annakg

Trådstartare
Nämner redan nu att om ni vill diskutera skvaller/skvallerträning i allmänhet så är det fritt fram, alltid kul att läsa!

-

Är själv just nu i full rulle med att skvallerträna min unghund på andra hundar.
Jackan och hunden är täckta med tubskinkost och ibland funderar man på om man ska ge upp! :crazy:

Tur att man samtidigt går kurs för just detta så man inte tappar peppet...

Tänkte fråga er som lyckats: hur lång tid tog det egentligen!?
Och för er med lite ähem "krångligare" hundar: hur lång tid tog det innan hunden gick ifrån att vara låst på den andra hunden och började "förvänta" sig sin godis, bli mer kontaktbar osv?

Hoppas på lite svar så jag vet mer om vad jag har framför mig. ;)

Senast ändrad:
Sv: Skvaller

Är det ingen som har skvallertränat sin hund? Jag vet att det finns flera här inne! ;).

Sjävla är vi på G med att belysa att hund=godis och på lite längre avstånd kan jag be hunden att göra lite saker så han inte låser på hunden och får massa beröm för att han just är tyst och lugn.

Hade ett helt oförutsett möte imorse när vi hade gått över glashala gatan och hamnade nos mot nos med en dvärgschnautser, tre skall och lite drag i kopplet och sen hann jag fram med burken och han blev tyst o kikade istället, lite sittövningar och så gick vi vidare som inget hade hänt :).

Det var ingen på kursen som belyste att man ska vara överdrivet lugn och positiv, det smittar verkligen på hunden vilket jag har märkt nu, har kört med det innan kursen och fick stora framsteg, men när jag har tidigare och även nu börjat skvallerträna har jag blivit så stressad: gör jag rätt? vad konstigt det här måste se ut för den andra hundägaren! vad jobbigt han beter sig!

Släpper man allt det och bara slappnar av blir det så mycket bättre! :)

Senast ändrad:

Jag hjälper andra hundägare för att bla få bort oönskad jakt.

Jag gör tre saker med en sådan hund, oavsett ras, klickar in, kör ett blodspår och lär in skvaller.

Min egen hund, av vallhundsras, lärde jag skvallra på en vecka. Han skvallrar på allt och får alltid betalt.

Skvaller works!:D

Jag är verkligen en riktig amatör på detta men något jag reflektera över är belöningen. Jag bytte skinkosten mot svinäckliga torkade kycklinhjärtan och först då fick jag den där "bakåtvolten" :p vid klicket. Även om han är bra inklickad så räcker inte det ute om jag inte har någon riktigt vidrig belöning :d

Jag har på 2 dagar lyckats få honom att skvallra på hundar på avstånd, typ 30 meter kanske? Men vi har mycket kvar :)

Jag är verkligen en riktig amatör på detta men något jag reflektera över är belöningen. Jag bytte skinkosten mot svinäckliga torkade kycklinhjärtan och först då fick jag den där "bakåtvolten" :p vid klicket. Även om han är bra inklickad så räcker inte det ute om jag inte har någon riktigt vidrig belöning :d

Jag har på 2 dagar lyckats få honom att skvallra på hundar på avstånd, typ 30 meter kanske? Men vi har mycket kvar :)

Man kan få leta både i kylskåp, garderober och garage för att få den där belöningskicken hos hunden.
Jag jobbade med en BC som sket i det mesta i matväg, tills han fick se att jag hade hans äääälskade latex-gris.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 827
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka