Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man bevisar man äger något genom kvitto. Kan man inte bevisa vem saken tillhör, så kan dom ta din sambos saker eftersom det finns i eran gemensamma bostad. MEN, dom utmäter ju inte vad som helst.
finns något som heter sambolagen.
Om ni är skrivna på samma adress så är ni sambos. Vet inte så mycket mer om det men någon annan kanske har bättre koll
Egendomen ska tillhöra dig. Om den finns i din besittning (dvs. vanligen i din bostad) förutsätter vi att du äger den om du inte kan bevisa något annat. Om egendomen finns på andra ställen måste vi bevisa att den är din.
Om du är gift eller sammanboende kommer vi att ta hänsyn till din partners inkomster och vissa utgifter. På så sätt kan din löneutmätning påverka din partner men löneutmätning kan aldrig ske i din partners inkomst för dina skulder.
/kronofogdemyndigheten
läs det som citerades ovanSka kontakta rådgivare på kommunen. Men det här med sambo - de kan ju inte bara utgå från att han är min sambo bara för att vi bor på samma adress och därmed dra in honom? Vi har som sagt inget samboavtal så det känns konstigt att de drar in honom när jag lika gärna kan vara inneboende hos honom.
Definitionen är lite vag. Det räcker inte att vara skriven på samma adress, utan det handlar också om att relationen ska vara av "äktenskapsliknande karaktär", typ. Om man ser sig som sambos och utåt bland vänner och släktingar säger sig vara sambos, så är man sambos, ungefär.
Men hur avgörs det? Hade en bekant som hyrde in sig i en väns lägenhet. Hon pluggade och sökte bostadsbidrag (tror jag det var) men kunde inte få det för att hon ansågs vara sambo med sin vän. Trots att vännen var man och denna tjej var homosexuell och hade en flickvän...
Krasst är det ju helt enkelt så att om TS och hennes sambo inte vill ha de ömseisidiga förpliktelser som juridiskt följer av att man är sambo, så kan de flytta isär. Att sambolagen existerar bör ju inte komma som en chock för någon.
Samma sak gäller för inneboende. Man räknar ju med att den extra person som bor där betalar för sig. Med en person till som delade på hyran så kom hon sannolikt inte upp till normen för bostadsbidrag.
Visst är det så. Men det känns väldigt förlegat. Kompisar som bor ihop då? Om man bor hos sina föräldrar?
I min naiva värld trodde jag att juridiska förpliktelser bara kom vid äktenskap/partnerskap.
De har väl ingen rätt att fråga ut mig om mitt privatliv om de inte har bevis?
Fast varför försöka "komma undan" genom att ljuga?
Är det inte bättre att försöka bli av med skulderna så fort som möjligt? Med höga räntor stiger de snabbt och det blir bara svårare att komma ikapp + att betalningsanmärkningarna håller i sig ännu längre...
Men det du skriver är alltså att sambolagen har kommit som en chock för dig. Du kände inte till att det har juridiska konsekvenser att vara sambo?
Det enda jag kan tänka mig då är att de frågar om vi är sambos. Då svarar jag självfallet nej. De har väl ingen rätt att fråga ut mig om mitt privatliv om de inte har bevis?
jag trodde att det juridiska ansvaret kom först när man hade skrivit samboavtal.
Frågan är ju hur mycket han tjänar? Hur stora skulderna är? Kan ni komma överens om att du betalar tillbaka det som ev faller honom till last?
Dom lär knappast beslagta saker OM du kan betala lite varje månad. Risken om du flyttar är ju just att du inte kan betala något alls och att skulden då bara växer....
Skatteåterbäring går ju direkt till KFM t ex, om du nå får någon