Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!
Hola,
Era stackare, det är jobbigt med barn som är små men som av olika anledningar inte bör ha blöja. Etter värre när de är lite "skvättiga"
Min son har en förträngning och kan inte ha blöja för mycket/länge eftersom han får UVI och njurbäckeninflammation som ett brev på posten. Många undersökningar, resor in och ut på sjukhus och ständig oro för att han kanske är på G att bli dålig så fort ungen är aningens varm. Jag tror jag förstår hur ni har det.
Vi gjorde som så att vi sonika tog av blöjorna på dagtid. På med ett par småbyxor (tigg åt dig alla par byxor du kan få av vänner och bekanta efter deras barn, klipp av benen på de som är för korta och använd som små shorts etc) och låt barnet kissa på sig.
Var beredd på att torka golv, torka golv, torka golv. Och byta byxor och tvätta, tvätta, tvätta.
När barnet kissar på sig så gör ingen större affär av det mer än "Ojdå, kom det kiss!" "Vi får byta byxor" Så byter ni byxor och torkar kisset.
Efter ett tag, några veckor, en månad, så kommer barnet att skvätta lite mindre och kissa mer rejält. Efter ytterligare ett tag kommer det själv att känna att kisset är på G, kanske hålla sig med handen eller stirra runt lite extra. Då gäller det att vara uppmärksam och börja sätta barnet på pottan, eller toaletten. Då kan man oxå börja lägga till "-man skall kissa pottan."
När ni är i det stadiet, ha egna vanor att sätta dig på toa ca var tredje timma (även om du inte kissar, mera för att barnet kommer att vilja göra som du). Gärna visa barnet om du kissar "Titta, mamma har kiss!" etc.
Lagom när det börjar bli varmt nu till sommaren är barnet lite van att gå utan blöja så då är det perfekt att gå ut och kissa på gräset.
Var noga med att alltid ha en liten byxa på. Poängen med byxa är att den blir blöt och därmed kall i princip direkt. Det är lite småäckligt tycker barnen, men framför allt märker de att det kommer kiss (och ni lär märka det direkt så ni kan byta byxor på en gång). Vilket inte märks i dagens blöjjor.
Min son är tre år idag. Han är "torr" dagtid. Nattetid är ingen ide förräns längre fram.
Med torr dagtid så innebär det 1-3 kisspåsar från dagis varje dag. Det är inte så att han kissar på sig men kalsongen och ibland byxan blir lite blöta då han läcker iomed sin förträngning.
Vi väntar på att det antingen skall växa bort eller operation.
mvh Eva