Skydda jordgubbar från fåglar

Har ni några bra tips på hur man skyddar jordgubbarna från fåglar? Jag vill inte sätta upp nät, och har ingen lust att krångla till något, utan om det finns nåt enkelt sätt som inte riskerar att skada fåglar (eller andra djur). Och har gärna fåglar i trädgården generellt, vore dock kul om sonen fick chansen att plocka några röda jordgubbar innan fåglarna hinner ta dem. Misstänker skator framför allt, så bör vara något som funkar mot dem.
I fjol la jag ut en sån där gummiorm som finns i leksaksbutiker :)
Tyckte det fungerade över förväntan! Bara man kommer ihåg att flytta lite på den med jämna mellanrum. Funderar på att köpa fler i år för att täcka upp större yta
 
Svårt eller omöjligt? Och finns det nån risk för andra djur?

Säg att jag skulle orka sätta upp nät, kan man sätta ett sånt på lite ”höjd” ovanför plantorna och det ändå funkar hyfsat? Skulle helst slippa behöva lyfta upp/ta bort nätet varje gång man ska plocka ett par jordgubbar.
Det finns väl inget här i världen som är 100 % säkert. Det här är mitt andra år med Allox och inget djur har fastnat.

Sanningen är nog den, att vill man skydda sina jordgubbar och vill äta dem själv så får man nog orka med den lilla ansträngningen det är att till exempel lyfta ett nät.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 353
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
733
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Våren är här och därmed även det fortsatta arbetet i trädgården.:laugh: Vi fällde en stor ful gran i trädgården idag, och nu är det...
Svar
4
· Visningar
3 672
Senast: vilse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp