Skriva testamente

Sen kan sägas också att så länge som man har sitt bankfack i samma bank som man har, i vart fall större delen av sina pengar, så är det ingen risk för att det missas att man har ett bankfack.

Jo visst får du göra det! Det finns inga regler på det. Men värt att tänka på är att om tex din arvtagare skulle avlida först kanske du inte kommer åt ditt testamente och måste upprätta ett nytt. Vilket iof inte är hela världen om man bara har tid på sig. Men annars så är det ju bra att förvara det hos den som ska hävda sin arvsrätt. Sen får man ju hoppas att personen verkligen står fast vid det om det nu rör sig om att samtidigt behöva göra åtaganden.

Sen går det ju även att förvara det hemma. Men vill man inte att ens närmaste ska ärva så är det dumt eftersom risken finns att det är just de som går in i huset först och därmed har en chans att göra av med det.
Jag har kanske missuppfattat den biten. Jag läste att man fick förvara hos en oberoende och tänkte kanske för långt där.

Varför inte ta en kopia och förvara hemma och ge originalet till den som ska ärva dig?
Ja det är ju helt klart en väg att gå. Jag missuppfattade nog den delen med förvaringen hos den som ärver. Måste dock kolla att det är ok med hen först bara. Hen kanske känner sig tryggare med att ha det arkiverat.

Ja det är ju helt klart en väg att gå. Jag missuppfattade nog den delen med förvaringen hos den som ärver. Måste dock kolla att det är ok med hen först bara. Hen kanske känner sig tryggare med att ha det arkiverat.

För HENS del är det ju tryggast att själv förvara det, om hen är intresserad av arvet. Tänk om det kommer bort, och hen står där med vetskapen men inte testamentet?

För HENS del är det ju tryggast att själv förvara det, om hen är intresserad av arvet. Tänk om det kommer bort, och hen står där med vetskapen men inte testamentet?
Vi kommer gå på vägen att arkivera det via juristen. Känns tryggast så. Då slipper vi oroa oss för att det ska försvinna i tex en brand/inbrott eller på annat sätt förstöras genom åren.

Jag (vi) anlitade Fonus. De har originalet och bevakar det hela + att vi har en kopia i byrålådan. Det kostade inga jättesummor och det känns tryggt att allt gjorts på rätt sätt.

Jag vet att man inte kan ta bort barnens arvsrätt men föräldrarnas borde ju gå att ta bort om jag förstått det hela rätt?
Ja, alla andra släktingar kan du hoppa över hur mycket du vill.
Har precis samma tanke. Att jag inte vill att min mamma ska ärva om det händer något.
Men på 10 år som jag varit klar med min ståndpunkt där så har jag inte fått gjort att skriva något... :down:
Om det kom till skott med det som talats om ett testamentesregister som administreras av någon myndighet då skulle jag nog se till att fixa det.

Jag kan uppdatera med att jag nu varit hos juristen och jag är så glad att jag gick dit :)
Väl där dök frågor upp om vem som får reda på allt först om något händer mig, jag har nu säkrat det för annars skulle allt per automatik hamna hos mina föräldrar fram till dess att testamentet läst upp och tagits i bruk samt hindra dom från att komma åt något innan testamentet är officiellt.
Samma sak om jag skulle hamna i koma. Nu har jag säkrat den biten med, det i sig är ett helt annat dokument som måste skrivas och det känns skönt att veta att den som har det ansvaret följer min önskan om det skulle hända.
Känns väldigt skönt i själen att ordna upp och säkra allt. På onsdag ska jag dit igen och lösa det sista sen är det klart. :up:
Jag är väldigt glad att jag inte försökte mig på detta själv ;)

Jag kan uppdatera med att jag nu varit hos juristen och jag är så glad att jag gick dit :)
Väl där dök frågor upp om vem som får reda på allt först om något händer mig, jag har nu säkrat det för annars skulle allt per automatik hamna hos mina föräldrar fram till dess att testamentet läst upp och tagits i bruk samt hindra dom från att komma åt något innan testamentet är officiellt.
Samma sak om jag skulle hamna i koma. Nu har jag säkrat den biten med, det i sig är ett helt annat dokument som måste skrivas och det känns skönt att veta att den som har det ansvaret följer min önskan om det skulle hända.
Känns väldigt skönt i själen att ordna upp och säkra allt. På onsdag ska jag dit igen och lösa det sista sen är det klart. :up:
Jag är väldigt glad att jag inte försökte mig på detta själv ;)
toppen, tänk om alla gjorde så..vad mycket käbbel o bråk det skulle spara.
Hade en god vän som jag övertalade att han skulle skriva...han hade beställt tid men 4 dgr före mötet med jurist dog min vän. Det hela resulterade i att hans sambo tvingades sälja bostadsrätten, bilen och sommarstugan eftersom hans dotter var enda bröstarvinge och min vän var bara sambo. Jag vet och hans förra sambo vet, jusristen vet att meningen var att hans sambo skulle bo i orubbat bo och behålla sommarstugan...men lag går ibland före rätt när inget är skrivet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
1 344
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 217
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 063
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar