skydd på 1-2 åringar?

cusan

Trådstartare
hur mycket skydd / bandage skall man kränga på en 1 åring eller 2 åring som är körd några månader (alltså inga snabbjobb jag snackar )
alltså undrar jag vad brukar ni ta på era små travbäbisar i början?
vadda in dom helt eller skall dom "lära sig " att det känns när man inte går "korrekt"?

Sv: skydd på 1-2 åringar?

Vi sätter på dem det de behöver, men då måste man ju köra lite först för att se vad det kan vara. Det brukar också variera rätt mycket beroende på hur de växer + hur de är skodda. Ibland funkar kanske inte en skoning utan att de slår sig, men det kanske räcker med att sko om med andra skor.

Har vi redan sett innan att det finns risk att de slår sig på t ex knäna så sätter vi på knäkappor för säkerhets skull (om de t ex är fransyska).

Vill helst inte att de ska slå på sig i början för då kanske de tappar lusten att springa. Men vi hänger inte på dem "hela selkammaren" heller från början, utan man får prova sig fram i lite lugna farter och se hur det går. När vi kör fort går de i regel med gamascher i början. Räcker inte det, får man utöka. :)

ok, men man kanske kan säga att ni inte vaddar in för mycket innan ni vet att det behövs då alltså? Ingen skada skedd om dom går på sig lite grann dom första gångerna tolkar jag det som?

Det är bättre med för mycket skydd i början än tvärt om . När jag var en kort period i usa och jobbade med unghästar hade dom alltid bandage och boots i bak och bandage i fram.

ok, jag får också känslan av att jag vill vira in dom, men var orolig för att det inte var så bra.....men jag tycker bandage och boots låter vettigt.

De jag och vissa andra hävdar är att " börjar dom slå på sig ,så förstör det mer ,än att skydda dom tills dom har muskler att springa "
Unghästar kan ju vara rätt duktiga på att vingla och skutta.

Hej!
Ett Tipps är att krita dina skydd.
Ta en vit krita och krita in skydden, så när du kört hästen vet du var den slår på sig och vet då var du behöver sätta skydd.
Dettta funkar bäst när du låter din häst dra på lite.
Jag brukar dock inte sätta skydd på min häst under långsamkörning om den inte slår på sig ordentligt eller skalpar sig då behöver den alltid skyddd.
Bandage tycker jag bara man behöver om hästen trampar igenom el får skav av gamascherna.
Har den inga skor så behöver du generelt sett inte sätta skydd på din häst.
MVH Linnea

Vi börjar ju med ingenting, och har ingen har behövt ha på sig något extra när man kör.

Finner det fullt onödigt att stoppa på en massa saker, om det inte behövs. Sen är det ju en annan femma om man märker att det behövs någonting till, då fixar man ju det. Men så är det ju med vilken häst, i vilken ålder som helst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 345
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 004
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 707
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 186
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025