Skuldsatt - vad händer nu?

Sv: Skuldsatt - vad händer nu?

finns något som heter sambolagen.
Om ni är skrivna på samma adress så är ni sambos. Vet inte så mycket mer om det men någon annan kanske har bättre koll

Man bevisar man äger något genom kvitto. Kan man inte bevisa vem saken tillhör, så kan dom ta din sambos saker eftersom det finns i eran gemensamma bostad. MEN, dom utmäter ju inte vad som helst.

Är det inte också så att saker som sambos införskaffar för gemensamt bruk anses vara bådas, alldeles oavsett vem som har betalat?

finns något som heter sambolagen.
Om ni är skrivna på samma adress så är ni sambos. Vet inte så mycket mer om det men någon annan kanske har bättre koll

Definitionen är lite vag. Det räcker inte att vara skriven på samma adress, utan det handlar också om att relationen ska vara av "äktenskapsliknande karaktär", typ. Om man ser sig som sambos och utåt bland vänner och släktingar säger sig vara sambos, så är man sambos, ungefär.

Sambos är ömsesidigt försörjningsskyldiga, så tex kan den ena inte få socialbidrag eller bostadsbidrag om den andra tjänar "för mycket".

Krasst är det ju helt enkelt så att om TS och hennes sambo inte vill ha de ömseisidiga förpliktelser som juridiskt följer av att man är sambo, så kan de flytta isär. Att sambolagen existerar bör ju inte komma som en chock för någon.

Egendomen ska tillhöra dig. Om den finns i din besittning (dvs. vanligen i din bostad) förutsätter vi att du äger den om du inte kan bevisa något annat. Om egendomen finns på andra ställen måste vi bevisa att den är din.

Om du är gift eller sammanboende kommer vi att ta hänsyn till din partners inkomster och vissa utgifter. På så sätt kan din löneutmätning påverka din partner men löneutmätning kan aldrig ske i din partners inkomst för dina skulder.

/kronofogdemyndigheten

Ska kontakta rådgivare på kommunen. Men det här med sambo - de kan ju inte bara utgå från att han är min sambo bara för att vi bor på samma adress och därmed dra in honom? Vi har som sagt inget samboavtal så det känns konstigt att de drar in honom när jag lika gärna kan vara inneboende hos honom.
läs det som citerades ovan
Kan ni plocka fram kvitton som styrker att prylarna är din sambos så är det lugnt. Om inte så anser de att det är utmätningsbart.

Men kanske kan du få anstånd eftersom din ekonomiska situation beror på diskussioner med försäkringskassan?

Definitionen är lite vag. Det räcker inte att vara skriven på samma adress, utan det handlar också om att relationen ska vara av "äktenskapsliknande karaktär", typ. Om man ser sig som sambos och utåt bland vänner och släktingar säger sig vara sambos, så är man sambos, ungefär.

Men hur avgörs det? Hade en bekant som hyrde in sig i en väns lägenhet. Hon pluggade och sökte bostadsbidrag (tror jag det var) men kunde inte få det för att hon ansågs vara sambo med sin vän. Trots att vännen var man och denna tjej var homosexuell och hade en flickvän...

Men hur avgörs det? Hade en bekant som hyrde in sig i en väns lägenhet. Hon pluggade och sökte bostadsbidrag (tror jag det var) men kunde inte få det för att hon ansågs vara sambo med sin vän. Trots att vännen var man och denna tjej var homosexuell och hade en flickvän...

Samma sak gäller för inneboende. Man räknar ju med att den extra person som bor där betalar för sig. Med en person till som delade på hyran så kom hon sannolikt inte upp till normen för bostadsbidrag.

Krasst är det ju helt enkelt så att om TS och hennes sambo inte vill ha de ömseisidiga förpliktelser som juridiskt följer av att man är sambo, så kan de flytta isär. Att sambolagen existerar bör ju inte komma som en chock för någon.

Visst är det så. Men det känns väldigt förlegat. Kompisar som bor ihop då? Om man bor hos sina föräldrar? Olika former av sammanboende är ju vanligt även om man inte är ett kärlekspar. I min naiva värld trodde jag att juridiska förpliktelser bara kom vid äktenskap/partnerskap. Bara för att jag bor i samma lägenhet som någon kan de väl inte automatiskt räkna med att vi är sambos?

Det enda jag kan tänka mig då är att de frågar om vi är sambos. Då svarar jag självfallet nej. De har väl ingen rätt att fråga ut mig om mitt privatliv om de inte har bevis?

KL resten av tråden:

Om jag har förstått det rätt finns det möjligheter för mig att hålla mina skulder hos mig genom att kontakta fordringsägare och göra en avbetalningsplan? (Inga av skulderna är allmänna). Om det finns en betalningsplan kan de väl inte komma hem till mig för utmätning?

Hur lång tid tar det från utslag till utmätning? Vad är första åtgärden?

Samma sak gäller för inneboende. Man räknar ju med att den extra person som bor där betalar för sig. Med en person till som delade på hyran så kom hon sannolikt inte upp till normen för bostadsbidrag.

Bostadsbidrag eller socialbidrag skulle jag inte söka eftersom man då måste visa upp ett giltigt hyreskontrakt. Men om jag bara var inneboende hos en person jag knappt känner, då skulle det ju vara helt absurt att KF kollar upp även dennes inkomst och egendom. Det var lite så jag menade.

Fast varför försöka "komma undan" genom att ljuga?:confused:

Är det inte bättre att försöka bli av med skulderna så fort som möjligt? Med höga räntor stiger de snabbt och det blir bara svårare att komma ikapp + att betalningsanmärkningarna håller i sig ännu längre...

Visst är det så. Men det känns väldigt förlegat. Kompisar som bor ihop då? Om man bor hos sina föräldrar?

I min naiva värld trodde jag att juridiska förpliktelser bara kom vid äktenskap/partnerskap.

De har väl ingen rätt att fråga ut mig om mitt privatliv om de inte har bevis?

Nu är ju inte det ditt bekymmer, noga räknat, eftersom du inte bor ihop med en kompis.

Förlegat är väl det minsta det är, tvärtom handlar ju sambolagen om att många lever som gifta men inte gifter sig, och att det behövs lite lagstiftning kring det, precis som kring äktenskapet. Om man bor hos sina föräldrar, verkar det ju långsökt att det handlar om samboskap - incest vore väl en bättre beskrivning.

Jag vet inte hur de gör då de kollar om man är sambo eller kompisar. Men det är ju du som har missat ekonomiska åtaganden, så det verkar ju inte orimligt att myndigheter då har befogenheter gentemot dig som de annars inte hade haft. (Jag har bara haft det problemet då det gällt bostadsbidrag. Jag var sambo med en tjej, men bidraget räknades som om hon var inneboende, vilket var mindre fördelaktigt. Men när jag ringde och sa att vi var sambo, vilket vi alltså var, så funkade det.)

Men det du skriver är alltså att sambolagen har kommit som en chock för dig. Du kände inte till att det har juridiska konsekvenser att vara sambo?

Fast varför försöka "komma undan" genom att ljuga?:confused:

Är det inte bättre att försöka bli av med skulderna så fort som möjligt? Med höga räntor stiger de snabbt och det blir bara svårare att komma ikapp + att betalningsanmärkningarna håller i sig ännu längre...

Jag vill inte komma undan skulderna, jag vill undvika att min sambo dras ner i det hela eftersom han ju inte är ansvarig för det här, så då känns det fel att hans ekonomi ska lida bara för att min gör det.

Jag är väldigt angelägen om att betala så fort som möjligt, men jag vill att det är jag som ska betala, inte min sambo.

Men det du skriver är alltså att sambolagen har kommit som en chock för dig. Du kände inte till att det har juridiska konsekvenser att vara sambo?

Jag hade fått det om bakfoten - jag trodde att det juridiska ansvaret kom först när man hade skrivit samboavtal. Inte som en chock alltså, men jag hade missuppfattat.

Det enda jag kan tänka mig då är att de frågar om vi är sambos. Då svarar jag självfallet nej. De har väl ingen rätt att fråga ut mig om mitt privatliv om de inte har bevis?

Fast ni är ju sambos och då ska du självfallet säga att du är det. Och jo, Kronofogden har rätt att undersöka om den du bor hos är är en person som du varaktigt lever med. Säger du att du hyr ett rum så kan de kräva att få se ett kontrakt. De kan undersöka om ni verkar ha gemensam ekonomi osv.

Nu har vi inte gemensam ekonomi. Men okej, jag förstår.

jag trodde att det juridiska ansvaret kom först när man hade skrivit samboavtal.

Samboavtal upprättar man väl om man i händelse av separation vill fördela tillgångarna på annat sätt än vad sambolagen föreskriver. Det är alltså ett sätt att inbördes avtala bort sambolagen. Men du kan inte avtala bort sambolagen i relation till samhället och myndigheterna.

Okej, då förstår jag. Som det känns nu verkar det som att det enda alternativet jag har är att flytta.. :(

Frågan är ju hur mycket han tjänar? Hur stora skulderna är? Kan ni komma överens om att du betalar tillbaka det som ev faller honom till last?

Dom lär knappast beslagta saker OM du kan betala lite varje månad. Risken om du flyttar är ju just att du inte kan betala något alls och att skulden då bara växer....

Skatteåterbäring går ju direkt till KFM t ex, om du nå får någon

Frågan är ju hur mycket han tjänar? Hur stora skulderna är? Kan ni komma överens om att du betalar tillbaka det som ev faller honom till last?

Dom lär knappast beslagta saker OM du kan betala lite varje månad. Risken om du flyttar är ju just att du inte kan betala något alls och att skulden då bara växer....

Skatteåterbäring går ju direkt till KFM t ex, om du nå får någon

Han tjänar ca 25 tusen efter skatt. Mina skulder uppgår uppskattningsvis till 40-50 000, men som sagt, räntorna tickar på.

Skatteåterbäringen räknar jag med att de tar, och även om utslaget inte hinner komma innan återbäringen så kommer jag ju ändå att ge den till dem när den kommer.

Men som du säger: om jag betalar en summa varje månad ur egen ficka och visar god betalningsvilja och att jag är angelägen om att göra rätt så kanske en utmätning i hemmet inte är det första de tar till. Ska höra med dem under morgondagen och se hur tidslinjerna ser ut.

*kl

Det tar EVIGHETER från utslag till utmätning. Iaf är min erfarenhet så. Dock kan de du är skyldig när som helst dra tillbaka skulden från KFM, så det är aldrig försent att lägga upp betalningsplaner.

De allra flesta har dessutom hemsidor där man kan lägga upp betalningsplaner om man inte vill prata med någon. Intrum t ex låser räntan från den dagen du börjar betala, så att skulden inte växer mer.

Jag har betydligt större skulder än du men de har inte varit hemma och gjort någon kontroll, ingenting i deras register (eller mina skulder) antyder att det finns någonting av värde att hantera. (Och from nu har jag skuldsanering :D ).

Att man är sambo betyder i princip bara att ni delar på de gemensamma kostnaderna som hyra, el och TV-avgift = du får lite mindre att röra dig med än om du hade varit ensamstående. Om din sambo sen betalar alla mat osv är ingenting de lägger sig i. Så jag förstår inte varför du skulle flytta?! :confused:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 940
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 038
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 306
Senast: Bison
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 980
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar