Skulle ni lånat ut..

-Catherine-

Trådstartare
...er bil under dessa förutsättningar?

Barn till en ytlig bekant till familjen (känner inte barnet alls) skickar ett sms där denne frågar:

"Skickar ett sms för jag har inte råd att tanka mobilen så jag kan inte ringa. Jag behöver skjutsa tillbaka en häst (30 mil enkel resa) som jag har lånat men inte har råd att ha. Har fått tag i transport och chaufför, men har ingen bil. Kan jag få låna din?"

Personligen blev jag en smula chockad över fräckheten i frågan. Vem skall köra min bil och vad händer om den går sönder? Vem betalar reparationer? Får jag betalt för slitage/hyra? Förmodligen inte med tanke på att personen ifråga inte ens har råd att ladda telefonen så att denne kan kosta på sig ett personligt samtal för att fråga mig...

Jag meddelade vänligt men bestämt att jag ville inte alls låna ut min bil!

Skulle ni lånat ut?

Sv: Skulle ni lånat ut..

Kort och gott, Nej!
Skulle inte vara så pigg på idén ens om det var en nära vän... 30 mil är långt och mycket kan hända.

:eek: Nej nej och åter NEJ, jag skulle ALDRIG låna ut min bil för något sådant till någon jag inte känner väldigt, väldigt väl!

Beror väll lite på bilen kan jag tänka (även om jag ej har ngn bil).

Däremot kan jag gissa att tjejen ifråga (gissar att det är en tjej) är i en krissituation och drar i alla trådar hon kan tänka sig komma på att dra i.

I den situation du befinner mig i hade jag nog svarat nej, av den anledningen att jag skulle vara rädd för att få tillbaka en bil som inte är uppfylld (bensin) iom den ekonomiska situation hon verkar vara i.

Dock hade jag, om jag var bra vän med föräldrarna, kunnat fråga dom hur de ställer sig till att vara garant för att bensinen blir betald, och sedan erbjudit att köra själv. Dvs om det är goda vänner och inte ytligt bekanta.
Samt under förutsättning att det är vänner som själva brukar vara pålitliga att ställa upp om jag skulle behöva ngn hjälp i framtiden. (vissa människor ger och tar, andra tar och tar och tar... jag hjälper inte den senare gruppen längre, de har sugitnog med energi från mig).

Nej. Om jag hade en bil, hade jag aldrig i livet lånat ut den för en så lång sträcka utan åtminstone ersättning för bensinen (min mors bil drar ca 1,5 liter/mil med lastat släp. Det blir många slantar på 30mil, och bilen ska ju tillbaka hem också...).

Inte en chans. En helt främmande människa? Vem skulle betala soppan hade hon tänkt?

En nära vän eller släkting kanske, men i det här fallet - nope!

Nej!

Jag lånade snällt ut min bil i början av året till en av min mans anställda som bor ca 26 mil från oss och jobbet, för hans bil gick sönder precis när han ska starta.
Det slutade med att bilen hamnade på verkstad för kamremsbyte...Visst kammremmen var ganska gammal och nött.

Men bilen gick som ett arsle när han lämande tillbaka den, han hade inte märkt nå på bilen??!!?? Sen hade han kört bra mycket mer med bilen är bara hem. Hittade senare ölburkar och ciggpaket under sätena när jag städade ur den.

Så jag lånar aldrig mer ut min bil!!

*knycker egen knapp*

Åh så skönt att höra att jag inte är ensam om att vara sparsam med att låna ut bilen :)

Min bil är inte helt ny (2003), men ändå är det ju den enda bil jag har så jag känner mig ruskigt osugen på att riskera att få tillbaka en trasig bil som jag dessutom kanske riskerar att behöva betala reparationerna på ur egen ficka. Dessutom så gäller inte min försäkring om en förare under 25 framför min bil, vilket jag gissar att den tilltänkta föraren med stor risk visar sig att vara då min bekants barn inte är myndig ännu.

Skönt att läsa er andras ståndpunkt i ämnet, då kan jag kasta det dåliga samvetet (om än det var mikroskopiskt) :)

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 904
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 223
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 889
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag var med om en olycka på jobbet idag. En trafikolycka med en annan person från min arbetsplats bakom ratten. Jag blev chockad...
2
Svar
26
· Visningar
2 724
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023