I

isse

Nu vill jag veta hur alla som skor med slides gör när hästarna ska gå i hagen. Under vilka perioder använder ni det?
Har ni hästarna i kuperade hagar?
Rider ni ut?

Ska sko pållen med slides till våren då jag ska börja träningen inför stops och funderar på hur det ska gå att ha honom i hagen. Är det vanligt att de gör illa sig pga skorna? På så sätt att de kanske halkar osv.

Samma fundering ang. uteritter. Hur gör man när man rider ut i skogen utan att hästen sätter sig på arslet och åker kana i skogen? Man kanske inte rider ut alls?

Funderar på om man ska ha broddar på bak hela tiden han har dom på sig för att minska risken att han halkar osv. Enbart i hagen! Ska naturligtvis ta av dem vid träning.

Berätta hur ni gör:laugh:

Sv: Slideskor

Båda våra hade slides i sommar och under ett tag in på hösten. Dom går i 3.5 ha mycket kuperad hage, med både träd, stenar, backar osv. Inga tappskor och inga skador under den perioden iaf, och då är en utan hästarna en ofärsiktig 3 åring som inte har hundra % koll på sina ben ;)

Vet folk som broddar när dom ska rida kossegrenar om hästen har slides. Vi red ut i skogen och det var inget problem vad jag märkte.. Dock skulle jag aldrig ha slides under vintern!

Såhär såg slidesen ut! Om du är nyfiken på bredd och längd och så :)
30038529.jpg

Nu blev jag undrande går d o brodda slides??
Min pålla bryter av sig dom men hon har gått i kvistig o skogig terräng i sommar..
Annars tycker jag inte slides e så halkiga som man skulle tro. Men på blött gräs blir väl d mesta halkigt.

Hade slidedojjor utan broddar på hela sommaren. Hästen gick i kuperad hage och jag red även i skogen utan att han varken halkade eller drog av dom och då är han ganska bra på att dra av skor;)

heeey ;) , jag satte på min häst slideskor när jag visste att jag skulle börja med träningen inför reiningen. min häst gick i hagen utan problem. så släng på skorna & ut å rid, men om de är isigt så släng i några brodd i säkerhets skull ;)
/ Emelie :p:bump:

Vi har dom endast under sommar och tidig höst. Önskar det gick att ha längre men här i norr är det ju lite svårt...

Har inte haft några problem i hagen

har plates året om, men broddar på vintern, funkar bra för mig. har dock boots på i hagen för trampskador. har inga problem att rida ut sommar eller vinter.

Tack så mycket för alla svar. Nu känns det som att jag har lite mer kött på benen.:D

Det är min hovslagare som sätter griller i skallen på mig och hävdar att häststackarn bara kommer gå sönder!:eek:

Hur pass "hala" är dojjorna egentligen? Som sagt på min hovslagare låter det som att han kommer sätta sig på arslet och glida iväg med benen åt olika håll så fort han stannar (alltså göra sig väldigt illa) och han hävdar att väldigt många reininghästar går sönder pga skorna därav min undran.

Är det min hovis som är okunnig på området eller ligger det någonting i det han säger?

Hade de varit så hala så hästarna skulle vara bambi på hal is med det samma de kom på, hur skulle det då gå att göra de snabba galoppcirklarna med dem på....?? Men det är ju inte att rekommendera att hoppa bana med dem på kanske....*smirk* Dock kan de vara mer hala i olika ridunderlag, så det gäller att veta hur underlaget fungerar till dina skor....

En utav hovslagarna vi haft ville inte sko med plates för att det "sliter så mycket på hästarna."
Men seriöst, det sliter ju deffinitivt mer att träna stop UTAN slides.

Så ska man rida reining, släng på halkdojjorna! Men som sagt, det sliter att stoppa och det bör man veta innan man börjar glida runt :)
Men skorna är ju tillverkade för att hjälpa hästen.

Ja det är typ så min hovslagare säger också. Han kommer bara gå sönder.

Känns ju som att det borde slita bra mycket mer på hästen att hoppa och landa med hela sin tyngd på frambenen än att stoppa med hela vikten på bakbenen, vad tror ni?

Jag är av samma åsikt som er andra, ska man stoppa ska dom ha skor för det men blev ändå väldigt osäker när hovis försökte skrämma mig till att inte sätta på det.

Nu blir det skor till våren iaf oavsett vad hovis säger.:D Sen förstår jag också att det sliter mer än vanlig ridning men om det vore så farligt som min hovis påstår borde ju inte hela svenska eliten ha plates på sina hästar?

Japp, tänk att hästar hoppar 1.60m, det måste ju ge en fallhöjd på lite mer, och så väger hästen ungefär 600kg. Den matten får någon annan räkna ut, men gissa om det sliter på frambenen!

På min förra häst passade inte plates så bra, gräshage och en del riding på gräs gjorde att hästen spände sig så att den fick ont. Jag kommer inte att sätta på plates igen om jag inte har möjlighet att rida på ett bra underlag och har en hage som inte enbart består av lera och gräs.

Det är jag lite orolig för också men det var därför jag tänkte på att man kanske kan ha broddar i hagen:)

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 173
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 674
Senast: ako
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare