Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

Sv: Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

och jag med!
*räcker upp handen*
:banana:
men varför skulle det vara "oakedemiskt"?

Har jag sagt det ? Jag vill nog inte bli så pass inskränkt att jag sätter en etikett på vad jag rider men jag kan dömas genom TR :D

Om du rider så- varför i hela friden vill du ha ett bakben som skjuter på-bakom hästen i skolorna?
Beroende av form, så blir det svårare att få med ryggen då.
Jag vill ha ben som bär o tar för sig framåt.

Senast ändrad:

Har jag sagt det ? Jag vill nog inte bli så pass inskränkt att jag sätter en etikett på vad jag rider men jag kan dömas genom TR :D

nej, du har rätt, det har du inte sagt. jag kan också dömas genom TR, och gör skall tilläggas. jag är bara inte med på att dressyr idag alltid kan det...

Det sista är en helt annan diskussion ...blink...blink !

Ja det skulle jag oxå viljs veta...har inte hört det uttrycket förut.

Malinsky ? Axel ?

Jag tycker den är bra, då jag får känslan av att ha "hela hästen framför mig" samt att jag styr runt, bakifrån i volterna.. hästen känns i min ovana kropp som nästan rak, men det "enda" jag har gjort är att få med mig yttersidan :o

Det är min "kanot"

Om du rider så- varför i hela friden vill du ha ett bakben som skjuter på-bakom hästen i skolorna?
Beroende av form, så blir det svårare att få med ryggen då.
Jag vill ha ben som bär o tar för sig framåt.

för att jag inte är med på att jag HAR ett ben som skjuter på bakom... jag vill också ha ben som tar för sig och bär - vill inte alla det?
jag har ridit såpass länge att jag vågar påstå att jag vet hur skolorna SKA kännas, men jag har i ärlighetens namn inte funderat på exakt vad som händer :crazy:
jag har som säkert många andra här haft problem med för lite ytterhjälper i öppna tex och då kan jag vara med på vad du menar med en häst som tippar inåt. jag kan faktiskt inte säga att du har rätt eller fel eftersom jag aldrig har ifrågasatt just detta innan...
jag skall rida och känna *hemläxa* :p

Det låter mkt vettigt ! Från den berömda lösgörande innerhanden till kanotridning blir bra men med tiden skall du komma till rundning och lösgöra innersidan utan strech....jag brukar rida en mjuk öppna på volten i detta läga där jag mjukt möter innerskänkel diagonalt direkt med ytterhjälper.
Bara att sitta med en något höjd still men följsam innerhand och något sänkt ytter som tillsammans med skänkel alltid hämtar hem det som inner skapar.

Senast ändrad:

fast kanotridningen sker inte med ngn stretch, det är en raaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak häst (fast e.g är lagom formad - jag har förböjt hästen tidigare samt tappat yttersidan :crazy: ) som är formad med hjälp av mina sitshjälper endast.

Stretchen inleder och avslutar jag varje pass med, och numer så behöver jag bara mer tänka handen ut så följer han med.

för att jag inte är med på att jag HAR ett ben som skjuter på bakom... jag vill också ha ben som tar för sig och bär - vill inte alla det?
jag har ridit såpass länge att jag vågar påstå att jag vet hur skolorna SKA kännas, men jag har i ärlighetens namn inte funderat på exakt vad som händer :crazy:
jag har som säkert många andra här haft problem med för lite ytterhjälper i öppna tex och då kan jag vara med på vad du menar med en häst som tippar inåt. jag kan faktiskt inte säga att du har rätt eller fel eftersom jag aldrig har ifrågasatt just detta innan...
jag skall rida och känna *hemläxa* :p

jag har inte lyckats hänga med i trådarna och hoppar kanskein helt galet:crazy: Men, men,

Jag är inte heller expert på vad som händer och sker i varenda ben o muskel:crazy: i skolorna eller annars. Men jag vet hur benen ska röra sej och precis som du säger så känner du (och jag) när det är rätt, när hästen arbetar genom kroppen och sitter ihop hela vägen osv. Jag känner hur mycket jag kan ställa och böja med hästen kvar igenom. Och det blir det underliga för mej när jag läser här beskrivningarna av hur skolorna rids inom AR, för jag kan inte få ihop det.Det måste bli att hästen INTE sitter ihop och kan alltså inte KÄNNAS rätt. :confused:

Där utför vi rörelserna olika fast kallar dem samma, så som jag förstår det. Jag trodde att man i slutänden ändå vill ha samma rörelse fast har olika vägar dit, men jag blir fundersam om det är så, eftersom de rids olika, man tänker olika. Det är spännande i all fall.

Jag försökte en dag "AR-öppna" men det blir inte den öppna jag vill ha, hästen överböjer och tippar som axel säger. Men jag har ju ingen instruktör i detta heller så jag kan ju ha gjort fel också.

men hur menar du att du tror att en "ar" öppna är då? nu är jag bara nyfiken skall påpekas, inte ett dugg ironisk :o

jag tycker nämligen inte att det skiljer så himla mycket om jag rider öppna för min dressyrtränare eller de bättre "ar" tränare jag ridit för..

möjligtvis att en bra öppna känns som den har lite mer "kräm" i sig - formen blir högre - framdelen lättare. jag har alltid bara godtagit förklaringen att inner bak träder in och bär, och jag är fortfarande inte övertygad om att det inte är så - men är öppen för förslag så att säga :D

jag HAR också ridit "sås öppna", väldigt böjd och låg, men det är inte en korrekt öppna i någon disciplin som jag ser det... Det ger möjligtvis bra balans och hjälper hästen att hitta "varje kroppsdel"

jag har inte lyckats hänga med i trådarna och hoppar kanskein helt galet:crazy: Men, men,

Jag är inte heller expert på vad som händer och sker i varenda ben o muskel:crazy: i skolorna eller annars. Men jag vet hur benen ska röra sej och precis som du säger så känner du (och jag) när det är rätt, när hästen arbetar genom kroppen och sitter ihop hela vägen osv. Jag känner hur mycket jag kan ställa och böja med hästen kvar igenom. Och det blir det underliga för mej när jag läser här beskrivningarna av hur skolorna rids inom AR, för jag kan inte få ihop det.Det måste bli att hästen INTE sitter ihop och kan alltså inte KÄNNAS rätt. :confused:

Där utför vi rörelserna olika fast kallar dem samma, så som jag förstår det. Jag trodde att man i slutänden ändå vill ha samma rörelse fast har olika vägar dit, men jag blir fundersam om det är så, eftersom de rids olika, man tänker olika. Det är spännande i all fall.

Jag försökte en dag "AR-öppna" men det blir inte den öppna jag vill ha, hästen överböjer och tippar som axel säger. Men jag har ju ingen instruktör i detta heller så jag kan ju ha gjort fel också.
men hur menar du att du tror att en "ar" öppna är då? nu är jag bara nyfiken skall påpekas, inte ett dugg ironisk :o

jag tycker nämligen inte att det skiljer så himla mycket om jag rider öppna för min dressyrtränare eller de bättre "ar" tränare jag ridit för..

möjligtvis att en bra öppna känns som den har lite mer "kräm" i sig - formen blir högre - framdelen lättare. jag har alltid bara godtagit förklaringen att inner bak träder in och bär, och jag är fortfarande inte övertygad om att det inte är så - men är öppen för förslag så att säga :D

jag HAR också ridit "sås öppna", väldigt böjd och låg, men det är inte en korrekt öppna i någon disciplin som jag ser det... Det ger möjligtvis bra balans och hjälper hästen att hitta "varje kroppsdel"

KL
Hoppar in...
Kanoten liknar för mig det tänk som jag stött på inom Centrerad Ridning. Är det inte likadant inom ar - att man sas påverkar ett ben i taget?
Kanot, eller cykla baklänges, ngn skillnad?

håller med igen, och där gäller det att lita på sin egen kunskap! det farliga är när man köper ett paket, utan att ifrågasätta. MÅNGA som börjar rida ar har nog ganska misslyckade dressyrkarriärer bakom sig, man köper paketet, tycker att hästen blir så extremt lätt och böjlig (med stång) och förstår inte varför dreeyrryttarna envisas att slita och dra på tränsbett. det finns så många väldigt okunniga tränare inom alla discipliner och AR är såpass "nytt" att vi inte sett de långtgående konsekvenserna ännu.

och jag är fortfarande för akademisk dressyr ;) hur det än kan verka. men det är en "rörelse" som har vuxit lavinartat utan att egentligen ifrågasättas av utövarna

Håller med:bow:

men hur menar du att du tror att en "ar" öppna är då? nu är jag bara nyfiken skall påpekas, inte ett dugg ironisk

Jag menar att sitta på inner sittben som skrivits tidigare här, helt enkelt. Jag vill sitta rakt över och "med" i rörelsen, men inte på inner. Jag får inte kvalitén jag vill ha i öppnan om jag sitter på inner helt enkelt:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Iom att bakdelen ska gå rakt fram i öppnan så bör man sitta kvar på ytter men trampa ner en gnutta i inner för att få till böjningen.
Stödet kvar på ytter o runda den kring inner sk. ytter böjer o stöttar.
Allra enklast är att komma från böjt spår.

*räcker också upp handen*

Och undrar oxå varför det skulle vara oakademiskt...

Min tränare babblar om att jag ska rulla in bollar under rumpan både titt som tätt och det är ett HIMLA bra bildspråk för att få mig att fatta i alla fall. Men så är jag osedvanligt korkad också. :rofl:
Din tränare finns det nog inte så många av.
Håll i henne hårt:love:

Iom att bakdelen ska gå rakt fram i öppnan så bör man sitta kvar på ytter men trampa ner en gnutta i inner för att få till böjningen.
Stödet kvar på ytter o runda den kring inner sk. ytter böjer o stöttar.
Allra enklast är att komma från böjt spår.

Ja men inte helt enkelt sätta sej på inner som beskrevs här. Men det kanske finns fler sätt inom ar?

Jag sitter kvar rakt över men när jag inleder först sitta ytter, trampa ner inner en aning för böjningen, sen räcker det oftast att sitta med i rörelseriktningen för att hålla kvar, och ha kvar stödet på ytter o skänklarna på plats. När allt fungerar. Det viktiga är tydligheten i hjälperna i inledningen, det har jag slarvat med:o

Det bör vara sparkstöttingseffekt även här:-att man låter hästen gå utan direkt inverkan även här- sa min tränare- Kyraeleven.

Ja men inte helt enkelt sätta sej på inner som beskrevs här. Men det kanske finns fler sätt inom ar?

Jag sitter kvar rakt över men när jag inleder först sitta ytter, trampa ner inner en aning för böjningen, sen räcker det oftast att sitta med i rörelseriktningen för att hålla kvar, och ha kvar stödet på ytter o skänklarna på plats. När allt fungerar. Det viktiga är tydligheten i hjälperna i inledningen, det har jag slarvat med:o

Så här gör jag med. :bow:

Så här gör jag med. :bow:

Ok, men då så:D Jag kan ha missförstått förut i tråden när någon annan skrev att bara sitta på inner, :o eller så var det som jag gör ibland, glömmer skriva allt man gör.:crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 740
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka