Skulle ni lånat ut..

Sv: Skulle ni lånat ut..

Va konstigt, alla verkar vara rörande överens om att inte låna ut sin egendom till någon hur som helst.
Kan bara hålla med ;o))

Hej
jag har fått jätte många frågor om att låna ut bil och transport.. Men jag har bestämt mig att säga Nej varje gång. Om dom inte har råd att hyra bil själv, kommer dom inte att ha råd att laga din bil om den går sönder. Sen kommer du att vara utan bil, det kommer att lägga till miltal på din bil och sen slitage... så nej nej nej nej.. låna fan inte ut!

Nope!
För en vän hade jag följt med och kört, och hade föräldrarna (i så fall i egenskap av GODA vänner) frågat så kanske, men ICKE lånat ut bara bilen!

Jag har fått skjuts vid flera tillfällen av goda vänner, då har jag oftast hållt släp, och dom kört m egen bil. Det har varit helt frivilligt från deras sida - jag hade annars hyrt bil.

För det första så ringer man om en sådan sak, man lånar någons telefon om man inte har råd att tanka sin egen mobil.
För det andra, inte en sportmössa att jag lånar ut min bil till en ytlig bekant! Jag hade EVENTUELLT lånat ut den till en mkt nära vän, alt att jag ställt upp och kört själv, men aldrig att någon främmande fått låna den för att köra släp med häst i, never!! Vad som helst kan ju hända, och även om jag har bilen försäkrad så har personen inte råd att tanka sin egen mobil, har hon garanterat inte råd att betala självrisken heller.

Bara att fråga per SMS och inte ringa själv skulle få mig att tvärvägra, ja inte för jag skulle lånat ut bilen ändå under omständigheterna, men från ett "Nej tyvärr" så går det mot "Aldrig i livet".

Jag berättade för min bekant idag att hennes barn kontaktat mig gällande min bil och blev mäkta förvånad då jag fick höra att det var mamman som sagt åt sitt barn att fråga mig :eek:

Ännu mer galet blev det då jag frågade varför inte de lånade ut sin egen bil till barnet istället för att skicka barnet till mig och fick svaret att: "X (hennes man, inte pappa till barnen) gillar inte mina barn så han vill inte låna ut ngt till dem"

Ibland blir man bara helt mållös :crazy:

Eller hur?

Varför står man inte på sig när det gäller sina barn? Vaddå "min man gillar inte mina barn så han lånar inte ut ngt till dem"? Är inte grejorna hälften hennes liksom?

Jag fattar verkligen inte :(

Kanske för att det finns en god anledning att inte låna ut prylar till dem? Och då skickar mamman ungarna vidare till hennes ytliga bekanta för att fråga istället?

Så kan det kanske vara, men jag tycker det är knasigt iaf :(

Jag kan avslöja att jag verkligen bet mig i tungan för att inte säga några väl valda ord om hennes inställning till det hela: "Man kan ju alltid fråga, kan ju inte få mer än ett nej". Iofs...men det betyder en helt del HUR man frågar också..

Jag mötte förresten barnet på en hästtävling förra helgen, då hälsade man inte ens på mig. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag fick höra att mina barn betedde sig ens i närheten av ett sådant beteende :crazy:

Det slutade med att bilen hamnade på verkstad för kamremsbyte...Visst kammremmen var ganska gammal och nött.

Fast du kan väl ändå inte skylla en brusten kamrem på personen som du lånade ut bilen till? Det är ju en försumlighet från din sida att du inte sett till att byta den i tid....såvida inte personen kört flera tusen mil och haft bilen i ett par år. Kamremmen i min bil ska bytas efter 12 000 mil eller 5 år beroende på vilket som inträffar först.

Som svar på ts fråga så hade mitt svar blivit nej under de gällande omständigheterna. Mycket goda vänner hade däremot gärna fått låna min bil mot bensinkostnad.

Men är inte det fruktansvärt respektlöst mot den ytlige bekanta!? Hur kan man som förälder be någon annan låna ut sin BIL till sitt barn som man själv inte litar på?
Nej i dethär fallet tycker ja det är upp till föräldrarna att se till så att hästen (som man tydligen inte tänkt igenom ordentligt) kommer hem ordentligt :mad:

Lite utanför ämnet, men hör ändå ihop. Hur i hela fridens rike kan man ha en man som "inte gillar mina barn" ens i huset???:mad: Den mannen hade jag skickat med huvudet först. Men att sedan tala om det när man frågar om låna bil, inte ha pengar att ladda mobil, inte ha råd att ha kvar hästen...ja allt verkar helt sjukt. Så av den anledningen hade jag absolut sagt nej.

...er bil under dessa förutsättningar?

Barn till en ytlig bekant till familjen (känner inte barnet alls) skickar ett sms där denne frågar:

"Skickar ett sms för jag har inte råd att tanka mobilen så jag kan inte ringa. Jag behöver skjutsa tillbaka en häst (30 mil enkel resa) som jag har lånat men inte har råd att ha. Har fått tag i transport och chaufför, men har ingen bil. Kan jag få låna din?"

Personligen blev jag en smula chockad över fräckheten i frågan. Vem skall köra min bil och vad händer om den går sönder? Vem betalar reparationer? Får jag betalt för slitage/hyra? Förmodligen inte med tanke på att personen ifråga inte ens har råd att ladda telefonen så att denne kan kosta på sig ett personligt samtal för att fråga mig...

Jag meddelade vänligt men bestämt att jag ville inte alls låna ut min bil!

Skulle ni lånat ut?

Aldrig någonsin.

Jag berättade för min bekant idag att hennes barn kontaktat mig gällande min bil och blev mäkta förvånad då jag fick höra att det var mamman som sagt åt sitt barn att fråga mig :eek:

Ännu mer galet blev det då jag frågade varför inte de lånade ut sin egen bil till barnet istället för att skicka barnet till mig och fick svaret att: "X (hennes man, inte pappa till barnen) gillar inte mina barn så han vill inte låna ut ngt till dem"

Ibland blir man bara helt mållös :crazy:

När man träffar någon med barn så får man väl räkna med att dessa "ingår i paketet" så att säga? :crazy:

kl
Jag håller med er andra, aldrig i livet skulle jag låna ut min bil! Man får väl nästan skylla på ungens mamma, som av någon anledning låtit sitt barn låna en häst utan att ha råd, och dessutom inte kan se till att ordna med skjuts. Det är väl i grund och botten på hennes ansvar som hästen är. (antar att barnet är minderårig)

Jobbiga människor!:crazy:

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 904
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 223
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 889
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag var med om en olycka på jobbet idag. En trafikolycka med en annan person från min arbetsplats bakom ratten. Jag blev chockad...
2
Svar
26
· Visningar
2 724
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023