Slinger hur ärfligt?

Taken

Trådstartare
Skriver under annat nick.

Hur ärfligt är slinger? En bekant till mig köpte ett dräktigt halvblodssto.

Har fått reda på att de 2 sista fölen fått avlivats. Det sista fölet född -07 pga av slinger, en hingst. Det andra fölet född -06 också en hingst ingen fakta om varför det avlivats.

Bekanten vill nu sälja sitt föl, ett sto född -09, men undrar hur ärfligt slinger är. Stoet har tidigare föl som lever, men kanske det finns något föl som inte registrerats......

Bekanten vill ju vara ärlig. Så just, hur ärftligt är slinger och vad beror det på?

Vet att jag postar tråden sent, så jag får väl kika i morrn.....(idag)

Sv: Slinger hur ärfligt?

Det finns flera olika orsaker till slinger, det kan vara både ärftligt och inte. De icke ärftliga orsakerna kan vara "trauma", dvs "våld" mot halskotpelaren - inte helt ovanligt på unghingstar som leker vilda lekar - eller borrelia (eller liknande, en sån har jag sett själv)
Sen finns ärftliga orsaker, som jag har lite för dålig koll på för att uttala mig om.

kl

Med viss reservation för sakfel men...

Sjukdomen slinger är en missbildning i hjärnan/ryggmärgen som gör att signalerna från hjärnan inte går ut till resten av kroppen på ett korrekt sätt. Denna medfödda variant är ärftlig och inom Russaveln har man haft stora problem antagligen pga av inavel. Russaveln har tagit hårda tag mot detta och har nu inte alls lika stora problem längre.
Dessa föl blir inte gamla utan föds med symptomen.

Sedan finns det andra tillstånd/sjukdomar som ger Slinger symptom dvs ataxi = vinglighet mm. De vanligaste orsakerna är nog yttre trauma, borrelia eller en variant av herpesvirus (samma virus som virusabort fast den centralnervösa sorten).

Oavsett orsaken så är inte framtidsutsikterna speciellt ljusa.

Jag har aldrig hört talas om den ärftliga varianten på SWB, men den kan ju finnas, men jag skulle nog inte vara speciellt orolig för hennes avkommor nu och i framtiden. Det borde väl gå att ta reda på vilken variant fölet blev avlivad för?

Jag har heller aldrig stött på den ärftliga varianten. Jag har stött på två fall och det ena kunde konstateras berodde på yttre trauma. Det var en hingst som de utredde på en av Tysklands bästa kliniker och de upptäckte vid (scint?)-röntgen av halskotorna att han hade en kompression av två kotor, ungefär som om människor fått diskbråck. Tanken var att han skulle opereras (skulle bara kostat en halv miljon) men han hann bli så dålig att de var tvugna att ta bort honom innan. Intressant kan vara att operationen endast gjorts en gång tidigare, på en galoppör i USA, och det var de veterinärerna som skulle flygas till Tyskland för att operera vår hingst.

Med tanke på hur häst nr 2 betedde sig så var det ganska likt även om han inte blev dålig lika snabbt, men jag skulle gissa att även detta berodde på yttre omständigheter. Det är dock helt ovetenskapligt utan min gissning. Båda dessa blev dåliga vid 3 års ålder!

Jag skulle inte oroa mig för stoet. Om ni ändå är oroliga, ta reda på vad varför den andra fölungen avlivades och hur hennes andra avkommor mår.

Appropå att det inte finns föl som registrerats så är blup-sidan väldigt uppdaterad nu, så där ser ni ju hur många gånger hon betäckts och vilka föl det blev. Självklart finns det undantag och allt stämmer inte till 100, men oftast!

Har ju hört talas om att unghingstar vid vilda lekar kan få slinger, men trodde att det kunde vara ärfligt.

Bekanten ska försöka kontakta de ägarna till de avlivade fölen för att vara mer säker. Hon hade hört ryktesvägen att fölet född -07 att fått slinger och då började det att spekuleras på fölet född -06. Tyvärr står det inga ägaruppgifter, men man får väl forska lite då uppfödaren står med.

Känns ju alltid bra när man ska sälja ett föl att man vet att man säljer ett friskt föl, för jag antar att vid vetbes för försäljning inget visar om slinger.

Om jag fattat rätt så måste de unga hingstarna i såfall få det för att de leker tuffare än stona och reser sig och slår över/alternativt har omkull varandra så de landar oturligt på manken/nacken. Men som sagt var, jag vet väldigt lite om det.

En eloge till din bekant som kollar upp det här och vill veta hur det är!!

tillägg till mitt inlägg ovan:

Den ärftliga varianten är ett recessivt anlag som kan bäras i generationer utan att det "märks" eftersom för att det ska "synas" så måste avkomman ärva anlaget från både mamman och pappan. Detta är ju det vanligaste på en mängd ärftliga sjukdomar, det gör det även svårt att "utrota" eftersom en bärare av anlaget kan vara fullt frisk och även får fullt friska avkommor med en icke anlagsbärande partener. Även två "sjuka" individer kan få en helt frisk avkomma, en frisk avkomma som bär anlaget eller en sjuk avkomma.

hoppas du förstod hur jag menar....

Ville bara tala om att min bekant/vän har nu fått reda på om fölen fått avlivats pga ärftlig slinger.

Det första fölet född -06 fick avlivas pga en skada i frambenet. Det andra född -07 som det sas att det var pga slinger var så också. Fast pga av yttre trauma.

Så nu kan fölet säljas.

Har faktiskt trott att slinger var ärftligt. Hört lite om yttre trauma....Finns det ärftlighet inom halvblod eller bara inom russavel?

Slinger kan i allra högsta grad vara ärftligt. Det har ju som tidigare nämnts varit ett problem inom russaveln och även inom arabaveln (men där brukar man benämna det Cerebellär Abiotrofi (CA)). Det finns numera ett DNA-test för CA och det är många araber (däribland populära hingstar) som har visat sig vara bärare. Med tanke på att halvbloden faktiskt har en del arabblod i sig skulle jag inte ta för givet att anlaget inte finns i rasen. Sen om det är vanligt är en annan sak...

Delvis Kl
Om man på TS bekants avkomma hade misstänkt ärftlig slinger så borde väl veterinären/någon ha sett till att mamman och även pappan till fölet hade blivit testade?? Sådana individer ska ju omedelbar tas ur avel, enligt mej iallaflall.
Eller ska man tänkt och köra med samma taktik som paintavels människorna när det gäller OLWS och HYPP(?)??

Nu var det ju ett yttre trauma..s

Nej, veterinärerna brukar inte reagera. Det är upp till djurägaren (eller ytterst djurskyddsinspektören) att se till att djurskyddslagen följs och inte betäcka en bärare med en annan bärare. Hur rasföreningarna tacklar det är lite olika. Om jag har förstått saken rätt tas alla bärare ur avel inom russen, medan inom araberna så är det helt okej att använda bärarna.

Fast man måste ju hålla isär SJUKDOMEN slinger och slingersymptom, det är ju INTE samma sak.

TS häst hade ju inte sjukdomen (där delar av lillahjärnan fattas mm) utan hade en häst med symptom (som ofta kallas slinger, vilket är felaktigt, det borde kallas ataxi) dvs slingrig (;)) gång, dålig balans mm, som visade sig komma av ett yttre trauma.

Innom russaveln har de som sagt varit stenhårda vilket också har gett positiva resultat.

Så arabavlarna kör också på paintavlarnas linje......(dvs avlar glatt vidare:eek:)

Ja givetvis, har du någon anning om hur många hästar man skulle få ta ur avel om man tog bort alla som hade genen?

Eftersom genen är resesiv så är det väääldigt lätt att undvika att få sjuka djur, man korsar helt enkelt aldrig 2 bärare så kan man aldrig få en sjuk häst.

Araben är en för liten ras för att ha råd att ta bort alla bärare ur avel.

Här har du skillnaden, inom araben kan man testa för genen, och vad jag har förstått så kan man inte det inom russ, utan det är först när hästen får en drabbad avkomma som man vet.

mik: Jag menade bara allmänt om de som har den genetiska sjukdomen, inte hästen ts skrev om.

kimmis87: Har russ och arab olika gener för CA? Eftersom DNA-testet för CA är relativt nytt så tror jag snarare att testet inte fanns tillgängligt på den tiden då slinger var ett problem i rasen.

Men om man verkligen vill utrota sjukdomen MÅSTE man ta alla bärare ur avel... annars kommer den att finnas kvar. Jag kan inte tycka att det är etiskt rätt att avla med djur med en känd genetisk defekt oavsett vilken det är.

Eftersom den är recessiv så gör det ju att en bärare kan få avkommor som är helt frisk men som bär på genen vilket gör att den sprids vidare med "friska" individer.

Du säger att man bara låter bli att korsa två individer med anlaget, menar du då att alla testar sina ston innan de sätter dom i avel? Eller väntar man tills man får en sjuk avkomma? Vad händer då med de avkommor som kommit innan? Testas alla hingstar?

Jag tycker att den inställnigen som arabaveln och även paintaveln har är helt sjuk, faktiskt.

Kolla på russen, där har man gjort ett bra jobb TROTS en väldigt smal avelsbas med inavelsproblematik. Varför skulle man inte kunna göra samma på araberna?

Pratar man med de på SLU genetikavdelning så tycker de som jag......galet!

Testet har bara funnits i snart 2 år, så än är inte alla testade, men det är fler och fler som testar sina hästar helatiden!

Jag skulle gå så långt som att säga att alla seriösa uppfödare testar sina hästar.

Skillnaden mellan russen och araberna är så stor så det går inte ens att jämföra. Det har kommit fram att flera riktigt stora hingstar till värden av hur många miljoner som helst är positiva, ska man då ta bort de bästa hingstarna som finns i arabshow aveln? Ska deras värde gå från låt säga 50 miljoner till 50 000 på en dag? pga av ett litet test?

Skulle man göra på det sättet så är enda resultatet av det att folk inte skulle våga testa sina djur, och de som vågade testa och fick positivt skulle mörka det så mkt de bara kunde.

Förstår du varför det inte är hållbart?

Jag tror inte det är samma sjukdom med tanke på de ganska olika symptomen.
http://www.youtube.com/watch?v=sj5RL3CmS34 video där de synns väldigt tydligt!

Hur menar du att ett russ med slinger ser ut då om inte så som filmen visar? Jag är ganska säker på att det är samma sjukdom.

Jag håller med dig om att det inte finns så många andra sätt att göra på när ett anlag är så pass spritt som det är inom araben. Hade man upptäckt det tidigare hade det bästa varit att ta anlagsbärarna ur aveln, men det är för sent för det nu. I alla fall när det gäller en ras med stängd stambok. Hade det varit t.ex. halvblod hade man ju kunnat ta in nytt blod utifrån.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 872
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10