Sv: Skuldsatt - vad händer nu?
Att jag sa att jag kanske skulle flytta var för att jag trodde att det första de gör är att komma hem och ta TV:n, typ
Men om det är som du säger, att det tar lång tid från utslag till utmätning, så kanske jag hinner kontakta inkassobolagen och göra upp med dem internt.
Av din erfarenhet att döma så verkar det som att jag kommer kunna göra det här själv utan att blanda in min stackars sambo
Vissa säger att det bästa vore om min sambo tog ett lån åt mig för att rensa upp allt, men jag skulle aldrig vilja fråga honom om det.
Vissa tycker att det låter idiotiskt att inte fråga, men jag föredrar att det hellre tar längre tid och att det är jag som betalar, ingen annan. En hel del av skulderna är ett indirekt resultat av ett maniskt skov, och i mitt tillfrisknande känns det mycket bättre att "städa upp" själv och ta konsekvenserna och känna mig självständig.
*kl
Det tar EVIGHETER från utslag till utmätning. Iaf är min erfarenhet så. Dock kan de du är skyldig när som helst dra tillbaka skulden från KFM, så det är aldrig försent att lägga upp betalningsplaner.
De allra flesta har dessutom hemsidor där man kan lägga upp betalningsplaner om man inte vill prata med någon. Intrum t ex låser räntan från den dagen du börjar betala, så att skulden inte växer mer.
Jag har betydligt större skulder än du men de har inte varit hemma och gjort någon kontroll, ingenting i deras register (eller mina skulder) antyder att det finns någonting av värde att hantera. (Och from nu har jag skuldsanering ).
Att man är sambo betyder i princip bara att ni delar på de gemensamma kostnaderna som hyra, el och TV-avgift = du får lite mindre att röra dig med än om du hade varit ensamstående. Om din sambo sen betalar alla mat osv är ingenting de lägger sig i. Så jag förstår inte varför du skulle flytta?!
Att jag sa att jag kanske skulle flytta var för att jag trodde att det första de gör är att komma hem och ta TV:n, typ
Men om det är som du säger, att det tar lång tid från utslag till utmätning, så kanske jag hinner kontakta inkassobolagen och göra upp med dem internt.
Av din erfarenhet att döma så verkar det som att jag kommer kunna göra det här själv utan att blanda in min stackars sambo
Vissa säger att det bästa vore om min sambo tog ett lån åt mig för att rensa upp allt, men jag skulle aldrig vilja fråga honom om det.
Vissa tycker att det låter idiotiskt att inte fråga, men jag föredrar att det hellre tar längre tid och att det är jag som betalar, ingen annan. En hel del av skulderna är ett indirekt resultat av ett maniskt skov, och i mitt tillfrisknande känns det mycket bättre att "städa upp" själv och ta konsekvenserna och känna mig självständig.