Slut täckestrakassera mig, jag blir galen!!!

Morran

Trådstartare
VAD gör man med en människa som för sitt liv inte förstår HUR jag kan planera att låta en stackars unghäst gå UTAN täcke? Det börjar ju bli sååå kallt ute nu!

Jag har ignorerat antydningar, jag har förklarat att man inte täckar en oklippt 1,5-åring, pratat om hur hästar håller värmen, jag tycker jag har varit tydlig, men....

Varje gång som täcken kommer på tal, så kommer ett NYTT försök att få mig att förstå att jag omöjligt kan låta lilla bebisen gå naken. Personen i fråga är jättgullig och trevlig i övrigt, men just detta retar mig.
Jag talar inte om för denne hur deras häst ska skötas och förväntar mig att andra respekterar och litar på att jag har koll på vad jag pysslar med.

Är det vanligt att bli trakasserad om man inte packar in sin häst i 2-3 täcken?

Sv: Slut täckestrakassera mig, jag blir galen!!!

Tja, så vitt jag kan se det finns det två sätt.

1. Ignorera, du vet ju vad du gör och varför

2. Ta upp detta till en regelrätt diskussion. Tala om att du är trött på antydningar och pikar och säg att nu talar vi ut om detta en gång för alla. Be henne berätta för dig VARFÖR du skall täcka din unghäst och sedan bemöter du detta. Se till att vara förberedd med utdrag från nätet/böcker etc. så att du verkligen kan få henne att förstå.

Personligen skulle jag nog välja alternativ 1 om det inte var så att hon är på dig allt för ofta... annars skulle det bli alternativ 2.

Jo, jag jobbar starkt på alternativ 1!
Men häromdan kändes som droppen. Det är tragiskt att täckeshysterin har gått så långt att t.om. bebisar skall packas in! Jag täckade min förra häst, ja, och jag kommer att täcka denna när hon blir äldre och klipps.

De flesta verkar tro att täcken är lika nödvändigt som skor på hästen, utan att ifrågasätta.

Senast ändrad:

Säg åt henne att hon ska sluta att briljera med sin okunskap, för det är så jäkla jobbigt.

He, he, tja hade hon inte varit så trevlig i övrigt så... :D

Fast jag undrar ju, om jag "tycker" att någon ska sköta sin häst på ett visst sätt och denne inte verkar hålla med mig i mina åsikter, inte går jag och tjatar om det? Antingen släpper man saken, går hem och kollar upp fakta, eller frågar personen rent ut hur denne tänker?

jag förstår inte heller varför man ska ha täcke på en så ung häst. Jag har täcke på min åring när det regnar men då ett ofodrat och det är pga jag inte har fått mitt vindskydd ännu till lösdriften och innan de hamnade där så stog de i stall. Så fort det är uppehålls väder så är täcket av på båda. De måste ju få päls.

Men vissa har ideer, det är bara så. Stog på ett ställe som tjatade på att jag skulle åka in på klinik med en hälta. En vanlig vrickning. Vet hade varit ute och jag hade daglig kontakt med vet men det visste inte hon om så hon höll på att tjata hål i huvvet på mej. Sen hade ju enligt henne hästen varit halt hela tiden. Det var ganska kul när vet kom ute för en annan sak och gav henne en fin pik

Du har försökt i alla fall. Du får nog låta henne göra som hon vill.
Han kommer nog inte dö av ett täcke. Men det jag skulle göra är att fortfarande hålla koll på om hästen blir svettig under täcket eller nedkyld av det för det är ju inget bra!
Då kanske hon ändrar åsikt, om det visar sig att täcket kyler ner hästen mer än vädret. :idea:

De flesta verkar tro att täcken är lika nödvändigt som skor på hästen, utan att ifrågasätta.

Håller med, detta med täcken har ibland rent hysteriska förtecken:eek:
I somras på mitt sommarbete var det en kvinna som envisades med att lägga på täcke (och då menar jag fodrat) hela tiden med förklaringen att hennes häst fick lunginflammation om han inte hade täcke. Vill ej ha täcke på sommarbetet pga av unghästar som kan fastna etc och förklarade att det var helt OK för henne att ha täcke hur mkt som helst när hon var hemma i sitt stall, men på detta bete ska hästarna inte ha täcke för det är ett SOMMAR-bete. Nästa dag var täcket på igen och sådär höll vi på. Gick upp en morgon och hennes stackars häst stod i värmen och var fullkomligt genomsvett med dyngsurt täcke. Tyckte så synd om hästen och pratade med kvinnan att om jag såg täcket på en gång till så fick hon flytta hem igen. Och det var precis vad hon fick göra :devil::D

Så du menar att TS borde lägga på ett täcke på sin häst bara för att kompisen tjatar?

Till TS! Jag tror budskapet inte riktigt når fram till täckestösen så prova en annan metod som får henne att tänka till, många stänger av när man försöker lära dom saker, trauma från skolan typ. Ge henne ngt att tänka på, fråga hur rådjur och älgar kan klara sej utan täcke, eller kor som går ute året runt, har ngn sett en ko med täcke:eek:? Vildhästar i den mån de finns har inga täcken etc, för att inte tala om alla dessa katter som springer ute året om! har ngn sett en katt med täcke. Jag lider med dej, jag vet hur det känns att försöka förmedla kunskap till "döva"! Lycka till!

Jag tycker som du att var och en sköter sin egen häst själv, diskutera på normal samtalsnivå med henne, försök förklara, är hon förståndig annars så borde hon fatta.
Går inte det så säg typ "jaså tycker du det" när hon säger något, och sen strunta i det.

Tycker att man, så länge hästen inte far uppenbart illa, struntar i hur andra sköter sina hästar. Det är upp till ägaren att välja och det ska man inte lägga sig i. Tips är alltid bra men tjat, övertalning och grejer, nej fy.

Friska krya hästbebisar ska gå utan täcke.

Fast jag undrar ju, om jag "tycker" att någon ska sköta sin häst på ett visst sätt och denne inte verkar hålla med mig i mina åsikter, inte går jag och tjatar om det? Antingen släpper man saken, går hem och kollar upp fakta, eller frågar personen rent ut hur denne tänker?

Precis så ja.

Så du menar att TS borde lägga på ett täcke på sin häst bara för att kompisen tjatar?

Om du läser Ellyns inlägg så ser du nog att hon fått det hela lite fel. Misstänker att hon tror att ngn vill täcka sin unghäst och att TS vill få denne ngn på andra tankar. Men det är vad jag tror. :D

En del människor är tyvärr så, att om de tycker att de vet vad som är rätt (och livsnödvändigt i det här fallet :crazy:) så måste de försöka omvända andra.
När de har helt fel är det ju ruskigt jobbigt, men tänk på att den här personen antagligen är övertygad om behovet av täcke, och att hon är allvarligt oroad över hur din häst kommer klara sig. Du skulle säkert försöka tjata av hennes häst ett fodrat täcke mitt i sommaren? Eftersom du vet att hästen far illa.

Jag skulle försöka hitta källor och information som kan övertyga henne om att det inte är någon fara åtminstone, att gå utan täcke. Eller lova att du täckar så snart det visar sig att lillhästen far illa :idea:

Har flyttat från stall av den här anledningen, det är jobbigt att dela stall med någon vars filosif helt skiljer sig från ens egen...

VAD gör man med en människa som för sitt liv inte förstår HUR jag kan planera att låta en stackars unghäst gå UTAN täcke? Det börjar ju bli sååå kallt ute nu!

Jag har ignorerat antydningar, jag har förklarat att man inte täckar en oklippt 1,5-åring, pratat om hur hästar håller värmen, jag tycker jag har varit tydlig, men....

Varje gång som täcken kommer på tal, så kommer ett NYTT försök att få mig att förstå att jag omöjligt kan låta lilla bebisen gå naken. Personen i fråga är jättgullig och trevlig i övrigt, men just detta retar mig.
Jag talar inte om för denne hur deras häst ska skötas och förväntar mig att andra respekterar och litar på att jag har koll på vad jag pysslar med.

Är det vanligt att bli trakasserad om man inte packar in sin häst i 2-3 täcken?

Jag förstår inte varför folk skall ha sådana problem och lägga sig i andras hästhållning om INTE hästarna lider.
Undrar om dom sätt en VILDHÄST med täcke nån gång.
Mina hästar går täckeslösa hela året om det inte är svinkallt , eller blåser och regnar !!!

Om du läser Ellyns inlägg så ser du nog att hon fått det hela lite fel. Misstänker att hon tror att ngn vill täcka sin unghäst och att TS vill få denne ngn på andra tankar. Men det är vad jag tror. :D

Tack. :D Jag fick det lite om bakfoten, läste slarvigt. :p

Leta reda på artikeln i Ridsport där en tjej gjort en undersökning om täcken. Där förklarar hon att vi människor tror att hästen går "naken" om den inte är täckt. I själva verket har hästen en typ "dunjacka" på sig. En häst som har ordentligt att äta fryser inte denna årstiden. Då är våren betydligt värre när de inte vant sig ännu. På hösten sker ju en successiv tillvänjning vid kallare väder.

Alternativt dra den jag brukar dra för de som lägger sig i:

Tro på Gud,
ärligt vandra,
sköt dig själv och
skit i andra

Fast å andra sidan kanske du vill fortsätta vara vän med henne;)

Ignorera!
Jag skulle aldrig slänga på täcke på 1.5åring iaf, har jag mina unghästar på lösdrift och dom har inga täcken på sig och dom har iaf inte dött ut av det:)

Börjar man täcka hästarna tidigt så får man en känslig häst och som måste täckas livet ut.

Jag förståt precis hur du känner. Där jag hade min häst i väntan på att mitt stall skulle bli klart så hade jag också en "förståsigpåare" som påpekade saker hela tiden! Bara för att jag precis skaffat häst igen efter 5 år utan (innan uppehållet hade jag hästar i över 10 år) så var det ju inte så att jag hade glömt hur det var! hon påpekade småsaker hela tiden, så fort vi var i stallet samtidigt...
Hade det varit så att jag skulle stå där min häst for ever and ever så hade jag sagt ifrån men eftersom det bara var för en kortare period så bet jag ihop.

Om jag vore du skulle jag helt enkelt bara säga åt den där människa. Jag täckar inte min häst därför att *argument* så nu behöver vi inte prata mer om det!
Vänligt men bestämt. Lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 957
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har alltid försökt undvika att använda täcke på mina hästar, vill inte att dom ska behöva ha det i onödan och gå och bli varma och...
Svar
2
· Visningar
1 022
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 861
Utrustning Nu tror jag jag blir galen på alla som täcker sina hästar i tid och otid. Hur 17 får man dessa hästägare att förstå hur en häst är...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
10 764
Senast: quigley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V