slopa Montekvalet?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jari
  • Startdatum Startdatum
Sv: slopa Montekvalet?

Montéryttare skrev:
Rättvist mot spelarna på vilket sätt??

Så du kollar inte att hästen är:
Ridbar :confused: ,
Hållbar :( ,
Kan komma runt snyggt i 20-tempo hemma :d ,
Om den är säker :eek: ,

INNAN du går ut och kvalar??

Det har vi gjort med alla våra hästar, och vet därför att dom klarar ett lopp snyggt.. Varför slösa tid på kval?!?

Själv spelar jag inte, men jag kan förstå om spelarna vill ha någon sort av förhands info. Det är bra att ni är förberedda men skulle inte ta för givet att alla är det! Som ryttare skulle det kännas tryggare om hästarna runt om har klarat ett kval.

gladys skrev:
Själv spelar jag inte, men jag kan förstå om spelarna vill ha någon sort av förhands info. Det är bra att ni är förberedda men skulle inte ta för givet att alla är det! Som ryttare skulle det kännas tryggare om hästarna runt om har klarat ett kval.

Varför "funkar det i andra länder. Men i supersäkra dubbelkolls Sverige ska det finnas dubbel garanti på allt...
Tränaransvar på Tävlingmässigt skick och sen kval (för spelarnas skull?är inte det för hästarnas skull?)

jari skrev:
Vill höra lite reflektioner om Lähdekorpis förslag om att slopa montekvalet! Bra tycker jag iaf :bow:
Artikel Travnet

Läste i Ronden i morse att Tränarföreningen lämnat motion el förslag om att slopa Montekvalet! :bow: Och en massa andra bra grejor... för se va det ger? :angel:

jari skrev:
Läste i Ronden i morse att Tränarföreningen lämnat motion el förslag om att slopa Montekvalet! :bow: Och en massa andra bra grejor... för se va det ger? :angel:

Ahh, monté gudarna måste ha lyssnat till mina böner :bow: Då får jag väl hålla tummar o tår att det går igenom oxå... Tror att det kommer att bli några värdelösa utrustnings ändringar.. men men, skit samma....

Jag har en åsikt angående kval.......

Att först när ett tillräckligt stort antal monteryttare visat sig tillräckligt skickliga för sin uppgift,kan man tänka sig att slopa kvalen.

Som det der ut nu finns ingen riktigt bra koll på deras erfarenheter,många som kommer till löpen vet inte ens hur man voltar,eller beter sig på en travbana.
De behöver mer rutin.

Kvalen sker ju endock under mer tävlingsmässiga förhållanden en provloppen.

stally skrev:
Jag har en åsikt angående kval.......

Att först när ett tillräckligt stort antal monteryttare visat sig tillräckligt skickliga för sin uppgift,kan man tänka sig att slopa kvalen.

Som det der ut nu finns ingen riktigt bra koll på deras erfarenheter,många som kommer till löpen vet inte ens hur man voltar,eller beter sig på en travbana.
De behöver mer rutin.

Kvalen sker ju endock under mer tävlingsmässiga förhållanden en provloppen.

Det är sant, men kvalen hjälper inte nåt för det... Vi får endå se en massa nötter på valla som voltar som yra hönor! Så kvalen är inte till för ryttarna, även om det skulle behövas ett sådant :o ;)

Jamen det är ju just det,att vi inte har någon tradition med monte i Svergie.....

Och således inte tillräckligt m.k.t. rutinerade monteryttare,så kanske kvalen just måste bli en test för ryttaren och den utvalda hästen.

Tills vi kan presentera en större skala ryttare med mera rutin.

Jag vet flera som säkert skulle kunna tänka sig sätta upp vem som helst för att få de endå stora vinstpengar som glädjande nog börjat synas i monteloppen,och som har hästar som är rena livsfaran att sätta upp en oruttinerad ryttare på.....

Vänl//Stally

stally skrev:
,så kanske kvalen just måste bli en test för ryttaren och den utvalda hästen.

Tills vi kan presentera en större skala ryttare med mera rutin.

Vänl//Stally

Men det jag säger är att KVALEN INTE är till för ryttaren, det kan komma ut en ryttare i lopp som ALDRIG har ridit nåt kvallopp, bara har ridit upp(och det görs inte i kval!)

Vilket betyder att det är skit samma med kvalloppen, dom har ingen funktion i dagsläge(jo en käpp i hjulen för alla proffs...)! Rent ut sagt.....

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 399
Senast: Palermo
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 894
Senast: Mineur
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 179
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd