Skulle ni lånat ut..

Sv: Skulle ni lånat ut..

Jag mötte förresten barnet på en hästtävling förra helgen, då hälsade man inte ens på mig. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag fick höra att mina barn betedde sig ens i närheten av ett sådant beteende :crazy:

Läste det du skrev innan om mammans gubbe som inte gillar barnen.. ha ha.. fyfan vilken familj.. det är ju riktigt underhållande.. men vilka ÄGG... det finns ju folk för allt... LOL:eek:

När man träffar någon med barn så får man väl räkna med att dessa "ingår i paketet" så att säga? :crazy:

Men det behöver väl ändå inte innebära att man är tvungen att låna ut sin bil/andra prylar till dem??? Nu är mina barn visserligen fortfarande små, men jag kan gott och väl tänka mig situationer som skulle innebära att jag skulle vägra att låna ut saker till dem (och mina barn har jag skaffat högst frivilligt). Men detta var kanske lite väl OT...

Till TS: Jag är en sån person som är alldeles för snäll och lånar ut både det ena och det andra till alla möjliga, men min bil skulle jag nog aldrig låna ut. Och den är varken särskilt ny eller särskilt fin men på nåt sätt känns en bil för mig väldigt privat. Skulle nog kunna få för mig att ställa upp och köra, men knappast om nån frågade via SMS utan det hade minst krävt ett telefonsamtal där personen ifråga förklarade sig lite mer utförligt...

Delvis kl

Fast gissningsvis är barnet myndigt och då har föräldrarna ingen talan och inget ansvar.

Är barnen vuxna så är det inte rimligt att göra slut för att ens älskade inte drar jämnt med barnen.

Enligt inlägg 20 är barnet inte myndigt.

F ö skulle jag inte lånat ut min bil under dessa premisser, däremot har jag inga bekymmer med det i andra fall eftersom min bil bara är ett transportmedel för mig och inte min käraste ägodel.

*kl*

Att frågan är ställd per sms skulle inte bekymra mig ett smack, jag avskyr själv att prata i telefon, dessutom är det så svårt att veta när man kan ringa och inte ringa.

Men däremot HUR frågan är ställd, det vore ett större problem.

Kan inte mamman hyra bil då, om inte mannen lånar ut sin?? Något verkar vara skumt i denna situation...:crazy:

NEJ. Jag hade inte lånat ut min bil så långt, inte ens till någon jag känner. Och absolut inte till något barn till en ytlig bekant.

Men det behöver väl ändå inte innebära att man är tvungen att låna ut sin bil/andra prylar till dem??? Nu är mina barn visserligen fortfarande små, men jag kan gott och väl tänka mig situationer som skulle innebära att jag skulle vägra att låna ut saker till dem (och mina barn har jag skaffat högst frivilligt). Men detta var kanske lite väl OT...

Absolut inte, klart att man inte automatiskt behöver låna ut något för att man är familj, det håller jag med om. Det jag reagerade på var att pappan inte gillade barnen. Även om så är fallet, så är det väl inget man behöver nämna, särskilt inte utanför familjen.

Jag hade förmodligen erbjudit att själv köra hästen, mot att personen betalar tillbaka bränsle när hon har råd. Koll på bilen, hjälpa en medmänniska, plus att det är spännande att åka på hästresor. :angel:

Nej ... Jag hade inte lånat ut min bil.
30 mil enkel resa. Det är inte någon kort resa. Jag hade rekommenderat dem att anlita en transportör.. Det går i princip jämt upp med kostnaderna.

Jag hade inte lånat ut bilen, men jag hade kört själv!
Ingen rolig situation för ett barn att vara i, speciellt inte i en iskall vuxenvärd där ingen bryr sig.
Om hon bor i närheten, hade jag kanske sagt att hon kunde jobba av bensinen.
Ett barn ska inte behöva stå så ensam med sådana problem. Vist kan man ha åsikter om att det borde vara föräldrarnas problem, men inte alla har den tur att ha sådana föräldrar och då behöver de att andra ställer upp.

Nej ... Jag hade inte lånat ut min bil.
30 mil enkel resa. Det är inte någon kort resa.

Det är ju inte direkt en romresa heller..

Tveksamt om vi hade lånat ut bil till folk vi inte känner, men man vet ju aldrig förrän man får frågan. Kan bero på situationen i övrigt vad svaret blir.

Fördelen med en transportör är att du bara betalar enkel resa... Skall man köra själv så skall man tillbaka de 30 milen också...

I detta fallet skulle ju hästen bara ha en enkel biljett...

Om hon inte ens har pengar till att tanka mobiltelefonen, kvittar det hur billigt det är att hyra det ena eller det andra!
Hur vill ni egentligen att hon ska göra?
Hon måste lämna tillbaka hästen! Hon har ingen pengar och föräldrarna tänker inte hjälpa! Det är ett barn vi pratar om! Inte en vuxen med egen inkomst.

Visst är det toktråkigt att föräldrarna inte ställer upp för sitt barn, men det innebär ju inte per automatik att jag som ytlig bekant känner mig skyldig att ställa upp med både min tid, bil & pengar för att reda ut situationen.

Må så vara att jag är kallhamrad, men jag har två egna barn som jag har ansvar för, jag kan inte gå in och styra upp för andras barn...tyvärr

Ska man hjälpa barn med problem finns de de som har klart större behov och problem än att transportera en häst 30 mil.

Jag tror säkert barnet i fråga bli glad när du erbjuder dig att hjälpa ;).

Jag skulle inte låna ut bilen, däremot skulle jag nog ställa upp o köra, mot framtida betalning, men jag anser knappast att det är något man kan förvänta sig av folk. Jag har däremot haft många "vuxna vänner" som ställt upp o kört både mig o hästen när jag var tonåring. Så jag har väl en hel del o "ge tillbaka" till dagens ungdomar.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 904
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 223
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 889
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag var med om en olycka på jobbet idag. En trafikolycka med en annan person från min arbetsplats bakom ratten. Jag blev chockad...
2
Svar
26
· Visningar
2 724
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023