Slagsmål med hundar

Sjubarnsmamma

Trådstartare
Jag är ny här och vet inte hur allt fungerar här, men jag testar att skicka en tråd.

Jag har 3 Cockerpoo hundar. Den första har jag haft sedan hon var 2 månader. De andra som är syster till den första fick jag när hon var 2 år. Det fick bra mellan dessa två hundar. Det var i början som min första visade att hon var den som bestämde.

Nu fick vi hem den tredje systern till dessa 2. Hon är 2 1/2 år. Där hon var tidigare så var hon en ledare och det försöker hon på att vara här med. Det blir slagsmål mellan min första och den nya hunden. Hur kan jag få bot på detta? Några råd och tips? Jag har fått gå emellan dessa två då de inte velat släppa taget om varandra.

Jag har fått höra att man kan låta de slåss och låta de se vem som ska vara ledare i flocken men jag tycker inte att det låter sunt. Det kan ju hända mycket under deras slagsmål.

Blir jag tvungen att lämna ti

Låt dem inte slåss för att "reda ut vem som är ledaren"! (Släpp ledar- och flocktänket helt, tycker jag.) I vilka situationer ryker de ihop, ser du något mönster innan det händer, hur har situationen utvecklats från första gången till nu (oftare/mer sällan, intensivare/mindre intensiva slagsmål, snabbare/längre tid mellan hot och handling, osv) och hur mycket är du villig att lägga i tid och eventuellt pengar för att fixa det?

Du behöver räkna ut vad det är som de slåss om, är det mat, leksaker, dig, platser, är det att det är för trångt någonstans, är det att de möts i dörrar, är det att den tredje hunden triggar något, vad? Du behöver betinga om betydelsen för triggern. Och du behöver ingripa innan de blir fysiska, så länge det fortsätter vara en trigger. Att en av hundarna är ny hos er och därför kanske inte har så etablerad relation med dig kan vara ett problem när det gäller att kunna avbryta i tid på ett trevligt sätt, så lägg extra tid på att träna henne separat. Träna allihop (ja, den tredje också) på vad du vill att de ska göra när du avbryter i ett spänt läge, tex gå till varsin bestämd plats. Träna dig själv på att vara uppmärksam på de tidiga, små tecknen på att det börjar bli spänt och avbryt hellre för ofta än för sällan - det blir ju bara en rolig träningsstund ifall det inte behövdes ändå.

Överväg att ta hjälp av en duktig tränare (som arbetar belöningsbaserat, utan korrigeringar) för att se vad det är som händer och få en träningsplan som funkar bra i just era förutsättningar.

Det kan gå att få alla hundarna att funka ihop, men det kan krävas mer än du är villig att ge. Och det kan också vara så att det inte går. Så fundera över din egen motivation, och vad som är bäst för hundarna.

Håller med i ovanstående.
Och tillägger att det också finns hundar som inte vill bo i flock. Precis som hos oss människor så är de individer. En del kan ha större intigritet, stör sig lätt på andra, trivs bättre ensamma, kan ha en personkemi som inte alls klickar osv.
Jag har själv en sådan tik. Med massa jobb, planering i hundhållningen och utrymme för att hon ska kunna gå undan så funkar det här hemma, men det har varit incidenter när vi har sänkt garden.
Vår tik lämnas aldrig ensam i en minut ens med de andra tikarna. Slagsmål innefattar stor skaderisk och de mår inte bra av det mentalt heller.
Så säkra hundhållningen först. Lägg sen upp en plan att jobba efter.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 526
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
7 019
Senast: LaMagia
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 728
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat