Skydda bilnyckel

Jag har haft fyra olika bilar de senaste cirka 10 åren, och en av dem har blivit stulen - den äldsta jag ägt ;) Den 20+ år gamla Audin som gått 37000 mil. Så ålder och skrotighet gör inte alltid någon skillnad ;)
Faktum med att de äldre oftare är lättare att stjäla. Men å andra sidan börjar nog den kunskapen att dö ut, medellivslängden bland utförarna är kort ;-(

Men du vet att det existerar?

Nu har jag bara kört en liten del av keyless och helel (det är oftast de som har skärmar) men ingen har haft blinkers, hel/halvljus, vindrutetorkare eller spolarvätska någon annanstans än med spakar.

Däremot ”stereo”, klimatanläggning osv kan vara touchscreen.
Läste bara i en artikel

Det har väl föreslagits plåtburk.
Detta är ett reellt problem med två tjuvar en utanför ytterdörren som skickar vidare nyckelsignalen till kumpanen vid bilen som låser upp och kan köra iväg med bilen.
Så har mina föräldrar gjort. Eller de förvarar sina bilnycklar i en metallskål efter rekommendation från bilfirman. Min pappa fick sin bil länsad på "allt" (ratt, GPS, mediasystem, framljus, bildäck etc. etc. under en natt). Detta var innan mina föräldrar började förvara bilnycklarna i metallskålen. Sen om skålen faktiskt skyddar eller inte kan jag inte säga.

För att inte tala om när bilbatteriet laddade ur jobbilen utan synligt nyckelhål och ingen visste hur man skulle ta sig in... Nu kunde man få fram nyckelhålet genom att peta bort en bricka - men hur gör man med en keyless?

Det är också ett problem om man vill ha bilen låst men nyckeln nära men inte på sig enligt en polare. I vår sport är det rätt vanligt att man har en nyckelgömma på bilen, så att om skiten träffar fläkten kan medpassagerarna ta sig in i bilen till nödutrustningen/mobiltelefoner utan bilägaren så att säga.
Eller bara det att behöva ha en burk hemma för nyckeln.
Känns mest otroligt osmidigt...
Du har en nyckel i klumpen. Jag fick visa sambon i somras. Har för mig att det var någon tråd här i samma veva om någon som hade problem att ta sig in.

Jag har haft fyra olika bilar de senaste cirka 10 åren, och en av dem har blivit stulen - den äldsta jag ägt ;) Den 20+ år gamla Audin som gått 37000 mil. Så ålder och skrotighet gör inte alltid någon skillnad ;)
Klart det kan hända, kan hända att jag vinner en ny bil när jag köper trisslott nästa gång också.

Ska jag vara realistisk så är risk här att få bilen stulen låg. Där emot så parkerar jag inte överallt och under alla tider, vägrar ens att lämna cykel vid stationen eller centrum. För bilen inte så mycket för risken för stöld utan mer inbrott och sabotage.

Och om någon försöker ta bilen är det bara att springa iväg då man själv är nyckeln. :idea:

Finns bilar med fingeravtryckslås. Det tycker jag låter smidigt. Ansiktsigenkänning är väl på ingång.
Och vi har väl alla sett hur skurkarna tar ett öga finger eller hela dig utan större problem O_o
Hellre att de tar bilen än bilen inklusive förare under hot
Så nej jag vill ha en vanlig hederlig nyckel tack :D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ni några bra tips på hur man skyddar jordgubbarna från fåglar? Jag vill inte sätta upp nät, och har ingen lust att krångla till...
2
Svar
21
· Visningar
898
Senast: tott
·
Hemmet När jag flyttat till "mitt" lilla hus, får jag använda en del av logen som förråd. Men självklart finns där råttor/möss. Hur förvarar...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 289
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hur funkar det om man förlikas angående ett ersättningskrav (heter säkert inte så men när jag vill ha pengar för att jag anser att tex...
2
Svar
34
· Visningar
2 718
Senast: BernT
·
Hästvård Nelly har fått ett sticksår straxt under ett framknä som jag bandagerar. Hennes hage är dock extremt blöt på vissa ställen, det är djup...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 113
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar