Slakteri vs. hästklinik

S

Spider84

Jag kommer inom kort att ta bort mitt gamla sto och satt och funderade lite på det hela med slakteri vs. hästklinik.
Det enda stoet är behandlat med är metacam och det ska ju bara ha några dagars karens för slakt (behandlades förra året).
Jag pratade med hästkliniken som sa att de tar bort hästar vissa dagar i veckan och att man då betalar för det och hästen går inte som livsmedel.

Hur är det på slakterier? Och vilket slakteri är det jag ska prata med? Jag är alldeles för ny här nere för att kunna sånt (bor i närheten av Helsingborg).

Sv: Slakteri vs. hästklinik

Vilket innebär?
Både tillvägagångssätt, ekonomiskt o.s.v.

Jag ser själv ingen orsak till varför hon inte skulle kunna gå till livsmedel (bara en extra inflikning). Jag ser det mer som ett stort slöseri att hon inte gör det.

Jag är nästan säker på att slakthuset i Helsingborg inte tar emot hästar längre.
Jag skickar ett PM!

Immer

På Agrias hemsida kan du hitta en förteckning över nödslaktföretag som tar häst.
Annars finns det numera ett nystartat företag i Skåne som specialicerat sig på avlivning av häst, antingen hemma eller där. De kan även kremera kropparna om man önskar det.

Visste inte att Hbgs Slakteri slutat med hästar! Har annars bara hört gott om dem.

Funderar bara. Tror du inte att Hbgs Slakteri kan hänvisa till annat slakteri i regionen som kanske tar emot häst? Kan ju finnas mindre, privat slaktare och nog bör de ha koll?

Senast ändrad:

Jag kommer alltid (om det inte är karens) åka med min häst till ett slakteri.

Såhär går de till uppe hos oss.

Ägaren kommer med hästen till slakteriet och innan hästen lastas ur kollar veterinären i passet och i transporten så det stämmer. Hästen lastas ur och veterinärbesiktas innan den får gå in och ställa sig i skjutboxen, ser ut som en seminspilta. Hästen bultas och man tippar boxen/öppnar ena väggen och hästen får en kedja runt sitt högra bakben och hissas upp, man sätter fast frambenen och de sticker hästen längst ner i halsen och skär av halspulsådrorna och sätter dit en speciell kniv med en slang som samlar upp blodet och mäter att det är rätt tryck, blodet samlas upp i ett separat kärl som de sen gör en bakteriekoll på. Där efter sticker de i kroppspulsådern.

Finns de som sticker "i" ganascherna också.

Det är inte många slakterier som tar emot hästar länge, men det är ju bara att ringa runt så är jag säker på att de kan hjälpa dig.

Jag föredrar att ta bort hästarna på hemmaplan. Ingen sista stress över transport. Både ägaren och hästen får en lugn sista stund.

Vi ringde hästambulansen som kom och bultade. Han var väldigt proffsig och lugn med hästen. Jag satte på grimma och ställde fram en havrehink och sen var det över. Kroppen gick inte till livsmedel men han avblodade på plats (jag stannade inte kvar för att se på) och tog med sig kroppen. Kommer inte ihåg exakt vad det kostade men kanske mellan 2-3000 för en ponny.

När jag tog bort min så gjordes allt hemma. jag gick ut med henne till stallplanen, höll en havrehink och sen var hon borta.
Fick sitta hur länge jag ville hos henne. gick iväg när dom skulle köra bort henne.

Tycker du tänker rätt. Det är värsta slöseriet eg att bränna, gräva ner osv. Mina har varit behandlade så därför har det blivit destruktion/nedgrävning.

Kan inte Skånes Djurpark börja ta emot hästar som föda till de djur som äter kött?

DET hade jag tyckt var en bra lösning - åter till kretsloppet.

Håller helt med Lovisaeleonora, detta skulle vara ett mycket bra alternativ som t o m jag skulle använda i så fall om det hade funnits vid Skånes djurpark. Men om hästen skulle vara så sjuk så att avlivning skulle krävas akut så skulle det bli nödslakt eller veterinär som avlivar.

Jag vet, det var därifrån jag drog frågan till Skånes Djurpark. Det är väl ytterligare ställen som funderar på konceptet om jag förstod saken rätt, det är ju den ultimata lösningen för hästägare tycker jag.

Kolmården är ju lite långt bort, men om någon kommer på att det finns andra närmare som gör det så visst.
Annars blir det Knorrevången.
För min del så tycker jag inte att det innebär någon stress för henne att bli transporterad till slakteri.
Hon lär nog snarare tycka att det är spännande då hon är gammal tävlingshäst.

Jag har stort förtroende för Knorrevången (pga referenser från en vän som också gör mig den här tjänsten), ska slakta en ponny där på måndag. Ponnyn är resvan och van vid olika människor och miljöer.

De slaktar häst måndagar var 14e dag (ojämna veckor). Man lastar ur, en trevlig kille kommer ut, klappar hästen och ger en sockerbit, leder in hästen och 1 minut senare kommer han ut med grimman. Man får vara med om man vill tror jag men det är inte aktuellt för min del.

Jag har själv som veterinär tidigare arbetat på slakteri och vet hur det går till, hästarna går in något förvånade, sedan vet de ingenting - och allt är över.

Sen får man ta hand om sin sorg på bästa sätt.

När jag skulle ta bort mitt gamla sto (27 år) så ringde jag Livdjurstjänst som kom hem till stallet och dom tog sen med sig kroppen.

Det är mkt mer medeciner mm i danskt kött, iaf har det "alltid" varit så förr. En del djurslag får/fick antibiotika i maten jämnt :S (tror det är grisar?).

Vad de gör med hästar de köpt bryr jag mig inte om....

Dessutom är det de enda slakteri i skåne som tar emot hästar numera. (det var åtminstonde det jag fick höra när jag ringde runt frågade när jag skulle slakta min häst i början av året)

Jag var inne på djursjukhuset HBG idag och tog bort en ponny.
Trevligt bemötande kostade inte allt för mycket.
Hästen kremeras (valfritt) och ägaren får hem askan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 432
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar