Skuldsatt - vad händer nu?

pank

Trådstartare
Anonymt nick.

Jaha. Då gick det inte tillslut. Har haft en ekonomisk kris sedan 8 månader tillbaka pga olika omständigheter. Har lyckats stävja några, men nu har det kommit ikapp mig.

Jag har idag postat två delgivningskvitton utan bestridande. Jag är helt pank, sjukskriven med en pågående tvist med Försäkringskassan som inte har betalat ut något på 5 månader. Jag är säker på att fler förelägganden är på väg, och jag kommer helt enkelt inte hinna få ihop pengar och betala innan tidsfristen har gått ut.

Jag har inte haft skulder hos Kronofogden förut och vet inte vad som händer nu. Jag bor hos min sambo - men jag äger ingenting i vårt hem, förutom en kaffebryggare och kläder. Men nu har jag läst att de utmäter även hans grejer och hans lön? Jag tycker det låter helt bisarrt eftersom vi inte ens har delad ekonomi och jag vill inte att han ska dras ner i min skit som jag är ansvarig för.

Måste vi flytta isär nu? Hur kommer mitt liv se ut?

Sv: Skuldsatt - vad händer nu?

Egendomen ska tillhöra dig. Om den finns i din besittning (dvs. vanligen i din bostad) förutsätter vi att du äger den om du inte kan bevisa något annat. Om egendomen finns på andra ställen måste vi bevisa att den är din.

Om du är gift eller sammanboende kommer vi att ta hänsyn till din partners inkomster och vissa utgifter. På så sätt kan din löneutmätning påverka din partner men löneutmätning kan aldrig ske i din partners inkomst för dina skulder.

/kronofogdemyndigheten

Egendomen ska tillhöra dig. Om den finns i din besittning (dvs. vanligen i din bostad) förutsätter vi att du äger den om du inte kan bevisa något annat. Om egendomen finns på andra ställen måste vi bevisa att den är din.

Om du är gift eller sammanboende kommer vi att ta hänsyn till din partners inkomster och vissa utgifter. På så sätt kan din löneutmätning påverka din partner men löneutmätning kan aldrig ske i din partners inkomst för dina skulder.

/kronofogdemyndigheten

Tack! Men hur bevisar jag att alla teknikprylar här hemma inte är mina? Sen är det ju inte min bostad heller, i princip kan man säga att jag är inneboende hos honom.

Löneutmätning: mäter de ut även ersättning från Försäkringskassan?

Ring KFM. Du har säkert namnet på din handläggare, ta ett snack med denne innan det går längre. Obehagligt samtal, men det är bättre att du tar tjuren vid hornen och ställer alla frågor till den som faktiskt kan svara.

Ja, de utmäter även ersättning från FK.

Jag har ingen handläggare, har inte fått utslag ännu. Håller just nu bara på att försöka smälta allt det här :( Tänkte om det kanske fanns fler här i liknande situation som kan berätta hur de lever.

de mäter i första hand ut inkomsten, finns ingen och du anses haft god inkomst tidigare år och därmed kanske äger nåt av värde kan de komma hem.
De gjorde aldrig det hos mig eftersom som student ansågs jag inte ha kunnat köpa nåt av värde och min inkomst var ju inte nåt att hänga i julgranen. Så de väntade in att jag skulle börja tjäna pengar att utmäta.
Som ensamstående får jag behålla lite över 13 000 kr efter utmätning inklusive barnbidraget.
Men det är beroende på hyra och sånt.
Skatteåterbäringen ser jag inte röken av :)

Sen kan man ju bli less på en del kronofogdar som ändå frågar om jag är RIKTIGT säker på att jag inte äger aktier eller sommarstuga eller nåt.
Jo jag har den i bakfickan.. de gör ju en check en eller två gånger om året och skulle jag ramla över tillräckligt med pengar skulle jag stå hos dem när de öppnade för att betala.. Så det så

Ok. Jag var student innan jag blev sjukskriven, jobbade extra men det var ingen inkomst heller att tala om.

Så de kom inte hem till dig alltså? Tycker det är konstigt hur KF kan "se" att man har en sambo när man inte har några officiella uppgifter på det, vi är ju inte gifta eller någonting.

och nej de kom inte hem eftersom det inte fanns nåt som tydde på att jag ägde nåt av värde

Så de kollar om det bor någon annan på samma adress som jag?

Nej, i mitt fall finns det ju inte heller något som tyder på att jag äger något värdefullt. Student 3 år, och nu sjukskriven. Men om de misstänker att jag har en sambo så blir det väl något annat. Men det känns ju ändå konstigt. Vad de anbelangar kan jag väl lika gärna vara lesbisk och bara vara inneboende hos honom, liksom?

Det du måste göra är att kontakta kommunens budgetrådgivare/skuldsanerare. De är gratis och finns på tex kommunhus eller inom socialförv. Söker dem via kommunens växel. Du kan själv kontakta varje person - företag du är skyldig pengar och be om anstånd eller lägre betalning per månad. Du skall inte betala mer än förbehållsbeloppet, slå det aktuella beloppet på nätet från Skattemyndigheten. ( det som en person måste ha kvar samt bostadskostnaden per månad). Man lägger upp en betalningsplan tex med hjälp av budgetrådgivaren (men de har ofta kö) och KFM som oftast är helt okey att ha att göra med så prata med dem. Man kan ALLTID lägga upp betalningsplaner men de måste vara realistiska, lagliga samt likvärdiga för alla långivare, man betalar till alla den delsumma som är möjlig varje månad. Och ja, din sambo kommer att räknas in i det hela.

När man mäter ut lön, så får man behålla ett visst belopp för sin överlevnad. Det kallas förbehållsbelopp. Det skall täcka dina allmänna levnadskostnader samt din bostadskostnad. Normalbeloppet för sambos/makar är 7736:- + hyra. Som ensamstående är normalbeloppet 4683:- + hyra. Har man barn så läggs det till 2485.-/per barn från 0-6 år och 2860:- per barn från 7 års ålder.

Man kan söka anstånd med löneutmätning pga vissa omständigheter..tex sjukdom, olycksfall.

Senast ändrad:

Fast avbetalningsplan via KFM finns inte längre utan då får du prata med varje långivare för sig, vilket är svårt när man inte vet när man får pengar.
KFM utmäter och fördelar bara det de får in

Men det är ju möjligt att hon själv helt enkelt inte har några inkomster att mäta ut. Hennes förbehållsbelopp samt halva hyran blir förmodligen en del. Det som ev. finns därutöver utmäts men är det fler hon är skyldig pengar skall var och en få en del. KFM skall kunna förklara det för henne men budgetrådgivare är lättare att ha att göra med - så fort som möjligt skall hon kontakta dem. Sedan blir det ju så att sambos inkomster kommer att räknas in.

Men det känns ju ändå konstigt. Vad de anbelangar kan jag väl lika gärna vara lesbisk och bara vara inneboende hos honom, liksom?

Om så är fallet kan du ju säga till dem att du är lesbisk och att du bor hos din kompis. Det vore troligen inte det konstigaste de har hört talas om. Det är ju ganska enkelt att göra troligt om två personer som bor ihop är ett par eller om det snarare handlar om en hyresvärd och en inneboende.

Jo det gör det, fast det beror på vad du har för skuld. Är det allmänna skulder som: tv-avgift, trängselskatt, underhåll mm är det kronofogden man ska vända sig till. enskilda skulder vänder man sig till resp företag. Kronofogden kan även i allmänna skulder ge uppskov.

Man bevisar man äger något genom kvitto. Kan man inte bevisa vem saken tillhör, så kan dom ta din sambos saker eftersom det finns i eran gemensamma bostad. MEN, dom utmäter ju inte vad som helst.

Och ja, din sambo kommer att räknas in i det hela.

Ska kontakta rådgivare på kommunen. Men det här med sambo - de kan ju inte bara utgå från att han är min sambo bara för att vi bor på samma adress och därmed dra in honom? Vi har som sagt inget samboavtal så det känns konstigt att de drar in honom när jag lika gärna kan vara inneboende hos honom.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 940
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 038
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 306
Senast: Bison
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 980
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar