Slaktvärde!?

Sv: Slaktvärde!?

Men Coari - det är två vitt skilda saker du talar om.

Ja det förekommer, ja det är vidrigt, ja det är ett problem.

Men det är INTE lagligt och har aldrig varit.

Det ÄR lagligt att transportera slaktdjur härifrån till Italien. Så länge det sker med papprena i ordning, enligt gällande djurskyddsregler (I Sverige och resten av EU), transportförordningar och föreskrifter följs etc. Dvs utfört på ett sådant sätt att djuren inte far illa av det.

Om alla transporter följde reglerna skulle det inte vara ett problem i den utsträckning det är nu. Det är fortfarande (för mig iaf) en ETISK fråga, men djurvälfärdsfrågan skulle vara betydligt mindre om de transporterades enligt gällande regler.

Men DSM har ingenting att göra med att slakttransporterna sker på det sätt de sker idag, och de har heller aldrig haft det. De har inte minsta skuld i det.

Tanken har aldrig slagit dig varför vissa travtränare har "licens" i bl.a Italien och gärna tar in en viss typ av hästar i "träning" utomlans.

Snacka inte om att detta inte är ett problem. Säg i stället att det är rent djurplågeri vilket DSM sedan länge har haft kännedom om men som vanligt utifrån alla sina regler och föreskrifter försökt släta över i sina utredningar.

Bäst av allt utifrån DSM sista beslut är väl att det inte kommer föreligga krav om att hästar skall ha daglig utevistelse i "hage" tillsammans med andra hästar.

Det räcker med en män sklig kontakt eller med en gris,, likväl släppa den lös i ett ridhus för en tid..

Tack!! Då har vi allstå inga problem med allt tidigare tjat om häst i storstaden och deras ridskoleverksamhet. Man får tydligen även fortsättningsvis ha dom i spiltor!!!

Undra vad denna utredning kostade skattebetalarna för att i slutändan komma fram till "Status Quoe"

Helt otroligt "Vek djurskyddsmyndighet"

Veken slocknade tack o lov.

Att olagliga transporter o slakter är ett problem vet alla.
Ditt ovanstående inlägg däremot är bara ett exempel på okunnigt skitsnack.
En gång till, vad har DSM att göra med slaktreglerna o att utländska slakterier inte följer EUs karensregler??????
För att en häst lagligt skall kunna exporteras till Sicilien krävs den har ett giltigt pass(inte DSMs ansvar att kontrollera däremot tullens)och en giltig tranportplan. För slakt krävs ett pass utan anteckningar om livtidskarens( enbart slakteriets sak).
PL

Ja jag vet att diun bitterhet mot DSM bottnar i att deras regelförslag ställde till problem för ridskolorna i storstäderna men försök skilja på problemen. Vsa dig inte mer korkad o okunnig än du är!
PL

Senast ändrad:

Det är jätte svårt att säga exakt. Du vet ju inte hur hästen ser ut under sin hud och vad vikten hamnar på.

Sen är de olika från slakteri till slakteri.

Jag tror inte på mer än 8:-/kg slaktvikt (Svårt att säga när man inte sett hästen men jag skulle tippa på 6,50:-/kg). Sen vet jag inte om slakteriet drar av kostnaden för trikinprov.

Det går inte att jämföra slaktpriset på ett varmblod och en ardenner. En ardenner får du betydligt mkt mer betalt för.

Slaktnotering v.27

Jag fick 1850 kr för min travarmärr på 163 cm. Hon var vältränad.
Är dom feta drar det ner klassningen/priset på köttet mycket.

Fast det där kan väl bero på 'hur' de är feta? Alltså att det inte alltid är så att en häst vi för ögat anser är fet är fet i 'slakteriögon'? Eller?

Nu var det här 01, men jag slaktade ju min kallblodsdam, i ordentlligt överhull. Inte vältränad heller, hade promenerat senaste halvåret bara, men tämligen god muskling för att vara 'haghäst'.

Och där hamnade köttet i 'högsta klassen' och jag fick högsta ersättningen för det (vad det nu heter, kanske inte alls heter klasser, men du fattar).

Däremot vet jag ju inte hur det hade påverkat antal kilo kött det blev om hon varit mer vältränad t ex, jag hittar inte avräkningsnotan, tror jag kastat den, men jag har för migd et blev 260 kg kött av det hela (levandevikt ca 600 kg)

Det där med slakt om de blivit behandlade är ett skojeri.
Jag hade ute en veterinär som kastrerade min häst.
Hon frågade om han skulle slaktas . Skulle han inte det så skrev hon in det i passet
Jag valde att inte slakta honom. Så det står i hans pass.
Den lille som kastrerades skrev dom inget i passet. Ändå samma behandling.
Så det är ett skojeri

När det gäller transportreglerna styrs de vi första hand av EUs tranportdirektiv. Nationella tillägg får finnas men såvitt jag vet är ev sådana från före DSMs tid.
PLv

Fast det där kan väl bero på 'hur' de är feta? Alltså att det inte alltid är så att en häst vi för ögat anser är fet är fet i 'slakteriögon'? Eller?

Nu var det här 01, men jag slaktade ju min kallblodsdam, i ordentlligt överhull. Inte vältränad heller, hade promenerat senaste halvåret bara, men tämligen god muskling för att vara 'haghäst'.

Och där hamnade köttet i 'högsta klassen' och jag fick högsta ersättningen för det (vad det nu heter, kanske inte alls heter klasser, men du fattar).

Däremot vet jag ju inte hur det hade påverkat antal kilo kött det blev om hon varit mer vältränad t ex, jag hittar inte avräkningsnotan, tror jag kastat den, men jag har för migd et blev 260 kg kött av det hela (levandevikt ca 600 kg)

Hästar har jag aldrig slaktat, men det kollar hur musklerna ser ut på bröst, rygg, bogar, rygg. Och där hamnar djuret i en speciell klass.

Sen kollar man fettet, fett på insidan av lår/rumpa, utsidan på buken, insidan av buken och längst med filén putsas bort. Skulle inte förvåna mig om det är upp mot 100kg på en stor fet ko, känns så i alla fall. Sen kollar de fettet på ryggen och på rumpan. De kan lägga ett snitt vid revbenen och kolla hur fett och kött ser ut (ligger i olika lager).

Ardenrar är jätte bra hästar som man får ut mycket kött av.

Slaktvikten är inte beroende av hull od, däremot kilopriset.
PL

Är slaktvikten beroende av kilopriset? Jag trodde slaktvikten var hur mycket kött det faktiskt fanns på hästen? Och om det som pmm skriver är så att de skär bort fett (känns logiskt) så borde ju en FET häst med massa späck, trots en betydligt högre levandevikt, få samma eller kanske lägre slaktvikt än en häst med lägre levandevikt men mer muskler och mindre fett?

Hur påverkar kilopriset slaktvikten? *nyfiken*

Jag har ju bara det stoet som erfarenhet, de andra har gått till destruktion, och samtliga nuvarande i stallet kommer gå samma väg (livstidskarens på alla utom en, och den kommer jag skriva in karens på såfort jag får passet, av rent praktiska skäl (då slipper jag registrera mig som foderföretagare..)

För att få slaktas till mat, jo. Det är därför man har pass, och mediciner som har livstidskarens skall föras in.

alla hästar behandlas inte med medeciner som har livstids karens. Min stora blev sprutad två gånger under våren o åt en omgång smärtstillande, det kallar inte jag obvehandlad. Jag kunde skickat honom till slakt om jag velat.

Kilopriset är beroende av hull od.
PL

Men om vi tar två hästar där de har samma hull och 'köttkvalitet', men den ena är mindre än den andra. Och den ena blir det 150 kg kött på, och den andra 250 kg kött, får man då - trots att köttkvaliten är likadan, mer betalt per kilo för köttet från den man fick 250 kg av?

Får inte riktigt ihop det, känns lite knasigt, samtidigt så är det kanske 'mer jobb för mindre kött' att slakta och stycka en shetlandsponny än en ardenner, även om köttet är lika fint i båda fall..

Skojeri skulle jag inte kalla det. Används ett preparat med livstids karens ska det ALLTID skrivas med i passet och hästen används inte i livsmedelsproduktion.

Däermot kan man ibland skriva i papprena att hästen inte ska gå till livsmedelsproduktion, även om den rent teoretiskt skulle kunna göra det då ingen sådan behandling använts. Om man ändå inte kommer att vilja slakta hästen i framtiden gör man så ibland.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 043
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 970
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 338
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat