Slinger hur ärfligt?

Sv: Slinger hur ärfligt?

De jag har hört om slinger är att de blir vingliga i bakdel, här är det ju snarare tvärtom! Framdelen påverkas mest och sen de där typiska huvudskakningarna, som jag inte har läst nåt om inom slinger men snarare är det absolut typiska på CA.

Jo himla tråkigt, jag ska testa mina märrar så fort jag köpt en skrivare, då det visat sig att min märr är efter en hingst som är positiv för genen.

Även min andra märr har hästar i stammen som kan vara positiva.

Anledningen till att jag inte har testat dem än är att jag inte avlar på dem just nu, hade jag gjort det hade jag lånat någon annans skrivare

Avkomman till min vuxna märr är testad fri från både SCID och CA.

Inom halvblod hade det varit ganska enkelt, men araben med sin stängda stambok och väldigt smala avelsbas från början gör att alla linjer är drabbade, och det är hemskt när man kollar resultat och ser hur många som är positiva.

Är väl bara att hoppas på att man i framtiden kanske kan välja embryon på något vänster som är fria! forskningen går ju framåt, så omöjligt borde det inte vara!

Hur tidigt kan man märka på ett föl som fått slinger? Vid ett halvår eller tom vid 2-årsålder?

Till Mik:
Du har helt fel. För att utrota sjukdomen behöver man inte alls ta ur de drabbade ur aveln, det beror på hur stor procent hästen är drabbad med. Är stoet drabbat med 25% och betäcks med en hingst som är helt ren är chansen till ett drabbat föl mycket, mycket liten. Och idag testar man alla sina avelston och avelshingstar inom arabaveln.
När vi nu har vetskapen är det upp till uppfödare att avla under ansvar, vilket också görs. Så den sjuka inställningen du påpekar finns inom arabaveln förstår jag inte vad du syftar på.

Linn tauberman

Hur kan stoet vara drabbat med 25%? När det handlar om sjukdomar som endast beror på en gen talar man om 100, 50 och 0%.

Linn, du får ursäkta, men du behöver läsa på en hel del innan du uttalar dig!

En häst kan inte vara drabbad till 25%! Antingen så har den sjukdommen, eller så har den den inte. Den kan dock fortfarande vara bärare av GENEN, men så man inte korsar den hästen med en annan bärare så kan inte fölet bli sjukt. Korsar man 2 bärare så är det 25% risk för att fölet får sjukdommen, 50% att den får genen och 25% att den inte för genen överhuvudtaget.

Tror du verkligen ALLA testar sina avelsdjur? :confused:

Ifjol var det väl drygt 100 hingstar som löste licens, jag tror att jag hittills endast sett testresultat på max 10 st.

Hej CK,

Efter diskussioner som har varit så tror jag JA att det testas till 100% i Sverige.
I Europa är de lite försiktigare pga man vill inte förstöra arabens rykte då det börjar bli lite "häxjakt" på detta.
Nu har vi vetskapen och det gäller bara att avla med stort ansvar!

Mvh Linn

Eeeeeee:confused:, du verkar ju inte så kunnig när det gäller nedärvning av sjukdomar som är recessiva. Du kanske ska läsa på lite hur ett vanligt enkelt korsningsschema fungerar......

Man KAN avla för att undvika sjuka individer OM man testar ALLA, då kan man para en bärare av anlaget med en icke bärare, då kan man inte få en sjuk avkomma MEN man kan fortfarande få en avkomma som är bärare. Genen som bär på defekten kommer att finnas kvar.
För att få BORT sjukdomen måste man ta bort alla djur som är sjuka OCH de som är bärare annars finns defekten kvar innom rasen.

Dessa typer av sjukdomar drabbar främst smala avelbaser med en hög inavelskoffecient. Vad har araberna för inavelskoffecient i medel??

Raser som har en stor del inkorsning är näst intill ej drabbade av liknade sjukdomar.
Många avelsföreningar med smala avelsbaser har fattat att man MÅSTE ta in nytt blod för att inte drabbas av inavelsdefekter (vilket detta kan räknas som). Tex så tog russaveln in ett antal welsh hingstar för att bryta sin inavelsproblematik (jag tror det var på 50-60 talet...)

Jag tycker att ni som håller på med araber måste inse att ni måste välja, antingen accepterar ni att ni har en genetiskdefekt i eran ras eller så blir ni drastiska och testar ALLA djur och använder inte bärarna....

Bara att välja.

Jag antar att du själv avlar på individer som är bärare av anlaget......:cool::crazy:

Nu vet jag inte statusen på hennes ston, men jag vet att hennes hingst inte är bärare av anlaget!

Och att utesluta alla bärare ur avel skulle helt enkelt innebära en för stor förlust för araben, och att korsa in andra raser är inget alternativ överhuvudtaget! Det finns ingen annan ras som har de egenskaperna som en arab ska ha!

Sedan vill jag oxå säga att araberna har väldigt hög tålighet för inavel.
och en medel inavelskoffecient är lite svårt att räkna ut då det är väldigt delat. I usa tex är det inte helt ovanligt på vissa utvalda stuterier (ingen nämd ingen glömd) att pappan betäcker sina döttrar.

Och vissa andra håller sig strängt ifrån allt vad inavel/linjeavel heter...

Jag ska själv snart testa mitt sto då hennes pappa har visat sig vara bärare, detta är en hingst med sisodär 1000 avkommor (väldigt mkt för en arab för er som inte har koll) och han har även betäckt sina döttrar, och ändå har jag inte hört nåt om nån drabbad avkomma, dock hänger jag inte så mkt på internationella forum då det ofta kostar att vara medlem, och ibland även att läsa.

Jag kan dock tillägga att mitt sto har producerat ett föl som är fri från genen! (enda fölet hon fått hittills).
Och jag kommer testa henne innan jag betäcker igen.

Senast ändrad:

Nu vet jag inte statusen på hennes ston, men jag vet att hennes hingst inte är bärare av anlaget!

Och att utesluta alla bärare ur avel skulle helt enkelt innebära en för stor förlust för araben, och att korsa in andra raser är inget alternativ överhuvudtaget! Det finns ingen annan ras som har de egenskaperna som en arab ska ha! Fast då ska man väl inte klaga när fölen börjar darra då. Man skulle tex kunna korsa in rena fullblod eller angloaraber för att bryta. Sedan undrar jag vilka fantastiska egenskaper araben har som gör den värd att ha en genetisk deffekt???

Sedan vill jag oxå säga att araberna har väldigt hög tålighet för inavel Hur kan du säga det, vad har du för vetenskapligt belägg, referens tack!.
och en medel inavelskoffecient är lite svårt att räkna ut då det är väldigt delat. I usa tex är det inte helt ovanligt på vissa utvalda stuterier (ingen nämd ingen glömd) att pappan betäcker sina döttrar.

Och vissa andra håller sig strängt ifrån allt vad inavel/linjeavel heter...

Jag ska själv snart testa mitt sto då hennes pappa har visat sig vara bärare, detta är en hingst med sisodär 1000 avkommor (väldigt mkt för en arab för er som inte har koll) och han har även betäckt sina döttrar, och ändå har jag inte hört nåt om nån drabbad avkomma, dock hänger jag inte så mkt på internationella forum då det ofta kostar att vara medlem, och ibland även att läsa.Ja, man kanske inte inte direkt skryter om sina drabbade avkommor, mörkertalet är säkert stort

Jag blir helt mörkrädd när jag ser/hör hur det verkar resoneras innom vissa raser. Man gör allt för att bevara något man har fått för sig är unikt men drar då på sig något som istället ger sjuka/döda hästar. Självklart handlar det om extremt mkt pengar, speciellt i de stora arabländerna kan jag tänka mig. Men i min värld är inavel (allt över 13,3%) = djurplåger, vilket det också borde vara att medvetet avla fram en avkomma som kan vara sjukt eller vara bärare av ett sjukt anlag. Sedan kan ni googla på inavel, inavelskofficient och inavelsdeprission.....enjoy!

Kimmis; Hur kommer du göra om ditt sto visar sig vara bärare??

Mik, om du läste ändrade jag till bärare och inte drabbad. Alltså carrier, NOT affected.

Och Kimmis: ALLA våra ston/ unghästar är testade N/N förutom ett som är N/CA, och vi kommer att fortsätta att avla på det sätt vi gjort eftersom det har visat sig 100% träffsäkert så undvik att tillrättavisa oss om arabens sjukdomar efter 20 år med lärdom om arabaveln och dess sjukdomar. Tack

Linn

Läs på lite om araben så ser du! Bara en sån sak som exteriören på en arab är inte likt nån annan ras. Den som är mest lik där är väl i så fall welsh ponnyn. Och den saknar arabens uthållighet skulle jag tro, iomed att den är så pass liten.

Ang deras tålighet för avel så är det rent vetenskapligt, men jag orkar inte leta upp de texterna nu då jag sitter i feber.

Fullbloden och angloaraberna skulle antagligen inte hjälpa att korsa in då de till största delen består av araber från början, så de har säkerligen samma problem.

Genetiska deffekter finns inom alla raser, kolla bara på varmblodig ridhäst och även travhästen, finns det nån häst det inte skramlar om???

Denna deffekt är väldigt lätt att undvika, på sikt kommer man kunna få bort den.

Om mitt sto är bärare så kommer jag betäcka henne med en icke bärare, och sedan givetvis testa fölet i fråga.

Linn: får man fråga vem det var som var positiv för genen? ni har ju en halvsyster till min, var det hon? (vet ju att pappan är positiv...)

Mik, om du läste ändrade jag till bärare och inte drabbad. Alltså carrier, NOT affected.

Och Kimmis: ALLA våra ston/ unghästar är testade N/N förutom ett som är N/CA, och vi kommer att fortsätta att avla på det sätt vi gjort eftersom det har visat sig 100% träffsäkert så undvik att tillrättavisa oss om arabens sjukdomar efter 20 år med lärdom om arabaveln och dess sjukdomar. Tack

Linn

Den som är N/CA då, den måste ju ha fått det någonstans ifrån. 100% träffsäkert, att avla på defekter?

Till Mik:
Du har helt fel. För att utrota sjukdomen behöver man inte alls ta ur de drabbade ur aveln, det beror på hur stor procent hästen är drabbad med. Är stoet drabbat med 25% och betäcks med en hingst som är helt ren är chansen till ett drabbat föl mycket, mycket liten. Och idag testar man alla sina avelston och avelshingstar inom arabaveln.
När vi nu har vetskapen är det upp till uppfödare att avla under ansvar, vilket också görs. Så den sjuka inställningen du påpekar finns inom arabaveln förstår jag inte vad du syftar på.

Linn tauberman

Jo, för att utrota sjukdomen måste man visst ta alla bärare ur avel. Jag kan en del om genetik och vanlig enkel nedärvning, vilket dina 20 års erfarenhet inte verkar ha gett dej.
Jag tycker att ni (arabavlare, generalliserar kraftigt..) verkar ha samma arroganta inställning till erat problem som paintavlarna har till HYPP och OLWS osv. Nu menar jag inte alla utan de som inte verkar för att just utrota sjukdomen och inte bara undvika döda/sjuka föl....

Till Mik:

Vårt sto som är CA/N är inköpt fårn USA men hennes första avkomma hon har fått är N/N och det kallar jag 100% säker avel, eller vad kallar du det, tur?

Läs på lite om araben så ser du! Bara en sån sak som exteriören på en arab är inte likt nån annan ras. Den som är mest lik där är väl i så fall welsh ponnyn. Och den saknar arabens uthållighet skulle jag tro, iomed att den är så pass liten.

Ang deras tålighet för avel så är det rent vetenskapligt, men jag orkar inte leta upp de texterna nu då jag sitter i feber.

Fullbloden och angloaraberna skulle antagligen inte hjälpa att korsa in då de till största delen består av araber från början, så de har säkerligen samma problem.

Genetiska deffekter finns inom alla raser, kolla bara på varmblodig ridhäst och även travhästen, finns det nån häst det inte skramlar om???

Denna deffekt är väldigt lätt att undvika, på sikt kommer man kunna få bort den.

Om mitt sto är bärare så kommer jag betäcka henne med en icke bärare, och sedan givetvis testa fölet i fråga.

Linn: får man fråga vem det var som var positiv för genen? ni har ju en halvsyster till min, var det hon? (vet ju att pappan är positiv...)

Jag behöver nog inte överhuvudtaget läsa på om araber för att förstå/veta hur nedärvningen av en recessiv sjukdom fungerar. Självklart finns det deffekter inom fler raser än araben MEN man kan knappast jämföra OC, spatt mm med en i sig dödlig deffekt. Mig veterligen är det ingen häst som har dött av spatt eller OC dvs sjukdomarna i sig är INTE dödliga, det är en stor skillnad. Jag tycker inte att man ska avla på hästar med spatt eller ärftlig Oc heller........eller cystor i bakknän:angel:

Ja, så länge jag inte kan se en referens där det står att just rasen arab skulle vara mer tålig för inavel än andra raser så tar jag det som ett påhitt/önsketänkande.....

Självklart hjälper det att avla in fullblod...det finns väl inga araber i fullblodsaveln om man inte går tillbaka till 1700-talet??? Så det är nog relativt riskfritt:idea:....
Welsh skulle också vara ett allternativ.

Det ska bli MKT intressant att se hur det ser ut innom arabaveln i Sverige om ytterligare 20 år.......

Som jag förstått det som så skulle det vara en allt för stor förslust att ta bort alla hästar som är bärare ur aveln. Rekomendationen är istället att om man har en häst som är bärare och har något att tillföra aveln kan man betäcka denne men sen inte använda de avkommor som är bärare. På det sättet hoppas man få bukt på problemet.

Att mena att alla arabavlare har en arrogant inställning till detta problem efter att ha löst vad två stycken tycker är väl att ta i. De flesta och största inom arabaveln i Sverige ser det här som ett stort problem och jobbar för att väcka debatt och få alla att testa sina hästar som ska användas i aveln både i Sverige och utomlands.

Ja, det ÄR tur...
Man kan ju knappast utvärdera det efter EN avkomma..... 1 av 4 avkommor kommer att vara bärare.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 873
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit