slakt... :(

Sv: slakt... :(

Jag tycker faktiskt det är rätt kul att häst-stall-ägare blir upprörda och i princip helt förstörda (grundat på vissa inlägg och trådar här på bukefalos) när de ska besiktas av djurskyddsmyndigheten och att det absolut inte går att dokumentera fodret hästarna matas med.

Konstigt att det fungerar så bra för sveriges bönder, som brukar få (i alla fall de som levererar djur till oss) 2 besiktningar/år.

Och ändå så far inte hästar illa, medans nötkreatur (och svin) vanvårdas. ;)

Hästägare är ett kapitel för sig själva ;)

Är det inte även lite intressant att en del av de som skriker över dessa "stackars vanvårdade kossor som inte får leva ett naturligt liv" tycker det är helt okej att ha en häst på en pytteliten bostadsyta, hage sex timmar om dagen, kanske sommarbete en månad/år och bli riden för att ägarn vill ha ett nöje...

Jag kritiserar ko-hållningen, jag kritiserar gris-hållningen, jag kritiserar höns-hållningen och jag kritiserar somligas hästhållning.
Samtidigt lever jag som jag lär, dvs låter alla mina djur vara ute, fritt eller på ordentliga områden, varje dag eller 24/365.

Inte är jag väl ett undantag, va? :eek:

LIA

*KL*

de djuren som föddes upp utan motion/speciell kost skulle visst vara en delikatess enligt programmet jag såg på tv ( utlänskt)

jag har varit på flera gårdar, vilka mina grannar har varit sämst på att ta hand om sina djur(de slaktade sina "sjukaste" djur hemma själva). sedan vet jag att många gårdar har djuren det mkt bra, vet en gård i närheten där de har ett "maskineri", där det mesta drivs automatiskt av olika robotar så att bonden får mer tid över, dock har jag inte hälsat på där då jag inte känner dem. men jag skulle mer än gärna gå dit och kolla! på Animalplanet såg jag om en kille som gjort "vattensängar" i kornas spilor, och de verkade gilla att det var mjukt :bow:

Vattenmadrasser och mjökrobotar kommer väl mer och mer som jag förstår det, men det är ju också stora kostnader!

Jag tror man räknar 15-20.000:-/ko plats ungefär, och oftast har man runt 100 kor. Det är 1,5 miljon i bara "boxplats" sen tillkommer allt annat som ska finnas också. Tror inte att en robot är gratis, inte heller ett höj och sänkbart golv i en dubbel 4/6 mjölkgrop!

Vattenmadrasser och mjökrobotar kommer väl mer och mer som jag förstår det, men det är ju också stora kostnader!

Jag tror man räknar 15-20.000:-/ko plats ungefär, och oftast har man runt 100 kor. Det är 1,5 miljon i bara "boxplats" sen tillkommer allt annat som ska finnas också. Tror inte att en robot är gratis, inte heller ett höj och sänkbart golv i en dubbel 4/6 mjölkgrop!

Jo det är inte billigt att fixa Ko-mfort!:D :D Sedan tillkommer ju utrymmen för kalvar och ungdjur och mjölkgrop om man inte har uppbundet så det drar ihop snabbt.

Vi står i begrepp att sätta in mjölkrobot nu i höst och det blir en investering på c:a 1,3 miljoner......vi utökar inte koantalet eftersom vi tycker att det räcker med 70 kor. Vilket innebär att dom nuvarande korna måste bära kostnaden för roboten. Men att ha robot blir en enorm arbetslättnad för oss, man gör ju inte direkt några 8 timmars dagar....men det kanske blir. :banana:

Kicki :)

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
588
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 289
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar