Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

Sv: Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

Ytterbak bär i alla skolorna.

Om man tippar hästen bär de bägge inre benen.
Måste bli hård belastning på hästen av detta.

Vi pratar alltså inte om samma sak- därför borde ni kalla det för ngt annat.
Vä- o högerrumpa:idea:

vad menar du med "tippar"?

Tänk efter lite först.
Hästen är formad precis likadant i båda.

Om hästens inre bak bär i Öppnan så går det inte att samla den.

Samling innebär att den bär med hela bakdelen o inte har ett ben som släpar efter.

Jag har tänkt väldigt mycket, under lång tid. Visst är hästen formad likadant, men den rör sig åt helt olika håll i relation till böjningen.

Inner bak bär i öppna och det går alldeles utmärkt att samla. Samling innebär att bäckenet vinklas in och att hästen bär mer med sina bakben.
Du försöker definiera akademisk ridkonst med tävlingsdressyrens modell, och det går inte. Diskussionen blir meningslös.

Det är som att säga att en knabstrupperhäst inte kan finnas eftersom den inte liknar en Volvo 850.

Inner bak bär i öppna och det går alldeles utmärkt att samla. Samling innebär att bäckenet vinklas in och att hästen bär mer med sina bakben.
Felet blir när man bara hela tiden har sitt fokus på det inre bakbenet- att få det under tyngdpunkten. Det är inget unikt just för AR, förutom att man bara pratar om det där. Så länge man inte har yttre bak inunder kan ALDRIG samling uppnås.
Har varit där själv:cool:
Du försöker definiera akademisk ridkonst med tävlingsdressyrens modell, och det går inte. Diskussionen blir meningslös.
Att kunna rida på böjt spår gör man i bägge inriktningarna- för slutmålet är ju detsamma.:bow:
Det är som att säga att en knabstrupperhäst inte kan finnas eftersom den inte liknar en Volvo 850.
Löjlig liknelse, när bilen varken har gångarter eller är böjlig.

Nu har jag ridit :banana:

ok, så här ser jag det. jag kan möjligen ge dig lite rätt, så här kändes det:
ytter kliver fram - ger kraft framåt - bär -javisst :)
inner, svingar in, bär också, men skjuter inte så mycket, här är syftet flexionen kanske? kliv in - bär?
jag vete sjutton.
något "tippande kände jag inte av alls - såvida jag inte släpper ytter tygel och låter hästen falla inåt?
Ett generellt ryttarfel (oavsett disciplin) i öppna borde vara att man glömer ytter hjälperna?
feberflum.kaka

Japp, det är ett vanligt fel att glömma ytterhjälperna. Den viktigaste hjälpen i öppna är ytter skänkel.

Yttertygeln hjälper ju hästen att bli kvar på ytter bak- att inte falla framåt.
Ett generellt ryttarfel (oavsett disciplin) i öppna borde vara att man glömer ytter hjälperna?
Just!:bow: O det gäller alla ryttare oavsett inriktning. Prova att rida PÅ o sen ta tillbaka med en kram på ytter- då kommer du att få mer vikt på hela rumpan.

Det är nog bra med lite feber ibland:angel:

hepp :bump:
fast jag är fortfarande inte med dig i att ytter skulle vara det i huvudsak bärande benet :devil:
skjutande (och då ochså bärande iofs) - ja, men inte i huvudsak bärande.
*Envis*

Men tänk dig då en diagonalsluta.
det inre bakbenets uppgift är att ta för sig framåt o åt sidan o det funkar bara om den sidan är mindre belastad, om man vill få lätthet i rörelsen- att den är lätt i sin framdel.

kl

Jag har aldrig ridit AR men har varit/är nyfiken!

När jag tittar på utbildningtrappan för AR så kan jag till viss del förstå varför den ser ut som den gör, om man tänker på annat sätt såklart :D

Min häst bar sig INTE i galoppen när jag köpte honom, där kanske jag i stället skulle ha jobbat med styrka och bärighet a la AR med öppna och sluta innan galoppen påbörjades. Där kan jag se en skillnad.. ta "problemet" i den gångart som problemet finns i, eller bygga grunden så pass som det går för att hästen ska kunna (som i detta fallet) galoppera i hyffsad bärighet.

En f.d foderhäst trampades ngr steg varje pass för att återfå styrkan då hon också hade dåliga framben och inte i form efter barnafödande. (tävlades innan msv)

Nog kan jag tänka mig att tramp/halva steg kan vara bra styrketräning för hästen, bara den görs rätt.. som någon skrev.. trampa till ngt steg och rid ur - fram.

Nu är det inte aktuellt för min häst, för vi kan omöjligt komma dit i dagsläget, men jag är inte främmande för att använda mig av just tramp som en ren styrketräning, likväl som annan styrketräning för min häst.

Jag har sett väldigt dålig AR, och jag har sett väldigt dålig dressyrridning.. jag är en usel ryttare för min häst, men jag försöker plocka det som verkar funka för oss. Jag kan också mycket väl tänka mig att rida AR pass för att prova på. (men det vette klåen för vem, då jag inte har sett någon tränare häromkring som har vettiga pass)

"Min" duktiga ET ser också mindre ländproblematik hos AR ridna hästar än dressyrhästar.

Senast ändrad:

Men tänk dig då en diagonalsluta.
det inre bakbenets uppgift är att ta för sig framåt o åt sidan o det funkar bara om den sidan är mindre belastad, om man vill få lätthet i rörelsen- att den är lätt i sin framdel.

ja!det yttre bär - ger avlastning åt inner ben som tar för sig.

DEN känslan ska du ha med dig även om du rider utmed långsidan.

Tack! *hoppar in lixom..* Det ska jag ta med mig när jag rider nästa gång.. jag är också väldigt dålig (men dock bättre) på att komma ihåg ytter. :o

Dock så blir volterna bättre nu när jag kör "kanotridning" i dem :D

även i öppnan alltså??:idea:

Du få ursäkta Cilla men sådana här uttalanden tycker jag är både är instränkt och ser till att det blir så mycket vi och dom- dvs AR emot t.dressyr :cry:

I detta fallet har vi både samma mål och verktyget hästen- måste väll rimligtvis fysiskt fungera på samma sätt.

Iom att vi har hästen gemensamt borde våra diskussioner vara intressanta och givande och INTE bara ställningskrig. Det måste väll finnas något i t.dressyren som är bra....är själv säker på att om jag skulle rida AR kurs så fiins det säkert något jag kan andvända för att förfina mina hjälper ytterligare.

Om vi kan hålla hjälpgivning utanför som naturligtvis skiljer sig åt tycker jag att vi har mycket att ge varandra och förstår inte att du så katogoriskt utesluter det vi har gemensamt...

Ja!
Men böj nu inte hästen för mkt.
Ju mer du böjer desto mer måste hästen tvära= man gör det onödigt svårt för den.

ja, och någonstans mellan dålig dressyr (ta ytter) och dålig AR (rör inte ytter) ligger nog det perfekta :smirk:
man vill rida hästen på ytter i AR också, tro det eller ej :)

ja, och någonstans mellan dålig dressyr (ta ytter) och dålig AR (rör inte ytter) ligger nog det perfekta :smirk

:bow: ...du har en poäng här.....för mig har det absolut ingen mening med att vara så pass instränkt att man bara söker kunskap i eget led el diciplin vara sig i hjälpgivning eller träningsmässigt såsom kondition mm

Svårigheten är väll att kunna gallra bland de personer, tränare man väljer att lyssna på men som regel har jag att se till- att det jag lyssnar på ska ha en förankring praktist.

Fungerar- fungerar inte...

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 741
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka