Skuldsatt - vad händer nu?

Sv: Skuldsatt - vad händer nu?

Vaa? Om man hyr en del av en lägenhet/hus, kollar försäkringskassan då upp hyresvärdens inkomst? Det låter helt vansinnigt.

Jo, hon hade haft rätt till bostadsbidrag om inte FK hade bestämt sig för att vännen hon hyrde av var hennes sambo.

Jag läste nog ditt inlägg slarvigt, för jag uppfattade det som att det var den som hade en person inneboende som inte fick bostadsbidraget. Men så var det ju inte. :)

Som inneboende kan man aldrig få bostadsbidrag (annat än i specialfall, som Mynta2 nämner).

Tyvärr har jag ju redan idag skickat in två delgivningskvitton utan bestridande. Tidigare i vår skickade jag in delgivningskvitton men då hade jag betalat så då bifogade jag bestridanden vilket ledde till att ärendena avskrevs. Men nu kommer KFM få kvitto på att jag anser skulden riktig, så vad gäller betalningsanmärkningar så kommer jag definitivt få sådana.

Så - vad gäller betalningsanmärkningar så har jag accepterat att jag kommer få dom. Men att ha betalningsanmärkningar påverkar bara min egna ekonomi, det är en helt annan sak att ha liggande skulder om jag har förstått det rätt.

Så, nej, att ha en betalningsanmärkning men inga skulder kommer inte att påverka min sambo. Teckna abonnemang eller liknande är ju inte han inblandad i.

Nu är jag verkligen inte expert på detta, men jag trodde faktiskt inte att man fick betalningsanmärkningen förrän man har fått ett utslag. Så om du lyckas lösa detta med fordringsägarna innan utslaget kommer, borde du klara dig. Fordringsägarna borde rimligen kunna dra tillbaka sina ärenden ända fram till att det kommer ett utslag. Detta vet KFM, så det är bara att ringa och prata med dem.

Jag hade varit beredd att gå långt för att slippa betalningsanmärkningar. Även om det inte känns aktuellt nu, så kan det absolut komma att gå ut över din sambo. Vad händer t.ex. om ni vill köpa hus eller lägenhet tillsammans? Jag vet inte hur banken ser på en anmärkning, men det är nog inte jättebra att ha i det läget.

Det går att få anmärkning utan förelägganden och utslag. Kfm har en bra hemsida :)

De vill inte ha djur.

Men det är som sagt inte jag som äger eller försäkrar eller är ekonomiskt ansvarig för de. Däremot ligger handhavande och utbildning på mig. Maj 2018 så blir connemaran min på riktigt :)

Ta det lugnt! Kronofogden kan inte ta din sambos grejer. Du har också rätt till en skälig levnadssumma OM du får dina pengar från Försäkringskassan. Ta inte på dig skulden för det här, det kunde varit värre. Många kämpar nu med ekonomin, var glad att du har en sambo och försök njuta av det som är gratis i livet. Solen skiner och fåglarna kvittrar. Ta en promenad i skogen, gärna med en vän!
kram E

Och så blev det en brun ponni också hahah :)

Man lever bättre på löneutmätning än på minimum från soc, det skiljer 3000 för mig där så jag har ungefär samma inkomst som när jag studerade.
Jag ska, när jag mår bättre, jobba extra de helger jag inte har dottern med så får jag några tusen extra :)
Jag har ju fast löneutmätning så de tar ju ett utsatt belopp varje månad, men jag ska alltid ha kvar det belopp de bestämt så ibland har de fått mindre då eftersom jag haft sjukdagar och annat.

Jag kunde ju förhandla fram avbetalning med hälften av bolagen, resten vägrade så skuldrådgivaren i min kommun gick igenom allt och vi beslöt att det bästa var att KFM fick allt, annars hade jag inte haft några pengar kvar att leva av. :)

Det är nackdelen med skuldsanering, blir man sjuk blir det hövligt svårt.

Kfm har desdutom räknat min inkomst 1600kr högre än vad min månadslön är, jag tog nästan all semester i pengar förra året och det straffar sig.

men oj, ja det kan ju bli tokigt. Men ändrar de varje år efter din inkomst sen eller är det fast??

KL

Hej allihopa. Puttar upp min gamla tråd för nu behöver jag lite peppning.. Jag har under hösten betalat några av skulderna som fastställts av KF, har avbetalningsplan hos ett par inkassobolag och fryst CSN. Men "skuld att betala"-breven rasar nu in i alltför snabb takt. Har stuckit huvudet i sanden för jag får såna panikattacker att psykakuten alltid ligger i telefonboken... :(

Jag måste påbörja utmätning av inkomst för att undvika att de kommer hem till mig. Har mått så dåligt över det här och vågar aldrig svara i telefonen om jag inte känner igen numret. Det kommer inga fler förelägganden nu, så skuldhögen är väl "klar" eller vad man nu ska säga.

Jag har extrem telefonfobi så jag sitter här med ett mail skrivet till Kronofogden nu, där jag ber om att få blanketter om inkomstförhållanden hemskickade.

Varför vågar jag inte skicka det? Jag vill ju komma igång med utmätning så jag kan bli fri från detta någon gång, annars kommer jag få en mental kollaps när som helst. Kommer mitt liv vara över nu? :cry:

Du kan om du har e-leg eller BankID fylla i det på deras hemsida.
De kommer inte hem och mäter ut i första taget då du haft så dålig inkomst så du bör inte kunnat dra på dig några lyxartiklar.
Oroa dig inte.
Pm:a om du vill fråga mer.
Jag forsätter att få skuldbrev men med a-kassa på 75% finns inga pengar över.
Jag ska söka skuldsanering inom kort, men då är min skuld större än din :)
Visst är det jobbigt, det jobbigaste är att jag är singel men dejtar, hur ska man framföra detta liksom och när :(

Tiotiotiotio

Senast ändrad av en moderator:

Kan din sambo eller en vän hjälpa dig med att få det gjort som behöver bli gjort? Skriv en punktlista tillsammans med x och ge den till x. X säger sedan till dig vad du ska göra och när det blir gjort. Genom små "uppdrag" så kanske du slipper den nästan dränkande känslan man kan få när man ska tag i allt själv

Ang utmätning och samboförhållande
Utgångspunkten är att var och en i förhållandet bär ansvar för sina egna skulder. Dagens utmätnings regler har dock fått en liten olycklig utformning varpå man i en samborelation i viss mån har ett gemensamt betalningsansvar för den enes skulder (Gregow, utsökningsrätt, s 155 f).

Allt som finns i din ensamma besittning anses som utgångspunkt vara din och bara din egendom UB 4:18. Det kan ex vara din häst som står inhyrd, ett bankfack som bara du har nyckel till, o s v. Säger någon att nä, detta är min egendom så måste denne styrka det.

Allt som finns i din och din sambos gemensamma besittning anses oxå bara vara din egendom 4:19. Det kan vara stereon i lägenheten, bilen på parkeringen, o s v. Så även om egendomen ägs av din sambo så anses den som utgångspunkt vara din.

Här finns det sedan två alternativ 1) din sambo säger att nej dendär är min. I s f måste han styrka det. 2) att din sambo säger att nej dendär äger vi gemensamt. I s f set han göra det sannolikt att det är så.

Att styrka något är svårt. Det är ett högt beviskrav och en klar uppförsbacke. Att göra det sannolikt är betydligt enklare. Men äger ni den gemensamt kan den fortfarande utmätas men din sambo har rätt till hälften av det som flyter in vid en försäljning. Skulle krfm ta hans saker bör han alltså i första hand invända att det är hans egendom och i andra hand att det är er gemensamma.

Genom att det är han som har bevisbördan för att egendomen inte tillhör dig, kan det ge resultatet att hans egendom tas för att betala dina skulder om inte han lyckas motbevisa detta.

Jag har löst det hela vägen till skuldsanering via mail/blanketter.

Har iofs pratat med "min" fogde två gånger men det hade går att göra per mail.

Har du ingen i din närhet som kan hjälpa dig att gå igenom detta nu när du mår så dåligt?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 940
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 038
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 306
Senast: Bison
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 980
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar