Slaktkaniner

hofi

Trådstartare
Är det någon här på Buke som föder upp slaktkaniner? Hur blir ni bemötta av folk när ni berättar att ni har kaniner för slakt.

Sv: Slaktkaniner

Jag säljer "överskottskaninerna", dvs dom som jag inte behåller eller som inte har blivit sålda, till slakt. Jag ser hellre att dom går till slakt och kommer till nytta än att man avlivar och gräver ner dom.

ja jag vet en som skickar överflödsuppfödningarna till slakt som inte blir sålda. Hellre det än att dom t.ex. ges bort till någon okunnig eller grävs ner

Vad trevligt att det inte bara är jag som tycker det är ok att slakta kaniner. Jag föder nämligen själv upp kaniner för slakt. Jag får höra så mycket konstiga saker av folk. Sen när jag försöker att förklarar att jag tycker om mina kaniner och vill att de ska ha ett bra liv så tycker de flesta människor att man är en mördare. Som dödar de stackars kaninerna och äter upp dom.

Och vad försvarar dom sej med?
Är det "värre" att äta en söt kanin än en söt gris???

Japp, den reaktionen är jag van vid.
Har en kusin som har haft slaktkaniner. Själv tycker jag att det är gott med kanin. Inte är det värre med slaktkaniner än med tex grisar, höns mm...

Hur kan du? Dom är ju så söta. Men som sagt grisar, nöt, kyckling och annat går bra. Jag brukar fråga hur det är med dubbelmoralen.

jag har varit intresserad av det ett par gånger. Men vi har inte hus så det får vänta iaf. Föder du upp "kött"eller "päls" kaniner? jag har väl mest varit intresserad av att föda upp köttkaniner så att säga. Det ska visst vara bra mat och lite extra kött i frysen är ju inte fel. Vad ska man välja för ras till slaktkaniner?
Johanna

känner ingen vet ingen, men vet många som har åsikter om det.
Kaniner går att äta precis som gris, ko, häst o.s.v o.s.v.
aldrig smakat och kommer inte göra det heller, men jag är inte anti.

Kaninkött är ju väldigt nyttigt. Spec för diabetiker.

Jag föder upp köttkaniner. De raser jag använder är fransk vädur, belgisk jätte, new zeland red och gotlandskanin. Ren belgisk jätte är inte bra att ha som slaktkanin men blanda gärna den med någon av de andra raserna. Belgisk jätte har nämligen så grov besntomme. Ibland säljer jag skinnen men oftast blir de kastade.

Man tänker ju på belgisk jätte just för att den är så stor. Men jag har också hört att det inte är nåt bra, nu vet man varför! Har du nån favorit just i kött? för smakens skulle menar jag?. Hur avlivar man? jag avlivar möss och råttor med koldioxid. Men jag har hört att det är bultspistol som gäller på kanin?

Jo nog är den stor men den har åxå väldigt grov benstomme. Så det blir lite för mycket ben och för lite kött. Jag har ingen favoritras. Men jag har upptäckt att blandraser är tåligare än renrasiga och att dom är lättare få dräktiga. Vilket min "kaninmentor" åxå håller med om.
När det gäller slakten så kan man antigen skjuta kaninen med pistol(om man har licens) eller använda sig av ett grovt järnrör. Med både pistol eller järnrör så skjuter eller slår du i bakhuvudet. Om du använder järnrör så se till att slå riktigt hårt så att kaninen tuppar av ordentligt. Stick sedan kaninen i halsen så att du tömmer på blod.
Mitt förslag är att du letar upp någon som kan visa dig hur man går tillväga så att inget blir tok. Du ska ju pälsa av och ta ur kaninen åxå. Lycka till om du bestämmer dig för slaktuppfödning.

Jag personligen tycker inte man ska slakta djur för att äta upp dom, det finns vegetarisk mat. Nyttigare, miljövänligare och humanare. Så tycker jag.

Känner ingen men har en kompis som har en kompis som föder upp till slakt. Jag har då iaf inget mot att kaniner äts så, däremot håller jag med Mynta2.

Men tja, djur som djur liksom.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar