Skydda bilnyckel

Och vi har väl alla sett hur skurkarna tar ett öga finger eller hela dig utan större problem O_o
Hellre att de tar bilen än bilen inklusive förare under hot
Så nej jag vill ha en vanlig hederlig nyckel tack :D
Min första tanke med:). Väljer ju helt klart att lämna nyckel ifrån mig vi hot eller bli stulen på nyckeln än ta med sig helst med sig hela mig och inte bara mitt öga.

Vad är det som är så smidigt? Enda funktionen jag sett med keyless som smidigt är bilarna som man kan få öppna bagageluckan med foten så att man inte behöver släppa det man har i händerna. Men nackdelarna överväger från min sida, hade en sån på jobbet en period och det var superstressigt att försöka hitta den den brickan varje gång man skulle lämna bilen, jag var ständigt rädd att jag skulle råka köra iväg från den. För att inte tala om när bilbatteriet laddade ur jobbilen utan synligt nyckelhål och ingen visste hur man skulle ta sig in... Nu kunde man få fram nyckelhålet genom att peta bort en bricka - men hur gör man med en keyless?

Det är också ett problem om man vill ha bilen låst men nyckeln nära men inte på sig enligt en polare. I vår sport är det rätt vanligt att man har en nyckelgömma på bilen, så att om skiten träffar fläkten kan medpassagerarna ta sig in i bilen till nödutrustningen/mobiltelefoner utan bilägaren så att säga.
Eller bara det att behöva ha en burk hemma för nyckeln.
Känns mest otroligt osmidigt...

Jag låter aldrig min nyckel ligga nära bilen, så just det är ett ickeproblem för mig.
Jag har nog tagit förgivet att de som kommer på sånt här, har lite hjärna att tänka med. Menar du att de inte kommit på tanken att man ska kunna ta sig in i en bil utan nyckeln? Verkligen?

Och vi har väl alla sett hur skurkarna tar ett öga finger eller hela dig utan större problem O_o
Hellre att de tar bilen än bilen inklusive förare under hot
Så nej jag vill ha en vanlig hederlig nyckel tack :D
Haha, ja det kan jag förstå. :D Dock att någon är villig att ta ett öga eller finger, det är nog mer tv. De flesta tjuvar är opportunister och många har nog inte mage för att lemlästa folk. Ta under hot, ja det kan jag se. Men, låt aldrig någon ta dig till en annan plats. Då är det kört ändå, och de är då troligtvis inte ute efter bilen.

Förvarar ni era bilnycklar i ett RFID skydd? Funkar det som utlovat? Det sipprar inte ut några signaler?

Jag hade inte reflekterat av att det finns skydd. Jag ska nog kika på det!

Vi har ingen lyxbil, men av någon anledning har hjulen på just denna bilmodell blivit populära att stjäla. Det kan man förvisso stjäla utan nyckel, men vår samfällighet har garage med bilar som står så tätt att det nog svårligen skulle låta sig göras utan att först flytta bilen.

Jag låter aldrig min nyckel ligga nära bilen, så just det är ett ickeproblem för mig.
Jag har nog tagit förgivet att de som kommer på sånt här, har lite hjärna att tänka med. Menar du att de inte kommit på tanken att man ska kunna ta sig in i en bil utan nyckeln? Verkligen?
Inte utan mer meck än att ha en vanlig nyckel. Vad är fördelen? Hittils har du bara kommit med argument för varför mina argument är fel, men inte leverarat ett bra exempel på vad som är bättre med keyless?

Vad är det som är så smidigt? Enda funktionen jag sett med keyless som smidigt är bilarna som man kan få öppna bagageluckan med foten så att man inte behöver släppa det man har i händerna. Men nackdelarna överväger från min sida, hade en sån på jobbet en period och det var superstressigt att försöka hitta den den brickan varje gång man skulle lämna bilen, jag var ständigt rädd att jag skulle råka köra iväg från den. För att inte tala om när bilbatteriet laddade ur jobbilen utan synligt nyckelhål och ingen visste hur man skulle ta sig in... Nu kunde man få fram nyckelhålet genom att peta bort en bricka - men hur gör man med en keyless?

Det är också ett problem om man vill ha bilen låst men nyckeln nära men inte på sig enligt en polare. I vår sport är det rätt vanligt att man har en nyckelgömma på bilen, så att om skiten träffar fläkten kan medpassagerarna ta sig in i bilen till nödutrustningen/mobiltelefoner utan bilägaren så att säga.
Jag tycker att det är lättare. Min mobil är min bilnyckel. När jag tar i dörrhandtaget så låser bilen upp och när jag lämnar bilen så låser den. Mobilen är alltid med och jag behöver aldrig leta efter bilnyckeln. Dvs hela billåsgrejen är automatisk. En sak mindre att fundera över. Det gör också bilen mycket svårare att stjäla. Utan att min mobil är i bilens absoluta närhet så åker den ingenstans.

Jag tycker att det är lättare. Min mobil är min bilnyckel. När jag tar i dörrhandtaget så låser bilen upp och när jag lämnar bilen så låser den. Mobilen är alltid med och jag behöver aldrig leta efter bilnyckeln. Dvs hela billåsgrejen är automatisk. En sak mindre att fundera över. Det gör också bilen mycket svårare att stjäla. Utan att min mobil är i bilens absoluta närhet så åker den ingenstans.

Det där låter smidigt och verkligt keyless.

När jag kört så kallad nyckellös bil har det varit en bricka som ska med vilket knappast kan kallas keyless. Det är bara inte en traditionell nyckel.

När jag kört så kallad nyckellös bil har det varit en bricka som ska med vilket knappast kan kallas keyless. Det är bara inte en traditionell nyckel.
Oavsett vilket keyless system man har så är det något som ska med

Haha, ja det kan jag förstå. :D Dock att någon är villig att ta ett öga eller finger, det är nog mer tv. De flesta tjuvar är opportunister och många har nog inte mage för att lemlästa folk. Ta under hot, ja det kan jag se. Men, låt aldrig någon ta dig till en annan plats. Då är det kört ändå, och de är då troligtvis inte ute efter bilen.
Kanske bästa vore att låsa upp bilen med BankID

Oavsett vilket keyless system man har så är det något som ska med
Med framtidens biometriska lås behöver du bara ha med dig själv, det är i alla fall
keyless på riktigt.

Biometriska lås finns såklart redan idag, men används inte på bilar i någon större utsträckning vad jag vet.

Ja, jag tycker att det är en bra lösning. Sen finns det en bricka som ser ut som ett kreditkort som också kan låsa upp bilen. Om mobillen saknar batteri t ex. Men det kortet ligger bara i plånboken som en backup.

Med tanke på att bilen inte går att starta om jag har nyckeln i min väska på passagerarsätet för att den inte lyckas detektera den då, så är jag inte så orolig över att någon ska kunna få signaler från bilnyckeln från utanför huset.

———
När det gäller mobil som nyckel, eller biometriska lås, finns det alternativ också? Tänker om man vill låna ut bilen, den ska in på service osv… Det antar jag finns då, men då faller ju grejen med att det inte finns en nyckel i huset som någon kan ”sno” signaler ifrån?

Efter att ett 10-tal nyare Volvos stals på uppfarterna för några år sen i vår region så förvarar vi våra bilnycklar i en termos. Nu har vi ingen Volvo längre men båda har Keyless.

Man behöver inte rota fram nyckeln ur fickan eller handväskan. Bara ta i dörrhandtaget och öppna. Likaså när man går ifrån bilen. Bara drämma igen dörren och gå. Slippa fippla med nycklar. Gött på vintern när man har vantar🙂
Jag tar aldrig fram nån nyckel utan har den bara i väskan.

Konstig bil, ingen av de jag har kört har krävt att nyckeln är en bit bort för att låsa.

Finns en liten knapp på dörrhandtaget på många modeller som man låser med

Låsa går ju bra, men om man lämnar nyckeln för nära går det exakt lika bra att låsa upp igen genom att bara ta i dörrhandtaget...

Du har en nyckel i klumpen. Jag fick visa sambon i somras. Har för mig att det var någon tråd här i samma veva om någon som hade problem att ta sig in.

Inte på en keyless som bara har kort och inte ens har något nyckelhål.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ni några bra tips på hur man skyddar jordgubbarna från fåglar? Jag vill inte sätta upp nät, och har ingen lust att krångla till...
2
Svar
21
· Visningar
898
Senast: tott
·
Hemmet När jag flyttat till "mitt" lilla hus, får jag använda en del av logen som förråd. Men självklart finns där råttor/möss. Hur förvarar...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 289
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hur funkar det om man förlikas angående ett ersättningskrav (heter säkert inte så men när jag vill ha pengar för att jag anser att tex...
2
Svar
34
· Visningar
2 718
Senast: BernT
·
Hästvård Nelly har fått ett sticksår straxt under ett framknä som jag bandagerar. Hennes hage är dock extremt blöt på vissa ställen, det är djup...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 113
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar