jag att 23-åringen är en skönhet. Men det är klart... jag är partisk... :o

Senast ändrad:

Desto större utbyte borde man ju då kunna ha av varandras erfarenheter. :idea:

Alltså när du skriver att båda sidor har mycket att lära av varandra så glömmer du nog bort att dom flesta på AR-sidan redan har ridit på den "andra sidan" ett tag dvs på den engelska sidan. Jag har lärt mig en hel del nytt "tänk" genom att rida och träna AR/klassisk ridkonst sedan har jag inte gått över till AR på något vis eftersom jag tävlar och så men jag har tagit mkt med mig av det "tänket" när jag tränar inför tävling.
Jag upplever även tvärtom att man börjar med AR o tycker att allt annat är förkastligt. Nybörjare med Kandar:crazy:
Sen undrar jag om inte många inte alls kom så långt i den traditionella o påstår att det handlar om att dra o sparka på.
Vet inte om så många kommer att komma fler trappsteg upp på den utbildningstrappan. Märker tydligt även här, att den där piaffen lockar.
De som har kommit lite längre kan ju plocka guldkornen från båda hållen.

Jag är glad över att jag longerade min ena häst med Chambon som ung.
Den vet vad som förväntas av honom o jobbar så i trav i början o slutet.
eftersom hästen i det läget jobbar avspänd, så behöver man inte hålla på så länge eftersom hästen är fokuserad på jobb, istället för att se sig runt.
I galoppen vill jag mer se en sdn form som din.
Hon är fin i kroppen för sin ålder.

Jag upplever även tvärtom att man börjar med AR o tycker att allt annat är förkastligt. Sen undrar jag om inte många inte alls kom så långt i den traditionella o påstår att det handlar om att dra o sparka på.
Vet inte om så många kommer att komma fler trappsteg upp på den utbildningstrappan. Märker tydligt även här, att den där piaffen lockar.
De som har kommit lite längre kan ju plocka guldkornen från båda hållen.

Jag kan nog hålla med om att de flesta jag mött som börjat med AR är mkt besvikna på dressyr och har haft riktigt dåliga tränare som inte fått dom att förstå, motivera dom till att komma vidare.

Sen kanske vägen är längre på dressyr till mer avancerat och då speciellt till piaffen då arbetet måste gå genom kropp och schwung.
Det hänger faktist på individen som klättrar på utbildn.trappan att oxå ha tålamod att se grunden som plattform till det mera avancerade och absolut inte hoppa över något.

Haft trafikskoleelever som velat kvitta krypkörning mot motorvägskörning :eek:

Senast ändrad:

Mmm... jag köpte ny kamera härom dagen och var tvungen att testa den. Jag knäppte FEMTIOFEM bilder (minnet fullt) och de här bilderna är väl de som jag på något vis fastnade för. För som du säger, det är ju det här man lite letar efter.

Jag vet inte hur hon är longerad som ung. Förra ägaren åkte ofta "till travet" och löslongerade henne, på longervolten där. Så Tima är jättelyhörd på kroppsspråk och röst från marken. Hon är jätterolig att löslongera även i hagen, när hon är på det humöret.

Jag brukar longera henne med inspänningstyglar, gummisnodd eller chambon. Men nu var det ett tag sen jag longerade henne på allvar och då ville jag bara "rasta henne" egentligen, för hon var på trycket när jag tog in dem på em. Jag smackade inte någonting utan sa bara typ skritt och trav, hon bröt inte av, förrän jag sa saaaakta, däremot var det hon som "smet in" i galopp två gånger. :angel:

Och jag vet inte vad jag gjort... Men de senaste halvblodstanterna jag haft kontakt med har varit i den här åldern, med den här kroppen och arbetsglädjen båda två. :love:

Ja men hur gick det till då? Många kanske inte kom så vidare långt och inte lärde sej rida :crazy: De fattade aldrig vad det gick ut på. Andra tror sej "komma runt" det jobbiga och kunna showa med tramp fast dom inte är klara för det alls. Det går bra att i efterhand säga att "jag har ridit dressyr i si och så många år så jag kan" när ingen kan kolla:angel: hur det såg ut.

Det finns de här som är mycket kunniga och duktiga och som också gärna förklarar. Jag lyssnar gärna på dem. Det framgår av deras inlägg att de vet vad de pratar om. Från båda håll. Jag är övertygad om att du kan plocka både här och var och tillgodogöra dej det. Men även du vet nog att det finns alla varianter även inom detta forum och att några verkligen skulle ha nytta av att lyssna på den "andra sidan" i sin ridning.

När du skriver så tilll solis låter det som om hela det här forumet består av fd skickliga dressyrryttare och det är nog inte fallet.

Sorry OT.

Ingela: även jag har haft mkt pigg 23-åring som var lika stark och glad som i yngre dagar. Tyvärr fick han cushing, vilket inte är mycket att göra åt, tyvärr. Men hon ser fin ut.

Andra tror sej "komma runt" det jobbiga och kunna showa med tramp fast dom inte är klara för det alls.

Jo men här tycker inte jag att man kan ge individen, eleven ansvaret för vad som ska tränas på.
Borde vara tränaren som skall ges detta ansvar och vara skyldig till att fylla ut de kunskapslucker till att komma upp till tex tramp, piaff och vara så pass motiverande så eleven köper detta.

OT
Min körkorts elev fick sig en föreläsning i att lära sig krypa innan att kunna gå.....h*n tog aldrig mera upp några genvägar öht :D

Ha du bytt namn:eek: Fattade inte vem du var först.:p

Nej men det låter som var och varannan person får trampa sina hästar oavsett vad dom kan och så har jag aldrig upplevt det på dom kurser jag har varit med på. Jag har varit med på 2 kurser för Christina Drangel och då var det jag och Hille och Linda och Rocky (för dom här som känner Linda) som trampade lite. Jag red även Barcelona på kurs nr 2 men där var det inte tal om något tramp utan endast avslappnande arbete och jag vågar nog säga att vi hade kommit längre än dom flesta. Det här var väl en 4 år sedan kanske ?

Dessutom var det absolut inte heller tal om att överböja i slutor eller på volt eller annat,

Dessutom var det sökning till yttertygel som gällde, men jag har mer kontakt på ytter till vardags än vad CD nog vill ha. Dessutom rider jag rakare dvs inte någon böjd rakt fram variant . Nu har jag inte ridit för någon annan AR tränare än just henne så jag kan naturligtvis inte säga något om dom andra och hur dom lär ut och vill ha det. Men jag ville bara inflika att ALLA AR tränare inte sysslar med överböjning , piaff och helt slapp yttertygel.

Ja inte det som gällde mig iallafall.

Senast ändrad:

Så skönt att det finns fler som har samma erfarenheter som jag.
Sedan fyra år rider jag för Birgitta J, och sedan ett år även för Bent. Jag har heller aldrig upplevt något "trampande" i förtid, eller överböjning och annat som vissa här påstår att alla AR-tränare lär ut.

På alla de kurser jag varit (5-6/år) har jag sett kanske 3 eller 4 ekipage börja så smått med tramp - och det har varit de som har kommit allra längst.

Själv har jag en häst som har mycket lätt för samling och tramp, men vi väntar (enligt tränarnas instruktioner) med detta tills hästen är riktigt avspänd.

Immer

Detta är endast kalla fakta angående mina upplevelser inom AR-träningar.

Jag har ridit för två olika AR-tränare.

Anledningen att jag provade var att jag hade en stor tung häst som verkligen inte var lättriden.

Jag hade mer eller mindre gett upp!

Första lektionerna var väldigt behagliga, skritt, skritt åsså lite mer skritt.
Saaaaakta trav.

Jag skulle rida endast med tygeln, trycka den mot halsen för att flytta hästen.
Förböja halsen för att göra en så kallad öppna, som inte jag anser vara en öppna utan en överböjning i sakta mak. Därmed inte sagt att jag har rätt.

LÅÅÅNg lååååg hals som var böjd som en ostkrok, i mina ögon.

Det var som sagt lite skönt att inte direkt rida, som jag anser rida

Kom i kontakt med en annan AR- instruktör i samma veva som skulle vara en stjärna inom denna ridkonst.

Provade en lektion för honom också och han ville att jag skulle dra i innertygeln tills min häst gav med sig :confused: :confused:

Alltså släppa yttertygel helt och bara förböja och DRA för kung och fosterland.
När jag inte drog tillräckligt satt han upp och drog själv i stället och min häst såg ut som att hon skulle flippa ur när som helst.

Ångrar bittert att jag lät denna instruktör hållas så länge som han gjorde!!!
Det var verkligen synd om hästen!!

Detta är mina personliga erfarenheter, och pga av dem tog min AR-karriär slut nästan innan den började.

********* OBS OBS OBS OBS***********

Därmed inte sagt att alla som rider AR gör på detta sätt!!

Det verkar som att det finns många olika skolor även inom AR, eller?

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 743
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka