Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

S

Signorina

Hur ska det kännas i ryttarens kropp när slutan
utförs korrekt, vad är det lätt att medelryttaren missar i position och tajmning? Filmer/bilder är alltid bra:angel:

Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Det känns...ehhh...power?:angel:

Vanligaste misstagen tror jag är att man tappar böjningen, sitter på fel sittben, kräver för mycket böjning/tvärning.

Alltså man behöver göra mindre än man tror, men det gäller att behålla rätt böjning och sökning för att den ska vara korrekt och stärkande...

Undrar varför jag tycker att slutan är svårare än öppnan, egentligen är det ju motoriskt inget svårare...
Eller är det svårare för hästen?

Det bärande bakbenet har längre väg in till tyngdpunkten, alltså blir det stretch-och motorikmässigt lite besvärligare. Det finns ju dock hästar som har lätt för det...

haha, det syns lite på denna förträffliga illustration *host*

I öppnan böjer man hästen så att tyngdpunkten kommer närmare bärande bak, men i sluta böjjer man hästen så tyngdpunkten kommer längre ifrån bärande bak!

namnlos.jpg

Senast ändrad:

Nu har du tjorvat till det. Diag. slutan ser inte ut så.
Sen är alla skolor som din bild på mitten
all böjning medför tvärning- med ett benpar åt gången.

Den SKA bära sin vikt på yttre bak- oavsett skoltyp. annars tänker man fel o den kan inte bära upp sin framdel på bak.
Om man vill att den ska släpa det yttre bak eller lägga sig mer på det inre kan ingen samling uppnås.
böjning- visst.

att den ska trampa in med inre bak är rätt, men för att den ska kunna samla sig så ska den bära med båda bak ( hela rumpan ska sänka sig.)o i synnerhet det yttre.
Av den anledningen får inte böjningen bli för stor o man måste se till att få in det yttre bakbenet( aktivera) så att det mer hamnar under- det med!!! Inte bakom den.

Det är av natruliga orsaker som det är lättast att samla hästens galopp- först.
Den bär sig med bägge bak innan svävet- lättare att stärka den där istället för trav där benen bär varannan gång.2 takt

Senast ändrad:

Ja, så här har jag inte tänkt men jag tycker att det känns rimligt - att båda bak men framför allt ytter bär i båda skolor! Vad skönt det är när nån förklarar hur det känns, själv är jag så dålig på sånt :)

För att få till en bra skola (både öppna och sluta) brukar jag försöka tänka "kan jag fatta galopp ur det här". Och då ingår ju att hästen är ordentligt ute på yttertygeln och att den bär på ytter bak (annars blir det antingen fel eller ingen galopp...)

Jag har t.ex. lätt för att ta för mycket i innertygeln i slutan och tappa yttersidan, sånt avslöjas lätt om man försöker fatta galopp :angel:

Bra att den ska bära med båda, men överallt läser jag att det är det inre bak man i första hand tränar i skolorna.

självklart är illustrationerna överdrivna:smirk:

Jag vet inte hur du rider, men jag rider då öppnan för att stärka inner bak, och slutan för att stärka ytter bak. Självklart går hästen med båda bakbenen, men i öppnan träder inner bak längre in och i sluta träder ytter bak längre in.

Men jag kan fråga Bent i helgen. För det är hans illustrationer jag snabbt ritat av i panit. Och honom jag fått lära mig skolorna av.

/Migo

Men diagonalslutan - visst blir väl den annorlunda rent fysiskt än bara en "sluta på diagonalen"...? Jag tycker den du ritade är den sistnämnda - enligt mig är en diagonalsluta en rörelse där faktiskt båda fram- och bakbenen går lite i sidled (typ)... Eller tänker jag fel?? :confused:

Någon som kan rita...?

lånar knapp och spånar vidare...

Flytta bakbenen närmare tyngdpunkten eller flytta tyngdpunkten närmare bakbenen - kanske samma sak, men för mig ger det senare tänket ett bättre resultat! Då blir det mer känslan "lätt framdel" och att hästen sätter sig. Annars kan jag hamna med vikten mera fram och bara flytta bakbenen hit och dit utan att de egentligen bär.

cristobal skrev:
men överallt läser jag att det är det inre bak man i första hand tränar i skolorna.
De kan ju ha olika svårt att bära beroende på var benet befinner sig i förhållande till kroppen. Med de olika skolorna tränar man väl bärighet i olika lägen, eller hur man ska säga.

Ja, självklart ett lättare sätt att tänka! Jag brukar själv använda mig av vapenlinjetänk" i mina skolor, försökte här uttrycka mig och förklara för nån annan- inte min starka sida:o

Uri: Nej, mig veterligen är det samma rörelse men i annan riktning. Framför allt ställer det större krav på ryttaren i formgivningen, eftersom man inte har en vägg att hänga på.

Flytta bakbenen närmare tyngdpunkten eller flytta tyngdpunkten närmare bakbenen - kanske samma sak, men för mig ger det senare tänket ett bättre resultat!

Fast det senare är ju bara ett tankesätt, medan det tidigare är vad som verkligen sker. Eller?

Vanligaste misstagen tror jag är att man tappar böjningen, sitter på fel sittben, kräver för mycket böjning/tvärning.

Visst är det yttre benet man ska "sitta på"/belasta?
:angel:

Övriga tankar:
Jag brukar som annA; tänka lite förberedelse för galopp. :idea:
För övrigt är galoppsluta rätt lätt att göra! :idea: Iaf på min snedbelastande medis... :angel: Men slutan är lite knepigare än öppnan oftast, iaf i skritt och trav då som sagt.

Trani skrev:
Fast det senare är ju bara ett tankesätt, medan det tidigare är vad som verkligen sker. Eller?

Behöver inte vara! Alltså det hänger ju ihop, men ungefär så här tänker jag.

Flytta bakbenen närmare tyngdpunkten kan man göra utan att de bär nämnvärt mer - genom att vinkla mer uppe vid korset och ta in raka bakben under kroppen (finns många bilder som visar detta resultat)

Bära mer bak kan hästen göra genom att "knäa" i alla leder där bak och lyfta manken, utan att hovarna behöver flyttas särskilt mycket.

Vilket tankesätt man använder är väl valfritt, bara resultatet blir bra :) Men om man fokuserar för mycket på att flytta bakbenen så är det i alla fall för mig lätt att hamna i framvikt - har man vikten på framdelen så är bakdelen mer lättflyttad... För mig blir det ett bättre resultat om jag tänker mer på att jag ska ha en lätt och flyttbar framdel :idea:

Ja man tränar innersidan att bli smidig, men iom att ytter ska bära sen när man använder skolan för att samla hästen- oxå- så kan DET benet inte träda in under kroppen på samma sätt om man har tyngden mest på inner.
Tvingar man in det inre "för mkt" så kan det yttre bara spjärna/ skjuta ifrån- för att hålla emot. hästen kan alltså inte sära för mkt på bakbenen- om den ska bära upp mer.

Nästan alla har fokus på inre bak, men man måste även mata på ytterbenet ( det står t o m i Tibblins bok har jag för mig) o sen hjälpa hästen tillbaka på rumpan med halvhalter- utan att energin går förlorad. Väx i höjd istället.

Hästen blir inte samlad per automatik i skolorna, utan man använder det som ett bra redskap för att kunna hjälpa hästen att förstå vad man vill.

Men diagonalslutan - visst blir väl den annorlunda rent fysiskt än bara en "sluta på diagonalen"...? Jag tycker den du ritade är den sistnämnda - enligt mig är en diagonalsluta en rörelse där faktiskt båda fram- och bakbenen går lite i sidled (typ)... Eller tänker jag fel?? :confused:

Någon som kan rita...?

Migos s.k diag. sluta är helt åt skogen
Den ska gå ung. som bilden ovan gör fast med mer böjning- pannan mot punkten dit man siktar att komma ut till.

Om man tänker lite öppna i fattningen- bogen ngt innanför. så får man en rundare/ mer sittande fattning. du har oxå redskapet (öppnan) att kunna bibehålla galoppen så.

Ja precis - galoppfattningstänk i öppnan ger bättre öppna, öppna i fattningen ger bättre galopp :)

Jag övade just detta på lektionen igår (öppna längs långsidan och så galoppfattning ur det) Men jag har lite svårt att gå kvar på linjen i själva fattningen - det vill väldigt gärna bli något steg framåt, in på voltspår liksom, innan jag kan fortsätta med öppna i galoppen.

Har ni några tankar runt detta, vad ska man tänka på för att ligga kvar på "öppnalinjen" vid spåret även i det där allra första galoppsprånget?

Migos s.k diag. sluta är helt åt skogen
Den ska gå ung. som bilden ovan gör fast med mer böjning- pannan mot punkten dit man siktar att komma ut till.

Och än en gång påpekar jag att det är en slarvig skiss i paint. Och "min" diagonalsluta går då med pannan i rörelseriktning.

Sluta vara så förbannat spydig mot mig hela tiden:smirk:

Visst är det yttre benet man ska "sitta på"/belasta?
:angel:.

Är det det?
Jag är ju grön på detta, men jag fick för mig att man visst ska belasta inre sittbenet, men ha tyngdpunkten något utåt, eller i varje fall inte inåt?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama