Slaktvärde!?

Sv: Slaktvärde!?

Jag tog bort min häst den 18:e april i år.
Ett halvblof på 168 cm normalbyggd.
Så här står det i avräkningen från slakteriet:
Klass: R-
Fettgr. : 3-
KG: 315,60
A-Pris: 7,50
Summa: 2367,00
Trikinprov+Avfall+Hästpass: -250
Totalt: 2117,00

Vad klassen och grruppen betyder lämnar jag åt någon annan att förklara för det vet jag inte men 7,50 var kilopriset i alla fall.

Sen skulle jag vilja komma med en liten kommentar i diskussionen ang slakttransporter och "vems fel det är " att de finns.
Om alla djurägare tog det ansvar man tog på sig när man skaffade häst skulle man inte behöva skylla på ditten eller datten för att transporterna finns. Tyvär kommer det alltid att finnas mindre nogräknade människor som alltid hittar sätt att kringgå dom regler som finns.

alla hästar behandlas inte med medeciner som har livstids karens. Min stora blev sprutad två gånger under våren o åt en omgång smärtstillande, det kallar inte jag obvehandlad. Jag kunde skickat honom till slakt om jag velat.

Uttryckte mig dåligt, och peter_lundin har redan korrigerat mig om du läst vidare i tråden.

Ja jag vet att diun bitterhet mot DSM bottnar i att deras regelförslag ställde till problem för ridskolorna i storstäderna men försök skilja på problemen. Vsa dig inte mer korkad o okunnig än du är!
PL

Helt OT men har du inte läst hur detta regelförslag slutade???

Som jag tolkar det så kan man framöver ha hästar i stan på exakt samma sätt man hade det tidigare.
Det finns massa om och men som styrker att några förändringar absolut inte är nödvändiga, sett rent utifrån lagens utformning.

Först slår man till med stora släggan, sedan blir det en utredning och massa remisssvar och man får motthugg. Slutligen så bestämmer sig DSM i sitt nya regelverk att inga ändringar behöver göras.

Två saker som upprör mig utifrån deras verksamhet.

1. Enormt slöseri med skattemedel.
2. Maken till feghet att stöta sig med myndigheter,organisationer, har jag aldrig uppleft.

Va inte deras uppgift att förbättra djurskyddet för den enskilda individens välbefinnande??

Slutligen: Trots vetskapen om hur dagens slakttransporter/slakt av "odugliga" individer bedrivs så har man inte lyft så mkt som ett finger för att lagstadga en ändring på detta slutliga lidande som många hästar utsätts för. Allt utifrån den enskilda hästägarens egoistiska synsett att tjäna några extra kronor på "kostnad" av individen.
Jag blir personligen spyfärdig på det resonemanget.

Ta bara det berömda fallet med "barfotahästen" och dess öde.

Anser du att deras arbete i ngt avseende förbättrat lagstiftningen för den enskilda individens lidande?

Slutligen: Trots vetskapen om hur dagens slakttransporter/slakt av "odugliga" individer bedrivs så har man inte lyft så mkt som ett finger för att lagstadga en ändring på detta slutliga lidande som många hästar utsätts för. Allt utifrån den enskilda hästägarens egoistiska synsett att tjäna några extra kronor på "kostnad" av individen.
Jag blir personligen spyfärdig på det resonemanget.

Och hur i hela friden skulle Sverige kunna lagstifta bort det?

*KL*

Det vore ju bra om det aktuella ursprungs ämnet kunde återupptas igen, får jag föreslå en ny tråd i det fall man vill diskutera regelverket kring detta.

Boj/moderator

Slaktvärdet är LÅGT!

För några månader sedan slaktade jag min obehandlade travare, 151hög och ganska kraftig. Jag fick 631kr för honom. Så det där med flera tusen i slaktpris är helt galet!. Vi körde honom själva till slakteriet i skara och han togs bort utomhus.
Konstigt, men de kanske är mer värde i en ardenner då???? Detta var för ca 3 år sen som grannen skickade honom. MEN det är MÖJLIGT att det var en lokal slaktare som gjorde det oxå där av priset i så fall.

Hittade bara en gammal tråd från 2005 så jag tänkte kolla igen. OM man slakatr en liten travare kanske 150-155 cm vad är slaktvärdet då?

Har blivit erbjuden att köpa pojken annars går han till slakt. Vill kolla vad slaktvärdet ligger på en sådan häst.

Lite nyfiken på hur mycket de tjänar på att sälja honom till mig istället för att slakat.

Köpte min travare på 8år för 2000:-
Sålde honom för 8000:- som 12åring

Deras förslag att alla hästar ska ha sällskap ser jag som inget annat än ett försök till att minska enskilda individers lidande. Att man sen väljer att utreda saken, och i vissa fall kommer fram till att det av någon anledning inte är genomförbart, är väl bara bra. Det är precis så det ska gå till.

DSM hade säkerligen en budget att hålla sig inom så dina skattepengar hade inte hamnat nån annanstans ändå.

Ps. Man kan inte lagstifta bort lagbrott.

*kl*
Jag fick 4 kr/kg, och då fick jag för halva totalvikten som blev strax under 300 kg

hmmmm.... min ena häst har fått ett antal kurer med mediciner med livstids karens. Inte ett ord i passet, inget... Och även om jag inte vill slakta henne, kanske nästa ägare gör det om jag beslutar mig för att sälja. Så, jo, skojeri är det nog... Eller en "regel" som definitivt inte fungerar i praktiken. Till saken ska tilläggas att dessa medicineringar skett hos 3 olika veterinärer, så det är inte ens att det är en slarvpelle jag haft....

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 043
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 970
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 338
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat