J
jari
Vill höra lite reflektioner om Lähdekorpis förslag om att slopa montekvalet! Bra tycker jag iaf
Artikel Travnet
Artikel Travnet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jari skrev:Vill höra lite reflektioner om Lähdekorpis förslag om att slopa montekvalet! Bra tycker jag iaf
Artikel Travnet
martha skrev:jag tycker också att det skall kvalas..MEN om hästen inte klarar montekvalet så skall den ju inte straffas i sulkylopp som det är nu.....
Det vart väl nästan kortvarighets (vilket ord) rekord på den, togs bort nästan direkt..solros skrev:Den regeln är ändrad. Ej godkänt montékval medför inte startförbud i sulkylopp längre.
jari skrev:Vill höra lite reflektioner om Lähdekorpis förslag om att slopa montekvalet! Bra tycker jag iaf
Artikel Travnet
gladys skrev:Jag tycker att det ska kvalas. Monte´är ju en helt annan form av trav.
Det bör kontrolleras att hästen är ridbar samt att den klarar farterna. För säkerheten.
Dessutom är det mest rättvist mot spelarna.
Montéryttare skrev:Rättvist mot spelarna på vilket sätt??
Så du kollar inte att hästen är:
Ridbar ,
Hållbar ,
Kan komma runt snyggt i 20-tempo hemma ,
Om den är säker ,
INNAN du går ut och kvalar??
Det har vi gjort med alla våra hästar, och vet därför att dom klarar ett lopp snyggt.. Varför slösa tid på kval?!?
ghost skrev:Om alla resonerade som du/ni vore detta helt OK men jag tror tyvärr inte att alla är lika klarsynta... Man ser en del hästar mellan varven som inte skulle upp på en bana över huvud taget...
/// ghost
Montéryttare skrev:Rättvist mot spelarna på vilket sätt??
Så du kollar inte att hästen är:
Ridbar ,
Hållbar ,
Kan komma runt snyggt i 20-tempo hemma ,
Om den är säker ,
INNAN du går ut och kvalar??
Det har vi gjort med alla våra hästar, och vet därför att dom klarar ett lopp snyggt.. Varför slösa tid på kval?!?
Montéryttare skrev:Jag säger bara AMEN, jag håller med!
Kvallitén är på ryttare, som ska kunna känna att det här är inget o hänga i jul-granen .. håll er till sulkey istället...
Finns ju dom som kvalar in på 24-25.-tid och dom kommer ändå inte att kunna vinna, så varför besvära sig??
Näe,m bort med kvalen så kommer nog proffsen att släppa till precis som i Frankrike, monten´s moder-land, dom vet nog bäst hur det ska vara för den delen oxå...
ghost skrev:Om alla resonerade som du/ni vore detta helt OK men jag tror tyvärr inte att alla är lika klarsynta... Man ser en del hästar mellan varven som inte skulle upp på en bana över huvud taget...
/// ghost
Cismon skrev:Och du vet då att dem som kvalar in på en 24 tid inte hade mer att ge?
Jag ska kvala min nordis nu och jag vet att han kan springa 37, varför ska jag rida så fort då när man bara behöver rida 45?
Bättre att spara så blir motståndarna förvånade när dem resonerat precis som du.
Ifs så vinner vi nog inte på 37, men jag är nöjd med ett felfritt och snyggt lopp o kanske en slant.
jari skrev:Nu när jag läst era reflektioner är det "nästan" så jag viker lite Men bara lite då... Kan nog vara bra att kvalet finns i kanske några år så "folk" förstår att det inte funkar med vilken häst som helst. Men sen när Monten "vuxit" upp så tror jag inte det behövs.. det händer ju tråkigt nog att det tvångstryks hästar i sulkyloppen fast dom är "kvalade"