slopa Montekvalet?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jari
  • Startdatum Startdatum
Sv: slopa Montekvalet?

Jag tycker det är bra med montékval, det räddar mig från att bli uppsatt på "Tokiga Tore" som aldrig blivit riden och dessutom har kopiöst ont i ryggen, i ett montélopp, bara för att "Tore" inte kom med i ett vanligt lopp men poängen räckte till för montéloppet.
Dessutom tycker jag att de som bara vill ha det "goda" av montén kan hålla sig till sulkyloppen...."orkar" man inte kvala in en häst så tycker jag gott att någon "lus" kan få en peng ist.

Scenario: En mycket duktig montéhäst, som bara gått montélopp vill helt plötsligt starta i V75, skulle det gå för sig utan ett kval i vagn? Knappast troligt....

Jag tycker hans förslag är bra.

Scarlet behövde inte kvala för att starta monté i Frankrike men en fransk häst som bara gått sulkylopp där måste kvala om den vill starta i ett montélopp i Sverige... :smirk:

:bow: Det kan ju gå åt skogen för båda parter, för att inte talaom medekipagens säkerhet :crazy:

jari skrev:
Vill höra lite reflektioner om Lähdekorpis förslag om att slopa montekvalet! Bra tycker jag iaf :bow:
Artikel Travnet

Jag är tveksam till att det är bra, vissa hästar klarar inte att bära en ryttare även om de går bra för vagn. Det blir en helt annan balans på dem.

Faktiskt har jag sett åtskilliga hästar provas för sadel när jag varit ute och tränat på kvällarna och flera stycken av dem har inte ens klarat att följa med i 30-fart när de vänt upp för att ta häng på mig. Det vore trist för sporten om en sådan skulle komma till start bara för att den har poäng till att göra det. :crazy:

Ett kval i 25-23-tempo är ju i princip som vilket snabbjobb som helst för en häst i de klasser det rör sig om så jag tycker att kvalet ska finnas kvar.

/// ghost

jag tycker också att det skall kvalas..MEN om hästen inte klarar montekvalet så skall den ju inte straffas i sulkylopp som det är nu.....

martha skrev:
jag tycker också att det skall kvalas..MEN om hästen inte klarar montekvalet så skall den ju inte straffas i sulkylopp som det är nu.....

Absolut, den bestämmelsen är helt befängd... :(

/// ghost

Den regeln är ändrad. Ej godkänt montékval medför inte startförbud i sulkylopp längre.

solros skrev:
Den regeln är ändrad. Ej godkänt montékval medför inte startförbud i sulkylopp längre.
Det vart väl nästan kortvarighets (vilket ord) rekord på den, togs bort nästan direkt..

jari skrev:
Vill höra lite reflektioner om Lähdekorpis förslag om att slopa montekvalet! Bra tycker jag iaf :bow:
Artikel Travnet

Jag säger bara AMEN, jag håller med!

Kvallitén är på ryttare, som ska kunna känna att det här är inget o hänga i jul-granen :D .. håll er till sulkey istället...

Finns ju dom som kvalar in på 24-25.-tid och dom kommer ändå inte att kunna vinna, så varför besvära sig??

Näe,m bort med kvalen så kommer nog proffsen att släppa till precis som i Frankrike, monten´s moder-land, dom vet nog bäst hur det ska vara för den delen oxå... :bow:

Det var aldrig meningen att det skulle bli så ang. kvalet, men tydligen är det svårt att ändra i stc/atg´s dataprogram och man väntade med att ändra det tills den "stora" omprogrammeringen blev av i höstas.

Jag tycker att det ska kvalas. Monte´är ju en helt annan form av trav.
Det bör kontrolleras att hästen är ridbar samt att den klarar farterna. För säkerheten.
Dessutom är det mest rättvist mot spelarna.

gladys skrev:
Jag tycker att det ska kvalas. Monte´är ju en helt annan form av trav.
Det bör kontrolleras att hästen är ridbar samt att den klarar farterna. För säkerheten.
Dessutom är det mest rättvist mot spelarna.

Rättvist mot spelarna på vilket sätt??

Så du kollar inte att hästen är:
Ridbar :confused: ,
Hållbar :( ,
Kan komma runt snyggt i 20-tempo hemma :d ,
Om den är säker :eek: ,

INNAN du går ut och kvalar??

Det har vi gjort med alla våra hästar, och vet därför att dom klarar ett lopp snyggt.. Varför slösa tid på kval?!?

Montéryttare skrev:

Det har vi gjort med alla våra hästar, och vet därför att dom klarar ett lopp snyggt.. Varför slösa tid på kval?!?

Om alla resonerade som du/ni vore detta helt OK men jag tror tyvärr inte att alla är lika klarsynta... Man ser en del hästar mellan varven som inte skulle upp på en bana över huvud taget...

/// ghost

ghost skrev:
Om alla resonerade som du/ni vore detta helt OK men jag tror tyvärr inte att alla är lika klarsynta... Man ser en del hästar mellan varven som inte skulle upp på en bana över huvud taget...

/// ghost

Mmm.. jag har väl sett nån jag med.. Men dom finns även i loppen, dom hankar sig runt kvalet.. Men en 24-tid kommer man endå inte att tjäna nån krona på! Så kval eller lopp, det tror jag kvittar...

Fast kvalet är väl satt för att sila ut dom riktiga "nötterna" om man säger så :D

Men däremot tror jag långsiktigt skulle det gynna att SLOPA kvalen. Flera proffs släpper ut sina skötare på även 4-åringar med under 100´000 på sig.. Vilket gör att dom riktiga skit-hästarna o ryttarna slår ut sig själva.... så jag tror att det kan vara en bra grejj, montén tjänar på det i längden... För vi vill ju att det ska bli kvalitét på loppen, inte kvantitét... ;)

Montéryttare skrev:

:bow:
.

Montéryttare skrev:
Jag säger bara AMEN, jag håller med!

Kvallitén är på ryttare, som ska kunna känna att det här är inget o hänga i jul-granen :D .. håll er till sulkey istället...

Finns ju dom som kvalar in på 24-25.-tid och dom kommer ändå inte att kunna vinna, så varför besvära sig??

Näe,m bort med kvalen så kommer nog proffsen att släppa till precis som i Frankrike, monten´s moder-land, dom vet nog bäst hur det ska vara för den delen oxå... :bow:

Och du vet då att dem som kvalar in på en 24 tid inte hade mer att ge?
Jag ska kvala min nordis nu och jag vet att han kan springa 37, varför ska jag rida så fort då när man bara behöver rida 45?
Bättre att spara så blir motståndarna förvånade när dem resonerat precis som du.
Ifs så vinner vi nog inte på 37, men jag är nöjd med ett felfritt och snyggt lopp o kanske en slant.

ghost skrev:

/// ghost

Nu när jag läst era reflektioner är det "nästan" så jag viker lite :p Men bara lite då... Kan nog vara bra att kvalet finns i kanske några år så "folk" förstår att det inte funkar med vilken häst som helst. Men sen när Monten "vuxit" upp så tror jag inte det behövs.. det händer ju tråkigt nog att det tvångstryks hästar i sulkyloppen fast dom är "kvalade"

Cismon skrev:
Och du vet då att dem som kvalar in på en 24 tid inte hade mer att ge?
Jag ska kvala min nordis nu och jag vet att han kan springa 37, varför ska jag rida så fort då när man bara behöver rida 45?
Bättre att spara så blir motståndarna förvånade när dem resonerat precis som du.
Ifs så vinner vi nog inte på 37, men jag är nöjd med ett felfritt och snyggt lopp o kanske en slant.

Men jag tror inte du kommer in på 1.44.7 eller hur!?! Det är dom jag menar!

Tänk dom varmblod som kommer in på mellan 23-25 och en häst som är helt urvriden (som jag såg FÖR MÅNGA exempel på när jag jobbade inne på valla) det är inget vidare!

Om jag kvalar in en med runt 200´på sig som gått en 15´tider ska den väl endå kunna skutta runt på en 21- 22 tid utan att stapla ut!

Sen är det altför många gamlingar som man försöker med "mun-mot mun-metod" på... man TROR av hela sitt hjärta att dom ska "tända till" i montén... Men varför inte bara GE UPP!?

jari skrev:
Nu när jag läst era reflektioner är det "nästan" så jag viker lite :p Men bara lite då... Kan nog vara bra att kvalet finns i kanske några år så "folk" förstår att det inte funkar med vilken häst som helst. Men sen när Monten "vuxit" upp så tror jag inte det behövs.. det händer ju tråkigt nog att det tvångstryks hästar i sulkyloppen fast dom är "kvalade"

Känner du till dist, det är sånna som borde testat hästen innan start, eller känt att idag är hästen hängig, förmodligen virus...vi stryker! Det är lite samma fenomen som i monte´n men bara så att den framhålls mer där eftersom vi fått en "prövotid" så att säga ;)

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 399
Senast: Palermo
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 894
Senast: Mineur
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 179
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd