Sluta stressa över att ha tider att passa.

Migo

Trådstartare
Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över att jag har en tid att passa senare. Jag avstår att göra saker jag vill "ifall nått drar ut på tiden så jag blir sen", prokrastinerar "Jag tar det en dag när jag inte behöver rycka in och passa upp på veterinären med 20 min varsel" osv.

Med undantag för att jag måste kunna vara på plats med rätt kort varsel de dagar vi har veterinär som kommer, så har jag egentligen bara en enda fast tid att passa: starttiden på morgonen kl 06, och att inte starta eftermiddagspasset före 16:30. Alla andra timmar och uppgifter planerar jag in själv under dagen. Varje pass tar 2½-4 timmar, plus eventuella uppgifter som behöver göras mitt på dagen. Arbetsdagarna just nu innehåller dessutom en nattkoll, vid ca 21:30.

Jag kan i dagsläget inte byta jobb, och av skäl utanför någons kontroll kommer jag behöva jobba minst 6 dagar i veckan i en månad eller tre, istället för 3-5 dagar i veckan som är det normala.

För att orka måste jag hitta ett sätt att sluta tänka på det som kommer sen, och börja använda tiden nu. Någon som har tips?

Mvh ganska nära väggen...
 
Sätt ett larm en viss tid innan tiden du har att passa, t ex 30-60 min innan. Då behöver du inte tänka på något eller kolla klockan innan du hör larmet. Och när det låter har du tid till att avsluta det du gör samt ta något att äta eller var som är relevant.
 
Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över att jag har en tid att passa senare. Jag avstår att göra saker jag vill "ifall nått drar ut på tiden så jag blir sen", prokrastinerar "Jag tar det en dag när jag inte behöver rycka in och passa upp på veterinären med 20 min varsel" osv.

Med undantag för att jag måste kunna vara på plats med rätt kort varsel de dagar vi har veterinär som kommer, så har jag egentligen bara en enda fast tid att passa: starttiden på morgonen kl 06, och att inte starta eftermiddagspasset före 16:30. Alla andra timmar och uppgifter planerar jag in själv under dagen. Varje pass tar 2½-4 timmar, plus eventuella uppgifter som behöver göras mitt på dagen. Arbetsdagarna just nu innehåller dessutom en nattkoll, vid ca 21:30.

Jag kan i dagsläget inte byta jobb, och av skäl utanför någons kontroll kommer jag behöva jobba minst 6 dagar i veckan i en månad eller tre, istället för 3-5 dagar i veckan som är det normala.

För att orka måste jag hitta ett sätt att sluta tänka på det som kommer sen, och börja använda tiden nu. Någon som har tips?

Mvh ganska nära väggen...
Det låter olidligt, men med det sagt. Jag skulle försöka få till att tiderna på dagarna är så lika som möjligt och inte är så där flexibla. Flexibiliteten gör att du hela tiden måste hålla koll på när det är dags för dig att göra något igen. Du står på ständig jour 06-21.30 6 dagar i veckan. Så att försöka styra dagarna så du jobbar mer schematiskt 06-9.00 och sedan 16.30-19.00 tex gör att du kan slappna av den tiden och att du dessutom får in klockan i kroppen. Rutiner är ju oftast räddningen när det kommer till stress och oro. Se även till att få in aktiv vila någonstans under dagen. Kanske efter morgonpasset tex.
 
Sätt ett larm en viss tid innan tiden du har att passa, t ex 30-60 min innan. Då behöver du inte tänka på något eller kolla klockan innan du hör larmet. Och när det låter har du tid till att avsluta det du gör samt ta något att äta eller var som är relevant.
Detta. Jag gör detta väldigt ofta för att slippa tänka på tiden. Ska jag iväg å träffa kompisar sätter jag en tid så jag kan klä på mig å vad mer jag behöver göra i lugn och ro. Har jag planer tidigt sätter jag ett larm på morgonen även om jag vet att jag brukar vara vaken innan för det gör att jag känner mig mindre stressad. Å så vidare.
 
Det låter olidligt, men med det sagt. Jag skulle försöka få till att tiderna på dagarna är så lika som möjligt och inte är så där flexibla. Flexibiliteten gör att du hela tiden måste hålla koll på när det är dags för dig att göra något igen. Du står på ständig jour 06-21.30 6 dagar i veckan. Så att försöka styra dagarna så du jobbar mer schematiskt 06-9.00 och sedan 16.30-19.00 tex gör att du kan slappna av den tiden och att du dessutom får in klockan i kroppen. Rutiner är ju oftast räddningen när det kommer till stress och oro. Se även till att få in aktiv vila någonstans under dagen. Kanske efter morgonpasset tex
Det är väldigt rutinstyrt redan, morgonen startar alltid kl 06 och tar 3-4 timmar. Ibland är "lunchpasset" 15 min (lägga i en ny bal i balupprullaren som matar korna), andra dagar tar det 5 timmar för det är staket som ska fixas, kalvar med specialbehov, veterinär som ska mötas upp, robot som ska tvättas eller insemineringar som ska göras. Kvällen startar jag nån gång mellan 16:30-18 beroende på fodermängden som ligger och om jag är upptagen med nått annat. Tar 2½-4 timmar beroende på hur mycket kalvar det är mm.

Nattpasset är inte mitt i vanliga fall, det går i princip ut på att gå en runda och se så alla har det bra, och fylla på fodermaskinen igen. Tar 10-30 minuter.

Jag har nattjour också, om det är nån som är på väg att kalva. Klockan ringer var 3 timme för check av kameran, kalvar det så är det ca 2 timmars jobb. Sen morgonskift igen kl 06 🤪

Bonden är skadad och det finns inte avlösare att få tag i. 🤷‍♀️
 
Sätt ett larm en viss tid innan tiden du har att passa, t ex 30-60 min innan. Då behöver du inte tänka på något eller kolla klockan innan du hör larmet. Och när det låter har du tid till att avsluta det du gör samt ta något att äta eller var som är relevant.
Nej, herre gud, hela min dag skulle hackas sönder av larm. Jag har redan en robot som ringer mig, veterinärer och inseminatörer som ringer, djurägaren som ringer...

De flesta tider jag har under dagarna styrs inte av klockan, utan av hur mycket foder som är kvar på foderbordet, vem som är sen till roboten osv. Jag kollar inte klockan, jag kollar kameror och robotappen...
 
Det låter olidligt, men med det sagt. Jag skulle försöka få till att tiderna på dagarna är så lika som möjligt och inte är så där flexibla. Flexibiliteten gör att du hela tiden måste hålla koll på när det är dags för dig att göra något igen. Du står på ständig jour 06-21.30 6 dagar i veckan. Så att försöka styra dagarna så du jobbar mer schematiskt 06-9.00 och sedan 16.30-19.00 tex gör att du kan slappna av den tiden och att du dessutom får in klockan i kroppen. Rutiner är ju oftast räddningen när det kommer till stress och oro. Se även till att få in aktiv vila någonstans under dagen. Kanske efter morgonpasset tex.
På tal om olidligt, så slipper jag iaf maskindelen av gården. Året innan vi kom så gjorde bonden detta jobbet + maskinkörningen + 2 små barn och familj, själv...

Bönder borde ha högre lön.
 
Det är väldigt rutinstyrt redan, morgonen startar alltid kl 06 och tar 3-4 timmar. Ibland är "lunchpasset" 15 min (lägga i en ny bal i balupprullaren som matar korna), andra dagar tar det 5 timmar för det är staket som ska fixas, kalvar med specialbehov, veterinär som ska mötas upp, robot som ska tvättas eller insemineringar som ska göras. Kvällen startar jag nån gång mellan 16:30-18 beroende på fodermängden som ligger och om jag är upptagen med nått annat. Tar 2½-4 timmar beroende på hur mycket kalvar det är mm.

Nattpasset är inte mitt i vanliga fall, det går i princip ut på att gå en runda och se så alla har det bra, och fylla på fodermaskinen igen. Tar 10-30 minuter.

Jag har nattjour också, om det är nån som är på väg att kalva. Klockan ringer var 3 timme för check av kameran, kalvar det så är det ca 2 timmars jobb. Sen morgonskift igen kl 06 🤪

Bonden är skadad och det finns inte avlösare att få tag i. 🤷‍♀️
Då skulle jag lägga allt annat åt sidan och acceptera att jobbet tar upp all min energi. Jag förstår att du känner dig slutkörd och på väg in i väggen. Det är inte rimligt att du ska göra annat än det där just nu.
 
På tal om olidligt, så slipper jag iaf maskindelen av gården. Året innan vi kom så gjorde bonden detta jobbet + maskinkörningen + 2 små barn och familj, själv...

Bönder borde ha högre lön.
Det reglerar de väll själva iom att de är egenföretagare. Sen kanske de borde få bättre betalt för sina produkter. Men du är anställd och har inte ansvar eller beslutsfattande förmåga över bondens företag så det är inte jämförbart.
 
Då skulle jag lägga allt annat åt sidan och acceptera att jobbet tar upp all min energi. Jag förstår att du känner dig slutkörd och på väg in i väggen. Det är inte rimligt att du ska göra annat än det där just nu.
Jag har får, fem hundar och två valpar och är den enda i familjen med körkort. Den här sommaren kommer INTE bli en lugn semester som det var tänkt 🙃
 
Det reglerar de väll själva iom att de är egenföretagare. Sen kanske de borde få bättre betalt för sina produkter. Men du är anställd och har inte ansvar eller beslutsfattande förmåga över bondens företag så det är inte jämförbart.
Njae, för att kunna reglera lön måste det ju finnas lönsamhet, men det är en annan fråga.

Just nu har jag ansvaret, för bonden kan inte gå in i lagårn.
 
Det är väldigt rutinstyrt redan, morgonen startar alltid kl 06 och tar 3-4 timmar. Ibland är "lunchpasset" 15 min (lägga i en ny bal i balupprullaren som matar korna), andra dagar tar det 5 timmar för det är staket som ska fixas, kalvar med specialbehov, veterinär som ska mötas upp, robot som ska tvättas eller insemineringar som ska göras. Kvällen startar jag nån gång mellan 16:30-18 beroende på fodermängden som ligger och om jag är upptagen med nått annat. Tar 2½-4 timmar beroende på hur mycket kalvar det är mm.

Nattpasset är inte mitt i vanliga fall, det går i princip ut på att gå en runda och se så alla har det bra, och fylla på fodermaskinen igen. Tar 10-30 minuter.

Jag har nattjour också, om det är nån som är på väg att kalva. Klockan ringer var 3 timme för check av kameran, kalvar det så är det ca 2 timmars jobb. Sen morgonskift igen kl 06 🤪

Bonden är skadad och det finns inte avlösare att få tag i. 🤷‍♀️
Går de där undehållsjobben att planera eller är det alltid akuta brandsläckningar? Jag är helt beroende av min Outlook, där lägger jag in allt arbetsrelaterat, inklusive planeringstid, och så påminnelser till alla händelser. Kommer det akuta jobb så flyttas de jobb som var planerade den tiden till en annan tid. De försvinner ju inte bara för att något annat kom mellan. Jag färgkodar också för en bättre överblick, och använder funktionen "uppgifter" för ej återkommande arbetsuppgifter. JA det tar tid att göra såhär, jag lägger kanske 1 h/vecka i snitt. Men sen går det relativt snabbt att tidrappportera.

I ditt fall verkar det dock som om du kanske dessutom inte får tillräckligt med vila över dygnet?
 
Känner igen mig. Har två olika jobb, varav det ena har ständigt skiftande tider och jag behöver pussla in allt jag behöver göra lite här och var. Lösningen för mig för att inte bli stressad eller frustrerad över att så mycket tid går där det känns som att jag inte gör nåt är listor. Jätteutförliga göralistor där jag är noga med att få med både vardagliga måsten och avkopplande aktiviteter, och ser jag att det finns utrymme lägger jag in nåt litet extraprojekt. Det blir mycket att kryssa av, och även om inte allt blir gjort kan jag känna mig nöjd, för jag ser ju tydligt att jag gjort nånting med min dag och kanske inte kunde kräva mer.

Så här kan t.ex. en lista se ut:

Jobba 1h vid datorn
Sofias hemmagympa
Frukost
Se på Bonde söker fru
Skriva mailet till A
Besvara sms:et till B
Diska ett diskställ
laga lunch/matlådor
Äta
promenera
dusch
sticka till jobbet kl15

Inga stora projekt gjorda, men fick åtminstone skrivet det där mailet och diskat lite, jag har rört på kroppen, och behöver inte laga mat på ett par dar, och jag har inte stressat ihjäl mig utan pallar med kvällspasset. Jag kan vara väldigt nöjd med en sån dag, även om hemmet fortfarande ser ut som ett bombnedslag, och jag har massor av saker kvar på listan "saker att göra när jag har tid".
 
Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över att jag har en tid att passa senare. Jag avstår att göra saker jag vill "ifall nått drar ut på tiden så jag blir sen", prokrastinerar "Jag tar det en dag när jag inte behöver rycka in och passa upp på veterinären med 20 min varsel" osv.

Med undantag för att jag måste kunna vara på plats med rätt kort varsel de dagar vi har veterinär som kommer, så har jag egentligen bara en enda fast tid att passa: starttiden på morgonen kl 06, och att inte starta eftermiddagspasset före 16:30. Alla andra timmar och uppgifter planerar jag in själv under dagen. Varje pass tar 2½-4 timmar, plus eventuella uppgifter som behöver göras mitt på dagen. Arbetsdagarna just nu innehåller dessutom en nattkoll, vid ca 21:30.

Jag kan i dagsläget inte byta jobb, och av skäl utanför någons kontroll kommer jag behöva jobba minst 6 dagar i veckan i en månad eller tre, istället för 3-5 dagar i veckan som är det normala.

För att orka måste jag hitta ett sätt att sluta tänka på det som kommer sen, och börja använda tiden nu. Någon som har tips?

Mvh ganska nära väggen...

Åh, vad jag känner igen mig! Har jag en tid passa så får jag svårt att koppla av fram till dess. Helt utan någon form av logik är jag mentalt redo hela tiden. Det tar energi!
 
Nu jobbar jag med något helt annat än du, men jag hade ett antal år där jag arbetade ohälsosamt mycket och känner igen känslan av att inte riktigt veta hur man ska ta sig an det. Jag brukade se till att det fanns någon "enkel" uppgift att börja dagen med, något som tål att avbrytas om annat dyker upp. Genom att komma i gång och göra något konkret blev det lättare att sedan gå vidare och att faktiskt utnyttja den tid som fanns även istället för att tycka att det inte var lönt.

Jag hade ett papper där jag skrev ner allt som jag höll på med i punktform. Inget avancerat, ingen särskild ordning, bara ett ord som påminde om att "detta håller jag på med". När något var klart ströks det. Det gav en trygghet att jag inte tappade bort saker som var påbörjade. Fungerar kanske att ha i mobilen om man inte kan ha papper i sin arbetsmiljö?
 
Går de där undehållsjobben att planera eller är det alltid akuta brandsläckningar? Jag är helt beroende av min Outlook, där lägger jag in allt arbetsrelaterat, inklusive planeringstid, och så påminnelser till alla händelser. Kommer det akuta jobb så flyttas de jobb som var planerade den tiden till en annan tid. De försvinner ju inte bara för att något annat kom mellan. Jag färgkodar också för en bättre överblick, och använder funktionen "uppgifter" för ej återkommande arbetsuppgifter. JA det tar tid att göra såhär, jag lägger kanske 1 h/vecka i snitt. Men sen går det relativt snabbt att tidrappportera.

I ditt fall verkar det dock som om du kanske dessutom inte får tillräckligt med vila över dygnet?
Nej, det är mycket brandsläckningar eller att chefen kommer på att "just det, vi måste skicka in mjölkprover också imorgon" (två timmars jobb).

Och nej, jag är långt förbi vad lagen säger om dygnsvila. Men det är en begränsad period och inte så mycket att göra åt nu.
 
Känner igen mig. Har två olika jobb, varav det ena har ständigt skiftande tider och jag behöver pussla in allt jag behöver göra lite här och var. Lösningen för mig för att inte bli stressad eller frustrerad över att så mycket tid går där det känns som att jag inte gör nåt är listor. Jätteutförliga göralistor där jag är noga med att få med både vardagliga måsten och avkopplande aktiviteter, och ser jag att det finns utrymme lägger jag in nåt litet extraprojekt. Det blir mycket att kryssa av, och även om inte allt blir gjort kan jag känna mig nöjd, för jag ser ju tydligt att jag gjort nånting med min dag och kanske inte kunde kräva mer.

Så här kan t.ex. en lista se ut:

Jobba 1h vid datorn
Sofias hemmagympa
Frukost
Se på Bonde söker fru
Skriva mailet till A
Besvara sms:et till B
Diska ett diskställ
laga lunch/matlådor
Äta
promenera
dusch
sticka till jobbet kl15

Inga stora projekt gjorda, men fick åtminstone skrivet det där mailet och diskat lite, jag har rört på kroppen, och behöver inte laga mat på ett par dar, och jag har inte stressat ihjäl mig utan pallar med kvällspasset. Jag kan vara väldigt nöjd med en sån dag, även om hemmet fortfarande ser ut som ett bombnedslag, och jag har massor av saker kvar på listan "saker att göra när jag har tid".
Jag har lappar med allt som dyker upp på jobbet, och en whiteboard hemma i köket med allt "privat". Listor är hjälpsamt, ska nog börja skriva en i telefonen, så jag kan skriva ner alllt jag tänker på när jag inte kan sova...
 
Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över att jag har en tid att passa senare. Jag avstår att göra saker jag vill "ifall nått drar ut på tiden så jag blir sen", prokrastinerar "Jag tar det en dag när jag inte behöver rycka in och passa upp på veterinären med 20 min varsel" osv.

Med undantag för att jag måste kunna vara på plats med rätt kort varsel de dagar vi har veterinär som kommer, så har jag egentligen bara en enda fast tid att passa: starttiden på morgonen kl 06, och att inte starta eftermiddagspasset före 16:30. Alla andra timmar och uppgifter planerar jag in själv under dagen. Varje pass tar 2½-4 timmar, plus eventuella uppgifter som behöver göras mitt på dagen. Arbetsdagarna just nu innehåller dessutom en nattkoll, vid ca 21:30.

Jag kan i dagsläget inte byta jobb, och av skäl utanför någons kontroll kommer jag behöva jobba minst 6 dagar i veckan i en månad eller tre, istället för 3-5 dagar i veckan som är det normala.

För att orka måste jag hitta ett sätt att sluta tänka på det som kommer sen, och börja använda tiden nu. Någon som har tips?

Mvh ganska nära väggen...
Jag är så nojjig med tider och arbetspass. Allrahelst om tiderna är oregelbundna, vid regelbundenhet lär jag mig hur lång tid innan jag måste vara redo, och kan korta ned "om-utifall-att" tiden. När jag jobbar hemifrån vid datorn är jag redo minst 30-45 minuter innan möten, och får bara småplock gjort under den väntetiden. Hemskt medveten om när jag har pass och tider bokade. Jag skulle dock vara mer stressad av att inte vara redo i mycket god tid - tror jag. Ska följa tråden för att se om några bra tips dyker upp...
 
så jag kan skriva ner alllt jag tänker på när jag inte kan sova...
Detta tycker jag är väldigt bra. Eller om man undrar om man glömt att göra något. Jag skickar ibland mail till min egen jobbmail att jag ska kolla upp eller göra något när jag kommer till jobbet nästa dag. Då kan jag släppa det för tillfället och vet att jag inte glömmer bort det och kan somna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 865
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
31
· Visningar
3 435
Senast: Acto
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 343
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp