Ja, det var ju det jag skrev.Ja det är stor skillnad på våldsbrott och att ha skulder, bland annat på grund av att det ena är brottsligt och det andra inte är det.
Jag jämför en rättvis rättsprocess med en process där ett företag kan påstå vad som helst i princip och det blir ditt ansvar att bestrida och bevisa motsatsen. När en skuld har växt sig så stor att man rimligtvis inte ens kan betala av på själva grundskulden längre (vilket alltså enligt KFM är vanligt enligt vad jag citerade för några inlägg sedan) så tycker jag att man ska kunna visa att privatpersonen faktiskt gjort något "fel" som står i proportion till "straffet". Med straffet menar jag här att skulden växer sig så stor att du aldrig kan betala på själva grundskulden pga alla räntor och avgifter.
Konsekvenserna (utmätning) av att inte kunna betala sina skulder är inte ett straff annat än i bildlig bemärkelse. Det finns väldigt många saker som människor gör som leder till ohyggliga konsekvenser för dem och där priset (både bildligt och bokstavligt) kan bli väldigt högt. Trots detta så kan inte dessa konsekvenser ses som "straff" i bokstavlig bemärkelse.
Möjligheten till skuldsanering för motiverade personer i de fall som skulderna är övermäktiga och inte kan hanteras inom överskådlig framtid. Att det sedan skulle kunna fungera bättre (finnas mer resurser) är en annan sak - men utmätning är fortfarande inte något straff.
Jag förstår inte riktigt varför så många anser att det är så naturligt att skulder ska kunna växa så otroligt mycket som de kan idag.
Det är det väl inte någon som har sagt. Ockerräntor är ju egentligen förbjudet, och här borde rättssamhället agera mer. Dock är ju ofta problemet skulder i plural - att folk tar nya lån för att kunna betala gamla. Då blir ju räntekostnaderna sammantaget mycket höga, vilket ställer till det.
När det gäller termen uppsåt så har du faktiskt missförstått vad den betyder.
Nej, jag har inte missförstått. Jag utgick från att du i din liknelse avsåg avsiktsuppsåt eller åtminstone likgiltighetsuppsåt eftersom det är väldigt svårt att få skulder utan att att vidta en aktiv/medveten handling.
Samtliga övriga brott i brottsbaken kräver dock att du begick den brottsliga handlingen med uppsåt.
I fallet vållande till annans död så måste du alltså begå en handling med uppsåt, som leder till att någon dör. Du behöver alltså inte veta att din handling ska leda till att någon dör. Men du måste ändå göra något. Du kan jämföra att råka stöta till en sten med foten när du går över en bro så att den trillar ner i huvudet på någon som hade en tidigare skada som gör att en liten sten blir dödlig. Med att uppsåtligen kasta en sten ner i mörkret från en bro utan att veta om någon står där nere och kan få den i huvudet.
I första fallet hade du inget uppsåt till någon handling som ledde till att någon dog, och kan inte bli dömd. I det andra fallet hade du uppsåt att kasta en sten och man går vidare och utreder ifall du borde ha förstått att du riskerade att skada någon med ditt beteende.
Ponera att din liknelse ändå skulle hålla. Då uppfylls ju uppsåtet!
I fallet
KL
Angående möjligheter till skuldsanering så finns det många som av olika anledningar inte kan få det eller inte klarar av att ordna allt som krävs under så lång tid som det krävs. Att som någon här i tråden ha ett för välbetalt jobb är nog inte den vanligaste anledningen. Det är fortfarande ett jättestort ingrepp i någons liv som borde ha ett väldigt tydligt samband med den personens handlingar och framförallt företagen som vill ha tillbaka mer än de lånat ut borde kunna visa att de har skäl att kräva de extra pengarna och att de inte profiterar på det.
Det har det också. Hur och varför skulderna har tillkommit, är en av faktorerna som kfm lägger vikt vid när möjligheten till skuldsanering bedöms.