R
Rita
Sluta gissa...ta reda på fakta.Jag vet inte att de som har skulder är utan skuld! Hur skulle jag kunna veta det?
Jag tycker dock att ska någon bli av med alla inkomster över existensminimum under ett helt arbetsliv så ska det utredas ordentligt ifall personen verkligen hade uppsåt till misstagen som ledde fram till situationen.
Precis som man gör vid exempelvis våldsbrott och även för brott som bara kan leda till obetydliga straff.
Jag vet inte hur det är med enskilda firmor kontra stora företag men jag har svårt att tro att inte inkassobolagen får största delen av kakan. Så här skrev kronofogden i ett pressmeddelande nyligen:
"Räntor betalas – skulden är kvar
De som har skulder hos Kronofogden betalar i regel först räntor och avgifter. Bara om pengarna räcker går betalningarna till själva skulden – det man en gång lånade eller handlade för.
– Många skuldsatta betalar år efter år genom att vi mäter ut deras lön. Trots det är grundskulden kvar. Det de betalar går till räntorna. Det tycker vi är ett systemfel som gör att människor fastnar i decennier med skulder hos oss, säger biträdande rikskronofogde Cecilia Hegethorn Mogensen och fortsätter:
– Vi skulle välkomna en ordning där skuldsatta i större utsträckning först kan betala av på själva grundskulden."
Länk: https://kronofogden.se/om-kronofogd...skt-fa-skuldsatta---men-rekordstort-skuldberg
Tycker du att det är rimligt att många skuldsatta ska betala hela överskottet av inkomsten och ändå bara betala på räntor och avgifter?
Flummigt som fan. Räntor är en sak.. men de skuldsatta har en skuld. Kan vi enas om det?