Skuldsatt - vad händer nu?

Sv: Skuldsatt - vad händer nu?

*kl

Det tar EVIGHETER från utslag till utmätning. Iaf är min erfarenhet så. Dock kan de du är skyldig när som helst dra tillbaka skulden från KFM, så det är aldrig försent att lägga upp betalningsplaner.

De allra flesta har dessutom hemsidor där man kan lägga upp betalningsplaner om man inte vill prata med någon. Intrum t ex låser räntan från den dagen du börjar betala, så att skulden inte växer mer.

Jag har betydligt större skulder än du men de har inte varit hemma och gjort någon kontroll, ingenting i deras register (eller mina skulder) antyder att det finns någonting av värde att hantera. (Och from nu har jag skuldsanering :D ).

Att man är sambo betyder i princip bara att ni delar på de gemensamma kostnaderna som hyra, el och TV-avgift = du får lite mindre att röra dig med än om du hade varit ensamstående. Om din sambo sen betalar alla mat osv är ingenting de lägger sig i. Så jag förstår inte varför du skulle flytta?! :confused:

Att jag sa att jag kanske skulle flytta var för att jag trodde att det första de gör är att komma hem och ta TV:n, typ ;)

Men om det är som du säger, att det tar lång tid från utslag till utmätning, så kanske jag hinner kontakta inkassobolagen och göra upp med dem internt.

Av din erfarenhet att döma så verkar det som att jag kommer kunna göra det här själv utan att blanda in min stackars sambo :)

Vissa säger att det bästa vore om min sambo tog ett lån åt mig för att rensa upp allt, men jag skulle aldrig vilja fråga honom om det.
Vissa tycker att det låter idiotiskt att inte fråga, men jag föredrar att det hellre tar längre tid och att det är jag som betalar, ingen annan. En hel del av skulderna är ett indirekt resultat av ett maniskt skov, och i mitt tillfrisknande känns det mycket bättre att "städa upp" själv och ta konsekvenserna och känna mig självständig.

Ring de du är skyldig pengar imorgon, så kan ni göra upp planer.

KFM har fått någon form av oförtjänt dåligt rykte, de är ganska lättsamma att ha att göra med.

Har man utmätning och ex behöver gå till tandis, så är det bara att be tandis om ett prisförslag och så får man behålla så att det täcker tandis (alltså när man behöver laga tänder och sånt lite dyrare), behöver man nya glasögon så får man behålla så det täcker för det osv. Bara man pratar med de. Eller ja, det går faktiskt att maila också :D

(Jag AVSKYR att prata i telefon, så jag är själaglad när jag slipper).

Jag väntade nästan en helt år mellan utslag och första utmätning, vilket delvis berodde på att de kollade inkomstuppgifterna mot föregående år och då hade jag i princip inga inkomster = orsaken till att allt hamnade hos KFM.

Nja de flesta av dagens elektronik har ju inget högt marknadsvärde, så risken är nog obefintlig att de ens lägger energi på att värdera dem!

Avvakta, och prata gärna med handläggare, när du får någon. De brukar vara fokuserad på att hjälpa snarare än att stjälpa, så du kan säkert få goda råd den vägen!

Svarar alla:

Det känns verkligen mycket mindre kaotiskt nu :) Imorse hade jag fullskalig panik och tänkte att livet är slut, typ. Tack allihopa, jag känner mig mycket mer peppad nu :)

Och jag är precis som du, lil-sis - har telefonfobi och försöker in i det sista undvika telefonsamtal. Vet inte varför :S är socialt skygg antar jag. Men om det går att maila så tar jag förstås den möjligheten, har lättare att uttrycka mig skriftlig än per telefon :p

Jo jag har själv lite telefonfobi, vet hur det känns!!!!

Fast jag kan lova att det känns bra mycket bättre efteråt;) Eller ja, lova kan jag ju inte, men jag TROR det utifrån MIN erfarenhet!

Detta löser sig! Som andra har sagt: Ring till inkassobolagen och prata med dem. Jag förstår att det är apjobbigt, men man kommer jättelångt med det. Du har ju inte ens särskilt stora skulder relativt sett. Jag förstår att du inte vill dra in din sambo, men om du inte kan lösa det på annat sätt hade jag faktiskt gjort det ändå för att inte få betalningsanmärkning. Det är verkligen inte kul och kommer att gå ut över honom ändå om ni bor ihop, eftersom du kommer att ha svårt att teckna olika abbonnemang etc.

Tyvärr har jag ju redan idag skickat in två delgivningskvitton utan bestridande. Tidigare i vår skickade jag in delgivningskvitton men då hade jag betalat så då bifogade jag bestridanden vilket ledde till att ärendena avskrevs. Men nu kommer KFM få kvitto på att jag anser skulden riktig, så vad gäller betalningsanmärkningar så kommer jag definitivt få sådana.

Så - vad gäller betalningsanmärkningar så har jag accepterat att jag kommer få dom. Men att ha betalningsanmärkningar påverkar bara min egna ekonomi, det är en helt annan sak att ha liggande skulder om jag har förstått det rätt.

Så, nej, att ha en betalningsanmärkning men inga skulder kommer inte att påverka min sambo. Teckna abonnemang eller liknande är ju inte han inblandad i.

KL

Som andra har sagt tidigare:

1/ Kontakta dem som Du är skyldig pengar. Förklara läget, att Du är sjukskriven och har en tvist med försäkringskassan så att Du inte fått ersättning under fem månader (om jag kommer ihåg rätt från inledningen).

2/ Vänta med att skicka in delgivningskvittona tills Du har kontaktat alla företag Du är skyldig.

3/ Försök få de som Du är skyldig pengar att dra tillbaka från kfm

4/ genom att göra upp antingen om anstånd eller en rimlig avbetalningsplan.
Då har Du även detta som en grund Du kan skriva på delgivningskvittona.

5/ Tag kontakt med kommunen och få hjälp med hur Du skall hantera detta fortsättningsvis.

--

Jag har ingen erfarenhet av socialtjänsten men om man inte får ersättning som man skall ha har man då inte rätt till försörjningsstöd?

Lycka till!

Men det här med sambo - de kan ju inte bara utgå från att han är min sambo bara för att vi bor på samma adress och därmed dra in honom? Vi har som sagt inget samboavtal så det känns konstigt att de drar in honom när jag lika gärna kan vara inneboende hos honom.
Nu har du redan fått lite bra svar i tråden, men du måste skilja på äpplen och päron.

Sambos är man ifall man lever under äktenskapsliknande förhållanden, dvs sover i samma säng, köper in mat för gemensamt bruk, osv.

Ett samboavtal är som ett äktenskapsförord, fast för sambos. Sambolagen är vad vi kallar för dispositiv, dvs den går att avtala bort så att den inte gäller. Då skriver man ett samboavtal som antingen avtalar bort hela sambolagen, bara vissa delar, eller vad man nu vill göra beroende på vad man har för egendom. Det vanligaste när det kommer till samboavtal är att man avtalar bort rätten till kontraktet på bostaden, dvs om en bostad är införskaffad för gemensamt bruk så är den enligt lagen samboegendom och ska delas på vid en separation. I många fall är det så att en av parterna har bytt till sig en större lägenhet, och vill inte vara med om att förlora ett första hands kontrakt bara för att de blivit sambos. Ett samboavtal är alltså inget avtal om att man är sambos, det är ett avtal vad som händer när man inte är sambos längre.

Vad gäller hans ekonomi och saker så kommer KFM inte att bry sig så mycket om det. Ifall de av någon anledning gör det ändå så ifrågasätter ni varför de frågar. Och faktiskt, när man har med myndigheter att göra så måste man ibland ha lite ryggrad och stå på sig och hävda sin rätt. Din sambo ska inte betala någonting för dina skulder enligt lagen. Elektroniken och vad han nu har torde han väl ha kvitton på att han har köpt. Om de är köpta på kort så får ni skriva ut kontoutdragen så att han bevisar att han köpt dem ifall KFM vill ta dem i anspråk, men det är lååångt tills dess.

För att inte hamna i större knipa än vad du redan sitter i hade jag inte bara brytt mig om att prata med de jag är skyldig pengar, jag hade gjort allting i min makt för att jag skulle få mer pengar. Så istället för att lägga massor med tid på de som du är skyldig pengar, lägg tid på de som är skyldig dig pengar! Var på FK varje dag tills du får ett ordentligt beslut. När du fått ett ordentligt beslut överklagar du det så långt det bara går.

Har du någon som hjälper dig med tvisten med försäkringskassan? Hur långt har ni kommit? Vad är det du väntar på just nu?

Samma sak gäller för inneboende. Man räknar ju med att den extra person som bor där betalar för sig. Med en person till som delade på hyran så kom hon sannolikt inte upp till normen för bostadsbidrag.

Vaa? Om man hyr en del av en lägenhet/hus, kollar försäkringskassan då upp hyresvärdens inkomst? Det låter helt vansinnigt.

Jo, hon hade haft rätt till bostadsbidrag om inte FK hade bestämt sig för att vännen hon hyrde av var hennes sambo.

Man kan inte få bostadsbidrag om man är inneboende. Enda gången man kan få det är om man har barn och är inneboende, och då i form av särskillt bidrag. Det är riksdagen som bestämt detta och så har det vart så länge jag kan minnas.

Förlåt om jag frågar, men skaffade inte du nyss en till häst? Kan man få skuldsanering samtidigt som man äger en eller fler hästar och dessutom köper nya?

Frågar av rent intresse, så hoppas att du inte tar illa upp.

Vissa säger att det bästa vore om min sambo tog ett lån åt mig för att rensa upp allt, men jag skulle aldrig vilja fråga honom om det.
Vissa tycker att det låter idiotiskt att inte fråga, men jag föredrar att det hellre tar längre tid och att det är jag som betalar, ingen annan. En hel del av skulderna är ett indirekt resultat av ett maniskt skov, och i mitt tillfrisknande känns det mycket bättre att "städa upp" själv och ta konsekvenserna och känna mig självständig.

Jag hade gått på det här kortet. Hur VI skulle lösa detta bekymmer. Sedan när den akuta branden är släckt börjat betala tillbaka.

Lever man som sambos så är iaf jag av den åsikten att då har man som ambition att fortsätta livet ihop. Ett team. Team hjälper varandra.

Fast om vi vänder på historien då. Det har tidigare dykt upp trådar där någon har en sambo med skulder. Aldrig att någon skulle rekommendera trådskrivaren att ta lån för att hjälpa sin sambo. Tvärtom.

Jag är böjd att hålla med i det här fallet. Att i alla fall fråga sambon, som ju har en vettig inkomst.

Det kommer att bli gigantiskt mycket billigare för TS att betala av ett vanligt lån, hellre än att behöva betala av till KFM. Det kommer gå väldigt mycket snabbare att bli skuldfri (bli av med lånet) än att vara klar med KFM. Det kommer också att underlätta livet både för TS och sambon, att slippa ha KFM inbjuden in tillvaron (för de har rätt att rota rätt mycket).

Lägg till att slippa magsår över att vara i deras register och få krupp när brevlådan ska vittjas - det kan vara värt frågan till sambon. MEN då är det viktigt att veta att verkligen alla skulder är under kontroll, så det inte dyker upp lika mycket om en månad igen.

Det beror på om hästarna anses betinga något värde.
En travhäst som drar in multum är de ju intresserade av men inte en sällskapshäst.
De vill ha kontanter eller sådant som snabbt går att omsätta till kontanter.

*Vet säkert*

Under skuldsanering så är man friare att göra litet som man vill bara man betalar skulderna, än vad man är under utmätning.

Senast ändrad:

Själva hästen är nog inte så intressant, i alla fall inte för utmätning. Det kan ju dock vara svårt att få råd med att hålla den efter en saftig löneutmätning.

Sedan kan man ju alltid spekulera i hur genomtänkt det är att ta på sig ett så långtgående ekonomiskt ansvar som en häst, när man vet med sig att privatekonomin är på fallrepet.

Det beror ju på vad man har för möjligheter.
Fodervärd är ju en.
Eller som lil-sis som har en hyresbostad där stallplatser och bete ingår. (Hos mig)
Då så kostar inte en ponny mycket att ha.

Nåja, i min värld kostar en häst rätt mycket mer än bara stallplatsen. Det är utrustning, snabba cash vid sjukdom etc. Det är helt enkelt inte gratis att ha häst, även om vissa saker ingår i hyra etc.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 940
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 038
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 306
Senast: Bison
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 980
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar