När jag växte upp så var mamma mycket aktiv inom hunderiet med en liten uppfödning, prov, tävlingar, utställningar, klubbengagemang, hon var instruktör etc. Pappa delade inte hundintresset, men han accepterade naturligtvis mammas intresse och självklart skötte han om hundarna eftersom de tillhörde familjen.
I mitt eget äktenskap så delar min man delvis mitt hundintresse (han gillar hundar) och han respekterar mitt intresse fullt ut (han tycker inte att det bästa man gör en lördag är att åka på hundutställning, men ibland följer han ändå med eftersom jag vill det och han gillar att umgås med mig). Visst, om han själv fick bestämma så skulle vi inte ha fler än kanske två hundar, men han förstår att även om min uppfödning är liten så innebär uppfödning att man behöver ha några hundar, kunna behålla valpar ur de kullar vi föder upp etc. Han vet att jag alltid har en mycket bra anledning om jag vill köpa en ny valp, så den biten är heller inga problem.
I vardagen så hjälps vi åt med att rasta hundarna och jag ger dem mat, men om jag ska iväg över en helg så behöver jag självfallet inte fråga min man om han kan sköta om hundarna, eftersom det liksom är en självklarhet – hundarna är ju våra! Pälsvård etc är det typ bara jag som håller på med, men det händer faktiskt att han kan bada någon hund ibland.
Eftersom jag lever i ett äktenskap där både jag och min man har inställningen att man måste få ha sitt intresse och att man inte kan förbjuda sin livspartner att få utöva sitt stora intresse, så har jag faktiskt svårt att förstå de som faktiskt tvärvägrar sin livspartner att få odla sitt intresse. Man måste inte själv dela intresset fullt ut (jag tycker att traktorerna som står på vår gård är jättefula, allt skruvande med maskiner som hela tiden går sönder låter tråkigt och ointressant), men man måste kunna respektera att den man lever med och älskar har intressen som man själv inte delar, men som man ändå accepterar och respekterar.
Gällande hund så innebär inte två hundar dubbelt så mycket jobb. Skillnaden mellan en och två hundar är inte speciellt stor, vilket däremot skillnaden mellan två och tre hundar är.