slakt... :(

Sv: slakt... :(

Det är olagligt att avliva ett djur på det sättet, djuret måste vara bedövat först (dvs bult, el eller gas)

Var det inte någon politiker som ville att man skulle "godkänna" halalslakt i sverige?

i USA är det fullt lagligt och avliva djur på det viset utan bedövning.

Kolla på filmen jag länka där ser man det klart de har skärt halsen av flera tjurar sen går dom runt i sitt eget blod i ren panik. MMM gott kött, den sönderstressade biffen lär bli.

tja och så fint köttet blir när de växer upp och har blodbrist. det ska visst vara fint kött.

----

någon som minns matprogrammet när programledaren åkte utomlands och skulle beställa tjurbog (eller vilken kroppsdel det nu var)
då hade de kort på tjuren brevid varje "tjurdel", man kunde även få se filmer mm när tjurarna masserades osv.

ska jag tillägga att det var en "dyrare" affär ;) man kunde även åka å kolla på gården där de fötts upp om jag minns rätt

i USA är det fullt lagligt och avliva djur på det viset utan bedövning.

Kolla på filmen jag länka där ser man det klart de har skärt halsen av flera tjurar sen går dom runt i sitt eget blod i ren panik. MMM gott kött, den sönderstressade biffen lär bli.

Ja och det inlägget jag svarade på stod det

"Jag har faktiskt sätt på tv att dom behandlar djur illa även här i sverige..."

Och det är olagligt. Jag vet mkt väl hur halalslakt ser ut och går till, jag har sett flera filmer som är riktigt vidriga.

Jo visst är det säkert supergott med kött från stressade, misshandlade och undernärda djur :eek:

Hemskt!! :mad: :cry:

Fy faan va VIDRIGT!!!:eek:
Dom blinkade!!! Kossan levde när hon drogs ut på rygg med ett rep runt benet och Kalven levde när dom skärde upp och tappade blod från den!!!:cry: HUR FAN KAN MAN GÖRA SÅ MOT ANDRA OSKYLDIGA LEVANDE VARELSER!... Eftersom dom totalt saknar medlidande borde dom bli behandlade på samma sätt som dessa djur blivit, tills dom önskar dom vore döda...:cry: :eek: Nej, usch...
Vad ska vi göra åt dessa människor?!?!!:confused:

Utrota :devil: Seriöst, släpa dom över glödande kol, hänga upp dom i en flaggstång, göra ett hål i dom så att blodet åker ut, och sen släppa ner dom så att dom krossas mot marken :angel: Sen kan vi ju börja grilla dom levandes.... Djur har lika mycket rätt att leva som människor, så om vi ska utrota dom, varför inte utrota människorna också?!

Hemskt!! :mad: :cry:

Utrota :devil: Seriöst, släpa dom över glödande kol, hänga upp dom i en flaggstång, göra ett hål i dom så att blodet åker ut, och sen släppa ner dom så att dom krossas mot marken :angel: Sen kan vi ju börja grilla dom levandes.... Djur har lika mycket rätt att leva som människor, så om vi ska utrota dom, varför inte utrota människorna också?!

Då är du ju själv lika sjuk i huvudet om du ska göra så med dom, som dom som står o gör det idag. :cool:

nej, har inte utgett mig för det heller, men jag såg ett program på TV om kalvar som växte upp med ytterst lite järn och noll motion, kom ej ihåg vad det skulle smaka som, men fint skulle det bli.

är ej så insatt på nötkreatur, får osv, men har varit å kollat på bondgårdar i sverige.

Det är vidrigt hur en del behandlar djur, men om mna ser hur människor behandlar varandra blir man inte direkt förvånad. :devil:

tja, iof var det en gård som varit anmäld flera gånger, vi GRANNAR fick ge vatten till djuren, osv osv. så min bild e inte så positiv. även fick de gammal mat, grisar fick vara ute i snö utan stia/skydd osv.

även vi grannar anmälde men de har bara fått varningar om och om igen.

det jag vill ha sakt är att jag är inte veterinär, utan att jag har lite erfarenhet av kor osv.

På hur många gårdar du varit har det sett ut så då och hur många av Sveriges gårdar har du varit på?

Bara för att din granne hade dålig djurhållning betyder det inte att alla andra som föder upp nöt också har det.

Hur tror du köttet från såna djur blir, tror du man kan använda det?

Tyvärr så händer ju även sådana liknande saker i Sverige,fast allmänheten får ju nästan aldrig veta det. Många ex kycklingar plågas till döds innan de äntligen avlider på slakterierna i Sverige.Halvt avskurna halsar men de lever trots det. Korna plågas i ladugårdana till döds.Svält,vanvård... Grisarna stressas. Tjurar går ett ovärdigt öde till mötes vid på och avlastning till slakthusen.
Osv ...Osv.... Fler bönder blir påkomna med att inte sköta sina kor,kalvar och tjurar för var månad som går.

Stopp och belägg! Det du skriver drar i väg lite väl mycket. För det första vad vet du om oss bönder för det första!? Hur många lantbruk har du besökt i verkligheten, inte bara sett på film? Har du någon gång varit med när djur lastas av och på djurtransporten för att gå till slakt? Visst finns det vanvård, men du får det ju att låta som om det är vardagsmat för vår yrkesgrupp och att vanvård och svält tillhör vanligheterna på ett lantbruk. Vi kontrolleras väldigt hårt i vårt yrkesutövande så även slakterierna. Om allmänheten nu nästan aldrig får veta om dessa hemskheter hur kommer det då sig att du är så väl insatt?

Vi har inte våra djur i första hand för att plåga dom och oavsett hur nära man står sina djur känskomässigt så ligger det mycket pengar i en bra djurhantering. Är så TRÖTT på detta snack om att vi vanvårdar och missköter våra djur i parti och minut!! :mad: Och ofta är det dom som inte har sett så mycket av verkligheten som gör dessa uttalanden.

Det finns och kommer alltid att finnas folk, både bönder, hästägare och andra djurägare som inte tar hand om sina djur som dom ska och det är mer än bedrövligt! Men det betyder INTE att det hör till VANLIGHETERNA. Om du vill se hur verkligheten ser ut så är du mer än välkommen! Att vara bonde innebär förutom att man jobbar med djur att man även driver ett vinstdrivande företag och det är väldigt svårt om man missköter "inkomstkällan".

/Kicki som är mjölkproducent i Norrland.

Stopp och belägg! Det du skriver drar i väg lite väl mycket. För det första vad vet du om oss bönder för det första!? Hur många lantbruk har du besökt i verkligheten, inte bara sett på film? Har du någon gång varit med när djur lastas av och på djurtransporten för att gå till slakt? Visst finns det vanvård, men du får det ju att låta som om det är vardagsmat för vår yrkesgrupp och att vanvård och svält tillhör vanligheterna på ett lantbruk. Vi kontrolleras väldigt hårt i vårt yrkesutövande så även slakterierna. Om allmänheten nu nästan aldrig får veta om dessa hemskheter hur kommer det då sig att du är så väl insatt?

Vi har inte våra djur i första hand för att plåga dom och oavsett hur nära man står sina djur känskomässigt så ligger det mycket pengar i en bra djurhantering. Är så TRÖTT på detta snack om att vi vanvårdar och missköter våra djur i parti och minut!! :mad: Och ofta är det dom som inte har sett så mycket av verkligheten som gör dessa uttalanden.

Det finns och kommer alltid att finnas folk, både bönder, hästägare och andra djurägare som inte tar hand om sina djur som dom ska och det är mer än bedrövligt! Men det betyder INTE att det hör till VANLIGHETERNA. Om du vill se hur verkligheten ser ut så är du mer än välkommen! Att vara bonde innebär förutom att man jobbar med djur att man även driver ett vinstdrivande företag och det är väldigt svårt om man missköter "inkomstkällan".

:bow: :bow: :bow:

Jag kan inte annat än hålla med.

//TT - köttdjursuppfödare

Senast ändrad:

:bow: :bow:

Kan som slaktare tillägga att bönderna får betala för sjuka, skadade och kasserade djur vid slakt, och att misstänkt vanvård dokumentras av slakteriets besiktningsveterinär och skickas till djurskyddsmyndigheten :bow:

Att djur far illa kan man aldrig komma ifrån tror jag, men de som har svårast att vanvårda sina djur är faktiskt bönderna, de som levererar kött och mjölk är bevakade. Det är så mycket lättare att missköta ett stall med hästar, eller ha 40 urmärglade katter i sin lägenhet.

tror du att jag jag verkligen va seriös? Jag menade mer att dom borde få veta vad dom egentligen gör mot djuren! :(

:bow: :bow:

Kan som slaktare tillägga att bönderna får betala för sjuka, skadade och kasserade djur vid slakt, och att misstänkt vanvård dokumentras av slakteriets besiktningsveterinär och skickas till djurskyddsmyndigheten :bow:

Att djur far illa kan man aldrig komma ifrån tror jag, men de som har svårast att vanvårda sina djur är faktiskt bönderna, de som levererar kött och mjölk är bevakade. Det är så mycket lättare att missköta ett stall med hästar, eller ha 40 urmärglade katter i sin lägenhet.

:bow: :bow: Javisst är det så, en privatperson är ju betydligt svårare att komma på om det inte görs någon direktanmälan. Vi bönder synas i sömmarna från alla håll och kanter konstant. Och för mig är det inga problem, önskar bara att den kontrollen gick att utöva på bredare djurbasis. :)

/Kicki :)

KL

Mina vänner föder upp köttdjur, och jag an lova att de har det bra, mkt bra till och med.

De har stor plats, alla har varsitt liggbås plus då en massa yta att röra sig på.

De är kända för sina suveräna djurhålling, och skulle de börja vanvårda sina djur, så skulle de få betala för det, och få mindre pengar för dem.

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
588
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 289
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar