Skydda bilnyckel

Jag har en bilnyckel som är en nyckel.
Jag är dock lite irriterad över att denna bilen är så ny att den har en dosa man kan klicka upp låset bilen med, som inte ska bli blöt.

Jag säger inte att keyless är enda orsaken till att jag inte köper en ny bil, men jag har ett enormt motstånd mot att ha en bil man inte kan vrida om en nyckel i.

Jag är dock lite irriterad över att denna bilen är så ny att den har en dosa man kan klicka upp låset bilen med, som inte ska bli blöt.

Jag säger inte att keyless är enda orsaken till att jag inte köper en ny bil, men jag har ett enormt motstånd mot att ha en bil man inte kan vrida om en nyckel i.
I framtiden startar man sina bilar med sin iris

Det låter som du har en saab, en sådan har jag starta med en sax :D

Men jag körde en Volvo med skruvmejselstart för länge sedan
Många äldre bilar går nog att starta med skruvmejsel

Jag förstår dock inte riktigt varför det är nödvändigt med en keyless bil eller massa trådlösa lösningar överallt när det börjar krångla blir man totalt hjälplös

Är alla nya bilar sådana här spektakel :confused:

Jag förstår dock inte riktigt varför det är nödvändigt med en keyless bil eller massa trådlösa lösningar överallt när det börjar krångla blir man totalt hjälplös

Jag vet inte 🤔
Jag läste nån blänkare att en polis ville förbjuda bilar med skärmar. Vissa har 2 skärmar i bilarna. De flesta knappar är borttagna och föraren ska leta i touchscreenen för att tex sätta på vindrutetorkare och fippla med annat under körning. Trafikfarligt medande polisen.

Alla nya bilar har inte keyless. Jag hade dock gärna haft det, otroligt smidigt.

Jag vet inte 🤔
Jag läste nån blänkare att en polis ville förbjuda bilar med skärmar. Vissa har 2 skärmar i bilarna. De flesta knappar är borttagna och föraren ska leta i touchscreenen för att tex sätta på vindrutetorkare och fippla med annat under körning. Trafikfarligt medande polisen.

Vilka bilar styr vindrutetorkaren via skärmen?

Alla nya bilar har inte keyless. Jag hade dock gärna haft det, otroligt smidigt.
Vad är det som är så smidigt? Enda funktionen jag sett med keyless som smidigt är bilarna som man kan få öppna bagageluckan med foten så att man inte behöver släppa det man har i händerna. Men nackdelarna överväger från min sida, hade en sån på jobbet en period och det var superstressigt att försöka hitta den den brickan varje gång man skulle lämna bilen, jag var ständigt rädd att jag skulle råka köra iväg från den. För att inte tala om när bilbatteriet laddade ur jobbilen utan synligt nyckelhål och ingen visste hur man skulle ta sig in... Nu kunde man få fram nyckelhålet genom att peta bort en bricka - men hur gör man med en keyless?

Det är också ett problem om man vill ha bilen låst men nyckeln nära men inte på sig enligt en polare. I vår sport är det rätt vanligt att man har en nyckelgömma på bilen, så att om skiten träffar fläkten kan medpassagerarna ta sig in i bilen till nödutrustningen/mobiltelefoner utan bilägaren så att säga.
Eller bara det att behöva ha en burk hemma för nyckeln.
Känns mest otroligt osmidigt...

Vad är det som är så smidigt? Enda funktionen jag sett med keyless som smidigt är bilarna som man kan få öppna bagageluckan med foten så att man inte behöver släppa det man har i händerna. Men nackdelarna överväger från min sida, hade en sån på jobbet en period och det var superstressigt att försöka hitta den den brickan varje gång man skulle lämna bilen, jag var ständigt rädd att jag skulle råka köra iväg från den. För att inte tala om när bilbatteriet laddade ur jobbilen utan synligt nyckelhål och ingen visste hur man skulle ta sig in... Nu kunde man få fram nyckelhålet genom att peta bort en bricka - men hur gör man med en keyless?

Det är också ett problem om man vill ha bilen låst men nyckeln nära men inte på sig enligt en polare. I vår sport är det rätt vanligt att man har en nyckelgömma på bilen, så att om skiten träffar fläkten kan medpassagerarna ta sig in i bilen till nödutrustningen/mobiltelefoner utan bilägaren så att säga.
Läsa i bilens instruktionsbok innan?

Det går lika fint att lägga en keyless-nyckel på vänster framdäck som en vanlig nyckel. Kortet som en del envisas med går också bra. Det finns ”nödöppning” till keyless också.

Öppna med sensor hänger ju egentligen inte ihop med keyless eller inte.

Det går lika fint att lägga en keyless-nyckel på vänster framdäck som en vanlig nyckel. Kortet som en del envisas med går också bra. Det finns ”nödöppning” till keyless också.

Öppna med sensor hänger ju egentligen inte ihop med keyless eller inte.
Polare kunde inte hitta något sätt att låsa bilen så, utan fick gömma den flera meter från bilen

För övrigt tror jag ingen vill lägga jobb på att sno någon bil jag äger, lite för gamla och skrotiga:rofl:
Jag har haft fyra olika bilar de senaste cirka 10 åren, och en av dem har blivit stulen - den äldsta jag ägt ;) Den 20+ år gamla Audin som gått 37000 mil. Så ålder och skrotighet gör inte alltid någon skillnad ;)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ni några bra tips på hur man skyddar jordgubbarna från fåglar? Jag vill inte sätta upp nät, och har ingen lust att krångla till...
2
Svar
21
· Visningar
899
Senast: tott
·
Hemmet När jag flyttat till "mitt" lilla hus, får jag använda en del av logen som förråd. Men självklart finns där råttor/möss. Hur förvarar...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 290
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hur funkar det om man förlikas angående ett ersättningskrav (heter säkert inte så men när jag vill ha pengar för att jag anser att tex...
2
Svar
34
· Visningar
2 718
Senast: BernT
·
Hästvård Nelly har fått ett sticksår straxt under ett framknä som jag bandagerar. Hennes hage är dock extremt blöt på vissa ställen, det är djup...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 113
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar