Slaktvärde!?

Mysaan

Trådstartare
Hittade bara en gammal tråd från 2005 så jag tänkte kolla igen. OM man slakatr en liten travare kanske 150-155 cm vad är slaktvärdet då?

Har blivit erbjuden att köpa pojken annars går han till slakt. Vill kolla vad slaktvärdet ligger på en sådan häst.

Lite nyfiken på hur mycket de tjänar på att sälja honom till mig istället för att slakat.

Sv: Slaktvärde!?

Hittade bara en gammal tråd från 2005 så jag tänkte kolla igen. OM man slakatr en liten travare kanske 150-155 cm vad är slaktvärdet då?

Har blivit erbjuden att köpa pojken annars går han till slakt. Vill kolla vad slaktvärdet ligger på en sådan häst.

Lite nyfiken på hur mycket de tjänar på att sälja honom till mig istället för att slakat.

Man får ingenting... det KOSTAR att avliva en häst. Undantaget om den är totalt obehandlad med några som helst mediciner, då kanske man kan få en liten slant, men det är inte många kronor. Så värt att kolla först är om han öht får gå till mat så de får pengar från slakteriet alls.

MIn granne slaktade sin ardenner hingst på 3 eller 4 år. Han hade nog aldrig fått nån slags medicin. Han fick nog 4000 för honom ungefär.
Han sa att det var väldigt lite.

Tack för era svar! Då har de lagt priset ganska lika med slakten då.

Idag är det så att det är mycket få slakterier som tar emot hästar. Om det gör det så priset så lågt att med alla avgifter för transport, avlivning, styckning m m så kan det bli kanske någon tusenlapp att betala till slakteriet. Men tjänar alltså inget på det utan det kostar istället.
Om ägaren däremot säljer till någon som kör slattransporter utomlands så kan man nog få omkring en 5000 - 7000 beroende på i vilket skick hästen är. Då tjänar ändå transportören på det hela.

Slaktvärdet är LÅGT!

För några månader sedan slaktade jag min obehandlade travare, 151hög och ganska kraftig. Jag fick 631kr för honom. Så det där med flera tusen i slaktpris är helt galet!. Vi körde honom själva till slakteriet i skara och han togs bort utomhus.

Inte obehandlad, men inte behandlad med preparat med livstids karens. Alt karenstiden skall ha gått ut på preparat med fastställd karens.
PL

Om nu denna häst är behandlad med livtids karens förbjudna substanser för slakt till livsmedel så kan man kringgå lagen. Man köper hästen för ett slaktvärde av max 5.000:- sänder i väg den på en "transport" till Italien för "försäljning". Då får man ut drygt 10.000:- för denna individ med allt det lidande denna individ utsätts för utifrån Svensk Djurskyddslags lagstiftning utifrån den enskilda hästens välbefinnande.

Helt otroligt horibelt och helt lagligt utifrån den nu nedlagda Djurskyddsmyndighetens föreskrifter.

Skönt att dom inte finns mera.

Nej det är inte lagligt! Samma direktiv gäller inom hela EU. Att det fuskas i södra europa är ett problem men kom inte o påstå att det är lagligt! Vad har DSM med saken att göra????
PL

Kilopriset för hästkött ligger nu ganska likadant som när jag tog bort kallblodsstoet 2001. 153 cm i mkh, 600 kg levandevikt (tjock). Körde henne själv till lilla gårdsslakteriet, och fick 2200 kr för köttet efter att de räknat av trikninprovsavgift och grejer.

Om nu denna häst är behandlad med livtids karens förbjudna substanser för slakt till livsmedel så kan man kringgå lagen. Man köper hästen för ett slaktvärde av max 5.000:- sänder i väg den på en "transport" till Italien för "försäljning". Då får man ut drygt 10.000:- för denna individ med allt det lidande denna individ utsätts för utifrån Svensk Djurskyddslags lagstiftning utifrån den enskilda hästens välbefinnande.

Helt otroligt horibelt och helt lagligt utifrån den nu nedlagda Djurskyddsmyndighetens föreskrifter.

Skönt att dom inte finns mera.

Nej nej nej, nu är du ute och cyklar IGEN. Det är inte lagligt någonstans. Sen är det där inte DSM:s fel heller, ska du skälla på någon skäll på EU som ger stöd till slakterierna i södra europa så de kan hålla upp priserna. Eller skäll på svenskarna som inte äter hästkött.

Om ägaren däremot säljer till någon som kör slattransporter utomlands så kan man nog få omkring en 5000 - 7000 beroende på i vilket skick hästen är. Då tjänar ändå transportören på det hela.

Det där är rent vansinne! Hur kan det ha blivit så? Beror det på att det äts så lite hästkött i Sverige?

Det är sorligt, men ingen hemlighet att det är pengar som talar. Förstår inte varför de stackars hästarna inte kunde slaktas här hemma i Sverige istället.

Det där är rent vansinne! Hur kan det ha blivit så? Beror det på att det äts så lite hästkött i Sverige?

Det är sorligt, men ingen hemlighet att det är pengar som talar. Förstår inte varför de stackars hästarna inte kunde slaktas här hemma i Sverige istället.

Dels beror det på att det äts för lite hästkött i Sverige ja. Ju mer som äts dessto större är efterfrågan. och när efterfrågan är större än tillgången stiger priserna, både i butik, och det du får betalt för köttet.

Sen har EU mer än ett finger med i spelet: Det finns massvis med slakterier i södra Europa, t ex på Sicilien. Fler slakterier än som faktiskt klarar sig om det är fri konkurrens. Då går EU in med bidrag till dessa slakterier, som då plötsligt har en extra marknadsfördel, och kan erbjuda ännu högre priser på hästköttet. (De kan göra det utan EU:s inblandning också, men inte LIKA höga).

Och vips så lönar det sig att köpa billigt i Sverige och köra ner i fullpackade transporter. Jag vet inte hur det ser ut för dagen, men för några år sedan lönade det sig att köpa häst för 10 000 kr i Sverige och åka ner och slakta (om du proppade transporten full såklart så transportkostnaden blir låg per häst)

Sen, så tidigare hade EU betydligt mer 'generösa' djuskyddsregler än Sverige t ex. Vilket innebar att djurtransporterna kunde köras till ännu lägre kostnad. De fick köra längre sträckor i etts vep, mindre krav på vila, utfodring och vätska etc. De kraven har skärpts (Sverige stred en hel del för detta, dock inte ensamt, England var ganska pådrivande med). Och iom att transporterna nu tar längre tid, är högre krav på etc, så lönar det sig inte liiika mycket. Men det lönar sig fortfarande utan problem.

Ett sätt att komma tillrätta med det i väntan på att EU mfl får ordning på torpet, är att helt sonika aldrig sälja en häst under 10 000 kr, oavsett. För finns det ingen tillgång på 'lämpliga hästar' att köra ner till södra europa och slakta, ja då går inte transporterna från Sverige iaf.

Senast ändrad:

Jag fick 1850 kr för min travarmärr på 163 cm. Hon var vältränad.
Är dom feta drar det ner klassningen/priset på köttet mycket.

Nej det är inte lagligt! Samma direktiv gäller inom hela EU. Att det fuskas i södra europa är ett problem men kom inte o påstå att det är lagligt! Vad har DSM med saken att göra????
PL

Tanken har aldrig slagit dig varför vissa travtränare har "licens" i bl.a Italien och gärna tar in en viss typ av hästar i "träning" utomlans.

Snacka inte om att detta inte är ett problem. Säg i stället att det är rent djurplågeri vilket DSM sedan länge har haft kännedom om men som vanligt utifrån alla sina regler och föreskrifter försökt släta över i sina utredningar.

Bäst av allt utifrån DSM sista beslut är väl att det inte kommer föreligga krav om att hästar skall ha daglig utevistelse i "hage" tillsammans med andra hästar.

Det räcker med en män sklig kontakt eller med en gris,, likväl släppa den lös i ett ridhus för en tid..

Tack!! Då har vi allstå inga problem med allt tidigare tjat om häst i storstaden och deras ridskoleverksamhet. Man får tydligen även fortsättningsvis ha dom i spiltor!!!

Undra vad denna utredning kostade skattebetalarna för att i slutändan komma fram till "Status Quoe"

Helt otroligt "Vek djurskyddsmyndighet"

Veken slocknade tack o lov.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 043
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 970
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 338
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat