Slinger hur ärfligt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Taken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 8 550
Sv: Slinger hur ärfligt?

Det man behöver göra för att ha en "godkänd" arabhingst är att hingsten är arab och har kulor...

Man behöver inte göra nånting överhuvudtaget för att godkänna dem, för det finns inget som heter så längre. Det är bara att avla på vad man känner för.

Och Linn: risken är fortfarande 25% vilket jag inte skulle säga är jätte lite, men eftersom det inte spelar nån roll för själva individen om den är bärare eller inte så tycker inte jag det spelar så stor roll.

Ja 25% BÄRARE ja men vad blir det i nästa led??

Jag skulle inte låta mitt barn krypa under någon hästs mage och jag tror inte på att den aldrig skulle göra något.

Jag vet massor med hästar som är vänliga, trevliga, lättlärda, sociala mm mm och de är inte alla araber. Jag har ingen uppfattning om araber, har bar haft att göra med något 10 tal och de stämde då inte alla in på din beskrivning ovan....men 10 st är ju knappast nog för en statistisk undersökning:angel::idea: Alla var de MKT olika, precis som alla halvnlod jag träffat har varit väldigt olika osv.

Jag tror inte att ni ska få mig att börja spinna iväg på hantering av hästar........
Jag får exem av menningen; Min häst skulle aldrig.... När man håller på med hästar finns det inget aldrig, oavsett ras.

Jag har även extremt svårt att förlika mig med olika former av "dyrkan" oavsett om det gäller hantering eller ras....

Jag har haft hästar av olika raser, storlekar, former, kön och färger och jag har gillat dem alla på olika sätt, men aldrig pga av vilken ras de har tillhört.

Nu går jag ifrån er diskussion lite och undrar om wobbler. När man söker på internet så står det att slinger och wobbler är 2 namn som beskrivs för en häst med neurlogiska symtom.

Alltså "samma" sjukdom eller?

Slinger visas vid ett halvår? men wobbler vid 1-2 årsålder? Är wobbler mer en "skada" fölen fått pga tex onormal tillväxt och slinger mer ärftlig?

Nu går jag ifrån er diskussion lite och undrar om wobbler. När man söker på internet så står det att slinger och wobbler är 2 namn som beskrivs för en häst med neurlogiska symtom.

Alltså "samma" sjukdom eller?

Slinger visas vid ett halvår? men wobbler vid 1-2 årsålder? Är wobbler mer en "skada" fölen fått pga tex onormal tillväxt och slinger mer ärftlig?

Spektrat när det gäller sjukdomar av den här sorten är nog ganska stort (tänk reumatism, det är ju ett samlingsnamn för ett antal "sjukdomar" som ger specifika symptom).

De flesta av de hästar som insjuknar i "slinger, ataxi eller wobbler" som 1-2 åringar beror nog på yttre omständigher, infektion eller liknande och är inte ärftlig.

Kom och träffa mina araber så får du se :D
Jag skulle inte ha några som helst problem med att låta ett barn fara runt benen på iaf 2 av dem. Den 3 e är så pass ohanterad att jag inte riktigt vet vart jag har henne, och så är hon lite lätt i bakkärran.

Det finns givetvis araber med helt andra temprament, så är det ju alltid, men detta är vad jag skulle säga ett arabtypiskt temprament. Och jag skulle nog inte avla på en arab som inte hade det.

Och jo, för mig finns det absolut ett "min häst skulle aldrig". Jag har haft araber i 10 år, och skulle väl igentligen tillägga "min häst skulle aldrig..... med mig"

Linn: nu får man ju oxå tänka på att både Magnum- Padron psyche och WH Justice har denna genen, alla 3 släkt med varann och alla 3 MKT populära hingstar, då blir det problem! Jag är övertygad om att vi skulle haft betydligt färre bärare om dessa hingstar inte hade avlats på så mkt.

Då är det väldigt konstigt att ett föl som vi har är N/N med en far som är N/n och ett sto som är N/CA?

Alltså nu ger jag upp....du verkligen vill inte fatta eller är oförmögen.
Gå tillbaka och läs om mina inlägg där jag förklarar om och om igen hur denna enkla form av genetik fungerar.

Go natt!

Senast ändrad:

OM stona är rena ja!
Men nu är det ju så att åtminstone 50% av avkommorna till dessa hingstar är ston. och 25% av deras avkommor är bärare! Det innebär att ca 750 hästar efter dessa hingstar (har inte koll på exakta siffror) är bärare, och det är ganska många med en sådan liten ras... och det är bara efter dessa hingstar....

Nej du har fel, igen! Om det vore så skulle det ju inte vara ett problem..

Ett CA/N sto kan tillsamans med en N/N hingst få följande avkommor..

CA/N dvs bärare
N/N dvs frisk
N/N dvs frisk
N/N dvs frisk

Dvs 1 av 4 blir bärare...ingen blir sjuk.

Vill bara göra en liten korrigering: 50% av avkommorna blir bärare av genen, inget annat.

Har erfarenhet av cerebellär abiotrofi , köpte mig en 5 åring ,fick tas bort efter ett tag pga medfött sjuk. Då hade tydligen båda föräldrarna den genen. Väldigt vanligt hos arabblod som kimmis säger och det sa även vet på ultuna.

Kimmmis länken : ungefär så fast mindre skakade Saga. läskit ;S

Fast saga var väl inte ren arab? eller har jag missuppfattat?

Om inte, hur många % arab var hon?

Jätte tråkigt med saga!

nej men hon var troligen 50 % har jag för mig iaf. Däremot har hon alla likheter som visas på YT på filmerna bla den med fölet. Vet sa att det enda sätt att bli sju är genom föräldrarna.

Då är det väldigt konstigt att ett föl som vi har är N/N med en far som är N/n och ett sto som är N/CA?

Nu är du väl mer än lovligt trög? :confused:

Detta fölet hade TUREN att inte få genen.

Men i snitt 25 % av avkommorna i denna korsning kommer att få det.

Sen är det upp till dig att ta fram 8 föl av stoet, och få 2 avkommor som ÄR bärare.
Jag lägger inga fördommar i det, men du måste väl ändå inse att det kommer att bli så??

Vilken ras var det mer i saga? den rasen borde ju då oxå ha problem med sjukdommen eftersom man behöver genen från båda föräldrarna!

Halvblod/arab och new forest var det i Saga. Finns inga papper som säger det men om man nu ska våga tro på dem som sålde henne till mig så är pappan renrasig arabhingst som dem inte minns namnet på :s tjuvbetäckning på stoet som är korsat halvblod/new forest och jag har letat ihjäl mig och hittar varken pappan eller mamman tyvärr. Det enda dem visste var att mamman hette Sunflower..

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 351
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 709
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 878
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 398
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka