Slö häst.

steven

Trådstartare
Har någon några idéer om detta, har en valack som är 19 år. Vanligtvis pigg glad snäll och arbetsvillig. När han rids ute är det inga problem, gör allt jag ber om i både hopp och dressyr. Problemen börjar när jag går in i ridhuset, så fort jag närmar mig ridhuset känns han som han somnar, struntar jag då i ridhuset och går ut igen är han normal. Kan det vara en så dum sak som att de bytt underlag i ridhuset, det har blivit väldigt mjuk och hästarna får lyfta hovarna högt. Jag har ridit där 2 ggr och båda ggr har han blivit väldigt trött. Han är precis kollad av vet som inte hittar något.

Har någon några idéer om detta, har en valack som är 19 år. Vanligtvis pigg glad snäll och arbetsvillig. När han rids ute är det inga problem, gör allt jag ber om i både hopp och dressyr. Problemen börjar när jag går in i ridhuset, så fort jag närmar mig ridhuset känns han som han somnar, struntar jag då i ridhuset och går ut igen är han normal. Kan det vara en så dum sak som att de bytt underlag i ridhuset, det har blivit väldigt mjuk och hästarna får lyfta hovarna högt. Jag har ridit där 2 ggr och båda ggr har han blivit väldigt trött. Han är precis kollad av vet som inte hittar något.

Har det blivit någon förändring av framåtbjudningen i o m underlagsbytet eller var han så här förut också. I annat fall tror jag bara att han är less på att gå i ridhuset.

Det är ingen förändring i framåtbjudningen ute, men i ridhuset blir han efter ca 10 min slö och vill inte. Bråkar inte men blir slö. Han har inte varit så förut, började efter att de bytt underlag. Har funderat på att testa ett annat ridhus, bara för att se om han är likadan. annars får han helt enkelt rida ute.

Det är ingen förändring i framåtbjudningen ute, men i ridhuset blir han efter ca 10 min slö och vill inte. Bråkar inte men blir slö. Han har inte varit så förut, började efter att de bytt underlag. Har funderat på att testa ett annat ridhus, bara för att se om han är likadan. annars får han helt enkelt rida ute.
Testa annat ridhus, så kan du troligen avgöra om han är less på ridhuset eller underlaget.

Ett djupt underlag innebär inte bara att hästen måste lyfta fötterna högre, även andra parametrar ändras (islag, uppbromsning, friktion, påskjut) vilket kan göra det obehagligt för en känslig häst. Djupa underlag som dessutom är tunga kan göra det riktigt svårt/obehagligt för hästen.

Så testa ett annat ridhus/paddock. Kvarstår problemet då hade jag funderat på om något annat stör hästen.

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka