Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

Sv: Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

Du har INTE svarat fazer utan mig och minimi...

Och jag fortsatte att utveckla en längre andvändning av de bägge avarter och tydligen inget resonomang du har lust att haka på....

Lugn...du slipper :p tvingar ingen att diskutera och kanske speciellt inte om jag i fortsättningen riskerar att få inlägg, svar som det du gjorde till minimi.... en argumentstaktik som jag inte riktigt förstår mig på :cry:

Jag skrattar åt mig själv- en egenhet jag har :crazy: :p

Svårt med egen humor här..:D

Du har en viss poäng i det du skrev....visst som en igångsättning men till mer än hälften utav de träningar och ekipage jag sett med AR-inriktning så rids det slow länge.

Vad rider du själv för inrikting...travare el halvblod ? Helt OT men nyfiken !!

Du har INTE svarat fazer utan mig och minimi...

Och jag fortsatte att utveckla en längre andvändning av de bägge avarter och tydligen inget resonomang du har lust att haka på....

Lugn...du slipper :p tvingar ingen att diskutera och kanske speciellt inte om jag i fortsättningen riskerar att få inlägg, svar som det du gjorde till minimi.... en argumentstaktik som jag inte riktigt förstår mig på :cry:

Nej svaret var till Fazer och sedan har ni gjort egna tolkningar utifrån det jag svarade henne.

minimi vem det nu är :angel:

Håller med om vadå,egentligen:confused:

Sparka och slå eller ostkrok:confused: Jag föredrar inget av det i alla fall.:confused:

knapplån

Jag tycker ni verkar lite stingsliga här!
Varför inte bestämma sig för att inte ta andras inlägg som förlolämpningar och börja koncentrera er på att framföra era intressanta åsikter om ridning...

Angående såsning och ridning på bogarna.
De som hamnar där och blir kvar länge tror jag har antingen hästar med problem eller är ryttare som inte lär sig teknik så fort.

Oavsett anledning så skulle jag tror att just de ekipagen skulle må sämre av att fara runt i trav o galopp utan bärighet i stället för långsam skritt utan bärighet.
Man får hoppas att de får hjälp antingen med hästens kropp eller en instruktör som kan lotsa dom framåt på ett bra sätt så de får uppleva riktig bärighet hos sina hästar.:idea: Då de gjort det kommer de inte vara nöjda att såsa runt i framstupa läge något mer!

Angående såsning och ridning på bogarna.
De som hamnar där och blir kvar länge tror jag har antingen hästar med problem eller är ryttare som inte lär sig teknik så fort.

Oavsett anledning så skulle jag tror att just de ekipagen skulle må sämre av att fara runt i trav o galopp utan bärighet i stället för långsam skritt utan bärighet.
Man får hoppas att de får hjälp antingen med hästens kropp eller en instruktör som kan lotsa dom framåt på ett bra sätt så de får uppleva riktig bärighet hos sina hästar. Då de gjort det kommer de inte vara nöjda att såsa runt i framstupa läge något mer!

Tack, du satte ord på MIN ridning, från när jag började rida Tima enligt AR. När jag får ordning på min hemsida lite mer med bilder och sånt, ska jag göra "mitt livs novell inom AR", så ska ni få jämföra. Jag är ju som ni vet inte rädd för att skämma ut mig.

Första året var min dam som en ostkrok så fort jag gick på volt eller in i en hörnpassering. Vad jag än gjorde, böjde hon sig så fint att AVG skulle varit grön av avund för den hyperflexion vi uppvisade.

Det var inte Timas fel egentlgien utan det var min teknik, som jag tappat totalt efter först lång ridning utan instruktör på promenadtravare utan riktig ridutbildning som jag i stället fick rida igång och utbilda enligt mina tidigare 25 år på ridskola och andra ridinfluenser och sen kom, så där lagom lämpligt, min hästolycka. Därmed försvann den lilla koordination på tekniska hjälper som jag hade.

Men jag vill tro och hoppas, att min ridning förbättrats något sedan dess... Eftersom min instruktör tvingade mig att plocka i sär hjälper, rida med Tima mer rakställd och till och med oftast UTÅTSTÄLLD, samt i ett tempo, där både jag och Tima hann med att känna, när ridningen fungerar.

Senast ändrad:
Sv: Byten

Hej! Nu måste tom jag lägga mig i debatten :smirk:

Problemet, som jag ser det, är att du hänvisar till ganska dåligt riden Akademisk ridning...
Där kan jag bara hålla med föregående inlägg som uppmanar dig att läsa, titta, ifrågasätta - inte bara på detta forumet, som ju av naturliga skäl innehåller skribenter av alla nivåer, (och skall göra skall tilläggas...)
jag kan sakna sakliga debatter, som den om galoppombyten på dressyrforumet - där konkreta tips och råd ges, utan några "du har fel-jag har rätt".

Vad jag menar är att om du skalar av ytskiktet på tävlingsdressyren, och sedan gör det samma på den akademiska dressyren så börjar du närma dig en kärna av rid"stilar" som faktiskt inte är så väldigt olika varandra. därför kan jag inte hålla med de skribenter som menar att vi diskuterar HELT olika saker? en tävlingspiaff skall se ut som en akademisk piaff, problemet är att den inte alltid gör det. en akademisk piaff ser inte heller alltid ut som en akademisk piaff men den rider man som en stärkande rörelse, på lek, för att "skoja till" det SAMTIDIGT som den stärker.
och nu till dina citat :D

En överböjning o tvärning i sluta tex på en ganska outbildad häst ger ju inte inte något positivt egentligen tycker jag.

nej... men en vinglig, överböjd sluta ÄR (belive it or not) något som AR ryttare inte heller eftersträvar

Jag vill hellre stärka hästen på andra sätt för att sen kunna utföra den typen av rörelse, med en böjning och tvärning hästen klarar, med bibehålllen takt och form. Hästen ska klara att bära i slutan,
inte främst trampa långt in under sin tyngdpunkt. Enligt mej då.

men precis!!!! problemet är att i dressyrriden sluta trampar hästen FÖRBI sin tyngdpunt (vilket ju också kan ha sitt syfte, men det är inte ngt som premieras i den akademiska dressyren)

Att sitta på inner i öppna ger också en överdrivning böjning, tycker jag, vilket gör att hästen inte kan arbeta med bibehållen form, takt o balans .

ja, om du hänger på hästens innersida, eller yttersida för den delen

Att använda sluta för galoppombyten är komplicerat och krångligt för hästen, men däremot är sluta bra som förberedelse till byten, men inte i själva bytesträningen.

så jag jag inte heller fått rida byten, har aldrig sett något rida byten på det viset och jag var på en bent clinic för ett tag sedan och ingen red byten UR slutor där heller, fast det kanske fungerar vad vet jag

En häst som inte ens kan samlas i trav ska trampa tex:crazy:

är vi överrens om att korrekt utförda skolor i skritt kan stärka tex hästens galopp? eftersom man i den akademiska ridningen tänker att man skall kunna kontrollera ett bakben i taget är det inte så svårt att tänka att du ber hästen "kliva till" lite extra med det benet, och sedan med det andra, och vips så har du lite "tramp" (i ett stärkande syfte)

Jag tvivlar starkt på att man genom att utföra rörelserna på "fel" sätt (i mina ögon) uppnår att senare kunna utföra dem korrekt.

ja, fast återigen, det du tror är akademiskt korrekt kanske inte är det?

Om man inte rakriktar utan istället överböjer kan man inte uppnå energi och samling och inte heller få schwung.

helt sant. fast rakriktning är som bekant inte samma sak som RAKHET.

Jag anser ju ATT utföra rörerlserna korrekt är en del i arbetet med att få hästen genomarbetad och smidig. Jag vill att hästen i arbetet sitter ihop i hela överlinjen och arbetar igenom sin kropp, för att bli smidig och stark och arbeta med energi.

jajamen :D jag tror inte någon här säger emot dig...

Sen har vi ridning på stång........Men det låter jag vara nu.

ja :angel: för även där skiljer det sig rätt mycket på vem du frågar inom den "akademiska" världen

Jag förstår att det kanske är fel att diskutera detta med er (hmmm vilka andra ska man då diskutera med:crazy: )

nej, fortsätt fråga, vi har mycket att lära över disciplingränserna, och det gäller ALLA gränser...

OK var och en håller sig på ett forum och diskuterar inte andras idéer. :idea:
Det låter lite så här men inte från alla vill jag understryka. Jag tror att det finns väldigt olika grader av kunskap även här.

Jag tror att har man mycket kunskap kan man se att man kan lära av olika inriktningar och genom att ifrågasätta kanske få nya idéer och vinklingar. Man kan också se att ifrågasättande är inte farligt för man vet vad man kan och vad man står för. Dessutom tycker jag det verka finnas en hel del ganska olika idéer här och alla tycker nog inte lika eller ser AR lika faktiskt, men det är ju helt OK så är det nog inom alla inriktningar. Det gäller nog vilket forum man än går in på.:idea:

Jag försöker väl se om det finns delar jag kan ta till mej, antar jag, men visst kan man läsa böcker:cool:

Ja du Ingela nu svarade jag lika långt som du.....[/QUOTE]

:bow: :bow: :bow:

Tack
Annika

men precis!!!! problemet är att i dressyrriden sluta trampar hästen FÖRBI sin tyngdpunt (vilket ju också kan ha sitt syfte, men det är inte ngt som premieras i den akademiska dressyren)

Hmmm...detta får du gärna utveckla !
Är det en myt att få hästen att trampa förbi sin tyngdpunkt med inner i AR ...inget som premeras säger du men har ett syfte ?
Hänger inte riktigt med där.

Flashs citat
Att sitta på inner i öppna ger också en överdrivning böjning, tycker jag, vilket gör att hästen inte kan arbeta med bibehållen form, takt o balans .

ja, om du hänger på hästens innersida, eller yttersida för den delen

Här bemöts inte flashs fråga....eller ?

är vi överrens om att korrekt utförda skolor i skritt kan stärka tex hästens galopp? eftersom man i den akademiska ridningen tänker att man skall kunna kontrollera ett bakben i taget är det inte så svårt att tänka att du ber hästen "kliva till" lite extra med det benet, och sedan med det andra, och vips så har du lite "tramp" (i ett stärkande syfte)

Men de "tramp" du menar här tycker jag fortfarande blir en rörelse som bara fortplantas i hästens bakdel som gör ett ryckigt rörelsemönster och belastar bak enskilt istället för att träna ur samlad trav där du redan byggt upp schwung som hjälper hästen att andvända "hela" sin kropp på rätt sätt.

För mig blir detta ett tramp, piaff som lärs in fel och visst ska man börja någonstans men jag tycker det är viktigast att se hästens perspektiv och ge den en rättvis chans att få andvända hela sin kropp utan att koppla ifrån framdelen som görs i så stor utsträckning i AR.

Varför inte börja i övergångar i trav- mellan-samlad-tramp-piaff-samlad-mellan så hästen får en rättvist chans att med takt och schwung komma rätt i rörelsen från början ?
Kan vi enas att vi kan ta denna övning som hemläxa och sen återkomma till diskussionen ?

Då krävs det att vi som ryttaren har hästen framme och emellan sina hjälper och då kommer man förbi det handikapp som jag tycker det är att sitta med halvlång tygel på stång....man måste inverka direkt och det kan bara göras med ett korrekt stöd till hästens mun.

Hmmm...detta får du gärna utveckla !
Är det en myt att få hästen att trampa förbi sin tyngdpunkt med inner i AR ...inget som premeras säger du men har ett syfte ?
Hänger inte riktigt med där.

vad jag menar är att en sluta där hästen kliver förbi sin tyngdpunkt kan ridas i ett lösgörande syfte, i den akademiska dressyren vill du att hästen skall trampa in under sin tyngdpunkt - i ett stärkande syfte. i den "tävlingsdressyr" rider du ju också sluta med olika tvärning, beroende på syftet? förlåt om jag var oklar ...Flashs citat

Här bemöts inte flashs fråga....eller ?

nja, vad jag menade var att man i min värld inte skall sitta och hänga åt något håll.. att sitta över på inner i en öppna handlar mer om att sitta till ytterst lite med inner rumpa bakåt :) Tänk dig det där som du säkert hört tusen ggr att dina höfter skall vara som hästens och axlarna som hästens bogar, sätt dig så på stolen du sitter så kanske du förstår.

Men de "tramp" du menar här tycker jag fortfarande blir en rörelse som bara fortplantas i hästens bakdel som gör ett ryckigt rörelsemönster och belastar bak enskilt istället för att träna ur samlad trav där du redan byggt upp schwung som hjälper hästen att andvända "hela" sin kropp på rätt sätt.

För mig blir detta ett tramp, piaff som lärs in fel och visst ska man börja någonstans men jag tycker det är viktigast att se hästens perspektiv och ge den en rättvis chans att få andvända hela sin kropp utan att koppla ifrån framdelen som görs i så stor utsträckning i AR.

ja, men det blir en träning av impulser till ett ben i taget, lyft där, lyft där, lyft där, osv. det ena utesluter inte det andra. detta hänger ihop med vad du skriver längre ner...

Jag tycker att detta med att sätta stång på hästen i ett så tidigt skede är det största handikappet inom AR, det blir precis som du säger en förlust av framåtbjudning, jag är med helt på vad du menar, jag är bara inte med på att det är god akademisk ridning :crazy:

Varför inte börja i övergångar i trav- mellan-samlad-tramp-piaff-samlad-mellan så hästen får en rättvist chans att med takt och schwung komma rätt i rörelsen från början ?

varför inte göra både och?

Kan vi enas att vi kan ta denna övning som hemläxa och sen återkomma till diskussionen?

jag är på! :banana:

Då krävs det att vi som ryttaren har hästen framme och emellan sina hjälper och då kommer man förbi det handikapp som jag tycker det är att sitta med halvlång tygel på stång....man måste inverka direkt och det kan bara göras med ett korrekt stöd till hästens mun.

ja, och problemet med att ha en korrekt kontakt med hästens mun är direkt relaterad till stångproblemet som jag ser det.det är väldigt svårt att känna vilken kontakt du har på stång - i synnerlighet blank stång, det blir ofta som du säger ett "avbrott" mellan framdel och bakdel.

vad jag menar är att en sluta där hästen kliver förbi sin tyngdpunkt kan ridas i ett lösgörande syfte, i den akademiska dressyren vill du att hästen skall trampa in under sin tyngdpunkt - i ett stärkande syfte. i den "tävlingsdressyr" rider du ju också sluta med olika tvärning, beroende på syftet?

För mig blir det en negativ rörelse att primera inner baks tramp under sin tyngdpunkt beroeende av att jag har som syfte att bägge baks tramp skall fortplantas genom kroppen så rörelsen i sig är samlande.

Iom att inrikta sig på innerbak tas ytterbaks tramp och balans bort som ser till att hästen faller i två bitar och ger en negativ vikt på ytterfram istället för ytterbak så rörelsen att "stärka" och "samla" går helt förbi.

Visst...att lösgöra och stretcha inner och överböja kropp kan jag förstå som framridning men sen ? Hur kommer slutan att utvecklas genom att sitta ihop och att kroppen andvänds på rätt sätt....tänker då på rygg, buk muskelatur som bärighet av att bägge bakbenen arbetar ?

Jag reagerade oxå på det här:
vad jag menar är att en sluta där hästen kliver förbi sin tyngdpunkt kan ridas i ett lösgörande syfte, i den akademiska dressyren vill du att hästen skall trampa in under sin tyngdpunkt - i ett stärkande syfte. i den "tävlingsdressyr" rider du ju också sluta med olika tvärning, beroende på syftet?
Om en häst travar som den gör naturligt, så trampar den förbi sin tyngdpunkt=bakbenen tar större %uellt del av hästens totalvikt.
Om man sen gör halvhalter- får hästen att sätta sig/ vinkla sin bakkärra mer några steg, så stärks bakdel o rygg- sakta men säkert o kan då gå längre o längre sträckor så. Efter år av denna träning ökas samlingen.

Men om man börjar med att inte ha aktiva bakben, så bär den inte alls mer vikt på bakdelen, utan förblir i framvikt.
Då kan man rida skolor tills man dör, utan av få samling av dessa som är ett verktyg för att kunna förmå hästen att bära mer bak. Den behöver alltså assistans av ryttaren för att åstadkomma detta.
Här kommer kunskap o timing in, som skiljer agnarna från vetet.

tänk ett avlångt bord. Om man vill få det högre i ena ändan så är det
omöjligt, men om du lossar benen på ena änden lite, så kan man ha benen längre in- förutsättningen är att båda benen kommer inunder- då kan man börja tippa bordet.
Löjlig liknelse kanske, men kom inte på ngn bättre just nu.
I grund o botten så handlar det om fysikaliska lagar.

En häst med bra vinklar har ju lättare än en med rakare sådana.

men alltså..
jag vet inte om jag förstår dig rätt..
ytter bak försvinner ju inte :D
inner bär - ytter skjuter.
focus ligger på inner, visst, men jag har ju fortfarande ytter tygel och skänkel?

:o :rofl:
fast. ok, nu är jag med. jag pratar givetvis om en öppna :o
jag har typ 40graders feber och magsjuk bebis till mitt försvar.
*pinsamt* :crazy:

förstår ni mitt resonemang bättre nu? :angel: :D

"Om en häst travar som den gör naturligt, så trampar den förbi sin tyngdpunkt=bakbenen tar större %uellt del av hästens totalvikt.
Om man sen gör halvhalter- får hästen att sätta sig/ vinkla sin bakkärra mer några steg, så stärks bakdel o rygg- sakta men säkert o kan då gå längre o längre sträckor så. Efter år av denna träning ökas samlingen.

Men om man börjar med att inte ha aktiva bakben, så bär den inte alls mer vikt på bakdelen, utan förblir i framvikt.
Då kan man rida skolor tills man dör, utan av få samling av dessa som är ett verktyg för att kunna förmå hästen att bära mer bak. Den behöver alltså assistans av ryttaren för att åstadkomma detta.
Här kommer kunskap o timing in, som skiljer agnarna från vetet."

men i en skola, tex en ÖPPNA (obs, nu menar jag öppna) kan jag ju med impulsgivning be om MER flex i lederna, behästen kliva in - som sagt timing. då kliver ju hästen av naturliga skäl inte nödvändigtvis förbi tyngdpunkten? den bär till, flexar, bär, flexar . det handlar ju som sagt om timing och VART jag låter kraften ta vägen, där kommer handen in. kraften jag får av bakbenen skall ju inte som i den sämsta av all ridning bara gå "ut i intet" och kraften blir inte alls om man bara såsar långsamt i böjning, det ger möjligtvis balans. varför skulle bakbenen inte kunna vara aktiva för att de inte kliver förbi tyndpunkten?

Hela grejen är att det INTE ska vara inre bak som ska bära, utan det yttre.
Det inre ska bara ta för sig framåt/ inåt.
Om det inre bär, innebär det att hästen lutar inåt o av det blir det ingen samling.

Prova med din egen kropp.
Om du ska gå med böjda ben o belasta vä. ben o ha fram hö. axel- visst har du all tyngd på vä., men kan du svikta i benen o hur är det med balansen?
Prova sen tvärtom- belasta hö. ben böjt, hö. axel fram- vad händer här? Jo du kan ha bägge benen inunder kroppen, istället för att ha ett som skyfflar på BAKOM dig /hästen.

Har jag påstått det eller ? Nä det kommer inget resultat ur slit och dra och sparka och piska och inte heller av att såsa omkring på halvlång tygel i något halvjogg.
Jag har bara MER ONT AV att se slit och dra och sparka varianten än dom som såsar omkring och för hästen är det nog trevligare att såsa omkring än att bli sparkad, dragen i och piskad på , det fattar väl vem som helst och även du hoppas jag !!!

Svarar fast det var till DM:
Men allvarligt, hur många ser du som sliter och drar och sparkar:confused: Jag tror inte du är ensam om att av två onda ting välja det som inte innefattar ren och skär misshandel men det är väl inte såatt alla inom "vanlig" dressyr ägnar sig åt det , eller? Det är tex sällan jag ser en dressyrryttare slå öht det är nog i så fall hoppryttare:o

De allra flesta jag ser är är mycket seriösa och vill verkligen inte varken sparka eller slita heller. Liksom säkert AR-ryttare också vill hästarnas bästa.

KL

Jag har inte hängt med nu i diskussionen riktigt pga stressigt på jobbet, men det verkar trots allt ha varit en bra idé att definiera vad och hur man gör i skolorna och hur man tänker, jag tycker det blev en intressant diskussion.

Om det inre bär, innebär det att hästen lutar inåt o av det blir det ingen samling.

Min räddande ängel..:angel: tack för orden jag inte kunde få fram själv :bow:

Prova med din egen kropp.
Om du ska gå med böjda ben o belasta vä. ben o ha fram hö. axel- visst har du all tyngd på vä., men kan du svikta i benen o hur är det med balansen?
Prova sen tvärtom- belasta hö. ben böjt, hö. axel fram- vad händer här? Jo du kan ha bägge benen inunder kroppen, istället för att ha ett som skyfflar på BAKOM dig /hästen.

:rofl: Nu har jag feberyr joggat omkring i vardagrummet :D
och nej, jag har inga problem med att bära tyngd på mitt högra ben och ha vänster axel fram, det svingar in, bär, svingar in bär osv. mitt ytterben bär ju också, det hänger defenitivt inte bara bakom.
längtar efter att jag skall bli frisk så jag kan gå ut och rida :-)
och vi pratar fortf om öppna va? :o

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 741
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka