Skulle ni lånat ut..

Sv: Skulle ni lånat ut..

Någon har tagit ansvar för hästen förutom tonåringen. Denna någon har ansvaret för att hästen kommer tillbaka.

Nu vet vi inte hur gammal tonåringen är, men jag tror faktiskt inte på lösningen att hela omgivningen ska stå på tå och lösa problem med hänvisning till ålder. Vill man lära sig ta ansvar och leka vuxen (vilket man ju gör om man anser sig kunna ha en häst) så får man också lära sig att planera, ha backup-planer och att allt inte löser sig bara för att det är synd om en.

Nu är fallet ju så att hon vill lämna tillbaka hästen!
Det är väl att ta ansvar och bete sig mogen!
Det är ju inte så att hon ska köras hit och dit med hästen.

Fortfarande är inte omgivningen ägare av problemet. Det är målsman och tonåringen. Är det övre tonåren så tycker jag absolut att det är en del av vuxenlivet, att lösa sina egna problem. Det är ju inte så att hela världen bara står beredd att lösa ens problem när man blir vuxen, man får planera för det som ska ske och se till att ha ekonomi att lösa det som uppstår om man har ansvaret.

Och, som sagt, då barnet inte är myndig så är det alltid föräldern, i detta fall mamman, som har det yttersta ansvaret. Om barnet har fått låna häst, så är det mamman som gett tillåtelse till det. Och mamman borde ha tänkt på hur hästen ska flyttas i så fall.

Så sant. Men i vilket fall som helst så är det den föräldern som tillåtit barnet att låna häst som är ansvarig.

Om hon inte ens har pengar till att tanka mobiltelefonen, kvittar det hur billigt det är att hyra det ena eller det andra!
Hur vill ni egentligen att hon ska göra?
Hon måste lämna tillbaka hästen! Hon har ingen pengar och föräldrarna tänker inte hjälpa! Det är ett barn vi pratar om! Inte en vuxen med egen inkomst.

Det må vara ett barn utan inkomst... Men ett barn har vårdnadshavare och det är i första hand deras problem att lösa situationen som det här barnet har satt sig i... Inte ytliga bekanta och vänners vänner....

Om vårdnadshavarna inte tänker ställa upp och betala kostnaden för hästens hemtransport så är det hästägaren i andra hand som skall ta sitt ansvar och få hem sin häst. Speciellt när hästen är placerad hos någon som inte har ekonomi att försörja hästen. Vilket är tydligt i det här fallet eftersom det inte ens finns pengar till en tankning av mobilen.

Att köra totalt 60 mil med bil och släp är inte någon billig historia för någon. Hade någon ytlig bekants bekant ringt och ställt samma fråga till mig hade jag nekat precis som TS gjorde...

Och jag hade precis som jag skrev tidigare tipsat om att det finns folk som lever på att köra hästar kors och tvärs över landet. Kostnaden för det är i paritet med vad det kostar att köra själv. Dessutom slipper man lägga tiden bakom ratten.

Handlar det om en kort transport på några mil... Då är det möjligt att saken kommit i ett annat läge... men en så pass lång resa som 60 mil totalt... Nope.. inte mitt problem.....

NEJ
Inte ens till en släkting eller vän.

Lånade ut mitt bil + släp till min bästa kompis. Fick hem ekipaget, bilen inte ens fulltankad. Kör till affären, tycker 2ans växel känns skum.
Samma kväll kör maken upp en jaktkoja på släp (Kanske 500kg) och när han ska backa till smäller det till. Kopplingen rasade.

Lämnar in på verkstaden, svänghjulet hade också fått sig en smäll. Skulle gått på närmare 20.000kr men fick kompispris. Fick betala allt själv går ju inte att bevisa att det var pga min kompis.
Det första mecken frågade var om bilen körts långt med släp. Hans chansning på hur det rasat är att bilen gått på för hög växel och att föraren haft foten på kopplingen när de kört. Räcker alltså med foten vilandes mot pedalen för det ska börja slira och bli varmt.

Så nu får INGEN låna min bil. Men jag kör gärna själv om någon vill ha hjälp. Men det kostar.

Påtalade du skadorna till din vän? Trist när sånt händer med människor man annars bör kunna lita på:(

Dessutom, om nu tonåringen inte är myndig, vem står då på kontraktet för hästen? Minderåriga får ju inte ingå avtal, om jag minns rätt...

Fortsätter på mitt förra inlägg. Om nu en minderårig har ingått avtal, så borde det ju betyda att målsman är huvudansvarig. Eller har jag fel?

Jag tror faktiskt inte att det existerade ngt avtal i just detta fallet tyvärr.
Men OM det ingåtts avtal, så tror jag att avtalet helt enkelt kan anses som ogiltigt och att det blir hästägaren som hålls som huvudansvarig för hästen.

Möjligen då att hästägaren kan hämta hem hästen och debitera för "frakten". Tycker att hela situationen låter knepig. Hur fick de hem hästen? Vem körde den då?

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 904
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 223
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 889
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag var med om en olycka på jobbet idag. En trafikolycka med en annan person från min arbetsplats bakom ratten. Jag blev chockad...
2
Svar
26
· Visningar
2 724
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023