Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

Sv: Byten

Du kan väl ändå inte påstå att jag inte försöker förklara min ståndpunkt, eller drar mig för att försöka svara på frågor? :)

Oh nej, det gör du verkligen, :bow: försöker förklara alltså. :)

Jag har inte sagt annat. OCh fler gör det också.:bow:

KL (ej till dej)

Det kan ju vara så att nyfikna vill veta mer för att ta till sig det som kan passa:idea: Om folk härifrån komme rin på dressyr och deltar så kanske det blir lite diskussioner men i alla fall för min del är ni jättevälkomna. Kom just nu på att schameless, evis och tex ecila brukar göra det ibland och varför skulle de inte göra det?

JAG kanske inte kan tillräckligt för att svara på allt:o men det finns andra som kan:idea:

Men det känns ibland som om Ar består av dels de som kan och gärna svarar och som kanske även rider "vanlig" dressyr också, och dels de som är helfrälsta och inte ens vill snegla åt om det finns något av intresse nån annanstans, och sen de som kanske inte är så kunniga:o och ogärna vill rubbas i sin tro. (de som enligt nidbilden av AR, som faktiskt finns irl också, nidbilden alltså, skrittat i 7 år och hoppas på skolor ovan mark innan hästen fyllt 45:angel: )

Tja kanske är alla forum på samma sätt, men några är faktiskt betydligt trevligare mot meningsmotståndare. :smirk:

Jag har ridit modern tävlingsdressyr i mååååånga år, liksom de flesta som rider akademiskt, skulle jag tro. Jag tror det gör det lättare för oss att jämföra. Och både jag och min häst trivs väldigt bra inom den akademiska världen.

Men det känns ibland som om Ar består av dels de som kan och gärna svarar och som kanske även rider "vanlig" dressyr också, och dels de som är helfrälsta och inte ens vill snegla åt om det finns något av intresse nån annanstans, och sen de som kanske inte är så kunniga:o och ogärna vill rubbas i sin tro. (de som enligt nidbilden av AR, som faktiskt finns irl också, nidbilden alltså, skrittat i 7 år och hoppas på skolor ovan mark innan hästen fyllt 45:angel: )

Tja kanske är alla forum på samma sätt, men några är faktiskt betydligt trevligare mot meningsmotståndare. :smirk:

Jaha, så du har själv aldrig varit nybörjare? Du vaknade upp en dag och plötsligt var proffs på ridning och hade en hel bild klar för dig? Grattis i så fall!

Än en gång, om vi vänder på steken så kanske nybörjarlektionerna på ridskolorna inte är så mycket representation för Grand Prix heller? Så de är nidbilden på den "vanliga" dressyren? Hur många av dem är det som kommer upp i hög nivå på relativt kort tid och kan svara på alla möjliga teoretiska frågor kring dressyr? :confused: :confused: Förtjänar inte dessa ryttare respekt?

Det tar tid att lära sig något och man bör fokusera och inte titta hit och dit under sin inlärningsperiod för då fastnar inte nånting. Jag känner mig trygg i detta och har sett så stora framsteg som jag definitivt inte gjort om jag varit kvar i den "vanliga" dressyren. MEN, det tar tid att etablera sin teori och att utbilda sig och utveckla sig till en talangfull AR-ryttare.

AR är en inriktning i dressyr som består av ett otal olika personer med tillhörande olika personligheter på olika utbildningsnivåer. Att kritisera AR-ryttarna för att vara en ohomogen grupp är ju att kasta sten i glashus, för de "vanliga" dressyrryttarna är ju knappast heller en homogen grupp. Eller?

Att hela tiden måsta försvara sin åsikt är mycket tröttande och inte ett dugg utvecklande för "försvararna". Det är nog ingens mening att vara otrevlig men ibland måste frågeställaren acceptera det svar den får.

Som jag skrev innan, är man trygg i sin egen uppfattning och har kunskaper så är man inte rädd för att förklara sin ståndpunkt.

Men varför ska du gå in på Klassisk Ridkonst-forumet och argumentera din ståndpunkt? Vad är målet? Få oss här att tycka att vi rider fel? Ska vi vackla i vår uppfattning för att din idé är så mycket bättre? Jag uppfattar tyvärr att din attityd är väldigt fördomsfull, du har stenkoll på hur vi rider våra hästar och hur vi är men du är inte beredd att åka på en kurs för att på riktigt ta reda på hur AR är.

*Knapplån*

Klassiska Ridkonstgänget och Tävlingsdressyrgänget, HAR varit alla under samma tak ett tag i flera år, från det att Gunnar skapade forumet. Men så var vi några som hade lite mer '"akademiskt tänkande" vi ansågs tyvärr lite för ultraradikala för att passa in under Tävlingsdressyrens forum. Flera duktiga akademiker hoppade av Bukefalos och finns numera på andra forum. I samband med detta kom det sig att snälla Gunnar, gav oss akademiker ett EGET forum.
Märk då vår förvåning över att några tävlingsryttare fortsatte att gå in hos oss och diskutera. I många fall, var det roliga konstruktiva och lärorika diskussioner. Men... inte alltför sällan, spårade det ur. Då började jag att moderera lite striktare.
Diskussionerna lugnade ner sig ett tag, men så upptäcktes att diskussionerna om akademikernas förkastliga hästhantering fortsatte inne på tävla dressyrforumet. Givetvis gick vi akademiker i samlad tropp över till tävlingsforumet och försvarade våra tankar och idéer. DÅ hettade det igen och det slutade med att Gunnar lade in den låsta tråden Observera gärna detta, inne på tävlingsdressyrforumet. Därmed lugnade stämningen ner sig.
Och bukefolket som liksom jag lever med en fot i "vardera lägret", kikar in i bägge forumen och diskuterar de ämnena som intresserar oss. Och de diskussioner som inte är intressanta och inte berör oss, de ger vi tusan i. :bow:

Jag har länge bett om en liknande tråd som "Observera gärna detta" här på Klassisk Ridkonst. Men Gunnar har inte sett det behovet, men har sedan länge gett mig lov att lägga in en sådan tråd om behovet ändrar sig.
Och, ja... Jag är ledsen. Men jag anser att behovet har stigit sen länge... både med tanke på banningar, hetsiga destruktiva diskussioner bland mycket annat. Sen några timmar tillbaka finns Observera gärna detta, även för Klassisk Ridkonst, nålad överst i detta forum.

Mvh

IngelaH.

Senast ändrad:
Avstickare till helt annat ämne från Bytestråden...

Knapplån!!!!!

Den som står längst upp i tråden har INTE instiftat tråden, utan jag har varit fräck att plocka i sär en tråd som flippade ur alldeles.

Vad den här tråden sen handlar om... Ja...

Slutor tror jag det börjar med och slutar med en debatt för att omvända "klassiska" ligan till "moderna" ligan, tror jag ska jag tillägga, även där...

*Får jag gå o sova nu?* - Väntar INTE på svar!

Senast ändrad:
Sv: Avstickare till helt annat ämne från Bytestråden...

Jaha eftersom du ahr skapat en tråd åt mej:smirk: så får ajg väl svara själv då.

Jag rider sluta så här: (tänker) ofta ur sväng av något slag, hörn, volt eller vända upp på medelinjen tex. (Men inte alltid)

När jag lärde in var det ur skritt, kan fortfarande rida i skritt ibland för att vara tydlig tex, om hästen ska byta sluta på en linje eller om jag ska växla mellan sluta o förvänd sluta/öppna. Så vet hästen vad vi ska göra om jag inleder i skritt. Främst om hästen är lite pigg så inleder jag så för att vara säker på att hon är med.

Sluta inleder jag med halvhalt (spänner till i magen och kram i yttertygeln om det behövs) Kontakt på yttertygeln, ställer en aning inåt, vikten en aning inåt dvs i rörelseriktningen, för fram innerhöft/sittben och ytterskänkeln kommer då en aning bak och hjälper till att föra in bakdelen. Skänklarna ska ligga på plats men inte trycka.

Det är viktigt i skolorna att hästen bibehåller takten och formen och inte blir förböjd och tappar kopplingen mellan fram och bakdel, och mjukt och energiskt arbetar från bakbenen igenom hela överlinjen fram till handen.

Nu är det inte alltid så perfekt men det är så målet med rörelsen är. ( Kanske övertydlig bekrivning......)

För en välgymnastiserad häst är det inte så svår rörelse egentligen men det svåra är att inte tappa takten, framåtbjudningen och formen pga att hästen överböjer tex.

Sluta är en gymnasticerande stärkande och samlande rörelse som dels ger koll på hur liksidig hästen är (jag använder skolorna bland annat för att känna att hästen rör sig ok åt båda håll)
Förutom att bakbenen kommer in så att hästen bär med (båda) bak, så ökar bogfriheten (om den inte överböjs alltså) hästen blir mer lösgjord i bogarna, (dvs den rör inte bara frambenen under bogarna utan hela vägen upp i bogbladen)

Ja, visserligen är ju alla här suveräna på vanlig dressyr som det låter men eftersom jag själv frågade ang sluta så har jag i alla fall svarat.

Det jag är intresserad av (och det vet jag inte om man hittar i böcker) är om vi har samma mål med tex slutan?

Senast ändrad av en moderator:

*KL*
Det är inget unikt för just AR att bara fokusera på det inre bakbenet.

För att den ska kunna samla sig, så måste man få in det yttre bakbenet som bär- både i Öppnan o Slutan.
Sen för att förhindra mer vikt på det inre frambenet måste man som ryttare kunna hjälpa hästen att förflytta vikten mer till det diagonala bakbenet.

Jag gör som du med hjälperna. Jag tänker också att jag ska föra med mig hästen med ytterskänkeln, detta hindrar mig från att överböja hästen, det blir lättare att hålla takten och bjudningen. Jag använder slutan som gymnastiserande och samlande (fast varvat med öppna, vilken jag egentligen tycker är lättare) nu efter långtidsskada på min gamla häst, jag vill att hon ska flytta tyngdpunkten längre bak samt mjuka upp sina bogar.

Det har jag ju skrivit Man börjar från "fel" håll med rörelser som hästen inte kan klara än och som därför utförs på ett sätt som inte har avsedd effekt. En överböjning o tvärning i sluta tex på en ganska outbildad häst ger ju inte inte något positivt egentligen tycker jag.
Hm, fel håll.. Huruvida hästen kan klara övningarna borde vara varje ryttares sak att bedöma. Jag skulle tro att de flesta "vanliga" dressyrhästar jag iakttagit under åren inte skulle kunna plockas in på en AR-kurs och briljera med sin samling och schwung. För vi har ofta fundamentalt skilda åsikter om vad den äkta samlingen borde se ut som. Det som kallas schwung ser jag ofta som rörelse med för mycket anspänning och "studs" i gången.
Samlingen är ofta oäkta med brister som skulle visa sig i nästa steg i utbildningen.

Jag njuter i regel inte av elitens uppvisningar, däremot tycker jag faktiskt att på vår riktigt basala nivå, jag och min travhäst, i våra stunder kan utföra vissa övningar på ett helt underbart sätt. Och efterssom jag inte håller honom inom så skarpa ramar utan vill ha honom självbärig kan jag inte luras. Bär han sig bär han mig. Bär han sig inte blir det katastrof och det skulle förmodligen uppröra er att se. -Skulle vi jobba på enligt den moderna utbildningsstegen (som jag upplevt den)i det tillståndet skulle jag nog få en sur och halt häst.

Men vår träning är enbart för vårt eget bästas skull. Skolorna gör vi för att skonsamt bygga upp styrka, samlingen kommer då vi lyckas.
Då spänningarna släpper dansar han.
Det har jag sällan upplevt förut (på de högt utbildade halvbloden jag ridit).
Bjuder min travhäst in till en piaff en dag så varför inte. Trots att vi inte har travat ens några kilometer i samlad rakställd trav!
Jag har än så länge blivit uppbjuden till passageliknande travsteg som bara bubblar ur honom dagar då han mår som en prins. Jag låter vår utbildningstakt styras av hästens och min hälsa, och lusten att utmana oss själva till nya nivåer.
Däremellan ska vi vinna lite kulor på travet!!:banana:

Jag vill hellre stärka hästen på andra sätt för att sen kunna utföra den typen av rörelse, med en böjning och tvärning hästen klarar, med bibehålllen takt och form. Hästen ska klara att bära i slutan,
inte främst trampa långt in under sin tyngdpunkt. Enligt mej då.
Vad är då skillnaden på att kliva in under tyngdpunkten och att samla sig. Tja, om den kliver in utan att ha med sig en sammanhållen, stark och sviktande överlinje blir det utan effekt.

QUOTE]Att sitta på inner i öppna ger också en överdrivning böjning, tycker jag, vilket gör att hästen inte kan arbeta med bibehållen form, takt o balans . [/QUOTE]håller inte med. onödigt att dividera

Att använda sluta för galoppombyten är komplicerat och krångligt för hästen, men däremot är sluta bra som förberedelse till byten, men inte i själva bytesträningen
. Vet jag inget om eg då vi inte provat

En häst som inte ens kan samlas i trav ska trampa tex

Jag tvivlar starkt på att man genom att utföra rörelserna på "fel" sätt (i mina ögon) uppnår att senare kunna utföra dem korrekt.
Har oxå sett "fel" utförda rörelser inom AR men oftast har man varit helt medveten om felen och har haft en tanke med hur man ska komma förbi problemen genom att välja en annorlunda väg på just den hästen. Och så finns ju nybörjare i alla discipliner och även tränare som överskattar sin förmåga. De kan jag inte stå till svars för..

Om man inte rakriktar utan istället överböjer kan man inte uppnå energi och samling och inte heller få schwung.

Jag anser ju ATT utföra rörerlserna korrekt är en del i arbetet med att få hästen genomarbetad och smidig. Jag vill att hästen i arbetet sitter ihop i hela överlinjen och arbetar igenom sin kropp, för att bli smidig och stark och arbeta med energi.

Sen har vi ridning på stång........Men det låter jag vara nu.
Överböjning vill vi inte ha. Men böjning. Överböjning tar död på energin ja, men vi ska inte diskutera avarterna. Då får vi blödande fingrar!

Det sista håller vi med varandra om!

Man känner om inte båda bak bär, då faller hästen isär, tycker jag. Det gäller att anpassa böjning och tvärning till vad hästen klarar och sen successivt kräva mer.

Solis: Jag växlar mycket mellan, rider också mkt öppna.

Det som kallas schwung ser jag ofta som rörelse med för mycket anspänning och "studs" i gången.
Samlingen är ofta oäkta med brister som skulle visa sig i nästa steg i utbildningen
.

"Studsen" har vissa hästar t o m av naturen men den ökar när hästen är avspänd och arbetar med energi genom överlinjen. Den kan inte bli konstlad, enligt mej eller pressas fram, det syns i så fall på hästen. Den kommer av att hästen bär med sina bakben och använder hela överlinjen (det finns en liknelse med en spiralfjäder i baken) Det är som om du själv jobbar och är avspänd och igenomgymnastiserad i kroppen och kan ta ut dina steg och svikta i steget. Då är du inte spänd, på ett negativt sätt, men musklerna arbetar effeketivt.
Vid ännu mer samling blir inte steget lika högt men svikten i steget ska finnas där och är inte ett tecken på spänning utan tvärtom.

Och efterssom jag inte håller honom inom så skarpa ramar utan vill ha honom självbärig

Jag har inte hästen inom "skarpa ramar" heller. Hästen ska vara självbärig och gå med egen motor framåt, om jag måste sitta och driva och "jobba" är det fel. Jag har en ram som den arbetar inom men hästen ska var nöjd där, inte försöka slå sig fri eller på andra sätt vantrivas, den ska arbeta framåt och jag ska egentligen i det idealiska (som jag självklart försöker uppnå varje ridpass) bara behöva visa vägen och reglera. Självklart är det inte alltid idealiskt ibland är hästen överfrisk, ibland ökar jag kraven vilket blir jobbigt men det sak aldrig bli en kamp. Det sak var samrbete hela tiden och hästen ska njuta av att röra sej och arbeta.

Sv: Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

Plötsligt infann sig en stund av samförstånd!:smirk:
Men kan vi komma överens om att den där känslan kan infinna sig hos ekipage i olika discipliner. Det vi brukar kalla god ridning. Hur man sedan hittar den där känslan verkar vara högst individuellt. Vissa hittar den aldrig och andra på egen hand. Vissa behöver rida någon annans välutbildade häst och andra sitter alltid på hästar som inte kan ge dem känslan pga olika orsaker.

Men en ryttare med den där känslan som använder sig av AR och inte behöver anpassa sig till tävlingsmallen kan nog känna huruvida övningarna fungerar. Man sitter ju inte och gör saker bara för att göra. Det intressanta är ju resultaten.
Konsten är väl lite att lära sig känna igen det "rätta" och sedan plocka fram det där tillståndet, igen och igen. Många stunder av "tillståndet" byggs på varandra och man växer som både ryttare och människa. Även hästen givetvis.

Plötsligt infann sig en stund av samförstånd!:smirk:
Men kan vi komma överens om att den där känslan kan infinna sig hos ekipage i olika discipliner. Det vi brukar kalla god ridning. Hur man sedan hittar den där känslan verkar vara högst individuellt. Vissa hittar den aldrig och andra på egen hand. Vissa behöver rida någon annans välutbildade häst och andra sitter alltid på hästar som inte kan ge dem känslan pga olika orsaker.

Men en ryttare med den där känslan som använder sig av AR och inte behöver anpassa sig till tävlingsmallen kan nog känna huruvida övningarna fungerar. Man sitter ju inte och gör saker bara för att göra. Det intressanta är ju resultaten.
Konsten är väl lite att lära sig känna igen det "rätta" och sedan plocka fram det där tillståndet, igen och igen. Många stunder av "tillståndet" byggs på varandra och man växer som både ryttare och människa. Även hästen givetvis.

Bra att vi är överens där till slut:idea: Men jag sitter inte heller och gör saker bara för att eller anpassar mej till tävlingsmall. Har inte ens några konkreta planer på att tävla. Jag rider o tränar för min skull o hästens. Det är i högstar grad resultatet som är intressant, dvs det jag känner när jag rider.

Det var någon som bad om en förklaring till vad schwung egentligen är tidigare i tråden. Jag väntar med spänning på ett svar om det då jag inte förstår vad det egentligen är.

Annika

Jag tror Immer, vaknat till liv om det i den numera "bytestråden".

Det var någon som bad om en förklaring till vad schwung egentligen är tidigare i tråden. Jag väntar med spänning på ett svar om det då jag inte förstår vad det egentligen är.

Annika

Det har jag redan skrivit:idea: Men då tar jag det igen.

Den kommer av att hästen bär med sina bakben och använder hela överlinjen (det finns en liknelse med en spiralfjäder i baken) Det är som om du själv jobbar och är avspänd och igenomgymnastiserad i kroppen och kan ta ut dina steg och svikta i steget. Då är du inte spänd, på ett negativt sätt, men musklerna arbetar effektivt.
Vid ännu mer samling blir inte steget lika högt men svikten i steget ska finnas där och är inte ett tecken på spänning utan tvärtom.

Jag kan lägga till att det krävs att hästen arbetar med energi framåt.

Senast ändrad av en moderator:

Kan även lägga till att det är min egen definition vill ni ha nån officiell får ni söka själva:idea:

Schwung är för mig, när man får till den där underbart, svävande, uppåtlyftande känslan hos hästen. När man till exempel får till just "den där" traven på sin häst.

Man sitter på en avspänd häst, som mjukt bjuder framåt, den sätter in bakbenen väl under sig och skjuter sedan ifrån med kraften uppåtriktad i steget.

Då lyfts ryggraden upp i takt med att hästen rör sig och det är det man i populäristiskt tal, benämner med att "ryggen svingar".

Det som är viktigt med schvung, tycker jag, är att inte missta sig på hästar som har stor gång naturligt. De får ofta ett pampigare schvung när de är avspända men är ofta svårare att rida till äkta lösgjordhet och bärighet än hästar med inte så spektakulär gång. Av den enkla anledning att det är svårt (och fysiskt ansträngande!!) att rida och därmed inverka på en sådan häst korrekt. OBS! -Min erfarenhet!

I det avseendet tror jag att AR och "tävlingsdressyr" skiljer sig lite i inställning, i AR ser man stor gång lite som ett hinder eller svårighet för att uppnå lösgjordhet och bärighet medan man i tävlingsdressyren ser det som positivt eftersom NÄR man uppnått lösgjordhet och bärighet får en mycket pampig häst som hävdar sig väl på tävlingsbanan (ibland hävdar de sig även väl trots att det inte är lösgjorda och bäriga men det ska vi inte diskutera här :D )

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 744
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka