Slinger hur ärfligt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Taken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 8 550
Sv: Slinger hur ärfligt?

I dagens läge är det väl inte direkt nödvändigt att utesluta N/CA-hästar i aveln.
Däremot tror jag att hingstföl som är bärare kommer att kastreras i större utsträckning än idag, (hurra) och att ston som är N/CA inte längre avlas på lika mycket.
Så nog kommer antalet bärare att minska utan att man inför ett avelsförbud.

Och seriöst, visst finns det större problem inom arabaveln än CA.
Detta är ändå en defekt, som för den drabbade individen visas utåt, ofta tydligt.
Till skillnad mot cystorna, som är mer dolda, och svårare att få bukt med.

I dagens läge är det väl inte direkt nödvändigt att utesluta N/CA-hästar i aveln.
Däremot tror jag att hingstföl som är bärare kommer att kastreras i större utsträckning än idag, (hurra) och att ston som är N/CA inte längre avlas på lika mycket.
Så nog kommer antalet bärare att minska utan att man inför ett avelsförbud.

Och seriöst, visst finns det större problem inom arabaveln än CA.
Detta är ändå en defekt, som för den drabbade individen visas utåt, ofta tydligt.
Till skillnad mot cystorna, som är mer dolda, och svårare att få bukt med.

Man får ju hoppas att det blir så...
I Sverige är vi ju ganska duktiga så det kommer säkert att göras här, ang kastrering osv. Frågan är ju bara hur det blir internationellt...

Jag sk**er i egentligen vad de gör inom arabaveln, det jag vänder mig emot är okunskapen och strutsmentalitetn när det gäller vanlig enkel nedärvning av CA, slinger och liknande sjukdomar....

Man har säkert större problem än CA och araberna är som sagt inte ensamma som ras att vara drabbad av genetiska sjukdomar, listan kan göras lång....

Vi gömmer absolut inte. Alla är offentligjorda, ett sto är CA/N och kan betäckas med vilken N/N hingst som helst och kommer få ett N/N föl, vad är problemet?

Men så är det väl ändå inte?
Så länge en av föräldrarna är bärare så kan anlaget gå vidare till nästa generation.
Däremot kan det inte bli dubbel uppsättning = sjukt föl.

Vi gömmer absolut inte. Alla är offentligjorda, ett sto är CA/N och kan betäckas med vilken N/N hingst som helst och kommer få ett N/N föl, vad är problemet?

Fast här visar du din okunskap igen! Alla föl blir inte N/N bara för att du betäcker med en N/N hingst!

Där handlar det faktiskt lite om tur!

Och Mik... du behöver läsa på även du... problemen med denna sjukdom finns dokumenterat BETYDLIGT längre bak än 1700-talet. :cool:

Att avla in fullblod skulle med andra ord antagligen inte hjälpa själva problemet. Och fullblodet har inte alls samma egenskaper som araben och jag vet att jag iaf valde araben främst för dess temprament, alltså hjärnan kan man säga, och så vitt jag vet är det ingen annan ras som har fötts upp i tält väääldigt nära sina människor i flera tusen år.
Detta ger väldigt speciella egenskaper. Jag skulle aldrig någonsin vara intresserad av en häst som inte var arab.

Att du tycker att vi är duktiga på att kastera i sverige visar yttligare vilken liten koll du har, i år var det 2 hingstar som löste licens som båda fått 27 poäng på avelsvärderingen!!! Och de flesta är inte ens värderade överhuvudtaget, utan deras främsta merit är att de blir ledda till och från hagen.
Dessa kommer givetvis fortsätta avla oavsett vad de har, delvis pga okunskap.

Senast ändrad:

Nej du har fel, igen! Om det vore så skulle det ju inte vara ett problem..

Ett CA/N sto kan tillsamans med en N/N hingst få följande avkommor..

CA/N dvs bärare
N/N dvs frisk
N/N dvs frisk
N/N dvs frisk

Dvs 1 av 4 blir bärare...ingen blir sjuk.

Ett sto med CA/N kan tilsammans med en CA/N hingst få följande avkommor..

CA/CA dvs sjuk
CA/N dvs bärare
CA/N dvs bärare
N/N dvs frisk icke bärare

dvs 1 av 4 blir sjuk, 2 av 4 blir bärare och 1 av 4 blir frisk.

Vad roligt det är med nån som verkligen VET vad de talar om.
Det är man inte bortskämd med här på Buke.
Tack för att du tar dig tid att förklara för uppfödare hur detta fungerar.

Jag var säker på att jag fattat rätt, jag har ju läst genetik jag med, men sen när Linn, som verkar så stensäker säger en annan sak blir man ju fundersam.

Det där står ju på varenda CA sida så jag förstår inte hur någon ens kan ha missuppfattat? Denna typ av genetik lärde jag mig när jag gick i 8 an för tusan!

Då visserligen med genen för blå ögon, men principen är exakt den samma!

Fast här visar du din okunskap igen! Alla föl blir inte N/N bara för att du betäcker med en N/N hingst!

Där handlar det faktiskt lite om tur!

Och Mik... du behöver läsa på även du... problemen med denna sjukdom finns dokumenterat BETYDLIGT längre bak än 1700-talet. :cool:

Att avla in fullblod skulle med andra ord antagligen inte hjälpa själva problemet. Och fullblodet har inte alls samma egenskaper som araben och jag vet att jag iaf valde araben främst för dess temprament, alltså hjärnan kan man säga, och så vitt jag vet är det ingen annan ras som har fötts upp i tält väääldigt nära sina människor i flera tusen år.
Detta ger väldigt speciella egenskaper. Jag skulle aldrig någonsin vara intresserad av en häst som inte var arab.

Alltså jag skiter i araber, överhuvudtaget, men jag gillar genetik:idea:.
Jag pratar generell nedärvning av sjukdomar med recessiva anlag....

Varsågod, du får ha vilken häst du vill. Sedan kan jag inte se varför det skulle vara en god egenskap att ha stamfäder som är uppfödda i tält nära människor??

Om det hade varit så att problememn fanns hos de araber som la grunden för det engelska fullblodet så skulle antagligen de också ha problemet i sin ras. Jag tror nog att Byerley Turk, Darley Arabian och Godolphin Arabian alla var N/N:D

Möjligt CK, men chansen är minimal och det går ju att jämföra med andra defekter inom andra raser såsom eksem tex. men detta är ju såklart inte det ultimata, men jag tror inte att man skall sluta avla med de hingstar/ston som finns , bara med stor respekt och ansvar.
Vi vet ju vad som uppkommer! Alla uppfödare måste känna sitt ansvar och jag tror att de flesta i Sverige är väl medvetna nu om detta.
Visst, vi har köpt en del ston från USA för en del år sedan innan att detta var aktuellt och vad skall vi göra.. jo avla efter bästa föemåga, inom alla grenar!

MVH Linn

Jag kan inte påstå att jag tycker 25% risk är samma sak som "minimal".

Däremot förstår jag att man fortsätter avla på en N/CA-individ, om den för övrigt verkligen har i avel att göra.
Men jag tycker att man redan på ett tidigt stadium kan kolla avkomman.
Är den bärare så sjunker ju värdet säkerligen. Är det ett hingstföl är det läge att kastrera, tycker jag.
Jag tror faktiskt inte nån kommer att köpa ett avelssto utan att veta om den är bärare.
Prislappen ändras ju drastiskt om så är fallet.

Du får läsa om mitt inlägg...
Jag svarade CK, det var h*n som skrev att h*n trodde att det skulle bli fler kastreringar och jag höll med eftersom vi i sverige oftast är "duktiga". Jag är inte insatt i ert avelsvärderingsystem, men som jag har förstått det får man använda alla hingstar i avel förutsatt att man löser licens och att man har visat den på avelvärdering?? Ni har liksom inga övriga kriterier för godkänande?

Här får du gärna rätta mig om jag har fel....

Jag är absolut ingen genetik expert, men det intresserar mig mkt, speciellt genetiska sjukdomar.

Till Kimmis:

Risken är MYCKET liten att fölet blir bärare. Nåt sunt förnuft och känsla har man. Det jag vill BELYSA är att araben inte skall häxjagas utav detta utan fortsätta att visa en stark och tålig häst. Det är fullt möjligt att få starka, friska och sunda avkommor ändå.
Helt plötsligt är diskussioner om cystor borta och tex SCID som var i "ropet" när jag var i arabavelnsaveln hätta för länge sedan..nu är det bara CA. Och det gör mej irriterad då araben får ett väldigt dåligt Marknadsvärde.

MVH Linn

Därför att det har gett araberna egenskaper som andra hästar inte har. Den är en familjehäst på ett annat sätt. Du kan ha småbarn krypa under hästen, mellan benen, och den bara vet att den måste stå blickstilla, det är inget som lärs in, de vet det naturligt.

På samma sätt är de väääldigt sociala, vill alltid ha kontakt, oftast redan som nyfödda! De flesta här tyckte det var jätte konstigt att mitt föl hellre umgicks med oss människor än med flocken! För mig är det en självklarhet! många sa att han var överhanterad, men han hanteras ingenting förutom när jag absolut måste. Nu har han gått på lösdrift och bara kollats till var tanken, men han ska alltid fram när de fyller vatten och ger dem mat, kommer alltid gnäggandes när jag kommer 1 gång/vecka för att kolla till honom mer ordenkligt.

De är inteligentare än andra raser, det kan du kolla i vilken rasbok som helst. De är lojala, otroligt sammarbetsvilliga och enormt lättlärda. När jag skulle lära min märr galoppkomando vid tömkörning så sa jag galopp och la på tömmen, nästa gång jag sa galopp så galopperade hon direkt! Och med nästa gång menar jag inte nästa pass, utan andra gången hon hörde ordet.

Till detta har de en helt otrolig förmåga att läsa av sin människa, jag har tex en sjukdom som gör att jag har väldigt svårt för vissa saker vissa dagar. Dessa dagar behandlar hästarna mig som glas, istället för som jag har sett många andra hästar utnytja situationen och försöka klättra i rang.

De har ett otroligt lugn, de kan stå o sova trots att det är tusen folk runt dem som skriker och hoppar runt, men samtidigt så är de otroligt känsliga, så om man ger dem ett komando mitt i allt hopp och skrik så tar de det direkt och utför uppgiften så gott de bara kan.

Vill jag så kan jag ta med min arab in i huset och sitta och fika med den, de vill faktiskt väldigt gärna göra det, men än så länge har de bara varit halvvägs inne då jag inte tror att sambon uppskattar det.

Det är väldigt svårt att sätta ord på det araben har som inte andra raser har, men jag har försökt iaf... ni andra arabmänniskor får gärna hjälpa mig!

Men kan du inte sluta skriva att risken är mycket liten?
har du inte läst vad mik skrivit.
25 % är inte så jäkla lite.

Det finns massor med genetiska defekter. Men CA är en sådan där man har identifierat bärargenen det är inte fallet när det gäller alla defekter/ärftliga sjukdomar. Vilket gör att man enkelt kan sortera ut de sjuka generne och om man vill välja att inte föra dem vidare.

Det man behöver göra för att ha en "godkänd" arabhingst är att hingsten är arab och har kulor...

Man behöver inte göra nånting överhuvudtaget för att godkänna dem, för det finns inget som heter så längre. Det är bara att avla på vad man känner för.

Och Linn: risken är fortfarande 25% vilket jag inte skulle säga är jätte lite, men eftersom det inte spelar nån roll för själva individen om den är bärare eller inte så tycker inte jag det spelar så stor roll.

Till CK:

Jag tycker också att hingstar som inte är N/N skall kastreras. Vi var jätte nervösa vid provet av vår hingst som har en bärare till far, men han visade han N/N.

MVH Linn

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 351
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 709
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 878
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 398
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka