Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

Sv: Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

jag kan bara hålla med.
själv är jag nog typexemplet på den akademiska ryttaren. jag red och tävlade dressyr tom La, ja har en extremtuff häst och någonstans på vägen blev det fel, jag minns hur vi lärde in tramp med långpisken bak och kandaret fram....
ingen särskilds fel att det gick åt skogen, för höga krav, för snabb tränare, för svag häst - you name it..
jag tänkte att det måste finas ett annat sätt, och slank in på den akademiska banan, gjorde alla fel man kan - satte stång för tidigt, red i två delar och fnös åt alla som kvar kvar i den förkastliga tävlingsdressyren :p

fast så någonstans kände jag att jag var på fel spår igen.. och så började jag blanda. den akademiska dressyren ger suveränt lösgjorda, starka och balanserade hästar, problemet är "den eviga voltens förbannelse" ;) noll bjudning, FÖR böjda och inga ytterhjälper som sagt. lägg till lite aktion i ar och voila!
just nu går min häst bättre än den någonsin gjort, jag blandar friskt - allt efter dagsform, jag rider gärna för ar tränare - och dessutom för min gamla tränare.
NU trampar vi igen, utan spänning, fast med "anspänning" är ni med?
jag har dessutom en helt annan relation med min tuffa häst - jag vet nu att jag måste fråga - inte domdera, fast det är alla GODA tränares förtjänst, inte specipikt "ar" eller "dressyr"

pust.
kaka :banana:

:bow: ...du har en poäng här.....för mig har det absolut ingen mening med att vara så pass instränkt att man bara söker kunskap i eget led el diciplin vara sig i hjälpgivning eller träningsmässigt såsom kondition mm

Svårigheten är väll att kunna gallra bland de personer, tränare man väljer att lyssna på men som regel har jag att se till- att det jag lyssnar på ska ha en förankring praktist.

Fungerar- fungerar inte...

håller med igen, och där gäller det att lita på sin egen kunskap! det farliga är när man köper ett paket, utan att ifrågasätta. MÅNGA som börjar rida ar har nog ganska misslyckade dressyrkarriärer bakom sig, man köper paketet, tycker att hästen blir så extremt lätt och böjlig (med stång) och förstår inte varför dreeyrryttarna envisas att slita och dra på tränsbett. det finns så många väldigt okunniga tränare inom alla discipliner och AR är såpass "nytt" att vi inte sett de långtgående konsekvenserna ännu.

och jag är fortfarande för akademisk dressyr ;) hur det än kan verka. men det är en "rörelse" som har vuxit lavinartat utan att egentligen ifrågasättas av utövarna

Det märks att du är öppen och mogen med ödmjukhet inför din häst.
Det sista tycker jag är det viktigaste- man måste skapa sig en possetiv relation, samarbeta till hästen !

men det är en "rörelse" som har vuxit lavinartat utan att egentligen ifrågasättas av utövarna

Det är en svår och farlig väg att gå när man tar över elever som är besvikna och *söker* efter en väg att gå.

Dom är mkt lätta att få över på sin sida och blir nog lätt en "rörelse" som du skriver...men det är bara ryttaren själv som förlorar på att stänga inför annan kunskap och till sist går det ut över hästen....

Men du!
Det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag skulle inte ha övergett traditionell dressyr, bara sagt nej till tränaren med långpisken.
Det FINNS jättebra tränare o många, så man får prova vad som passar en o ens häst bäst.
Om man använder Malinskys "kanotridning" o bollsätet behöver man inte ha hästen på ytter nämnvärt.
Man rider då¨framförallt med sätet, benen o en mjuk kontakt där kramar o eftergifter förkommer när det behövs.
Målet är att de så småningom inte ska behövas alls knappt- sytrådar.

ja, fast jag vill bara påpeka en gång till att jag inte alls förkastar den akademiska ridkonsten - tvärtom, modern dressyr skulle må bra av lite "ar tänk". och den akademiska dressyren av lite dressyrtänk ;)

det är därför jag faktiskt inte alls kan förstå resonemanget att det är två helt skilda saker? Klyschan "all god ridning är god ridning" stämmer, inte ens westernridning och dressyr är egentligen två helt olika saker, eller islandshästridning och akademisk ridning, för det handlar i grund om gångartsridning.
tycker jag :D

Men du!
Det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag skulle inte ha övergett traditionell dressyr, bara sagt nej till tränaren med långpisken.
Det FINNS jättebra tränare o många, så man får prova vad som passar en o ens häst bäst.
Om man använder Malinskys "kanotridning" o bollsätet behöver man inte ha hästen på ytter nämnvärt.
Man rider då¨framförallt med sätet, benen o en mjuk kontakt där kramar o eftergifter förkommer när det behövs.
Målet är att de så småningom inte ska behövas alls knappt- sytrådar.

men du, det är ju precis det jag försöker säga :-)

vad är kanotridning?:confused: :bump:

Även Mackan.
att man sitter som när man paddlar kanot.

Själv kallar jag det för att jag sitter på rumpan-hästens- o rider- att jag har fått upp den på rumpan o har dens bakben under min rumpa

Mmm - har tänkt på det lite som att sitta på en dinosaurie... Tyrannosaurus Rex - fast mindre... :smirk:

aha!
ja, det passar ju min häst bra...:cool:

Hur kommer man dit då....vanlig hederlig "få hästen att vinkla, bära bak" ...eller har du ett annat sätt för att komma dit?

Bara att inte skyffla iväg hästen efter halvhalten, utan att rida kvar där.

Att hålla ramen stramare ? med sätet och kunna ge en eftergift med hand utan att hästen kommer i obalans ?

Jag kan släppa helt o ha den kvar med bollsätet.

och jag med!
*räcker upp handen*
:banana:
men varför skulle det vara "oakedemiskt"?

*räcker också upp handen*

Och undrar oxå varför det skulle vara oakademiskt...

Min tränare babblar om att jag ska rulla in bollar under rumpan både titt som tätt och det är ett HIMLA bra bildspråk för att få mig att fatta i alla fall. Men så är jag osedvanligt korkad också. :rofl:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 740
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka