Sv: Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden
kl
Jag har aldrig ridit AR men har varit/är nyfiken!
När jag tittar på utbildningtrappan för AR så kan jag till viss del förstå varför den ser ut som den gör, om man tänker på annat sätt såklart
Min häst bar sig INTE i galoppen när jag köpte honom, där kanske jag i stället skulle ha jobbat med styrka och bärighet a la AR med öppna och sluta innan galoppen påbörjades. Där kan jag se en skillnad.. ta "problemet" i den gångart som problemet finns i, eller bygga grunden så pass som det går för att hästen ska kunna (som i detta fallet) galoppera i hyffsad bärighet.
En f.d foderhäst trampades ngr steg varje pass för att återfå styrkan då hon också hade dåliga framben och inte i form efter barnafödande. (tävlades innan msv)
Nog kan jag tänka mig att tramp/halva steg kan vara bra styrketräning för hästen, bara den görs rätt.. som någon skrev.. trampa till ngt steg och rid ur - fram.
Nu är det inte aktuellt för min häst, för vi kan omöjligt komma dit i dagsläget, men jag är inte främmande för att använda mig av just tramp som en ren styrketräning, likväl som annan styrketräning för min häst.
Jag har sett väldigt dålig AR, och jag har sett väldigt dålig dressyrridning.. jag är en usel ryttare för min häst, men jag försöker plocka det som verkar funka för oss. Jag kan också mycket väl tänka mig att rida AR pass för att prova på. (men det vette klåen för vem, då jag inte har sett någon tränare häromkring som har vettiga pass)
"Min" duktiga ET ser också mindre ländproblematik hos AR ridna hästar än dressyrhästar.