Skriva testamente

Så... hur förvarar ni testamenten och hur får dödsboet reda på att det finns ett någonstans när det är aktuellt?

Jag undrar också vad ni har betalat för att få hjälp med testamentet ? Jag har hört allt upp till 10.000kr :crazy: min bank kan inte hjälpa mig detta året utan tidigast nästa år och dom ville ha 4000kr för det. Jag vill gärna ha det gjort så fort som möjligt.
Gratis är gott men jag vill vara säker på att det inte finns några kryphål för giriga släktingar :cautious:

Så... hur förvarar ni testamenten och hur får dödsboet reda på att det finns ett någonstans när det är aktuellt?

Jag undrar också vad ni har betalat för att få hjälp med testamentet ? Jag har hört allt upp till 10.000kr :crazy: min bank kan inte hjälpa mig detta året utan tidigast nästa år och dom ville ha 4000kr för det. Jag vill gärna ha det gjort så fort som möjligt.
Gratis är gott men jag vill vara säker på att det inte finns några kryphål för giriga släktingar :cautious:

Det finns formulär på nätet som borde räcka i ditt (och mitt fall) eftersom det inte finns några bröstarvingar. Viktigt är att det är bevittnat av två personer som inte kommer att ärva något.

Jag har inte bestämt hur mitt ska förvaras ännu faktiskt.

Jag har nu bokat ett möte med jurist via en begravningsbyrå i början på nästa vecka.
Det blir iofs en kostnad som jag helst hade varit utan men det känns tryggt att jag få kan säkra det hela juridiskt utan kryphål för mina släktingar.
Jag ska även välja förvaring där, då garanterar dom att dödsboet får testamentet inom 30 dagar och att det inte glöms bort i ett bankfack eller aldrig hittas. Det är också en trygghet känner jag. Då behöver jag inte oroa mig för det. I runda slängar landar det på strax under 4000.
Sjukt mycket pengar för mig :crazy: men för framtida sinnesro så får jag försöka trolla fram det på nåt vis.

Jag tror nämligen inte jag vågar skriva eget och chansa :(

vi kontaktade en jurist med egen firma och hen tog 1000kr för ett enkelt testamente och då hade hen ordnat så det fanns vittne. Vi har testamentst i bankfacket. O juristen har en kopia.

Bankens juristbyrå var mycket dyrare när vi frågade än privata juristbyrån.

Jag har nu bokat ett möte med jurist via en begravningsbyrå i början på nästa vecka.
Det blir iofs en kostnad som jag helst hade varit utan men det känns tryggt att jag få kan säkra det hela juridiskt utan kryphål för mina släktingar.
Jag ska även välja förvaring där, då garanterar dom att dödsboet får testamentet inom 30 dagar och att det inte glöms bort i ett bankfack eller aldrig hittas. Det är också en trygghet känner jag. Då behöver jag inte oroa mig för det. I runda slängar landar det på strax under 4000.
Sjukt mycket pengar för mig :crazy: men för framtida sinnesro så får jag försöka trolla fram det på nåt vis.

Jag tror nämligen inte jag vågar skriva eget och chansa :(

I mitt fall är det ingen fara så, finns det ett testamente kommer släktingarna inte att tjafsa. Nog för att jag inte är överförtjust i dem alltid men det är jag iaf säker på.

I mitt fall är det ingen fara så, finns det ett testamente kommer släktingarna inte att tjafsa. Nog för att jag inte är överförtjust i dem alltid men det är jag iaf säker på.
Ja och tyvärr är jag inte alls säker på det. Jag vet hur mycket dom bråkade när farmor gick bort. Hela släkten blev som giriga råttor och allt av värde slogs dom (bokstavligt talat :crazy: ) om. Jag är mest rädd om djuren. En icke insatt människa kan se ett värde i dom, för den insatta så vet man att med vissa specifika individer finns bara en väg att gå för allas bästa och säkerhet. Jag vågar därför inte chansa.
Det skulle kunna resultera i ren katastrof i värsta fall.

Vi har vårt testamente hos testamentsbanken. De kollar dagligen dödsregistret och meddelar dödsboet att testamente finns.

Vi betalade 3500 kr för juridisk rådgivning och testamente hos vår bank.

Nu blev jag kluven, jag kanske skulle ha ett bankfack i stället trots allt? :confused:
För oss blev det dyrare att ha testamentet i bankfack än på testamentsbanken. När vi kollade upp det hela är det också större risk att dödsboet inte får veta omgående att det finns ett testamente när det förvaras i bankfack. För djur är 30 dagar 30 för många. Där behöver dödsboägarna veta omgående vad som gäller.

För oss blev det dyrare att ha testamentet i bankfack än på testamentsbanken. När vi kollade upp det hela är det också större risk att dödsboet inte får veta omgående att det finns ett testamente när det förvaras i bankfack. För djur är 30 dagar 30 för många. Där behöver dödsboägarna veta omgående vad som gäller.
Dödsboägaren vet redan att hen kommer få djuren under sitt ansvar. Jag har frågat, för det är ju några stycken och tuffa beslut att ta och genomföra. Men ja, när jag kollade upp kostnaden så skulle jag betala en engångskostnad på 1500 för förvaring via juristen och 600kr /år för bankfacket och det känns ju sådär när jag inte är helt nöjd med banken för övrigt.

Om jag i teorin skriver ihop ett eget och ger till sambon(som i alla fall ska få min del i huset, resten skiter jag i, men han måste få bo kvar) som han visar sen, kan någon börja bråka och bestrida det?

Och hur vet man vem som blir ansvarig för dödsboet?

Om jag i teorin skriver ihop ett eget och ger till sambon(som i alla fall ska få min del i huset, resten skiter jag i, men han måste få bo kvar) som han visar sen, kan någon börja bråka och bestrida det?

Och hur vet man vem som blir ansvarig för dödsboet?
Det viktiga är hur du skriver ett testamente. Skriva en mening lite felaktigt så ja, då kan det bli ett kryphål om någon börjar bråka om det.
Man får heller inte förvara det hos den som ska ärva.
Resten vet jag inte.

Det viktiga är hur du skriver ett testamente. Skriva en mening lite felaktigt så ja, då kan det bli ett kryphål om någon börjar bråka om det.
Resten vet jag inte.
Okej, då får jag alltså inte förvara det hemma? Besvärligt.

Då kommer nästa fråga, hur ska någon veta när jag dör att jag har ett testamente någonstans?

Hur förvarar ni andra era testamenten?

Jurist som jag varit i kontakt med hade en tjänst där de förvarade testamente i bankfack samt prenumererade på uppgifter så att om jag skulle avlida fick de larm om detta och kunde kontakta dödsboet om att det finns testamente. Det var 1000 kr engångsavgift för denna tjänst.

Resten vet jag inte.
Jo visst får du göra det! Det finns inga regler på det. Men värt att tänka på är att om tex din arvtagare skulle avlida först kanske du inte kommer åt ditt testamente och måste upprätta ett nytt. Vilket iof inte är hela världen om man bara har tid på sig. Men annars så är det ju bra att förvara det hos den som ska hävda sin arvsrätt. Sen får man ju hoppas att personen verkligen står fast vid det om det nu rör sig om att samtidigt behöva göra åtaganden.

Sen går det ju även att förvara det hemma. Men vill man inte att ens närmaste ska ärva så är det dumt eftersom risken finns att det är just de som går in i huset först och därmed har en chans att göra av med det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
1 344
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 217
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 063
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar